آموزش اضافه کردن هدر و فوتر (سربرگ و پاورقی) در گوگل داک

آیا می‌خواهید با افزودن سربرگ و پاورقی در گوگل داک، فایل متنی خود را کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر کنید؟ اگر قصد دارید عنوان مقاله خود را در سربرگ، و ارجاعات خود را در پاورقی اضافه کنید، یا در صورتی که می‌خواهید فایل خود را صفحه گذاری کنید و سربرگ را به کلی حذف یا در آن تغییراتی ایجاد کنید، هدر و فوتر به کار شما خواهند آمد.

اگر در زمینه‌های مختلف آکادمیک فعالیت دارید و از Google Doc (نرم افزار تحت وب شرکت گوگل و جانشینی برای مایکروسافت آفیس ورد) استفاده می‌کنید، بی شک یکی از دغدغه‌های اصلی شما، افزودن هدر و فوتر در گوگل داک خواهد بود.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را به صورت کامل با اضافه کردن سربرگ و پاورقی در گوگل داک آشنا کنیم. اگر شما هم از این نرم افزار تحت وب استفاده می‌کنید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

این آموزش شامل موارد زیر می‌شود:

افزودن شماره صفحه، هدر و فوتر متنی، هدر و فوتر متفاوت در صفحات زوج و فرد، حذف هدر و فوتر از صفحه نخست و حذف کلی هدر و فوتر از فایل.

چگونه هدر و فوتر را به گوگل داک اضافه کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید، سربرگ‌ در حاشیه بالای صفحه قرار گرفته و اطلاعات کلی در مورد فایل، مانند نام و تاریخ ایجاد آن را دربرمی‌گیرد. مکان پاورقی‌ نیز در حاشیه پایین صفحه و شامل شماره صفحه، تاریخ، منابع، نمودار شرکت یا سایر جزئیات اضافی است.

پس با افزودن سربرگ و پاورقی مقاله شما بسیار حرفه‌ای‌تر به نظر خواهد رسید. در ادامه، نحوه اضافه کردن سربرگ و پاورقی را آموزش می‌دهیم.

توجه داشته باشید که این آموزش مختص گوگل داک (معادل ورد) است و با نحوه افزودن هدر و فوتر در گوگل شیت (معادل اکسل) تفاوت دارد.

افزودن سربرگ و پاورقی متنی در گوگل داک

برای افزودن سربرگ و پاورقی به گوگل داک، مطابق دستورالعمل زیر اقدام می‌کنیم:

  • قبل از هر چیز، باید اقدام به ساخت یک حساب کاربری گوگل ( جیمیل) کنیم یا اگر آن را قبلا ساخته‌ایم، وارد حساب کاربری خود شویم.
  • فایل گوگل داک را باز می‌کنیم. برای باز کردن آن، روی لینک زیر کلیک کنید:

گوگل داک

  • در این صفحه، روی چهار خط افقی کلیک کرده و گزینه “docs” را انتخاب می‌کنیم.

نحوه باز کردن گوگل داک

  • اکنون می‌توانیم با زدن “+” یک صفحه جدید ایجاد کنیم. همچنین می‌توانیم صفحاتی را که قبلا ایجاد کرده‌ایم، باز کنیم یا با کلیک روی آیکن پرونده (بالا سمت راست) فایلی را آپلود کنیم.

نحوه باز کردن گوگل داک2

  • بعد از باز کردن گوگل داک، ابتدا به مسیر زیر بروید:
Insert > > Header & page number
  • به انتخاب خود روی یکی از گزینه‌های Header (برای قرار دادن شماره صفحه در بالای صفحه) و Footer (برای قرار دادن شماره صفحه در پایین صفحه) کلیک کنید.

افزودن سربرگ (هدر) و پاورقی (فوتر) متنی در گوگل داک

  • متن دلخواه خود را وارد کنید.

ایجاد سربرگ  و پاورقی متفاوت در صفحه نخست

سربرگ و پاورقی در تمامی صفحات تکرار می‌شوند. اغلب اوقات کاربر ترجیح می‌دهد که در صفحه نخست، سربرگ یا پاورقی وجود نداشته باشد. تقریبا در هر مقاله یا کتابی، صفحه نخست یا باید خالی گذاشته شده یا فقط در آن، عنوان وارد شود.

بنابراین برای داشتن صفحه نخست متفاوت، نیاز داریم که سربرگ و پاورقی از آن حذف شوند. برای این کار دستورالعملی مشابه ورد آفیس وجود دارد:

باید از گزینه جداسازی بخش یا “Section break” استفاده کنیم. گزینه شکست یا جداسازی صفحات یا بخش‌ها، جزء جدایی‌ناپذیر هر نرم افزار ویرایش‌گر است. زیرا به کاربر اجازه می‌دهد تنظیمات متفاوتی در بخش جداسازی شده لحاظ کند.

جداسازی صفحات با Section break

برای جداسازی صفحات، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  1. موس را پایین صفحه‌ای که قصد جداسازی و ایجاد هدر و فوتر متفاوت در آن را داریم، قرار می‌دهیم.
  2. به مسیر Insert >> Break می رویم.
  3. اکنون با این سه گزینه زیر روبرو هستیم:

جداسازی صفحات با section break در گوگل داک

  1. Page break : برای جدا کردن محتوی یک صفحه از صفحات دیگر استفاده می‌شود. با انتخاب این گزینه موس به ابتدای صفحه بعدی منتقل می‌شود. کاربر می‌تواند تغییراتی در متن و محتوی صفحه ایجاد کند.
  2. Section break: next page: برای جدا کردن یک فصل یا بخش از بخش دیگر استفاده می‌شود. با انتخاب این گزینه موس به صفحه بعد می‌رود و کاربر می‌تواند تنظیمات ساختاری، از قبیل حاشیه و سربرگ اعمال کند.
  3. Section break: continuous page: روش جداسازی پیوسته است و بخش جدید را در همان صفحه ایجاد می‌کند. برای ایجاد صفحاتی با تعداد ستون‌های مختلف می‌توانید از این روش جداسازی استفاده کنید.
تفاوت “Page break ” با “Section break” در این است که “Page break ”  فقط متن اصلی را از صفحات دیگر جدا می‌کند؛ در حالی که “Section break” علاوه بر متن اصلی سند، حاشیه ها و هدر و فوتر را نیز جدا می‌کند. در نتیجه برای اعمال تغییر در هدر و فوتر صفحه نخست، باید از گزینه “Section break: next page” استفاده کنیم.

حذف سربرگ و پاورقی از صفحه نخست

  • پس از اتمام جداسازی صفحه، روی سربرگ یا پاورقی که قصد حذف کردن یا اعمال تغییر بر روی آن را داریم، کلیک می‌کنیم.
  • برای انتخاب نوع هدر و فوتر، یکی از دو گزینه زیر را با تیک‌دار کردن مربع کنارش، انتخاب می‌کنیم:

Different first page: این گزینه در صفحه نخست یا بخش نخست فایل، هدر و فوتر جداگانه‌ای ایجاد می‌کند.

Link to previous : این گزینه برای یک‌پارچه‌سازی متن است. اگر می‌خواهید صفحه یا بخش نخست، هدر و فوتر متفاوتی داشته باشد، تیک این گزینه را بردارید. اگر این گزینه را میان گزینه‌ها نمی‌یابید، باید از جداسازی صفحات، که در بخش قبلی توضیح دادیم، استفاده کنید.

پاک کردن هدر و فوتر در صفحه نخست

 ایجاد سربرگ و پاورقی متفاوت در صفحات زوج و فرد

این مورد برای ویرایش کتاب مناسب است. اگر می‌خواهید برای مثال فقط صفحات زوج، هدر یا فوتر داشته باشد، این دستورالعمل را دنبال کنید.

  • ابتدا به مسیر زیر بروید:
Insert > > Header & page number
  • بالای صفحه، سمت راست روی گزینه “Options” کلیک کنید.
  • در پنجره‌ای که باز می‌شود، زیر بخش “Apply to”، روی گزینه “Whole document” کلیک کنید.
  • سپس پس از انتخاب گزینه “Different odd and even”، روی “Apply” کلیک کنید.

افزودن شماره صفحه در گوگل داک

برای گذاشتن شماره صفحه باید از گزینه “Page numbers” استفاده کنیم. این دستورالعمل را دنبال کنید:

  • به مسیر زیر بروید:
Insert >> page number

افزودن شماره صفحه در گوگل داک- مرحله 1

  • صفحه‌ای با چهار گزینه ظاهر می‌شود که می‌توان از میان آن‌ها یکی را انتخاب کرد.

افزودن شماره صفحه در گوگل داک- مرحله 2

  1. افزودن شماره صفحه به بالا سمت راست صفحات
  2. افزودن شماره صفحه به بالا سمت راست صفحات، به استثنای صفحه نخست (این گزینه مناسب فایل‌هایی است که در آن صفحه نخست به صفحه عنوان اختصاص یافته است.) در این حالت شماره گذاری از صفحه دوم آغاز می‌شود.
  3. افزودن شماره صفحه گوشه پایین سمت راست
  4. افزودن شماره صفحه گوشه پایین سمت راست به استثنای صفحه نخست
با انتخاب یکی از گزینه‌های بالا، صفحات فایل گوگل داک، شماره گذاری می‌شوند. اکنون سؤالی پیش می‌آید: اگر این چهار چیدمان مطابق سلیقه ما نبود، آیا می‌توان آن‌ها را تغییر داد؟

پاسخ مثبت است. می‌توان پس از شماره گذاری، تنظیمات را بر روی شماره صفحات اعمال کرد. به عنوان مثال، برای اعمال تنظیمات بیشتر به منظور نمایش شماره صفحات در گوشه بالا سمت چپ، می‌توانیم با استفاده از گزینه چپ چین این تغییر را اعمال کنیم.

افزودن شماره صفحه در گوگل داک- مرحله 3

تغییر یا حذف حاشیه‌های سربرگ (هدر) و پاورقی (فوتر)

کاربر می‌تواند برای هر بخش یا هر فصل از فایل متنی خود، یک حاشیه سربرگ یا پاورقی متفاوت انتخاب کند. این کار موجب بالا رفتن تنوع در فایل متنی می‌شود.

از طرفی ممکن است که کاربری بخواهد به طور کامل حاشیه‌ها را حذف کند. البته از نظر فنی، گزینه‌ای برای حذف سربرگ و پاورقی وجود ندارد. در واقع با راه‌حلی که ارائه می‌دهیم، می‌توانید حاشیه سفید بالای هر صفحه را حذف کنید که این فضا ممکن است همان سربرگ یا هدر باشد.

برای این کار، دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

  • روی فضای سفید هدر یا فوتر، دو بار کلیک کنید.
  • روی گزینه “option” کلیک کنید.

آموزش حذف هدر و فوتر در گوگل داک- مرحله 1

  • در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید اعدادی وارد کنید. این اعداد، اندازه حاشیه هدر و فوتر را بر واحد اینچ تنظیم می‌کنند. برای حذف حاشیه هدر و فوتر در هر دو کادر، عدد صفر را وارد کنید و “Apply” بزنید.

آموزش حذف هدر و فوتر در گوگل داک- مرحله 2

  • برای حذف حاشیه‌ها به مسیر زیر بروید:
File >> Page setup

آموزش حذف هدر و فوتر در گوگل داک- مرحله 3

به طور دلخواه، در کادرهای زیر عدد صفر را وارد کنید.

  • Top: حاشیه بالا
  • Bottom: حاشیه پایین
  • Left: حاشیه چپ
  • Right: حاشیه راست
  • برای حذف همه حاشیه‌ها، در هر 4 کادر عدد صفر را وارد می‌کنیم.

آموزش حذف هدر و فوتر در گوگل داک- مرحله 4

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید، بیشتر موارد مفیدی که در مایکروسافت آفیس ورد یافت می‌شوند، در طراحی گوگل داک نیز در نظر گرفته شده‌اند. این امر موجب افزایش روز‌افزون طرفداران این صفحات گسترده شده است. شما می‌توانید با دنبال کردن آموزش‌های کوتاه و ساده، از مزایای فراوان گوگل داک بهره‌مند شوید.

در ایده آل تک، آموزش‌های مجموعه آفیس گوگل شیت، روز به روز در حال بهبود و کامل‌تر شدن هستند. اگر به آموزش خاصی نیاز دارید، در قسمت نظرات درخواست دهید. مطمئن باشید در اولین فرصت، پاسخگوی درخواست شما خواهیم بود.

5 | (1)
منبع support.google
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//