تلویزیون چند اینچی بخرم ؟ انتخاب بهترین سایز تلویزیون

تلویزیون چند اینچی بخرم ؟ این سوال اول چیزی است که در زمان خرید یک دستگاه TV جدید، به ذهنتان خطور می‌کند. انتخاب اندازه مناسب صفحه نمایش تلویزیون، می‌تواند لذت تماشای فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌تان را چندین و چند برابر کند. اما آیا سایز مناسب، به معنی هرچه بزرگتر بودن صفحه نمایش است؟ قطعا خیر!

متاسفانه بسیاری از خریداران تلویزیون‌های هوشمند، بدون در نظر گرفتن فضای داخلی منزل خود و تنها بر اساس صفحه نمایش‌های بزرگ، اقدام به خرید دستگاه مورد نظر خود می‌کنند. این افراد به احتمال زیاد، تنها چند روز بعد از خرید تلویزیون، از انتخاب خود پشیمان می‌شوند؛ زیرا ممکن است صفحه نمایش آنقدر بزرگ باشد که نتوانند همه تصاویر را به وضوح مشاهده کنند.

ما در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک در کنارتان هستیم تا با ارائه یک راهنمای مناسب، بتوانیم به شما در انتخاب تلویزیون مناسب خود کمک کنیم. اگر همچنان با این سوال که تلویزیون چند اینچی بخرم ؟ مواجه هستید، تا پایان همراه ما باشید.

آیا انتخاب اندازه تلویزیون سلیقه ای است؟

پاسخ این سوال تا حدودی مثبت است؛ زیرا هیچ قاعده و قانون کلی در رابطه با اندازه مناسب صفحه نمایش تلویزیون برای فضاهای مختلف وجود ندارد. البته شرکت‌های بزرگ سازنده این دستگاه‌ها از قبیل سامسونگ، ال جی، پاناسونیک و … چند قانون کوچک و شبیه به هم را در راهنمای خرید تلویزیون‌های خود قرار می‌دهند.

انتخاب اندازه صفحه نمایش سلیقه ای است؟

این راهنماها معمولا شامل چند فرمول ساده برای انتخاب اندازه صفحه نمایش مناسب در قیاس با فضایی که تلویزیون در آن قرار می‌گیرد، هستند. اما همانطور که گفته شد، هیچکدام از این راه‌های پیشهادی، قطعی و صد در صد نیستند و در نهایت، سلیقه شخصی مشتری، تاثیر زیادی در انتخاب دستگاه تلویزیون دارد.

به عنوان مثال ممکن است شما از صفحه‌نمایش‌های وسیع بیشتر لذت ببرید و دوست داشته باشید که سایز تلویزیون را بزرگ انتخاب کنید؛ در حالی که همسرتان عقیده‌ای کاملا مخالف با شما داشته باشد.

اهمیت رزولوشن در انتخاب سایز مناسب تلویزیون

شما برای انتخاب سایز صفحه نمایش تلویزیون خود، انتخاب‌های محدودی دارید؛ زیرا اکثر تلویزیون‌های امروزی  در یکی از سایزهای زیر به بازار عرضه می‌شوند:

انواع سازها صفحه نمایش

  • 42 اینچ
  • 50 اینچ
  • 55 اینچ
  • 60 اینچ
  • 65 اینچ
  • 75 اینچ

البته ممکن است شما بتوانید یک تلویزیون با سایزی غیر از اندازه‌های بالا پیدا کنید، اما احتمال این اتفاق بسیار کم است.

نکته مهم!
تلویزیون‌های 4K دارای پیکسل‌هایی است که اندازه آن‌ها یک چهارم دستگاه‌های 1080 است؛ بنابراین در فواصل دور از صفحه نمایش، نمی‌توانید این پیکسل‌ها را تشخیص دهید. در نتیجه شما باید در مقابل یک تلویزوین 4K نسبت به نمایشگر 1080، نزدیک‌تر بنشینید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، رزولوشن دستگاهی که قصد خرید آن را دارید، تاثیر زیادی بر روی اندازه آن دارد. هرچقدر که رزولوشن تصویر صفحه نمایش تلویزیون شما بالاتر باشد، باید فاصله نشستن خود را با آن کم‌تر کرده و یا یک دستگاه بزرگ‌تر خریداری نمایید.

حال بیایید به بررسی چند قانون ساده در رابطه با انتخاب سایز مناسب تلویزیون بپردازیم:

به دست آوردن اندازه مناسب تلویزیون نسبت به اتاق

بر اساس نظر مهندسین انجمن سینما و تلویزیون (SMPTE) دستگاه نمایشگر شما، باید حداقل یک قوس 30 درجه از میدان دید شما را اشغال کند. البته برخی از کارشناسان برای ایجاد تجربه تماشای تئاتر در منزل، زاویه 40 درجه را نیز پیشنهاد می‌دهند.

انتخاب بهترین اندازه تلویزیون برای اتاق های مختلف

توجه: هر دو زاویه پیشنهاد شده، بر اساس تلویزیون‌های 1080 پیشنهاد شده‌اند. اگر قصد خرید یک تلویزیون با رزولوشن 4K دارید، باید بتوانید با زاویه‌ای کمتر از 40 درجه نیز در مقابل آن بنشینید. بنابراین تلویزیونی که انتخاب می‌کنید، باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند 40 درجه از میدان دید شما را دربر بگیرد.

بر اساس محاسبات صورت گرفته توسط شرکت‌های بزرگ سازنده تلویزیون‌های هوشمند، در صورتی که فاصله نشتن شما تا مکانی که تلویزیون را نصب می‌کنید، بین 180 تا 230 سانتی‌متر است، یک تلویزیون 55 اینچی برایتان بهترین گزینه به شمار می‌رود. اما اگر این فاصله، بین 230 تا 280 سانتی‌متر است، می‌توانید بر روی یک تلویزیون 65 اینچ نیز حساب کنید.

در حدول زیر می‌توانید اندازه مناسب صفحه نمایش تلویزیون را نسبت به فاصله‌ای محل نشستن شما با آن دارد، مشاهده نمایید:

فاصله نشستن شما تا تلویزیون اندازه مناسب صفحه نمایش
بین 120 تا 153 سانتی متر 40 اینچ
بین 150 تا 180 سانتی متر 50 اینچ
بین 180 تا 215 سانتی متر 55 اینچ
بین 215 تا 250 سانتی متر 65 ایتچ
بین 250 تا 275 سانتی متر 75 اینچ

البته این داده‌ها قطعی و غیر قابل تغییر نیستند. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفته شد، راحتی و سلیقه شما در این زمینه حرف اول را خواهد زد. با این وجود، می‌توانید از قوانین بالا، به عنوان یک راهنما برای شروع فرایند انتخاب اندازه مناسب تلویزیون استفاده کنید.

یک الگو را امتحان کنید

یک پیشنهاد ساده اما کاربردی: قبل از اینکه اقدام به خرید تلویزیون نمایید، یک الگوی ساختگی را امتحان کنید تا به اندازه و سایز مد نظرتان دست پیدا کنید. برای این‌کار می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • یک پوستر در اندازه‌های تلویزیونی که قصد خرید آن را دارید، آماده کنید.
  • آن را در محل نصب تلفزیون قرار دهید.
  • در فاصله‌ای که برای نشستن مقابل تلویزیون مد نظر دارید، بنشینید و به پوستر نگاه کنید
  • اکنون می‌توانید میزان راحتی خود را محک بزنید

ساخت یک الگو برای انتخاب تلویزیون

با کمک این الگو، می‌توانید به راحتی به اندازه مناسب نمایشگر دستگاه خود دست پیدا کنید. به نظر می‌رسد اکنون پاسخ مناسبی برای این سوال که تلویزیون چند اینچی بخرم پیدا کرده باشید.

کلام پایانی

بعد از اینکه با کمک گرفتن از روش‌های بیان شده در این مقاله، توانستید به سایز دلخواه و مناسب صفحه نمایش تلویزیون، دست پیدا کنید، نوبت به خرید بهترین مدل از میان برندهای مختلف می‌رسد. سعی کنید با نهایت دقت دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا بعدها از خریدتان پشیمان نشوید.

اگر شما نیز در خصوص انتخاب بهترین سایز برای صفحه نمایش تلویزیون، ایده یا نظری دارید، حتما آن را در بخش نظرات همین مقاله با ما و سایر خوانندگان مجله ایده آل تک در میان بگذارید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//