آموزش اضافه کردن هدر و فوتر (سربرگ و پاورقی)در گوگل شیت

اگر شما در جستجوی افزودن هدر و فوتر در گوگل شیت، به این صفحه آمده‌اید، حتما با گوگل شیت (Google Sheets) آشنا هستید. این نرم افزار تحت وب، قدمی بزرگ برای تسهیل کار با فایل‌های متنی بدون وابستگی به نرم افزار خاصی از جمله مایکروسافت اکسل، به شمار می‌آید.

محیط گوگل شیت مشابه مایکروسافت آفیس است و بیشتر عملیاتی که آنجا ممکن بود، در گوگل شیت نیز قابل اجراست. البته در اجرای برخی از ویژگی‌ها، اندکی تفاوت وجود دارد که با یک آموزش ساده، می‌توان آن‌ها را به راحتی انجام داد.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را به صورت کامل با اضافه کردن سربرگ و پاورقی در گوگل شیت آشنا کنیم. اگر شما نیز یکی از علاقمندان به این نرم افزار تحت وب هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

Google Sheets چیست؟

کسانی که نوآوری‌های شرکت گوگل را دنبال می‌کنند، با گوگل شیت آشنایی دارند. Google Sheet یک برنامه صفحه گسترده و تحت وب است که شرکت گوگل آن را به تازگی راه‌اندازی کرده است.

سرویس‌های گوگل شیت

این برنامه به عنوان بخشی از مجموعه آفیس گوگل، به منظور رقابت با نرم افزار پیشکسوت مایکروسافت آفیس عرضه شده است. سرویس‌های اصلی مجموعه آفیس گوگل عبارتند از گوگل داک (معادل ورد مایکروسافت)، گوگل شیت (معادل اکسل)، گوگل اسلاید ( معادل پاورپوینت) و گوگل فرم (پرسشنامه برای آمارگیری).

گوگل شیت نیاز به نصب نرم افزار ندارد و در هر دستگاه و سیستم عاملی کار می‌کند. اما برای کار کردن با آن، به یک اتصال اینترنت و یک مرورگر وب و همچنین یک حساب گوگل نیاز داریم.

گوگل شیت نوآوری جدید شرکت غول آسای گوگل، از مزایای متعددی نسبت به مایکروسافت آفیس برخوردار است. به طور مثال، فضایی روی هارد دستگاه ما اشغال نمی‌کند. با اتصال به اینترنت، در هر نقطه از جهان قابل دسترسی است. تحت وب است و نیازی به نصب نرم افزار خاصی روی دستگاه ندارد. می‌تواند فایل نهایی را با تمامی فرمت‌های استاندارد، روی فضای ابری ذخیره کند. فایل‌های تولیدی با این نرم افزار، با مایکروسافت آفیس باز می‌شوند.

گوگل، نرم افزار را در فضای ابری اجرا می‌کند؛ در نتیجه فایل متنی نه تنها هیچ فضایی را روی دستگاه کاربر اشغال نمی‌کند، بلکه در هر نقطه از جهان در دسترس است.

نرم افزار تحت وب گوگل شیت از فرمت‌های مختلف فایل،‌ از جمله XLS ،XLSX ،XLSM ، TXT ، ODS CSV و پشتیبانی می‌کند. همچنین اگر قبلا فایل ویرایش شده در محیط نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس را روی فضای ابری گوگل ذخیره کرده باشیم، می‌توانیم با این نرم‌افزار، آن‌ها را به طور مستقیم از oogleG   Driveباز کرده و به راحتی، به فرمتی دیگر تبدیل کنیم.

چگونه به یک فایل گوگل شیت هدر و فوتر اضافه کنیم؟

تنها زمانی می‌توانیم در فایل گوگل شیت، هدر و فوتر بگذاریم که به صفحه پیش‌نمایش پرینت رفته و از منوی تنظیمات چاپگر استفاده کنیم. در ادامه  نحوه استفاده از این روش را آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که این آموزش مختص گوگل شیت (معادل اکسل) است و با نحوه افزودن هدر و فوتر در گوگل داک (معادل ورد) تفاوت دارد.

برای افزودن سربرگ و پاورقی به گوگل شیت، مطابق دستورالعمل زیر اقدام می‌کنیم:

  • قبل از هر چیز، برای استفاده از گوگل شیت، باید اقدام به ساخت حساب جیمیل (Gmail) کنیم یا اگر آن را قبلا ساخته‌ایم، وارد حساب کاربری خود شویم.
  • فایل گوگل شیت را باز می‌کنیم. برای باز کردن آن، روی لینک زیر کلیک کنید:

گوگل شیت

  • در این صفحه روی چهار خط افقی کلیک کرده و از بین چهار گزینه، “sheets” را انتخاب می‌کنیم.

باز کردن گوگل شیت-اکسل

  • می‌توانیم با زدن “+” یک صفحه جدید ایجاد کنیم. همچنین می‌توانیم صفحاتی را که قبلا ایجاد کرده‌ایم، باز کنیم یا با کلیک روی آیکن پرونده (بالا سمت راست) فایلی را آپلود کنیم.

باز کردن گوگل شیت

  • پس از باز کردن فایل، به منوهای بالای صفحه مراجعه و برای مشاهده گزینه تنظیمات چاپگر، به مسیر “File > Print” می‌رویم. البته می‌توان از کلید ترکیبی ” Ctrl+p ” نیز استفاده کرد.

  • در منوی “Print Settings”، موارد دل‌خواه خود را از کادر سمت راست انتخاب و فایل را آماده چاپ می‌کنیم.
  • برای افزودن هدر و فوتر، در کادر سمت راست، روی گزینه “Headers and Footers” کلیک می‌کنیم.

Google-Sheets-Headers-Footers-Print-Option-Category

  • با کلیک روی این گزینه، گوگل شیت فهرستی از گزینه‌ها را در اختیارمان قرار می‌دهد. با تیک‌دار کردن مربع کنار هر گزینه، آن را فعال و به نسخه چاپی خود اضافه می‌کنیم.

فهرست هدر و فوتر در گوگل شیت 

این فهرست شامل 5 گزینه زیر و نشان دهنده قالب‌های مختلفی است که می‌توانیم در هدر و فوتر استفاده کنیم :

  • Page numbers: افزودن شماره صفحه در پاورقی یا فوتر
  • Workbook title: افزودن عنوان فایل در سربرگ یا هدر
  • Sheet name: نام‌گذاری هر صفحه به صورت جداگانه
  • Current date: افزودن تاریخ روز
  • Current time: افزودن ساعت و دقیقه ویرایش فایل

‌قالبهای مختلف هدر و فوتر در گوگل شیت معادل اکسل

تغییر قالب‌های هدر و فوتر در یک فایل گوگل شیت

با انتخاب هر یک از 5 گزینه‌ موجود در فهرست، گوگل شیت به صورت خودکار، تعیین می‌کند که گزینه انتخابی ما در سربرگ (هدر) قرار گیرد یا در پاورقی(فوتر). به عنوان مثال، شماره صفحه همیشه به طور خودکار در پاورقی قرار می گیرد. این در حالی است که عنوان فایل در هدر قرار می گیرد.

برای تغییر موقعیت و مکان قرارگیری این گزینه‌ها و ایجاد هدر یا فوتر سفارشی، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • روی ” Edit Custom Fields” کلیک کنید.

تغییر قالب هدر و فوتر در گوگل شیت 1

  • با کلیک بر روی این گزینه، نمای صفحه پرینت در قسمت راست تغییر شکل می‌دهد. سه کادر متنی در هدر و سه کادر دیگر در قسمت فوتر ظاهر می‌شوند. این کادرها به کاربر اجازه می‌دهند که مطابق میل خود، هدر و فوتر خود را در سمت راست، وسط یا سمت چپ قرار دهد. می‌توانید با کلیک کردن درون آنها، متن پاورقی یا سربرگ خود را وارد کنید.

تغییر قالب هدر و فوتر در گوگل شیت 2

  • پس از وارد کردن هدر و فوتر سفارشی خود، در گوشه بالا سمت راست روی گزینه “Confirm” کلیک می‌کنیم. با این کلیک، به صفحه تنظیمات پرینت بازگردیم.

تغییر قالب هدر و فوتر در گوگل شیت 3 نهایی کردن تغییرات و چاپ

  • پس از اعمال تغییرات دلخواه خود در هدر و فوتر، در صفحه “Print Settings” سایر تنظیمات چاپ را اعمال می‌کنیم. در پایان بالا سمت راست، روی گزینه “Next” کلیک می‌کنیم.

تغییر قالب هدر و فوتر در گوگل شیت 4

اکنون به منوی گزینه‌های چاپگر مرورگر یا به منوی پرینتر دستگاه خود منتقل می‌شویم. در این قسمت می‌توان تنظیمات بیشتری را برای چاپ فایل گوگل شیت اعمال کرد. به طور مثال، مواردی مانند تعداد صفحات چاپی، در این قسمت قابل تنظیم است.

تغییراتی ایجاد شده در هدر یا فوتر، به صورت خودکار در حافظه گوگل شیت ذخیره و در نسخه‌های آینده Google Sheets اعمال می‌شود.

سخن پایانی

بیشتر موارد مفید و کاربردی که در مایکروسافت آفیس اکسل یافت می‌شود، در طراحی گوگل شیت نیز در نظر گرفته شده است. این امر موجب افزایش روز‌افزون طرافداران این صفحات گسترده شده است.

با دنبال کردن ایده آل تک می‌توانید از تمامی آموزش‌ها در مورد مجموعه گوگل شیت بهره‌مند شوید. اگر به آموزش خاصی نیاز دارید، در قسمت نظرات درخواست دهید. مطمئن باشید در اولین فرصت، پاسخگوی درخواست شما خواهیم بود.

سوالات متداول در ارتباط با هدر و فوتر در گوگل شیت

گوگل شیت چیست؟

گوگل شیت یک نرم افزار تحت وب است که توسط شرکت گوگل طراحی شده است. این برنامه نیاز به نصب ندارد و داده‌های ذخیره شده در آن، هیچ فضایی از سیستم شما را اشغال نمی‌کنند. از گوگل شیت به عنوان جایگزین نرم افزار اکسل یاد می‌شود.

گوگل شیت بهتر است یا اکسل؟

به طور کلی می‌توان گفت که برای انجام کارهای روزانه و نه چندان حرفه‌ای، گوگل شیت انتخاب بهتری محسوب می‌شود. زیرا هم رایگان است و هم نیاز به نصب ندارد. اما برای انجام پروژه‌های سنگین و گسترده، باید به سراغ اکسل بروید؛ زیرا فرم‌ها و توابع بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آیا گوگل شیت امن است؟

اگرچه نمی‌توانید برای فایل‌های خود در گوگل شیت، پسورد تعیین کنید؛ اما این برنامه به صورت کامل توسط سرورهای گوگل محافظت می‌شود. تا زمانی که شما فایل‌های خود را با دیگران به اشتراک نگذارید، هیچ کس قادر به مشاهده آن‌ها نخواهد بود.

آیا هدر و فوتر ایجاد شده در گوگل شیت ذخیره می‌شوند؟

بله. زمانی که شما برای یک فایل در گوگل شیت، هدر و فوتر تعیین کنید، این تنظیمات برای شیت‌های بعدی نیز ذخیره می‌شوند.

3.7 | (3)
منبع howtogeek
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//