وای فای دایرکت چیست و چگونه کار می کند؟

وای فای دایرکت قابلیتی است که امکان ارتباط دستگاه به دستگاه را فراهم می‌کند. بنابراین می‌توان دستگاه‌های هوشمند را بدون نیاز به وای فای یا مودم مشترک به هم متصل کرد.

یکی از دستگاه‌ها به عنوان اکسس پوینت عمل می‌کند و دستگاه‌های دیگر با استفاده از پروتکل‌های امنیتی Wi-Fi Protected Setup مخفف (WPS) و Wi-Fi Protected Access مخفف (WPA / WPA2) به آن متصل می‌شود. این استاندارد در اوایل دهه 2000 توسعه داده شد و در دستگاه‌ها گنجانده شد.

ممکن است بگویید اینکه همان بلوتوث است! باید بگوییم گرچه ممکن است این فناوری‌ها در یک نگاه شبیه به هم باشند، اما تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد.

یکی از مهمترین تفاوت‌ها این است که وای فای دایرکت می‌تواند اطلاعات بیشتری را در سرعت‌های بسیار بالاتر از بلوتوث ارسال کند.(در شرایط ایده‌آل چیزی در حدود ده برابر سرعت بلوتوث است.) همین سرعت انتقال، Wi-Fi Direct را به گزینه‌ای عالی برای انتقال محتواهایی مانند تصویر یا فیلم با وضوح بالا تبدیل می‌کند.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک به بررسی Wi-Fi Direct و نحوه فعالسازی آن بر روی تلفن‌های همراه خواهیم پرداخت. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

وای فای دایرکت چیست؟

Wi-Fi Direct یک فناوری بی سیم است که به دو دستگاه اجازه می دهد بدون نیاز به روتر بی‌سیم، یک اتصال Wi-Fi مستقیم و نظیر به نظیر را برقرار کنند. از این لحاظ که شما باید هر دستگاه Wi-Fi Direct را به دیگری معرفی کرده و یک اتصال ایجاد کنید شبیه بلوتوث است.

وای فای دایرکت چیست ؟

بنابراین کاربران در حال حرکت می‌توانند فایل‌ها را چاپ کنند، داده‌ها را به اشتراک بگذارند و رسانه‌هایشان را همگام سازی کنند. دستگاه‌های دارای Wi-Fi Direct می‌توانند بدون پیوستن به یک شبکه وایرلس Wi-Fi، به سایر دستگاه‌های بی سیم وصل شوند.

دستگاه های پشتیبانی شده توسط Wi-Fi Direct

دستگاه های اندرویدی از Android 2.3 به بعد، از وای‌ فای دایرکت پشتیبانی می‌کنند. دستگاه‌های Apple هم آن را از iOS 7 به بعد پشتیبانی می‌کنند. البته اپل این ویژگی را با نام‌های مخصوص خود یعنی AirDrop و AirPlay  به بازار عرضه می‌کند.

دستگاه های پشتیبانی شده با وای فای دایرکت

بسیاری از دستگاه‌های سرگرمی نیز وجود دارند که از دایرکت برای پخش استریم مطالب یا پخش صفحه از دستگاه تلفن همراه استفاده می‌کنند. Chromecast ، Roku و Xbox همه از وای فای دایرکت برخوردار هستند و بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند اتصال Wi-Fi Direct را پیشنهاد می‌دهند.

لوازم جانبی بسیاری هم وجود دارد که از Wi-Fi Direct به جای بلوتوث استفاده می‌کنند. برای مثال هدست‌های بی سیم، چاپگرهای بی سیم و حتی لوازم جانبی مانند صفحه کلید را نیز شامل می‌شود.

اینکه دقیقا چگونه اتصالات Wi-Fi Direct برقرار می‌شود می‌تواند در دستگاه‌های مختلف، متفاوت باشد. ممکن است برخی دستگاه‌ها نیاز به اسکن کد QR داشته باشند ودر برخی دیگر، باید یک پین عددی وارد کنید.

با گذشت زمان و نیاز به امنیت بیشتر، دستگاه‌ها از ترکیبی از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند و تعداد کمتری از دستگاه‌ها به طور خودکار به هم متصل می‌شوند.

از وای فای دایرکت برای چه منظوری استفاده می‌شود؟

برخی از رایج‌ترین موارد استفاده از Wi-Fi Direct در موارد زیر است:

  • اشتراک گذاری سریع فایل‌ها: این روش یک راه عالی برای به اشتراک گذاشتن سریع فایل‎های بزرگ با یک دوست یا تیم، موقعی که امکان برقرای اتصال سیمی امکان‌پذیر نیست.
  • چاپ مستقیم: البته باید پرینتر به این فناوری مجهز باشد. این فناوری چون می‌تواند اطلاعات زیادی را مدیریت کند بنابراین روشی عالی برای پرینت‌های کاری محسوب می‌شود.
  • به اشتراک گذاری صفحه: از Wi-Fi Direct برای انواع کارهای اشتراک صفحه استفاده می‌شود. از بازی‌های موبایل روی صفحه بزرگ گرفته تا اشتراک گذاری عکس‌های خانوادگی در تلویزیون یا پرتره دیجیتال.
  • بازی‌های چند نفره: اگر همه بازی‌های مشابهی را در تلفن‌های خود داشته باشند، حتی اگر Wi-Fi وجود نداشته باشد، می‌توانند با Direct به هم متصل شوند و بازی کنند.
  • همگام سازی سریع: بعضی از دستگاه‌ها از Wi-Fi Direct برای همگام سازی اطلاعات و به روزرسانی رسانه‌های خود استفاده می‌کنند. این ویژگی می‌تواند روند کار را بسیار سریعتر کند.

فعالسازی وای فای دایرکت روی دستگاه اندرویدی

برای اینکه بتوانید از این قابلیت بر روی تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید استفاده کنید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد قسمت Settings دستگاه شوید و Connections را انتخاب کنید.
  2. از فعال بودن Wi-Fi اطمینان حاصل کنید زیرا برای دسترسی به تنظیمات Wi-Fi Direct باید این وای فای را روشن کنید.فعالسازی وای فای دایرکت در اندروید
  3. روی Wi-Fi Direct ضربه بزنید.
  4. دستگاه به طور خودکار دستگاه‌های Wi-Fi Direct را اسکن می‌کند. (در این مرحله دستگاهی که می‌خواهید به آن متصل شوید هم باید وای فای دایرکت خود را به همین شیوه‌ای که گفته شد فعال کند.)
  5. دستگاهی را که می‌خواهید به آن متصل شوید، پیدا کرده و انتخاب کنید.فعالسازی wifidirect در اندروید
  6. برای برقراری اتصال، درخواست برقراری ارتباط برای دستگاه دیگر ارسال می‌شود. پس از پذیرفتن این درخواست توسط دستگاه دیگر، ارتباط برقرار خواهد شد.

Wi-Fi Direct و اینترنت اشیا (IOT)

با توجه به آنچه تاکنون توضیح دادیم، ممکن است فکر کنید که Wi-Fi Direct یک فناوری مناسب برای اینترنت اشیا است. گرچه صحبت از استفاده از Wi-Fi Direct برای دستگاه‌های هوشمند خانگی مطرح بود اما این دو فناوری مسیرهای بسیار متفاوتی را طی کردند.

Wi-Fi Direct به طور کلی در مورد ارتباطات بین دو دستگاه است. این دستگاه‌ها بخشی از یک شبکه بی سیم نیستند و در یک فضای جداگانه مربوط به خود قرار دارند.

اینترنت اشیا تحت سلطه شبکه‌های Wi-Fi قرار گرفته است و فناوری‌های قدیمی ارتباطات مانند Zigbee و  Wi-Fi Direct به سرعت پشت سر گذاشته شده است.

دلیل این اتفاق هم آن است که دستگاه های هوشمند باید بهم متصل شوند تا امکان مدیریت موارد بسیار پیچیده‌تری فراهم شود. به علاوه افرادی که ممکن است در خانه نباشند، باید از راه دور به راحتی بتوانند به دستگاه‌ها دسترسی پیدا کنند. بنابراین Wi-Fi Direct نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

کلام پایانی

وای فای دایرکت یک فابلیت مناسب در تلفن‌های همراه است که با استفاده از آن می‌توانید فایل‌های حجیم را با سرعت . کیفیتی به مراتب بالاتر از بلوتوث، به اشتراک بگذارید. البته این تکنولوژی بر روی دستگاه‌های iOS نیز تعبیه شده است، اما تنها در اندروید است که آن را با نام Wi-Fi Dirct می‌شناسند.

شما همراهان عزیز ایده آل تک می‌توانید کلیه سوالات و یا اشکالات خود را در زمینه کار کردن با وای فای دایرکت، در بخش نظرات همین مقاله مطرح نمایید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//