راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی در سال 2022

از زمان ظهور مجدد هدست واقعیت مجازی (VR) در سال 2012، بازار آن رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. اخیرا سرعت این رشد شتاب گرفته است که بخشی از آن به لطف فناوری‌های بهبود یافته، محتوای بهتر و هزینه‌های پایین تجهیزات است.

با این حال حتی با وجود نفوذ روز افزون، هدست واقعیت مجازی هنوز هم برای بسیاری از افراد یک فناوری جدید و ناآشنا است.

به همین خاطر ما در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک یک راهنمای کامل در مورد هدست واقعیت مجازی تهیه کرده‌ایم.

هدست واقعیت مجازی چیست؟

در ابتدایی‌ترین حالت، هدست واقعیت مجازی در واقع یک وسیله تحویل VR یا همان واقعیت مجازی (Virtual Reality) است. همانطور که از نام آن پیدا است، باید آن را روی سر قرار دهید. به طور معمول دارای یک جفت نمایشگر استریوسکوپی یا لنزهای مخصوص است که به فرد اجازه می‌دهد تا VR را تجربه کند.

هدست واقعیت مجازی چیست؟برخی از هدست‌ها همچنین شامل سیستم‌های صوتی استریو داخلی هم هستند (برای یک تجربه صوتی جذاب‌تر) و البته ترکیبی از سنسورهای ردیابی  که می‌تواند حرکات کاربر را به دنیای مجازی ترجمه کند.

انواع مختلف هدست واقعیت مجازی

با اینکه تعداد بی‌شماری سازنده و مدل هدست واقعیت مجازی وجود دارد؛ اما فقط چند نوع مختلف وجود دارد که باید درباره آنها بدانید. دانستن طراحی کلی هر یک به شما کمک می‌کند تا برای خرید هدست واقعیت مجازی راحت تصمیم گیری کنید.

هدست‌های «Tethered» بسته به نوع سیستم، یک کابل اتصال دارند و به کامپیوتر یا کنسول متصل می‌شوند. کابل اتصال به کامپیوتر یا کنسول این امکان را می‌دهد تا سیگنال‌های واقعیت مجازی را به هدست منتقل کند و سپس به کاربر منتقل می‌شود تا آنها را تجربه کند.

بعدا به جزئیات بیشتری درمورد این مدل خواهیم پرداخت؛ اما فعلا می‌توانید هدست‌های Tethered را به عنوان قدرتمندترین نوع هدست واقعیت مجازی در نظر بگیرید.

هدست واقعیت مجازی Tethered

هدست‌های «Untethered» دستگاه‌های مستقلی هستند که برای تسهیل تجربه VR، نیازی به کابل اتصال ندارند. در عوض این هدست‌ها برای دریافت و انتقال محتوای VR، معمولا به اتصال Wi-Fi متکی هستند. از آنجا که هدست‌های Untethered بی سیم هستند، معمولا به خاطر یک تجربه VR غوطه ور نسبت به محصولات مشابه خود شناخته می‌شوند. هرچند که اغلب اوقات از همین میزان قدرت برخوردار نیستند.

هدست‌های «Smartphone» منحصر به فرد هستند؛ زیرا منبع سیگنال VR (یعنی تلفن هوشمند شما) مستقیما در هدست قرار می‌گیرد. هدست‌ واقعیت مجازی Smartphone از نظر طراحی، سازگاری، قابلیت‌ها و عملکرد بسیار متفاوت است.

هدست واقعیت مجازی Merge VR Gogglesمهمترین چیزی که باید در مورد آنها تشخیص دهیم این است که آنها محدودیت‌های فراوانی در مورد نوع محتوایی دارند که می‌توانند به آن دسترسی داشته و از آن پشتیبانی کنند. به همین دلیل هدست‌های Smartphone ضعیف‌ترین نوع هدست VR هستند.

نکات مثبت و منفی هدست واقعیت مجازی

حالا که انواع مختلف هدست واقعیت مجازی را شناختیم، بد نیست تا در مورد نکات مثبت و منفی هر یک صحبت کنیم. البته باید به خاطر داشته باشید که گرچه هر نوع طراحی، دارای تعدادی نکات منفی و مثبت است؛ اما این بدان معنا نیست که مدل‌های مختلف موجود در آن نوع طراحی، به طور مساوی از یک کیفیت برخوردار هستند.

به عنوان مثال یکی از مهمترین نقاط قوت هدست واقعیت مجازی Tethered، قدرت ذاتی آنها است. این یک نقطه قوت بسیار بزرگ است. با این حال فقط به این دلیل که هدست‌ Tethered معمولا از سایر هدست‌ها قدرتمندتر است، این باعث نمی‌شود که آنها با یکدیگر برابر باشند.

برخی از هدست‌های Tethered از قدرت بیشتری نسبت به سایر هدست‌ها برخوردار هستند. حتما این موضوع را به خاطر بسپارید؛ به خصوص وقتی که نوع هدست واقعیت مجازی مورد نظر خود را پیدا کردید و برای خرید آماده هستید.

هدست‌ واقعیت مجازی Tethered

از آن‌جا که این نوع هدست‌ها به یک رایانه شخصی یا کنسول متصل هستند، به طور کلی قدرت بیشتری نسبت به همتایان Untethered خود دارند. قدرت بیشتر غالبا به معنای عملکرد بهتر و همه جانبه، توانایی مدیریت برنامه‌های فشرده‌تر از نظر گرافیکی و دسترسی بهتر به طیف وسیعی از بازی‌ها و محتوا است.

بر خلاف قدرت بالا، هدست‌های Tethered از نظر تحرک کاربر اغلب محدودتر هستند.  بسته به مدل، این محدودیت ممکن است اندک باشد؛ اما قابل مشاهده است. در موارد شدید، کابل اتصال می‌تواند باعث آزار و اذیت کاربران شود یا در اطراف پاهای آنها پیچیده شود. اینکه کاربر از نظر فیزیکی به یک وسیله دیگر گره خورده باشد، باعث می‌شود تا احساس بدی داشته باشد و حتی می‌تواند مانع از کسب یک تجربه لذت بخش شود.

یک مثال خوب از مزایا و معایب هدست‌های Tethered، هدست واقعیت مجازی «Oculus Rift S» است. این یک مدل مجهز به رایانه شخصی است که قادر است به بیشترین تقاضای گرافیکی موجود در VR دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند.Oculus Rift S

به این ترتیب عملکرد کلی آن عالی است و ظرفیت بالایی دارد. با این حال به دلیل اینکه هدست Oculus Rift S توسط یک کابل اتصال، به رایانه شخصی متصل می‌شود، آزادی عمل را مانند برخی از هدست‌های Untethered ارائه نمی‌دهد.

هدست‌های واقعیت مجازی Untethered

این هدست‌ها به لطف طراحی بی سیم خود، به اندازه نسخه‌های متصل به کابل دست و پا گیر نیستند. این میزان از آزادی عمل و تحرک می‌تواند تجربه واقعیت مجازی و احساس غوطه وری را برای کاربر طبیعی‌تر جلوه دهد.

آزادی عمل کامل، معمولا هزینه دارد و برای اکثر هدست‌های Untethered، این هزینه یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. اکثر این هدست‌ها بدون داشتن نیروی رایانه شخصی یا کنسول بازی در پشت خود، نمی‌توانند محتوای VR را به بهترین شکل کنترل کنند. همچنین نمی‌توانند به کتابخانه‌ محتواهای خاص دسترسی پیدا کنند.

برای مثال می‌توان هدست واقعیت مجازی «Oculus Quest» را در نظر بگیرید. این هدست به لطف طراحی بی سیم خود، آزادی عمل کامل و احساس غوطه وری را بیشتر از مدل (Oculus Rift S) افزایش می‌دهد.هدست Oculus Rift S

با این حال، هدست Oculus Quest به اندازه Oculus Rift S قدرتمند نیست؛ بنابراین از تمامی موارد مشابه پشتیبانی نمی‌کند و همچنین قادر به دسترسی به همه کتابخانه‌های محتوا نیست.

هدست واقعیت مجازی Smartphone

این مدل از نظر راحتی و کاربری مناسب حرف ندارد. نصب آنها آسان است، می‌توانید آنها را تقریبا در هر جایی بپوشید و بسیار کاربرپسند هستند. علاوه بر این، از محتواهای زیادی پشتیبانی می‌کنند و در مقایسه با سایر هدست‌های واقعیت مجازی، تقریبا ارزان‌تر هستند.هدست واقعیت مجازی Smartphone

البته دلیل سادگی استفاده از هدست‌های Smartphone این است که حداقل در برابر سایر هدست‌ها، عملکرد بالایی ندارند. آنها نمی‌توانند بیشتر بازی‌های VR یا محتوایی که از سایر دستگاه‌ها دریافت می‌شود را کنترل کنند.

هدست واقعیت مجازی Smartphone معمولا از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند صدای استریو یا ردیابی حرکت برخوردار نیست. آنها به شما این امکان را می‌دهند تا محتوا تماشا کنید، به اطراف خود نگاه کنید و تا حدی خود را در برخی از فیلم‌های VR غوطه ور کنید؛ اما این تقریبا تمام چیزی است که ارائه می‌دهند.

نکات مهم برای خرید هدست واقعیت مجازی

اکنون که انواع مختلف هدست واقعیت مجازی را به همراه برخی از قابلیت‌ها و محدودیت‌های ذاتی آنها شناختیم، وقت آن است که بفهمیم کدام یک برای شما مناسب است.

برای کمک به تصمیم گیری، اجازه دهید تا از اطلاعاتی که تاکنون آموخته‌ایم برای پاسخ به چند سوال اصلی که باید قبل از خرید هدست VR از خود بپرسید، استفاده کنیم.

 چه نوع محتوایی می‌خواهید؟

در حال حاضر محتواهای در دسترس از VR، بسیار زیاد و متنوع است؛ مانند بازی‌ها، فیلم‌ها، تورها، رویدادهای زنده، برنامه‌های آموزشی، سمینارها و گفتگوهای متقابل. البته این لیست همچنان ادامه دارد. تصمیم گیری درباره نوع محتوایی که بیشتر به آن علاقه دارید و احتمالا به دنبالش هستید، به شما در انتخاب نوع مناسب هدست واقعیت مجازی کمک می‌کند.

انواع محتوا برای خرید هدست واقعیت مجازیآیا در درجه اول می‌خواهید روی بازی‌های VR تمرکز کنید؟ پس شما احتمالا می‌خواهید یک هدست tethered داشته باشید. آیا برای اولین بار می‌خواهید با VR کار کنید یا فقط گاهی می‌خواهید یک ویدیوی 360 درجه را پخش کنید؟ قبل از انتخاب یک سیستم قدرتمندتر، یک هدست واقعیت مجازی Smartphone را امتحان کنید.

 کدام ویژگی‌های عملکردی برای شما مهم است؟

به راحتی می‌توان انواع مختلف هدست VR را رده بندی کرد. از آنجا که هدست‌های Tethered قدرتمندتر از هدست‌های Untethered هستند، بنابراین باید عملکرد بهتری داشته باشند.

البته باید بدانید که متأسفانه این منطق همیشه درست نیست؛ مخصوصا وقتی معیارهای عملکردی در هر مدل را بررسی می‌کنید. بنابراین چگونه باید عملکرد دلخواه خود را بدست آوریم؟ بهتر است از رویکرد «قدرت بیشتر برابر با عملکرد بهتر» شروع کنید.

اگر به دنبال یک هدست جدید با وضوح بالا و رفرش سریع هستید، بنابراین باید هدست‌های tethered را بررسی کنید. با این حال وقتی صحبت از عملکرد می‌شود، موارد استثنایی هم وجود دارد؛ به ویژه هنگامی که مشخصات فردی هر هدست را بررسی می‌کنید.

به عنوان مثال هدست «HP Reverb» را در نظر بگیرید. این یک هدست واقعیت مجازی Untethered است. با دانستن این موضوع ما می‌توانیم فرض کنیم که آزادی عمل بیشتری نسبت به هدست‌های مشابه خود دارد و بسته به کاربر، تجربه غوطه وری بیشتری هم دارد.HP Reverb

همچنین ممکن است تصور کنیم که هدست Reverb به عنوان یک دستگاه Untethered، قدرت کمتری نسبت به همان هدست‌های tethered دارد و عملکرد آن هم چندان چشمگیر نیست؛ اما در این مورد اشتباه خواهیم کرد.

درست است که اکثر سیستم‌های tethered قدرتمندتر از Reverb هستند؛ اما تعداد کمی از آنها وجود دارند که می‌توانند دارای رفرش سریع و وضوح بالایی باشند (میزان وضوح: 2160 در 2160 برای هر چشم).

با این حال بیشتر کاربران به دنبال نمایش با کیفیت هستند. برای کسانی که این را می‌خواهند، قانون «قدرت بیشتر برابر با عملکرد بهتر» می‌تواند کمک کننده باشد. کسانی که به دنبال قابلیتی بیشتر از بقیه هستند (برای مثال وضوح)، حتما باید هدست Reverb را مد نظر داشته باشند و انواع دیگر را هم بررسی کنند.

 فضای بازی شما چقدر بزرگ است؟

یکی از کنایه‌های VR این است که یک دروازه برای ورود به دنیایی از امکانات بی‌نهایت و افق‌های گسترده است؛ اما رسیدن به این جهان‌ها و افق‌ها تا حد زیادی به اندازه آپارتمان تنگ شما بستگی دارد!

به عبارت دیگر اندازه فضای بازی شما در دنیای واقعی حکم می‌کند که می‌توانید به کدام دنیای مجازی دسترسی داشته باشید.

برای استفاده از یک هدست واقعیت مجازی، به یک فضای خالی برای فعالیت نیاز دارید. این فضا در واقع محل بازی شما است. اینکه محل بازی شما چقدر باید بزرگ باشد به نوع هدست، سیستم ردیابی و محتوای آن بستگی دارد.

محدودیت فضا برای خرید vrعلاوه بر فضای بازی، برای سایر اجزای خارجی (مثلا یک رایانه شخصی متصل به کابل) به فضای دیگری هم نیاز دارید. با توجه به صحبت‌هایی که کردیم، احتمالا می‌توانید متوجه شوید که کدام نوع هدست معمولا به فضای بیشتری احتیاج دارد.

حدس شما درست است؛ هدست واقعیت مجازی tethered فضای بیشتری را اشغال می‌کند. سیستم‌های tethered نه تنها به یک فضای خاص برای بهترین عملکرد احتیاج دارند، بلکه برای قرارگیری رایانه متصل به شما و اجزای جانبی (محل قرار گیری، بلندگوهای خارجی و غیره) به فضای بیشتری احتیاج دارند.

هدست‌های untethered هم معمولا به اندازه هدست‌های tethered به فضای بازی نیاز دارند؛ اما با این تفاوت که به فضای اضافی برای رایانه یا اجزای جانبی احتیاج ندارند. از نظر عملکرد مناسب، باید به دنبال یک فضای بازی در ابعاد 20 در 20 سانتیمتر باشید.

با این حال برخی از هدست‌های واقعیت مجازی، حالت «فضای کاهش یافته» دارند که به شما این امکان را می‌دهد تا تعدادی از بازی‌ها را در فضای محدودتری بازی کنید.

بر خلاف عملکرد مناسب، فقط هدست‌های Smartphone به شما این امکان را می‌دهند تا با کمترین فضای بازی موردنیاز (یا اصلا هیچ فضای بازی) از بالاترین پتانسیل هدست خود استفاده کنید. البته دلیل این امر این است که هدست‌های Smartphone عمدتا تجربیات VR را بدون تحرک ارائه می‌دهند و اصلا به حرکت و تعامل احتیاجی ندارد.

کدام هدست برای شما مناسب است؟نتیجه نهایی: فضای بازی مهم است.‌اگر می‌خواهید بهترین واقعیت مجازی ارائه شده را تجربه کنید، برای جابه‌جایی نیاز به فضا دارید. اگر این گزینه فعلا در دسترس نیست، بهتر است از یک هدست Smartphone استفاده کنید.

چقدر می‌خواهید خرج کنید؟

تا همین چند سال پیش، تجربه بهترین VR در بازار به معنای از دست دادن مبلغ قابل توجهی پول بود. در واقع لذت بردن از محتواهای سطح بالای VR به یک کامپیوتر قدرتمند، هدست tethered و یک سرمایه گذاری قابل توجه نیاز داشت.

خوشبختانه اوضاع فرق کرده است و VR امروزه از نظر اقتصادی به صرفه‌تر شده است.  درست است که هنوز هم قدرتمندترین سیستم‌های VR قیمت بالایی دارند؛ اما شما می‌توانید با یک قیمت مناسب هدست مورد نظر خود را دریافت کنید.

این یک خبر خوب برای کسانی است که درباره واقعیت مجازی کنجکاو هستند؛ اما نمی‌خواهند تمام موجودی کارت اعتباری خود را خرج کنند. با این حال بازه قیمتی مختلف برای هر نوع هدست واقعیت مجازی، قدرت و عملکرد مختلفی را هم ارائه می‌کند. بنابراین هرچقدر یک هدست قدرتمندتر باشد، عملکرد آن هم بهتر است.

هرچه عملکرد بهتر باشد، هزینه آن هم بیشتر خواهد بود. پس به طور کلی می‌توانید فرض کنید که هدست‌های tethered گران‌تر از هدست‌های untethered هستند. از طرفی معمولا هدست‌ها untethered از هدست‌های Smartphone گران‌تر هستند.

چقدر احساس راحتی دارید؟

با توجه به اینکه هدست واقعیت مجازی روی صورت شما بسته می‌شود، یکی از سوالاتی که که کاربران احتمالی VR فراموش می‌کنند از خود بپرسند این است که آیا هنگام استفاده از هدست برای مدت طولانی، احساس راحتی دارند یا خیر؟ این واقعا یک سوال مهم است و تأثیر قابل توجهی در تجربه کلی VR شما دارد.

متأسفانه وقتی صحبت از انواع مختلف هدست واقعیت مجازی می‌شود، هیچ اطلاعات نسبی در مورد میزان راحتی وجود ندارد. بخشی از آن به این خاطر است که میزان راحتی کاملا ذهنی و تجربی است. شاید چیزی که از نظر یک نفر خیلی بزرگ یا سنگین است، از نظر یک فرد دیگر کاملا مناسب به نظر برسد. مثلا هدست‌هایی که روی سر بسته می‌شوند ممکن است برای شما بسیار راحت باشند؛ اما همسایه شما فکر کند که باعث کبود شدن صورتش می‌شود!

خب راه حل چیست؟ ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه یک هدست راحت است یا نه، فقط امتحان کردن آن است. البته همه نمی‌توانند از فروشگاه ​​بازدید کنند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که هدست چقدر راحت است و از طرفی هم نمی‌توانید آن را به صورت شخصی امتحان کنید، فاکتورهایی وجود دارد که می‌توانید به صورت آنلاین بررسی کنید تا به درک شما کمک کند.

هزینه مناسب برای خرید هدست واقعیت مجازی

کسانی که آشنایی زیادی با هدست واقعیت مجازی ندارند، بهتر است ابتدا به وزن آنها توجه کنند. اگر یک هدست سنگین است، پس پوشیدن آن برای مدت طولانی راحت نیست. به همین ترتیب ساختار آن را بررسی کنید.

از چه موادی استفاده شده است؟ آیا هدست دارای بالشتک است؟ آیا بندها قابل تنظیم هستند؟ هدستی که دارای بالشتک است، به راحتی قابل تنظیم است و می‌توانید آن را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید.

کاربرانی که از عینک استفاده می‌کنند باید بررسی کنند که آیا هدست با مشخصات و دستور پزشک آنها سازگار است یا خیر. در آخر نظرات کاربران را بخوانید. بازخورد مشتریان قدیمی و مصرف کنندگان هدست واقعیت مجازی، می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا هدست مناسب شما است یا خیر.

سخن آخر

و همین! شما با خواندن این راهنما تمام اطلاعات لازم برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد خرید هدست واقعیت مجازی را در اختیار دارید. اکنون شما انواع مختلف هدست VR را می‌شناسید، از نقاط ضعف و قوت هرکدام مطلع هستید و اگر به سوالات ما پاسخ داده باشید، باید بدانید کدام نوع هدست برای شما مناسب است.

اگر سوال دیگری در مورد هدست‌های واقعیت مجازی دارید (به طور کلی یا در مورد مدل‌های خاص)، لطفا در بخش نظرات همین مقاله با ما مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//