دارک وب چیست؟ [چرا نباید وارد محیط Dark Web شد؟]

دنیای اینترنت و ارتباطات پر است از اجزا و مفاهیم ناشناخته که همه افراد به آنها دسترسی ندارند. دارک وب یا وب تاریک بخش کوچکی از این فضای نامتناهی است که بسیاری از افراد نمی‌دانند که چنین فضایی وجود دارد. آشنایی با Dark Web بیشتر برای افراد علاقمند به این حوزه کاربرد دارد.

البته آشنایی مختصر و اطلاعات اولیه به شما کمک می‌کند که در دام  افراد سودجو گرفتار نشوید. اگر نمی‌دانید دارک وب چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و چگونه می‌توان به آن ورود پیدا کرد؟ تا انتهای این نوشته از مجله تکنولوژی ایده آل تک با ما همراه باشید.

دیپ وب چیست؟

توجه: این مقاله صرفا به قصد افزایش سطح عمومی اطلاعات کاربران نوشته شده است و مجله تکنولوژی ایده آل تک به هیچ عنوان ورود به فضای دارک وب را توصیه نمی‌‌کند.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد دارک وب حرف بزنیم نیاز است که مفهوم دیپ وب را با شما در میان بگذاریم. دیپ وب به قسمتی از وب گفته می‌شود که در دسترس عموم قرار ندارد و جز با روش‌های خاص نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

دیپ وب چیست

برای روشن‌تر شدن موضوع فکر کنید که چیزی به نام موتور جستجو وجود ندارد. در این حالت شما با جستجوی عبارت‌ها به جایی نخواهید رسید، بلکه از طریق وارد کردن دقیق آدرس‌ها می‌توانید به هر سایتی دسترسی پیدا کنید. در واقع موتورهای جستجو عملیات رتبه بندی سایت‌ها و دسترسی به آن‌ها را برای ما راحت تر کرده اند. به کمک این ابزارها حتی شما لازم نیست موضوع مورد نظر را به صورت کامل و دقیق وارد کنید.

دیپ وب، وبسایت یا صفحه‌ای از وب است که به کمک کد یا قرار دادن رمز از دسترسی موتورهای جستجو خارج شده‌اند. حجم این اطلاعات بسیار بالا است و به راحتی برای هر کسی قابل دسترسی نیست. بخشی از اکثر سایت‌ها جزو دیپ وب محسوب می‌شود. برای مثال، صفحه کاربری شما در یک سایت جزو دیپ وب است که نباید در اختیار عموم قرار بگیرد.

چه اطلاعاتی در دیپ وب وجود دارد؟

اطلاعات موجود در دیپ وب بسیار متنوع است. از اطلاعات مربوط به حساب کاربری گرفته تا ایمیل‌های شما و همچنین سایت‌هایی که هنوز توسط موتورهای جستجو شناسایی و ایندکس نشده‌اند، همگی جزو دیپ وب محسوب می‌شوند.

دیپ وب فضای اختصاصی ایجاد می‌کند که مانع از افشای اطلاعات ما خواهد شد. هیچکس دوست ندارد که اطلاعات حساب بانکی او به صورت عمومی در اختیار سایر کاربران قرار بگیرد. به همین دلیل می‌توان گفت که دیپ وب برای حفظ اسرار شخصی افراد لازم و ضروری است.

آیا دیپ وب امن است؟

خود دیپ وب هم دارای اجزای مختلفی است و همه اجزای آن مثل همدیگر نیستند. بنابراین نمی‌توان حکم کلی داد که دیپ وب امن است یا نه. اما به صورت کلی می‌توان گفت Deep Web عادی امن است و حتی به حفظ اطلاعات شخصی افراد کمک می‌کند. اما بخش تاریک ماجرا با ورود به دارک وب شروع می‌شود:

دارک وب که بخش کوچکی از دیپ وب است، به شدت خطرناک است و توصیه می‌شود که به هیچ وجه به آن نزدیک نشوید. تلاش برای دستیابی برخی از اطلاعات دیپ وب غیرقانونی است. این بخش‌ها شامل دارک وب و اطلاعات شخصی یا سازمانی سایت‌ها است. برای مثال تلاش برای دستیابی به اطلاعات دانشجویان یک دانشگاه از طریق هک کردن سایت مورد نظر ممکن است.
دارک وب به کدام بخش از اینترنت گفته می‌شود؟

هک کردن یک سایت، عملی غیر قانونی است که می تواند تبعات ناگواری را برای شما به همراه داشته باشد. اما برخی از بخش‌های هر سایت که دیپ وب است را به راحتی می‌توان مورد بررسی قرار داد. برای مثال صفحه تبلیغات در سایت ما یک صفحه از دیپ وب است که بررسی آن هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. اما این صفحه از طریق موتورهای جستجو در دسترس نیست.

دارک وب چیست؟

دارک وب بخشی از دیپ وب است که در اختیار عموم قرار نداشته و عموما از آن برای مقاصد غیرقانونی و خراب‌کارانه استفاده می‌شود. این بخش از وب را به راحتی و از طریق موتورهای جستجو عادی نمی‌توانید پیدا کنید؛ بلکه باید از مرورگر و موتور جستجوی اختصاصی استفاده کنید.

همچنین ردیابی و پیدا کردن افراد و هویت آن‌ها بسیار سخت و حتی در برخی از موارد غیر ممکن است. حجم dark web زیاد نیست و حدود 5 درصد اطلاعات موجود در اینترنت در این شبکه وجود دارد. با این حال می‌توان گفت که عمده کارهای خلاف و غیرقانونی اینترنت در این فضا رخ می‌دهد.

چه اطلاعاتی در دارک وب وجود دارد؟

افراد فعال در این شبکه علاقمند هستند که به صورت ناشناس به فعالیت‌های خود ادامه بدهند. این افراد، فعالیت‌ها و محتواهای مختلفی را در وب تاریک منتشر می کنند. برخی از آن‌ها ممکن است معماهای پیچیده طرح کنند یا کتاب‌های الکترونیکی را به فروش برسانند.

اطلاعات موجود در دارک وب

همچنین یک نفر ممکن است تالار گفتگویی برای حامیان آزادی بیان تشکیل داده باشد. اگر چه در دارک وب هم اطلاعات مفید و قانونی هم وجود دارد، اما عمدتا به خاطر فعالیت‌های مخرب شناخته می شود. موارد زیر داده‌هایی هستند که در وب تاریک به وفور یافت می‌شوند:

  • اطلاعات کاربری موجود در سایت‌های دیگر که هم شده‌اند
  • اطلاعات هک شده حساب بانکی افراد مختلف
  • خرید و فروش غیرقانونی داروها
  • مواد سمی و آسیب زا که غیر قانونی هستند و ممکن است به دیگران آسیب برساند
  • قاچاق انسان
  • قاتل‌های حرفه‌ای
  • پورنوگرافی و آزار و اذیت کودکا
  • فروش اعضای بدن
  • کالاهای تقلبی
  • اسلحه

تقریبا هر چیزی که تصورش را بکنید در دارک وب وجود دارد و می‌توانید آن را به دست بیاورید.

آیا دارک وب امن است؟

جواب این سوال به صورت قطعی خیر است. استفاده از دارک وب برای افراد عادی و حتی هکرهای حرفه‌ای هم خطرناک است. افرادی که در این سایت‌ها فعالیت می‌کنند معمولا یا خودشان هکر هستند یا از هکرها برای مدیریت سایت خود استفاده می کنند.

آیا دارک وب امن است؟

ورود به دارک وب مساوی است با بروز حملات خطرناک که ممکن است باعث هک اطلاعات سیستم شما شود. بنابراین از سر کنجکاوی به این سایت‌ها وارد نشوید؛ چرا که صاحبان این سایت‌ها نسبت به افرادی که به سایتشان وارد می‌سوند حساس هستند و اگر فکر کنند که برای آن‌ها خطری دارید حتما اقدامات تلافی جویانه انجام خواهند داد.

علاوه بر این بسیاری از سایت های موجود در این فضا به کدهای مخربی آلوده هستند که به محض باز کردن آن‌ها، سیستم شما هم خواهد شد. تنها زمانی وارد این فضا شوید که نکات امنیتی را به صورت کامل رعایت کرده باشید.

آیا دارک وب قانونی است؟

همانطور که قبلا هم بیان شد بیشتر فعالیت‌های افراد در دارک وب غیرقانونی است. به همین دلیل خود این پلتفرم‌ها هم برای افراد عادی غیر قانونی است و در صورتی که شناسایی شوید با جرایم سنگینی مواجه خواهید شد.

دارک وب ایرانی

دارک وب در ایران هم دارای طرفداران خاص خودش است. عمده فعالیت‌ها در این زمینه در رابطه با خرید و فروش بانک‌های اطلاعاتی می‌باشد همچنین خرید و فروش مواد مخدر و داروهای غیر مجاز یا نرم افزارها و بد افزارهای بخش دیگری از این شبکه را تشکیل می‌دهند.

دارک وب ایرانی

البته در نظر داشته باشید که افراد ایرانی ممکن است در سایت‌های خارجی هم فعالیت داشته باشند و نمی‌توان گفت که فعالیت آن‌ها محدود به یک منطقه خاص است.

نحوه ورود به دارک وب

تذکر بسیار مهم: قبل از هرچیز اکیدا توصیه می‌کنیم که تا حد امکان وارد دارک وب نشوید؛ زیرا به هیچ عنوان محیط امنی به شمار نمی‌رود و تمامی اطلاعات مهم شما در این فضا، در خطر سرقت و یا هک شدن قرار می‌گیرند.

دسترسی و وارد شدن به دارک وب از چیزی که فکر می کنید راحت‌تر است. برای این کار کافی است یکی از مرورگرهای مخصوص این کار را دانلود کنید. Tor مشهورترین مرورگر وب تاریک است که می‌توانید از آن استفاده کنید. بعد از نصب این نرم افزار همانند سایر مرورگرهای می‌توانید از آن استفاده کنید.

فقط کافی است آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید. این مرورگرهای به مخفی ماندن هویت و در نتیجه حفظ امنیت شما کمک می‌کنند. اما فقط به استفاده از مرورگر مخصوص اکتفا نکنید و سعی کنید که علاوه بر آن از VPN هم استفاده کنید. استفاده از این وی پی ان توصیه می‌شود تا سطح امنیت شما چندین برابر شود.

موتور جستجوی دارک وب

همانطور که اشاره شد ورود به وب تاریک کار سختی نیست، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که شما به لیست سایت‌ها در این فضا دسترسی ندارید. آن‌چه که جستجو در فضای وب عمومی را برای ما ساده‌تر می‌کند، موتورهای جستجو، مانند گوگل، یاهو و بینگ است.

مرورگرهای ورود به dark web

اما در dark web موتورهای جستجو شبیه دنیای عمومی وجود ندارد. در نتیجه کار شما برای پیدا کردن چیزی که به دنبالش می‌گردید، بسیار سخت‌تر است. از موتورهای جستجوی زیر برای کنکاش در وب تاریک می‌توانید استفاده کنید:

1- Ahmia

Ahmia یکی از معدود موتورهای جستجو است که نتایجی کم و بیش شبیه موتورهای جستجوی عادی دارد. جستجو در این منبع می‌تواند شما را به نتایج مورد نظرتان برساند. اما مواظب باشید چرا که ممکن است که هکرها یا افراد سودجو در کمین باشند تا اطلاعات محرمانه و مهم شما را به سرقت ببرند.

2- Torch

3- Candle

اگر به دنبال موتور جستجویی با رابط کاربری مشابه گوگل هستید، Candle بهترین گزینه برای شما است. این موتور جستجو می‌ تواند نتایج را برای شما رتبه بندی کند.

4- OnionLand

OnionLand موتور جستجوی بعدی است که قصد معرفی آن را داریم. این موتور جستجو به خوبی بین کاربران دارک وب شناخته شده است. OnionLand توسط Tor و Tor2Web حمایت مالی می‌شود، بنابراین جای تعجب نیست که برای زمانی طولانی در این فضا باقی مانده است.

ورود با گوشی

ورود به دارک وب از طریق انواع سیستم عامل ممکن است فقط باید مرورگر مناسب را دانلود کنید. مرورگر Tor علاوه بر کامپیوتر برای سیستم عامل اندروید هم در دسترس است. اما برای سیستم عامل IOS نسخه‌ای از آن منتشر نشده است.

اگر از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنید و قصد وارد شدن به فضای وب تاریک را دارید، هیچ جای نگرانی نیست چرا که می‌توانید از مرورگرهای دیگر برای این کار استفاده کنید. برای این گوشی‌های می‌توانید مرورگر Onion Browser را نصب کنید.

نکات ایمنی برای ورود به دارک وب

ورود به دنیای دارک وب تازه اول راه است و مشکلات و مصیبت‌های بعد از  آن است که می تواند خطرات بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین بدون رعایت اقدامات احتیاطی هیچ وقت سعی نکنید که به این فضا وارد شوید.

عمیقا به شما توصیه می‌کنیم حتی با رعایت این موارد هم به وب تاریک وارد نشوید. توصیه دیگر این است که اگر به هر دلیلی مجبور هستید از این فضا استفاده کنید، حتما نکات امنیتی زیر را به صورت کامل رعایت کنید:

1- ورود به کمک مرورگرهای عادی ممنوع

برخی از سایت‌ها وجود دارند که این امکان را به شما می‌دهند که بدون استفاده از مرورگر یا وی پی ان خاصی به سایت‌های onion دسترسی پیدا کنید. از آنجایی که می دانیم «سلام گرگ بی طمع نیست» این سایت‌ها هم به خاطر راحتی شما نیست که چنین دسترسی را برای شما فراهم می‌کنند، بلکه می‌خواهند به افراد بیشتری را به دام افراد سودجو بیندازند.

مرورگر تور

بنابراین از مرورگرهای مخصوص مانند Tor استفاده کنید. هر چند که استفاده از این مرورگر امنیت شما را به طور کامل تامین نمی‌کند؛ اما یک لایه امنیتی به سیستم شما اضافه کرده و کار را برای هکرها سخت‌تر می‌کند.

2- ورود بدون VPN ممنوع

دارک وب بسیار خطرناک است و فقط یک مرورگر برای ورود به آن کافی نیست. مرورگرهایی مانند Tor فقط دسترسی به این فضا را برای شما ممکن می کنند. در این حالت افراد به راحتی می توانند به آی پی و location شما دسترسی داشته باشند.

برای جلوگیری از چنین مشکلی حتما از نرم افزارهای تغییر آی پی استفاده کنید. اکیدا توصیه می‌شود که به یک VPN بسنده نکنید و در صورت امکان چندین برنامه را به طور هم‌زمان روشن کنید. برخی از افراد فعال در این زمینه خودشان از حداقل 20 وی پی ان برای دور تغییر آی پی استفاده می‌کنند.

3- وب کم خودتان را بپوشانید

اگر از لب تاپ استفاده می کنید، حتما وب کم خودتان را بپوشانید. این موضوع برای دوربین سلفی افرادی که از گوشی استفاده می کنند هم صادق است. اگر این کار را نکنید، چهره شما به راحتی شناسایی می‌شود. به عکس زیر نگاه کنید که مارک زاکربرگ هم وب کم لب تاپ خودش را پوشانده است.

مارک-زاکربرگ-وب-کم-خود-را-می-پوشاند

4- از نرم افزاهای اصلی و پولی استفاده کنید

یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی با آن روبرو هستند، عدم امکان دسترسی به بسیاری از نرم افزارها می‌باشد. این نرم افزارها معمولا به صورت پولی هستند و کاربران ایرانی هم به خاطر تحریم‌ها و همچنین قیمت بالا نمی‌توانند هزینه این نرم افزارها را پرداخت کنند. اما شما هیچ وقت وسوسه نشوید که از نسخه کرک شده این نرم افزارها استفاده کنید.

سعی کنید یا از نسخه پولی استفاده کنید یا از نرم افزاهای جایگزین استفاده کنید. نسخه‌های کرک شده خود ممکن است اطلاعات شما را در اختیار هکرها قرار دهد.

5- وب گردی بدون اسکریپت و ماکرو

یکی از مواردی که توسط هکرها برای هک اطلاعات شما استفاده می‌شود، فایل‌های جاوا اسکریپت و ماکروهایی است که توسط مرورگرها اجرا می‌شوند. به منظور جلوگیری از این مشکلات قبل از هر کاری فایل‌های جاوا اسکریپت و ماکرو را در مرورگر خود بلاک کنید.

6- موقعیت مکانی خود را خاموش کنید

هر چند با خاموش بودن موقعیت مکانی باز هم امکان پیدا کردن محل یک دستگاه وجود دارد اما لازم است برای افزایش سطح امنیت خودتان این امکانات را غیر فعال کنید. این مورد مخصوصا در گوشی‌های تلفن همراه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

7- از دارک وب چیزی دانلود نکنید

دیگر نیازی نیست که بگوییم در صورت دانلود فایل از dark web ممکن است سیستم شما هک شود و با مشکلات زیادی روبرو شوید. این فایل‌ها معمولا حاوی کدهای مخربی هستند که می‌توانند دسترسی به سیستم شما را برای افراد ناشناس آسان کنند.

دانلود از دارک وب

دانلود از دارک وب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر به هر علتی مجبور به دانلود شدید، حتما از سایت‌هایی استفاده کنید که کاملا با آن آشنایی دارید. هر چند جلب اعتماد در این فضا بسیار سخت است اما برخی از وبسایت‌ها وجود دارند که کاربران از آن‌ها به عنوان سایت‌های معتبر یاد می‌کنند.

کلام پایانی 

بازهم تاکید می‌کنیم که حتی از روی کنجکاوی هم به فضای دارک وب سرک نکشید؛ زیرا به هیچ عنوان فضای امنی به شمار نمی‌رود. همه آنچه که در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک گفته شد، تنها برای افزایش اطلاعات عمومی شما عزیزان بود و ما به هیچ عنوان ورود به Dark Web را توصیه نمی‌کنیم.

در پایان تقاضا داریم سوالات خود را در رابطه با دارک وب، در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان باشیم .

1.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//