ضبط صدا در کامپیوتر (با میکروفون و بدون میکروفون)

آیا تا به حال به فکر ضبط صدا در کامپیوتر افتاده‌اید؟ احتمالا پاسختان مثبت است؛ اما بخاطر دردسر زیادش، قید آن را زده‌اید! اگر بدانید که می‌توانید به راحتی آب خوردن، صدای خود را در کامپیوتر یا لپ تاپ رکورد کنید، یاز هم حاضرید قید آن را بزنید؟

شاید تا چند وقت قبل، برای اینکه بتوانید هرگونه صدایی را در سیستم‌های رایانه‌ای ضبط کنید، نیاز به خرید تجهیزاتی مانند میکروفون داشتید؛ اما این روزها، این کار ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید!

ما در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را با انواع روش‎‌های ضبط صدا در کامپیوتر و در تمام سیستم‌عامل‌های محبوب ویندوز ( 7، 8.1 و 10) را بررسی کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

آیا ضبط صدا در کامپیوتر ممکن است؟

پاسخ این سوال را در همان ابتدای مقاله دادیم و تاکید کردیم که این کار، نه تنها امکان‌پذیر است، بلکه بسیار ساده نیز انجام می‌شود. اکنون می‌خواهیم راه‌های مختلف انجام این کار را به شما معرفی کنیم. به طور کلی، سه راه برای ضبط صدا در لپ تاپ و کامپیوتر وجود دارد:

  1. راه اول: کاربران ویندوز 10 می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن رایگان “Voice Recorder” به ضبط صدا بپردازند.
  2. راه دوم: کاربران ویندوز 8.1 می‌توانند برای ضبط صدا، از ابزار رایگان “Sound Recorder” استفاده کنند.
  3. راه سوم: کاربران تمامی نسخه‌های ویندوز، می‌توانند با نصب برنامه‌های شخص ثالث، صدای کامپیوتر را ضبط کنند.

ما در این مقاله به هر سه روش پرداخته و مراحل هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

ضبط صدا در ویندوز 10

همانطور که گفته شد، در ویندوز 10 یک ابزار رایگان به نام Voice Recorder برای ضبط صدا درنظر گرفته شده است. مراحل زیر را برای استفاده از این اپلیکیشن رایگان و کاربردی، دنبال کنید:

  • برنامه Voice Recorder را باز کنید. برای این‌کار می‌توانید از طریق Start Menu اقدام کنید یا در نوار جستجو، عبارت “Voice Recorder” را تایپ کنید.

voice record را در ویندوز 10 باز کنید

  • برای شروع ضبط، روی میکروفون کلیک کنید. این آیکون به صورت برجسته در پایین گوشه سمت چپ برنامه، دیده می‌شود. البته می‌توانید با فشردن همزمان کلیدهای ctrl + R در صفحه کلید، عملیات ضبط صدا را شروع کنید.

روی آیکون میکروفون کلیک کنید

  • هر چیزی که می‌خواهید بگویید یا بخوانید تا توسط برنامه، ضبط شود. مدت زمان کل فایل ضبط شده نیز در بالای اپلیکیشن، قابل مشاهده است. شما می‌توانید هرچند بار که بخواهید، ضبط را متوقف کرده و دوباره شروع کنید. برای این‌کار، باید هر بار روی علامت “دو خط عمودی” کلیک کنید.

شروع به ضبط صدا کنید.

  • پس از پایان کار، روی دکمه “stop” کلیک کنید. این آیکون، به شکل مربعی بزرگ در داخل یک دایره است.
  • صدای ضبط شده، در بخش Document و در یک پوشه به اسم “Sound recordings” ذخیره می‌شود.

بعد از پایان کار، روی دکمه stop ضربه بزنید

  • برای گوش دادن به صدای ضبط شده، روی آیکون “play” ضربه بزنید. صدا از طریق بلندگوهای سیستم یا هدفون‌ها پخش می‌شود.

برای پخش صدای ضبط شده، روی play کلیک کنید

  • اگر صدایی نمی‌شنوید، مطمئن شوید که صدای کامپیوتر به اندازه کافی زیاد است.
  • می‌توانید صدای ضبط شده را اصلاح کنید و بخش‌های غیرضروری را پاک کنید. برای این‌کار باید روی آیکون “Trim” یا اصلاح کلیک کنید. با استفاده از اسلایدرها، فقط بخشی که به آن احتیاج دارید را نگه‌دارید و سپس برای ذخیره، روی آیکون “disk” کلیک کنید.

صداهای اضافی را پاک کنید

  • می‌توانید تنظیماتی مانند به اشتراک‌گذاری، تغییر نام، حذف و … را در پنل سمت چپ برنامه انجام دهید.

تنظیمات را روی صدای ضبط شده انجام دهید

همانطور که مشاهده می‌کنید برای استفاده از ابزار رایگان “Voice Recorder” نیاز به هیچ تجهیزات جانبی مانند میکروفون ندارید.

ضبط صدا در ویندوز 8.1

کاربران ویندوز 8.1 نیز از یک ابزار رایگان به نام “Sound Recorder” برخوردار هستند که شباهت بسیاری به “Voice Recorder” دارد. برای ضبط صدا در کامپیوتر با استفاده از این اپلیکیشن، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برنامه را باز کنید. یک آسان برای این کار وجود دارد: صفحه Start را باز کنید و در نوار جستجو، عبارت Sound Recorder را تایپ کنید. سپس در نتایج جستجو، روی اپلیکیشن Sound Recorder کلیک کنید.

برنامه sound recorder را باز کنید

  • برای شروع به ضبط صدا، روی دکمه قرمز رنگ microphone کلیک کنید. این آیکون، به شکل یک دایره قرمز رنگ است که یک میکروفون در آن قرار گرفته است.

برای شروع به ضبط کردن، روی میکروفون قرمز رنگ کلیک کنید

  • هرچه می‌خواهید، بگویید یا بخوانید تا ضبط شود. یک نوار سبز رنگ، مدام در حال عقب و جلو رفتن است و این به شما نشان می‌دهد که صدا در حال ضبط شدن است. شما می‌توانید هرچند بار که بخواهید، ضبط را متوقف کرده و دوباره شروع کنید. برای این‌کار، باید هر بار روی علامت “دو خط عمودی” کلیک کنید.

شروع به ضبط صدا کنید.

نکته: اگر در طول ضبط صدا، برنامه Sound Recorder را برای استفاده از یک اپلیکیشن دیگر، به پس زمینه منتقل کنید، عملیات رکورد، به طور خودکار متوقف می‌شود.
  • برای متوقف کردن ضبط صدا، روی “stop” کلیک کنید. این آیکون را به شکل یک دایره بزرگ قرمز و مربعی در داخل آن، مشاهده می‌کنید. با این کار، فایل صدای ضبط شده به صورت خودکار ذخیره می‌شود.

برای توقف ضبط، روی stop کلیک کنید

  • برای گوش دادن به صدای ضبط شده، روی آیکون “play” کلیک کنید. صدا از طریق بلندگوهای سیستم یا هندزفری‌ها پخش می‌شود.

صدایی که ضبط کرده اید را گوش دهید

  • می‌توانید صدای ضبط شده را اصلاح کنید و بخش‌های غیرضروری را پاک کنید. برای این‌کار باید روی آیکون “Trim” یا اصلاح کلیک کنید. با استفاده از اسلایدرها، فقط بخشی که به آن احتیاج دارید را نگه‌دارید و سپس برای ذخیره، روی آیکون “disk” کلیک کنید.

صدای ضبط شده را کوتاه کنید

برای ضبط صدا در کامپیوتر توسط ابزار رایگان “Sound Recorder” نیاز به هیچ تجهیزات جانبی مانند میکروفون ندارید.

ضبط صدا در کامپیوتر با استفاده از نرم افزارهای ویژه

همانطور که از نامشان نیز مشخص است، این نرم افزارها برای رکورد کردن صدا در کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بسیاری از آن‌ها، دارای قابلیت‌های اضافه برای تغییر در کیفیت صدا و قرار دادن افکت‌های ویژه روی آن نیز هستند.

این نرم افزارها را می‌توانید در انواع نسخه‌های ویندوز استفاده کنید. کاربران ویندوز 7 شاید بیشتر به ابزارهای شخص ثالث برای رکورد صدا نیاز داشته باشند، زیرا این نسخه از سیستم عامل محبوب مایکروسافت، فاقد ابزار داخلی و رایگان برای ضبط صدا است.

نرم افزارهای رکورد صدا به طور کلی برای ضبط صدای محیط سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در صورت داشتن میکروفون، می‌توانید صدای خودتان را نیز با این برنامه‌ها ضبط کنید. تعداد محدودی از آن‌ها نیز همراه با یک ابزار برای ضبط صفحه نمایش ارائه می‌شوند.

در ادامه شما را با بهترین اپلیکیشن‌های ضبط صدا در کامپیوتر آشنا خواهیم کرد:

Wondershare DemoCreator

Wondershare DemoCreatorدر زمینه ضبط صدا، هیچ نرم افزاری نمی‌تواند با Wondershare DemoCreator رقابت کند. علاوه بر امکانات فوق‌العاده‌ای که این برنامه دارد، از رابط گرافیکی بسیار آسان و زیبایی نیز برخوردار است. به شکلی که بعید است کاربری نتواند با آن کار کند.

کاربران سیستم عامل Mac نیز می‌توانند به راحتی از Wondershare DemoCreator استفاده کنند. علاوه بر این، بهترین کنترلرهای ضبط صدا در کنار به روزرسانی‌های مدام، استفاده از این اپلیکیشن را بسیار آسان کرده است.

برنامه Wondershare DemoCreator

برای دانلود این برنامه، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

ویژگی‌های طلایی برنامه Wondershare DemoCreator عبارتند از:

  • رابط کاربری بسیار آسان
  • سهولت در ضبط صدا با کیفیت بالا
  • برخورداری از گزینه‌های بسیار پیشرفته برای ضبط صدای حرفه‌ای
  • امکان رکورد ویدئو از نمایشگر کامپیوتر

WavePad

wavepadاین اپلیکیشن، یکی از بهترین برنامه‌ها برای ضبط صدا در کامپیوتر است که با اکثر فرمت‌های صوتی نیز سازگار است. ما WavePad را توصیه می‌کنیم زیرا توسط بسیاری از متخصصان ضبط صدا استفاده می‌شود. با این اوصاف، طبیعی است که این اپلیکیشن، از امتیاز بسیار بالایی نیز برخوردار باشد.

اگر به دنبال یک تجربه عالی از ضبط صدا در لپ تاپ یا کامپیوتر هستید، حتما باید در اولین فرصت، WavePad را دانلود کرده و روی سیستم خود نصب کنید. متاسفانه کاربران mac نمی‌توانند از این برنامه عالی استفاده کنند.

برنامه wavepad

برای دانلود WavePad می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

ویژگی‌های مهم برنامه WavePad عبارتند از:

  • دارای چندین قابلیت برای افزایش کیفیت صدا و اضافه کردن افکت
  • دارای قابلیت ویرایش، اصلاح و برش صدا
  • ضبط صدا با کیفیت حرف‌ای

Ocenaudio

Ocenaudioبه عنوان یک برنامه cross-platform، اپلیکیشن Ocenaudio حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. اگرچه رابط کاربری آن کمی فنی است؛ اما به صورت کلی، کاربران برای ضبط صدا، کار سختی پیش رو ندارند. همچنین باید بدانید که Ocenaudio بسیار شهودی است و برای ضبط و ویرایش صوت‌های روزانه، عالی عمل می‌کند.

تحلیل طیفی صدا در این اپلیکیشن، بسیار حرفه‌ای است و این اتفاق، به دلیل وجود کنترلرهای پیشرفته صوتی رخ می‌دهد. اگر به دنبال یک برنامه عالی و همه چیز تمام برای ضبط صدا در کامپیوتر هستید، Ocenaudio می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

برنامه Ocenaudio

برای دانلود Ocenaudio می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

ویژگی‌های برجسته اپلیکیشن Ocenaudio عبارتند از:

  • قابلیت ضبط صفحه نمایش در صورت نیاز کاربر
  • کسب نمره عالی از نگاه متخصصان
  • قابل استفاده در ویندوز، مک و لینوکس

Adobe Audition

Adobe Auditionبه درستی و بدون هیچ تردیدی، می‌‎توان Adobe Audition را یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین برنامه‌های ضبط صدا در کامپیوتر به شمار آورد. با نصب این برنامه، می‌توانید از سال‌های سال تجربه در زمینه رکورد انواع فایل‌های صوتی که در ساخت آن به کار رفته است، برخوردار شوید.

این برنامه برای کسانی که به دنبال ضبط پادکست هستند به شدت توصیه می‌شود و می‌توان آن را در زمینه بهترین اپلیکیشن‌های ضبط پادکست به شمار آورد.

برنامه Adobe Audition

برای دانلود برنامه Adobe Audition می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

ویژگی‌های طلایی برنامه Adobe Audition عبارتند از:

  • دارای قابلیت‌‌های ویرایش چند آهنگی، ویرایش موج و بازیابی صدا
  • دارای بهترین برنامه‌ها برای اضافه کردن جلوه‌های صدا
  • دارای قابلیت ادغام کلیپ‌های موسیقی

بهترین میکروفون‌ ها برای ضبط صدا

اگر به دنبال ضبط یک صدای معمولی هستید و کیفیت آن، خیلی برایتان مهم نیست، تقریبا تمام میکروفون‌های موجود در بازار کارتان را راه می‌اندازند. اما اگر به دنبال ضبط صدای حرفه‌ای و حذف صداهای مزاحم اطراف باشید، باید به دنبال بهترین مدل‌های میکروفون باشید.

اگر می‌خواهید یک موسیقی را در خانه ضبط کنید، پادکستی باکیفیت داشته باشید یا حتی صدای کامپیوتر را با بالاترین کیفیت ضبط کنید، میکروفون‌های زیر، می‌توانند انتخاب‌هایی عالی برای شما باشند. البته فراموش نکنید که برخی از این مدل‌ها، ممکن است مقداری گران باشند.

Blue Yeti Pro

ما در حال صحبت در رابطه با یکی از بهترین میکروفون‌های USB موجود در بازار هستیم. اگر به صورت همزمان به سه فاکتور کیفیت بالا، سهولت در استفاده و البته قیمت مناسب اهمیت می‌دهید، Yeti می‌تواند همان‌چیزی باشد که به دنبالش هستید.

Blue Yeti Pro

به عقیده بسیاری از کارشناسان، Blue Yeti Pro در حال حاضر، بالاتری کیفیت را در میان تمام میکروفون‌های USB در سراسر جهان دارد. البته بسیاری از کاربران حرفه‌ای برای اتصال میکروفون به کامپیوتر، از XLR استفاده می‌کنند. خوشبختانه Blue Yeti Pro از این اتصال نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های طلایی این میکروفون عبارتند از:

  • امکان مانیتور کردن صدا بدون تأخیر از طریق هدفون
  • دکمه mute
  • کانکشن XLR‌ برای اتصال به تجهیزات استودیویی
  • کیفیت صدای ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز

Rode NT1A

یک میکروفون خازنی باکیفیت استودیویی بالا که برای ضبط‌ صداهای بلند و واضح، بسیار مناسب است. همراه با یک پایه شوک و فیلتر پاپ عرضه می‌شود. با دامنه دینامیکی گسترده و تحمل سطح فشار صدا، دیگر نگران کمبود عمق و توانایی کنترل، نخواهید بود.

Rode NT1ARode NT1A

قسمت داخلی، شامل مبدل امپدانس JFET است که قطعا صدایی فانتزی دارد. تنها نکته منفی در ارتباط با این میکروفون، عدم برخورداری از اتصال USB است.

ویژگی‌های مهم Rode NT1A عبارتند از:

  • حداکثر SPL برابر با 137 دسی بل
  • امپدانس خروجی برابر با 100 اهم
  • پاسخ فرکانس: 20Hz-20kHz

کلام پایانی 

هدف افراد از ضبط صدا در کامپیوتر می‌تواند مختلف باشد: برخی به دنبال رکورد صداهای معمولی و روزانه هستند؛ در حالی که عده‌ای دیگر، برای کارهای حرفه‌ای، این کار را انجام می‌دهند. ما در این مقاله، ابزارها و روش‌های مختلف ضبط صدا را به گونه‌ای بررسی کردیم که نیازهای تمامی کاربران را پوشش داده باشیم.

در صورتی که در ارتباط با روش‌ها و ابزارهای گوناگون ضبط صدا در کامپیوتر سوال یا اشکالی دارید، در بخش نظرات همین مقاله مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول در ارتباط با ضبط صدا در کامپیوتر 

برنامه ضبط صدا در ویندوز 10 چیست ؟

ویندوز 10 از یک ابزار داخلی رایگان به نام “Voice Recorder” استفاده می‌کند. این ابزار بدون نیاز به میکروفون می‌تواند صدای شما را ضبط کند.

برنامه ضبط صدا در ویندوز 8 چیست؟

ویندوز 8 از یک برنامه داخلی رایگان به نام “Sound Recorder” استفاده می‌کنند که شباهت بسیاری به برنامه داخلی ویندوز 10 دارد.

چگونه در ویندوز 7 صدا را ضبط کنیم؟

ویندوز 7 از ابزار داخلی برای ضبط صدا برخوردار نیست. اما می‌تواند با نصب برنامه‌های شخص ثالث، به ضبط صدا بپردازید.

بهترین برنامه برای ضبط صدا در کامپیوتر کدام است؟

برنامه های باکیفیت زیادی برای ضبط صدا در کامپیوتر وجود دارند. با این‌حال ما به شما برنامه “Wondershare Democreator” را پیشنهاد می‌دهیم.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//