کد IMEI چیست و چگونه به آن دسترسی داشته باشیم؟

احتمالا شما حداقل یک بار، نام کد IMEI را شنیده باشید. شاید هم حدس زده‌اید که این کد، مربوط به اصالت گوشی موبایل شما می‌شود. اما آیا به طور دقیق می‌دانید که کد IMEI چیست و از آن، برای چه کاری استفاده می‌شود؟

به نظر می‌رسد تنها چیزی که از این کد می‌دانیم، این است که برخی از نهادهای قضایی و انتظامی، ما را تشویق به ثبت IMEI در مراجع مربوطه می‌کنند. آیا این سوال برایتان پیش نیامده است که چرا باید کد IMEI تلفن موبایل خود را در بانک‌های اطلاعاتی دولتی و یا قضایی ثبت کنید؟ یا اصلا چرا این کد، در تشخیص اصالت یک تلفن همراه اهیمت دارد؟

مجله ایده آل تک به تمامی سوالات شما در رابطه با کد IMEI جواب می‌دهد. در ادامه این مقاله به بررسی تعریف این کد، اهمیت و روش دستیابی به آن می‌پردازیم. پس با تا پایان با ما همراه باشید:

کد IMEI چیست ؟

کلمه “IMEI” مخفف و خلاصه شده عبارت “International Mobile Equipment Identity” و به معنی شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل است. این شناسه عددی، برای هر دستگاه تلفن همراه، منحصر به فرد بوده و به عبارتی دیگر، هر گوشی موبایل، یک کد IMEI یکتا دارد.

کد IMEI چیست ؟

شناسه IMEI به تمایز دستگاه‌های موبایل از همدیگر کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر تلفن همراه خود را برای تعمیرات به یک نمایندگی ارسال کنید، آن‌ها با استفاده از این کد، موبایل شما را در بین میلیون‌ها دستگاه تلفن همراه دیگر، ردیابی می‌کنند.

یک کد IMEI استاندارد، از 14 رقم به عنوان رشته کد اصلی و یک رقم پانزدهم برای تایید کل شناسه یا کد، تشکیل شده است. البته یک نسخه 16 رقمی از این کد نیز موجود است که اطلاعات مربوط به نرم افزارهای دستگاه را شامل می‌شود؛ این کد، با نام IMEISV قابل شناسایی است.

از سال 2004 کد IMEI در یک قالب با فرمت AA-BBBBBB-CCCCCC-D نوشته می‌‎شود. بخش A و B به عنوان کد تخصیص یا “Type Allocation Code” که به صورت مخفف، TAC خوانده می‎شود، شناسایی می‌شود. TAC سازنده و مدل دستگاه را مشخص می‌کند. به عنوان مثال:

کد تخصیص یا همان TAC برای iPhone 6s Plus عدد 35-332907 است. در حالی که همین کد برای گوشی Google Pixel عبارت 35-161508 در نظر گرفته می‌شود

برخی از مدل‌های تلفن همراه، ممکن است دارای چند کد TAC مختلف باشند. ممکن است یک مدل، در دو کشور مختلف تولید شود و برای هر کشور یک TAC جداگانه در نظر گرفته شده باشد. همین اتفاق در رابطه با به روزرسانی‌های کارخانه سازنده بر روی آن مدل نیز صدق می‌کند. به همین دلیل است که برای مثال، گوشی iPhone 5C دارای 5 کد TAC مختلف می‌باشد.

شش رقم بخش C در کد IMEI مربوط به شماره سریال منحصر به فرد گوشی موبایل هستند که توسط شرکت سازنده تعریف می‎شود. تک رقم بخش D هم تایید می‌کند که کد IMEI به درستی و بر اساس استاندارهای گفته شده، به دستگاه تلفن همراه اختصاص یافته است.

نکته: برای جلوگیری از بروز اشتباه در تخصیص کد IMEI به هر دستگاه موبایل، رقم D نیز در شناسه اصلی نمایش داده می‌شود؛ اما بهرحال، بخشی از کد IMEI به شمار نمی‌‎رود.

چگونه کد IMEI موبایل خود را پیدا کنیم؟

حال که به این سوال که کد IMEI چیست پاسخ دادیم، زمان آن رسیده که بتوانیم آن را بر روی گوشی موبایل خود پیدا کنیم. برای دسترسی به کد IMEI راه‌های مختلفی وجود دارند. رایج‌ترین روش برای پیدا کردن این کد بر روی دستگاه موبایل، شماره گیری کد #06#* است.

کد 06 برای پیدا کردن imei

کافیست کد گفته شده را روی موبایل خود شماره گیری کنید؛ چند لحظه بعد، کد IMEI بر روی نمایشگر گوشی شما ظاهر می‌شود.

مشاهده کد imei بر روی صفحه موبایل

در صورتی که از گوشی‌های اندروید یا iOS استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق صفحه تنظیمات موبایل نیز به کد IMEI دسترسی داشته باشید:

پیدا کردن IMEI در تنظیمات گوشی‌های iOS

برای اینکار باید ابتدا به بخش Setting رفنه و سپس از فهرست General و پس از آن، About کد IMEI موبایل خود را مشاهده کنید.

پیدا کردن کد IMEI در تنظیمات گوشی‌های اندروید

پیدا کردن این کد در تلفن‌های مختلف اندروید، ممکن است کمی متفاوت باشد. اما به طور کلی، می‌توانید بعد از وارد شدن به بخش About Phone در بخش Setting کد IMEI موبایل خود را ببینید.

راه‌های دیگری نیز برای پیدا کردن کد IMEI تلفن دارند. بر روی جعبه اکثر تلفن‌های همراه، شناسه IMEI حک شده است. همچنین اگر موبایل شما دارای باطری قابل تعویض است، می‌توانید این کد را در زیر باتری نیز مشاهده کنید.

از کد IMEI در چه مواردی استفاده می‌شود؟

این کد برای منحصر به فرد شدن دستگاه‌های موبایل استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر، این کد، تلفن همراه شما را در سراسر جهان، یکتا می‎کند. به همین خاطر، ردیابی کردن موبایل‌ها با استفاده از کد IMEI بسیار راحت‌تر شده است.

از کد IMEI در چه مواردی استفاده می‌شود؟

اگر تلفن همراه شما گم شده و یا به سرقت برود، می‌توانید با کمک گرفتن از کد IMEI آن را مسدود کنید تا برای سارقین، مسدود و غیر قابل استفاده کنید.

همچنین اگر فصد خرید یک تلفن همراه دست دوم را دارید، می‌توانید با مراجعه به وب سایت IMEI.info از طریق کد IMEI نیز اطلاعات دستگاه تلفن را بررسی کنید.

ردیابی گوشی سرقت شده با استفاده از کد IMEI

در صورتی که تلفن همراه شما، توسط سارقین به سرقت رفته است، می‌توانید با مراجعه به وب سایت همیاب 24  به نشانی www.hamyab24.irآن را ردیابی کنید.

ردیابی گوشی های سرقتی با imei

این سامانه، از طریق همکاری با دادگستری‌ها، کلانتری‌ها و اصناف موبایل و کامپیوتر در سراسر کشور، می‌تواند تلفن همراه سرقت شده را در کمترین زمان ممکن ردیابی کند.

کلام آخر 

توصیه می‌کنیم هرگز کد IMEI تلفن همراه خود را با دیگران به اشتریک نگذارید. زیرا افراد سودجو، به راحتی می‌توانند از این کد سوءاستفاده کنند. همچنین بهتر است شناسه IMEI موبایل خود را یادداشت کنید تا در مواقع ضروری، به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما همراهان ایده آل تک واقع شده باشد. اگر شما عزیزان، تجربه استفاده از کد IMEI را برای ردیابی تلفن همراه خود و یا هر مورد دیگری داشته‌اید، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

3.3 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//