آموزش برنامه ریزی سانترال پاناسونیک با کامپیوتر

در این مقاله می‌خواهیم به آموزش برنامه ریزی سانترال پاناسونیک با کامپیوتر بپردازیم. سانترال‌ها یا به تعبیر علمی‌تر مراکز تلفن PBX در سازمان‌ها، ادارات و مراکز تجاری نصب می‌شوند و هدف اصلی از راه‌اندازی آن‌ها، دسترسی به داخلی‌های متعدد برای استفاده تمامی بخش‌ها و کاربران یک مجموعه می‌باشد. هسته و شاکله اصلی یک مرکز سانترال را دستگاه PBX تشکیل می‌دهد. این دستگاه بسته به نیاز و ظرفیت یک مجموعه خریداری شده و در محلی مشخص، نصب می‌شود.

از میان برندها و شرکت‌هایی که اقدام به تولید و عرضه این دستگاه‌ها نموده‌اند؛ شرکت پاناسونیک به واسطه کیفیت و دوام بالای محصولات خود، بیش از سایرین به محبوبیت رسیده و امروزه بخش عظیمی از بازارهای دستگاه‌های سانترال، در اختیار این شرکت بزرگ می‌باشد. شرکت ایده آل گستر به عنوان نمایندگی رسمی محصولات مخابراتی پاناسونیک در ایران، یکی از مراکزی است که اقدام به عرضه سانترال‌های پاناسونیک نموده و البته تمامی خدمات پس از فروش، از جمله راه اندازی و برنامه ریزی این دستگاه‌ها را نیز انجام خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین مراحل در زمینه راه اندازی یک مرکز سانترال، برنامه ریزی دستگاه PBX می‌باشد. این دستگاه‌ها را در ایران با نام دستگاه سانترال می‌شناسند و به همین دلیل، در ادامه این مطلب برای اشاره به این دستگاه‌ها از همین نام استفاده خواهد شد. به دلیل اینکه بخش اعظمی از مشتریان مراکز سانترال در ایران، از محصولات پاناسونیک  استفاده می‌نمایند؛ ما نیز در این مطلب به آموزش برنامه ریزی سانترال پاناسونیک خواهیم پرداخت :

برنامه ریزی سانترال پاناسونیک به چه معنی است ؟

زمانی که قصد راه اندازی یک مرکز تلفن را داشته باشید؛ پیش از هرچیز به یک دستگاه سانترال احتیاج خواهید داشت. بعد از خرید و نصب آن در یک محل مناسب، نوبت به اتصال خطوط شهری و داخلی‌های شرکت به این دستگاه خواهد رسید. این مرحله در اصطلاح به کابل کشی مرکز سانترال معروف است. مهم‌ترین و آخرین مرحله از راه اندازی یک مرکز تلفن، برنامه ریزی دستگاه سانترال می‌باشد. در این مرحله، کارهایی مانند : تخصیص شماره به داخلی‌ها، راه اندازی کالر آیدی، راه اندازی اپراتور گویا، تعیین شیفت کاری برای هر داخلی و … انجام خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره تلفن سانترال پاناسونیک و خرید محصولات به سایت www.idehal.org مراجعه نمایید

به عبارتی دیگر در مرحله برنامه ریزی سانترال، کلیه امور نرم افزاری ضروری و کاربردی انجام خواهند شد. توصیه می‌شود که این کار را فقط به متخصصین مجرب و قابل اعتماد واگذار نمایید. تیم فنی ایده آل گستر با بیش از دو دهه سابقه در زمینه نصب و برنامه ریزی مراکز سانترال، یکی از گزینه‌های قابل اعتماد در این زمینه می‌باشند.

انواع برنامه ریزی سانترال پاناسونیک

یک دستگاه سانترال پاناسونیک به دو روش قابل برنامه ریزی خواهد بود : با استفاده از یک تلفن ( که برای سانترال‌های مختلف، متفاوت خواهد بود ) یا با استفاده از کامپیوتر . در روش برنامه ریزی با استفاده از تلفن، یک دستگاه تلفن دیجیتال به سانترال وصل شده و با استفاده از کدهای تعریف شده، مراحل مختلف انجام خواهند شد.

اما در روش برنامه ریزی سانترال پاناسونیک با کامپیوتر، با استفاده از اتصال دستگاه به کامپیوتر و اجرای یک نرم افزار مخصوص، کارهای مربوط به برنامه ریزی انجام خواهند شد. در ادامه به تفصیل به بررسی این روش خواهیم پرداخت:

آموزش برنامه ریزی سانترال پاناسونیک با کامپیوتر

همانطور که گفته شد؛ برای این کار به یک نرم افزار مخصوص احتیاج خواهیم داشت. نرم افزاری که برای برنامه ریزی سانترال پاناسونیک با آن سروکار داریم، برنامه ” UPCMC ” می‌باشد. این نرم افزار، از اینترنت قابل دسترسی بوده و به راحتی می‌توان آن را دانلود کرد. بعد از دانلود و راه اندازی نرم افزار، باید دستگاه سانترال را از طریق “ USB” به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل نموده و اقدام به برنامه ریزی دستگاه نمایید.

این نرم افزار دارای منوهای مختلفی می‌باشد که هر کدام از این بخش‌ها، مربوط به برنامه ریزی یک قسمت مشخص از دستگاه سانترال می‌باشند. بازهم تاکید میکنیم که برنامه ریزی دستگاه خود را حتما به یک فرد متخصص و مجرب واگذار نمایید؛ اما به جهت آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف این نرم افزار، به تفکیک برخی قسمت‌های مهم و کاربردی آن را بررسی خواهیم کرد:

بعد از اجرا کردن نرم افزار بر روی کامپیوتر گزینه ” Connect ” را انتخاب کرده و مطابق تصویر زیر ارتباط میان دستگاه سانترال و کامپیوتر را برقرار می‌نماییم:

برنامه-ریزی-سانترال-پاناسونیک-با-کامپیوتر

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید؛ ابتدا باید روش اتصال را مشخص کنیم ( توصیه می‌کنیم از USB ) استفاده نمایید. در مرحله بعد پسورد دستگاه سانترال را وارد می‌کنیم ( این پسورد به طور پیشفرض و برای تمام سانترال‌های پاناسونیک 1234 می‌باشد ) . در نهایت با کلیک بر روی گزینه ” Connect ” وارد محیط برنامه ریزی خواهیم شد . نمای کلی این محیط به صورت زیر می‌باشد:

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید؛ ابتدا باید روش اتصال را مشخص کنیم ( توصیه می‌کنیم از USB ) استفاده نمایید. در مرحله بعد پسورد دستگاه سانترال را وارد می‌کنیم ( این پسورد به طور پیشفرض و برای تمام سانترال‌های پاناسونیک 1234 می‌باشد ) . در نهایت با کلیک بر روی گزینه ” Connect ” وارد محیط برنامه ریزی خواهیم شد . نمای کلی این محیط به صورت زیر می‌باشد:

آموزش-سانترال-پاناسونیک-با-کامپیوتر

در این محیط 11 منو در سمت چپ قرار دارند که با کلیک بر روی هر کدام، زیر مجموعه‌های آن‌ها در سمت راست به نمایش درخواهند آمد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم به مهم‌ترین بخشهای این نرم افزار اشاره کنیم؛ البته توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از اختلالات احتمالی، شخصا اقدام به برنامه ریزی سانترال ننموده و این کار را به یک کارشناس مجرب و با تجربه واگذار نمایید:

زیر منوی “ Slot ” در بخش ” Configuration

هر دستگاه سانترالی که خریداری می‌نمایید؛ برای اینکه بتواند به قابلیت‌های مورد نظر شما برسد؛ احتیاج به کارت‌های سانترال خواهد داشت. در این منو کارت‌هایی که بر روی سانترال شما نصب شده باشند ؛ به نمایش در خواهند آمد:

آموزش-برنامه-ریزی-سانترال-پاناسونیک

زیر فهرست ” Date&Time ” از بخش “ System “

در این قسمت می‌توانیم تنظیمات مربوط به ساعت و تاریخ دستگاه سانترال را انجام دهیم .

آموزش-برنامه-ریزی-سانترال-پاناسونیک-باPC

زیر منوی ” Operator & BGM “

در این قسمت می‌توانیم تعیین کنیم که اپراتور در زمان‌های مختلف کدام داخلی باشد ( برای مثال می‌توانیم مشخص کنیم که بعد از ساعت اداری، اپراتور به داخلی نگهبانی تغییر کرده و تماس‌ها به داخلی این بخش منتقل شوند. )

همچنین در قسمت ” BGM and Music on Hold ” می‌توانیم تعیین نماییم که صدای پخش شده برای فرد تماس گیرنده در قسمت‌های مختلف مانند هولد، ترانسفر و … کدام BGM  باشد.

آموزش-برنامه-ریزی-سانترال-پاناسونیک-با-لپ-تاپ

زیر منوی ” Numbering Plan ” از بخش “ System “

در این قسمت می‌توانیم مشخص کنیم که داخلی‌های شرکت با چه رقمی شروع شوند ( 1 الی 6 ) . همچنین می‌توانیم تعداد ارقام داخلی‌ها را نیز تغییر دهیم ( شماره داخلی‌ها دو ، سه و یا چهار رقمی باشند )

برنامه-ریزی-سانترال-پاناسونیک-با-PC

زیر منوی ” Exernal Call Block “

در این بخش می‌توانیم تعیین کنیم که داخلی‌های مختلف به کدام یک از خطوط شهری شرکت دسترسی داشته باشند.

زیر منوی ” Internal Call Block “

در این بخش می‌توانیم دسترسی داخلی‌های مختلف به همدیگر را محدود کنیم ( برای مثاال می‌توانیم مشخص کنیم که داخلی 101 نتواند به داخلی 103 زنگ بزند )

زیر منوی ” Trunk Group ” در بخش ” Group “

در این بخش می‌توانیم خطوط شهری شرکت را گروهبندی نماییم . برای سازمان‌های یا ارگان‌های بزرگ که خطوط شهری زیادی دارند؛ برای مدیریت خطوط، آن‌ها را گروهبندی می‌نمایند:

نحوه-برنامه-ریزی-سانترال-پاناسونیک-با-کامپیوتر

منوی ” Extension “

کلیه تنظیمات مربوط به داخلی‌های مجموعه، در این منو انجام می‌شوند. مواردی از قبیل : عوض کردن شماره داخلی‌ها، تخصیص یا تغییر اسم برای داخلی‌ها و …. را می‌توانیم از این منو و زیر فهرست‌هایش انجام دهیم .

نحوه-برنامه-ریزی-سانترال-پاناسونیک-با-PC

زیر منوی ” Speed Dial ” از بخش Extension “

تنظیمات مربوط به شماره گیری سریع را می‌توانیم از این بخش انجام دهیم . همانطور که در تصویر زیر می‌بینید ابتدا یک نام و سپس یک شماره را در مقابل کدهای سمت چپ ( 00 ، 01 و … ) قرار می‌دهیم . از این به بعد با شماره گیری * و سپس کدی که به شماره مورد نظر تخصیص داده شده است؛ با مخاطب تماس گرفته خواهد شد:

آموزش-برنامه-ریزی-سانترال-پاناسونیک-در-کامپیوتر

زیر منوی ” Voice Message ” از بخش ” Optional Device “

در این قسمت کلیه امور مربوط به تنظیم و فعال سازی اپراتور گویا انجام می‌شود. مواردی از قبیل تعیین صدای اپراتور و یا تخصیص ارقام 0 تا 9 به داخلی‌های مختلف، همگی در این قسمت قابل دسترسی می‌باشند.

مطالعه بیشتر : تعرفه خدمات سانترال در سال 99 چقدر است؟

کلام پایانی

مواردی که در این نوشته به آن‌ها پرداخته شد؛ تنها بخشی از برنامه ریزی یک دستگاه سانترال پاناسونیک می‌باشند که به طور خلاصه و صرفا جهت آشنایی شما با مفاهیم اولیه، معرفی شدند. برنامه ریزی یک دستگاه سانترال ، امری کاملا تخصصی بوده و بهتر است؛ آن را به کارشناسان این فن واگذار نمایید. واحد فنی شرکت ایده آل گستر به عنوان نمایندگی رسمی محصولات پاناسونیک در ایران، کلیه امور مربوط به نصب، راه اندازی و برنامه ریزی مراکز سانترال را با نهایت دقت و تعهد کاری برای مشتریان انجام خواهند داد.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//