تکنولوژی چندلمسی یا مولتی تاچ multi-touch در گوشی چیست

فناوری چند لمسی Multi-touch باعث می‌شود تا صفحه لمسی بتواند ورودی را از دو یا چند نقطه تماس، به صورت همزمان احساس کند. این تکنولوژی امکانی را فراهم  می‌کند تا از حرکات چند انگشت، برای انجام کارهایی مانند پین کردن صفحه یا بزرگنمایی استفاده کنید و انگشتان خود را برای ویرایش تصویر بچرخانید.

اپل پس از خرید Fingerworks، شرکتی که فناوری چند لمسی را توسعه داده است، مفهوم چند لمسی را در تلفن هوشمند آیفون در سال 2007 معرفی کرد. با این حال، این فناوری اختصاصی نیست. بسیاری از تولید‌کنندگان از آن در محصولات خود استفاده می‌کنند.

چه کسی گوشی موبایل لمسی یا تاچ را اختراع کرد

اواخر دهه 2000 پس از تکان خوردن صنعت تلفن همراه توسط آیفون، شرکت اپل، صفحه لمسی را نوآوری کرد. بنابراین این فناوری در دسترس مخاطبان گسترده قرار گرفت.

صفحه نمایش لمسی، نمایشگر حساس به لمس انسان یا قلم ، تقریباً نیم قرن به وجود آمده است. این فناوری در دستگاه‌های خودپرداز، سیستم‌های GPS، اسکناس ، مانیتور پزشکی، کنسول‌های بازی، کامپیوترها استفاده می‌شود و همچنان در فن‌آوری‌های جدید ظاهر می‌شود.

اعتقاد بر این است که جانسون اولین کسی است که صفحه لمسی را در سال 1965 ایجاد کرد.

بنت استومپ و فرانک بک، دو مهندس CERN ، در اوایل دهه 1970 یک صفحه لمسی شفاف و خازنی ایجاد کردند. این نوع صفحه نمایش متکی به یک جسم است و فقط به برخی اشیاء مانند قلم واکنش نشان می‌دهد. این محصول توسط سرن ساخته شده و در سال 1973 مورد استفاده قرار گرفته است.

ساموئل جی هورست صفحه نمایش لمسی مقاومتی را در سال 1971 تأسیس کرد.

برخلاف صفحه نمایش خازنی، طراحی مقاومتی از چندین لایه ساخته شده است و به لمس انگشت یا قلم پاسخ می‌دهد. لایه بیرونی تحت هر لمسی خم می‌شود و به لایه‌ای در پشت آن باز می‌گردد. این یک مدار را کامل می‌کند و به دستگاه می گوید کدام قسمت از صفحه را فشار می‌دهند.

فناوری چند لمسی در سال 1982، هنگامی که دانشگاه تورنتو یک تبلت تهیه کرد که می‌توانست چندین نقطه تماسی را بخواند، آغاز شد. Bell Labs، یک صفحه لمسی ایجاد کرد که می‌توانست تصاویر را با بیش از یک دست در سال 1984 تغییر دهد. در همین زمان ، میرون Krueger یک سیستم نوری توسعه داد که حرکات دست را ردیابی می کند.

یک سال بعد، دانشگاه تورنتو و بیل بوکتون ، با استفاده از فناوری خازنی، تبلت چند لمسی را نوآوری کردند.

در دهه 1990، اندرو سیرز ، یک مطالعه آکادمیک در مورد تعامل انسان و کامپیوتر انجام داد. در این بررسی، حرکات تک لمسی، مانند دستگیره های چرخان، حرکات چند لمسی مانند اتصال اشیاء و ضربه زدن برای انتخاب، شرح داده شده است.

مولتی تاچ multi-touch

اپلیکیشن‌های محبوب فن‌آوری چند لمسی در موارد زیر یافت می‌شود:

  • گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها
  • ترکپدها برای استفاده با لپ‌تاپ و کامپیوتر
  • جداول لمسی، دیوارهای لمسی و وایت‌بردها

تکنولوژی چند لمسی یا مولتی تاچ چگونه کار می‌کند

صفحه نمایش چند لمسی دارای لایه‌ای از خازن است که هر کدام مختصاتی دارند و موقعیت خود را مشخص می‌کنند. وقتی یک خازن را با انگشت لمس می‌کنید، سیگنال را به پردازنده می‌فرستد. در زیر هود دستگاه گوشی مکان، اندازه و هر الگویی از لمس‌های صفحه را تعیین می‌کند. پس از آن، یک برنامه تشخیص حالت از داده‌ها برای مطابقت حالت با نتیجه دلخواه استفاده می‌کند. اگر تطابقی وجود نداشته باشد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

در برخی موارد، کاربران می‌توانند حرکات چند لمسی مخصوص به خود را برای استفاده در دستگاه‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

برخی از حرکات چند لمسی multi-touch

حرکات در بین تولیدکنندگان متفاوت است. در اینجا چند حرکت چند منظوره وجود دارد که می‌توانید از طریق trackpad با مک استفاده کنید:

  • با دو انگشت ضربه بزنید تا راست کلیک کنید.
  • برای بزرگنمایی و برگشت از PDF یا صفحه وب، با دو انگشت ضربه بزنید.
  • با کشیدن دو انگشت به بالا یا پایین حرکت کنید.
  • برای نشان دادن صفحه قبلی یا بعدی، انگشت خود را به چپ یا راست بکشید.
  • برای نشان دادن مرکز اعلان‌ها، از لبه سمت راست انگشت خود را بکشید.
  • برای جستجوی یک کلمه یا انجام یک کار با تاریخ، آدرس یا شماره تلفن، با سه انگشت ضربه بزنید.
  • انگشت شست و سه انگشت خود را از هم جدا کنید تا دسک‌تاپ (فقط مک) ایجاد شود.
  • انگشت شست و سه انگشت خود را به هم بچسبانید تا Launchpad (فقط مک) ظاهر شود.
  • برای حرکت بین دسک‌تاپ یا برنامه‌های فول اسکرین، 4 انگشت خود را به چپ یا راست بکشید.

این حرکات مشابه روی محصولات iOS موبایل اپل مانند iPhone و iPad عمل می‌کنند.

سوالات متداول

چند لمسی multi-touch به چه معنی است؟

چند لمسی فناوری است که یک صفحه لمسی را قادر می‌سازد تا بیش از یک یا بیش از دو نقطه تماس با سطح را تشخیص دهد.

تفاوت بین صفحه لمسی و صفحه چند لمسی یا مولتی تاچ چیست؟

برخلاف تک لمسی، چند لمسی از دو یا چند دستور مبتنی بر لمس بطور همزمان پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر دستگاه‌های لمسی خازنی، نقطه لمسی را بر اساس بارالکتریکی ایجاد شده توسط اپراتور شناسایی می‌کنند. بدن انسان مقدار کمی برق اما قابل توجه برق تولید می‌کند.

چگونه می‌توان از چند لمسی یا مولتی تاچ در اندروید استفاده کرد؟

این یک حالت ” tap ” است. ژست دیگر ” drag” نام دارد. یک انگشت را روی صفحه نگه دارید و آن را به حرکت در آورید؛ باعث می شود محتوای زیر انگشت شما اسکرول شود. ضربه بزنید، بکشید و چند حرکت تک انگشتی دیگر نیز در Android پشتیبانی می‌شوند.

به جای انگشت روی صفحه لمسی از چه چیز می‌توان استفاده کرد؟

می‌توانید از فویل آلومینیومی روی یک چوب صاف (لاستیک یک مداد، سر ماژیک) استفاده کنید ولی نمی‌توان تضمین کرد به صفحه نمایش آسیب نمی‌رسانند.

3.2 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//