آموزش نصب فونت فارسی در آیفون با 5 روش ساده و کاربردی

به دلیل وجود سیستم امنیتی قوی در دستگاه‌های اپل، شاید نصب فونت فارسی در آیفون و آیپد غیرممکن به نظر برسد؛ اما اینطور نیست! بدون شک وجود یک فونت فارسی زیبا در آیفون ضروری است؛ اما از طرفی این سوال پیش می‌آید که: «چگونه فونت فارسی آیفون را تغییر دهیم؟»

حتما شما هم هنگام استفاده از آیفون یا آیپد خود، پیام «فونت شناسایی نمی‌شود» را مشاهده کرده‌اید. دلیل نمایش این پیام این است که نصب فونت فارسی در آیفون باید به صورت پروفایل پیکربندی iOS باشد.

شما می‌توانید بعد از نصب فونت‌های جدید در آیفون یا آیپد، از آنها در برنامه‌های موجود در دستگاه خود مانند ورد، پاورپوینت، اکسل، نوشته‌ها و غیره استفاده کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری نحوه نصب فونت فارسی در آیفون، این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک را تا انتها دنبال کنید.

نصب فونت فارسی در آیفون

خوشبختانه امکان نصب هر دو فرمت اصلی فونت یعنی «ttf» و «otf» روی آیفون و آیپد وجود دارد. این دو پسوند فونت به ترتیب مخفف «TrueTypeFont» و «OpenTypeFont» هستند.

برای نصب فونت فارسی در آیفون، ابتدا باید فایل فونت مورد نظر خود را دانلود و نصب کنید. شما به راحتی می‌توانید با جستجو در اینترنت، از سایت‌های معتبر فونت‌های رایگان را پیدا و دانلود کنید. البته در صورت رایگان نبودن فونت، شما می‌توانید تنها با پرداخت مبلغ بسیار کمی آن را خریداری کنید.

برای این کار کافی است در مرورگر سافاری، وارد وب‌سایت مورد نظر شوید و عبارت «دانلود فونت فارسی» را تایپ کنید. سپس بعد از پیدا کردن فونت دلخواه، روی لینک دانلود آن کلیک کنید. همانطور که گفتیم، نصب فونت فارسی در آیفون باید به صورت پروفایل پیکربندی iOS باشد.

شما می‌توانید پروفایل‌ پیکربندی را روی مک ایجاد کنید؛ اما برای این کار بهتر است از برنامه‌های مخصوص استفاده کنید. در واقع شما با نصب یکی از برنامه‌‌های iFont ،Fonteer ،AnyFont یا Font Diner می‌توانید به صورت مستقیم فایل نصب فونت را روی آیپد یا آیفون خود دانلود کرده و سپس فایل فونت را با تبدیل به یک پروفایل پیکربندی، برای نصب آماده کنید.

این برنامه‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا فونت‌ها را در قالب‌ «ttf» و «otf» نصب کنید. آنها همچنین از فایل‌های فشرده (Zip) هم پشتیبانی می‌کنند.

تمام برنامه‌های موجود در بازار برای نصب فونت فارسی در آیفون، کارکرد مشابه دارند. فقط رابط کاربری‌، رایگان یا پولی بودن آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که این برنامه‌ها به شما اجازه نمی‌دهند فونت را در صفحه اصلی دستگاه، پیام‌ها و ایمیل تغییر دهید.

برنامه AnyFont 

«AnyFont» رایگان نیست و برای خرید آن باید 1.99 دلار هزینه کنید.‌ البته با توجه به کارایی این برنامه برای نصب فونت فارسی در آیفون، قیمت بسیار مناسبی دارد.

فونت AnyFont

استفاده از برنامه انی فونت بسیار آسان است و باید مراحل زیر را دنبال کنید:

برای دانلود اپلیکیشن AnyFont می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

  • اگر فایل دانلود شده دارای فرمت‌ «zip» ،«ttf» یا «otf» باشد، گزینه «Open in AnyFont» را مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی این گزینه، فایل‌ فونت دانلود شده را وارد برنامه کنید.
نکته: شما همچنین می‌توانید فایل‌‌‌های فونت را در یک مکان دیگر مانند «iCloud Drive» یا «Dropbox» ذخیره کنید و سپس به برنامه اضافه کنید.
  • اکنون فونت‌های دانلود شده را در لیست فونت‌های برنامه مشاهده می‌کنید.
  • سپس روی یک فونت کلیک کنید و گزینه «Install» را انتخاب کنید
  • اگر آیفون یا آیپد شما دارای رمز عبور است، باید آن را در این مرحله وارد کنید.
  • پس از انجام نصب فونت، گزینه «Done» را انتخاب کنید.
نکته: تمام برنامه‌هایی که می‌خواهید در آنها فونت جدید را اجرا کنید باید بسته باشند. بعد از اینکه تمام برنامه‌ها به طور کامل بسته شدند، آنها را دوباره باز کنید. سپس وارد قسمت انتخاب فونت شوید و فونت جدید را انتخاب کنید.

برنامه iFont 

«iFont» یک برنامه رایگان برای نصب فونت فارسی در آیفون است؛ اما در آن تبلیغات هم وجود دارد. البته شما می‌توانید با پرداخت تنها«0.99» دلار، تبلیغات را حذف کنید.

از طرفی این برنامه به شما امکان نصب، مقایسه و مشاهده فونت‌ها را هم می‌دهد. در «iFont» نه تنها حروف کوچک و جزئیات جانبی برای فونت‌ها هم وجود دارد؛ بلکه با سیستم عامل «iOS 14» سازگار است.

بنابراین شما می‌توانید از برنامه‌های جدید اپل مانند «Pages» و «GoodNotes» هم استفاده کنید که در حال حاضر از فونت‌های سفارشی در سیستم عامل جدید پشتیبانی می‌کنند. برای نصب فونت در آیفون با برنامه آی فونت، مراحل زیر را دنبال کنید:

برای دانلود اپلیکیشن iFont می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

نکته: در «iFont» این امکان وجود دارد تا از طریق خود برنامه، فایل فونت را دانلود کنید. برای این کار گزینه «Download» را انتخاب کنید. سپس با مشاهده مجموعه فونت‌های گوگل، فونت مورد نظر خود را انتخاب و دانلود کنید. در واقع بعد از پیدا کردن فونت دلخواه، روی گزینه «Get» ضربه بزنید تا در آیپد یا آیفون شما دانلود شود.
  • اگر فایل دانلود شده دارای فرمت‌ «zip» ،«ttf» یا «otf» باشد، گزینه «Open in iFont» را مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی این گزینه، فایل‌ فونت دانلود شده را وارد برنامه کنید. در غیر اینصورت، از منوی «More» گزینه «Copy to iFont» را انتخاب کنید.
نکته: شما می‌توانید این فایل‌‌‌ها را در یک مکان دیگر مانند «iCloud Drive» هم ذخیره کنید و سپس به برنامه اضافه کنید.
  • در پایین صفحه، روی گزینه «Files» کلیک کنید تا فونت‌های دانلود شده را مشاهده کنید.
  • سپس روی یک فونت کلیک کنید و گزینه «Install» را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه «Bulk Install» می‌توانید تمام فونت‌های دانلود شده را همزمان نصب کنید.
  • لازم است تا در تنظیمات برنامه، پروفایل پیکربندی باز شود. ‌برای این کار روی گزینه «Allow» ضربه بزنید.
  • در صفحه «Install Profile» گزینه «Install» را انتخاب کرده و پسورد خود را وارد کنید. درنهایت بعد از مشاهده یک هشدار، دوباره گزینه «Install» و سپس «Done» را انتخاب کنید.
نکته: شما می‌توانید با کلیک روی نماد نوت بوک زیر هر فونت، آنها را امتحان کنید. در واقع از شما خواسته می‌شود تا یک پیام یا عبارت را با فونت انتخاب شده بنویسید و آن را آزمایش کنید. سپس آن را به صورت عکس ارسال کنید تا در یک برنامه دیگر مانند واتس اپ مشاهده کنید.

برنامه Font Diner 

«Font Diner» یک برنامه رایگان دیگر برای نصب فونت فارسی در آیفون است. در این برنامه تخصصی بیش از 400 فونت اصلی و خلاقانه برای طراحان گرافیک وجود دارد.

اپلیکیشن font diner

برای دانلود اپلیکیشن Font Diner می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

همچنین «Font Diner» چندین فونت اضافی با قیمت پنج دلار هم ارائه می‌دهد. البته باید بدانید که این برنامه فقط با Pages ،Keynote ،Mails یا Numbers سازگار است. با باز کردن «Library» می‌توانید فونت‌های موجود را مشاهده کنید.

توجه: مراحل نصب فونت در آیفون با برنامه Font Diner، مشابه با برنامه‌های قبلی است؛ بنابراین از توضیح دوباره آن‌ها صرف‌نظر می‌کنیم.

برنامه RightFont 

«RightFont» یک برنامه دیگر برای نصب فونت فارسی در آیفون یا آیپد است که 2.99 دلار قیمت دارد. شما با استفاده از این برنامه می‌توانید فونت‌های مختلف را نصب و مدیریت کنید. این اپلیکیشن از تمام فونت‌های سفارشی با فرمت otf ،ttf یا ttc پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن RightFont برای نصب فونت فارسی در آیفون

برای دانلود برنامه RightFont می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

RightFont همچنین با سیستم عامل «iOS 14» هم سازگار است. شما حتی می‌توانید فونت‌های دریافت شده از طریق AirDrop یا ایمیل را هم نصب کنید. مراحل نصب فونت در آیفون با برنامه رایت فونت، مشابه با مراحل برنامه‌های قبلی است.

برنامه Creative Cloud Adobe 

«Creative Cloud» یکی دیگر از برنامه‌های خوب برای نصب فونت است که حدود هفده هزار فونت را ارائه می‌دهد. خوشبختانه از این تعداد 1300 فونت رایگان است.

Creative Cloud Adobe

برای دانلود اپلیکیشن Creative Cloud می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

در واقع شما با دانلود و نصب برنامه به راحتی می‌توانید از این فونت‌های رایگان استفاده کنید. این برنامه همچنین از سیستم عامل «iOS 14» و بسیاری از برنامه‌ها پشتیبانی می‌کند. مراحل نصب فونت در آیفون با برنامه کریتیو کلاد، مشابه با مراحل برنامه‌های قبلی است.

نصب فونت فارسی نستعلیق برای آیفون

نصب فونت فارسی نستعلیق در آیفون همیشه برای کاربران مشکل است. با این حال مانند گوشی‌های اندرویدی، شما می‌توانید فونت زیبای نستعلیق را در آیفون یا آیپد هم نصب کنید.

فونت نستعلیق در آیفون

برای نصب فونت فارسی نستعلیق در آیفون، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از داخل آیفون یا آیپد خود وارد مرورگر سافاری شوید.
  2. عبارت ﮼ را کپی کنید و آن را جستجو کنید.
  3. اکنون علامت (”) را در مرورگر مشاهده خواهید کرد. علامت ظاهر شده را کپی کنید.
  4. وارد قسمت «Setting» و سپس «General» شوید.
  5. گزینه «Keyboard» را انتخاب کنید.
  6. گزینه «Text Replacement» را انتخاب کنید.
  7. روی علامت بعلاوه «+» ضربه بزنید.
  8. اکنون عبارت «﮼» را در کادر «Phrase» هم کپی کنید.
  9. در قسمت «Shortcut» یک نام دلخواه نستعلیق (Nest) را تایپ کنید.
  10. حالا باید وارد برنامه‌ای شوید که می‌خواهید فونت نستعلیق را در آن استفاده کنید و نام نستعلیق (Nest) راتایپ کنید.
  11. سپس از صفحه کیبورد دستگاه دکمه «Space» را (فاصله) فشار دهید.
  12. سپس آن را پاک کنید و یک «نیم فاصله» بگذارید.
نکته اول: توجه داشته باشید که حتما به جای «فاصله» از «نیم فاصله» استفاده کنید؛ زیرا تنها به این روش فونت نستعلیق فعال خواهد شد.
نکته دوم: شما با استفاده از این روش می‌توانید کار نصب فونت فارسی در آیفون را برای اینستاگرام، iMessage و هر برنامه دیگری عملی کنید.

مشاهده فونت‌ نصب شده در آیفون

شما می‌توانید برای مشاهده فونت‌های نصب شده در آیفون، مسیر Settings > General > Profiles را دنبال کنید. اگر چندین فونت‌ مختلف را به صورت همزمان نصب کرده باشید، یک فایل را مشاهده خواهید کرد که حاوی چند فونت است.

مشاهده فونت فارسی در آیفون

اگر فونت‌های خود را به صورت جداگانه نصب کرده باشید، چندین فایل را مشاهده خواهید کرد که هر کدام حاوی تنها یک فونت هستند. شما می‌توانید هر فایل را باز کنید و گزینه «More Details» را انتخاب کنید. بدین ترتیب می‌توانید نوع و جزئیات فونت یا فونت‌ها را بررسی کنید.

حذف فونت‌ نصب شده در آیفون

شما همچنین می‌توانید فایل فونت را از برنامه نصب فونت حذف کنید؛ بدون اینکه لازم باشد فونت را از سیستم عامل iOs حذف کنید. بدین ترتیب در فضای حافظه‎ داخلی دستگاه شما صرفه جویی خواهد شد. برای حذف فونت‌ فارسی از آیفون، باید روی فونت ضربه بزنید و گزینه «Remove Profile» را انتخاب کنید.

حذف فونت نصب شده در Iphone

سپس برنامه‌ای که از فونت مورد نظر استفاده می‌کرد را دوباره راه اندازی کنید. به این ترتیب فایل و فونت‌های آن حذف خواهد شد. به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید فونت‌های اصلی آیفون یا آیپد را حذف کنید.

تغییر سایز فونت در آیفون

بد نیست بدانید که علاوه بر امکان نصب فونت فارسی در آیفون یا آیپد، امکان تغییر سایز فونت هم وجود دارد. باید وارد «Setting» دستگاه خود شوید و منوی «Display and Brightness» را انتخاب کنید.

تغییر سایز فونت در ایفون

توجه داشته باشید که در سیستم عامل iOS 11 یا قدیمی‌تر باید وارد «General» شوید. حالا می‌توانید «Text Size» را انتخاب کنید. با کشیدن نوار به سمت چپ یا راست، قادر خواهید بود تا سایز فونت در آیفون یا آیپد را تغییر دهید.

بزرگ کردن سایز فونت در آیفون

ابتدا باید وارد «Setting» دستگاه خود شوید و گزینه «General» را انتخاب کنید. سپس از طریق گزینه «Accessibility» باید گزینه «Larger Text» را انتخاب کنید. اکنون دکمه «Larger Accessibility Sizes» را روشن کنید تا سایز فونت در آیفون بزرگتر شود.

بزرگتر کردن فونت در iOS

سخن آخر

توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید از فونت‌های دانلود شده در تمام برنامه‌‌های دلخواه مانند پیام‌ها، فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت و … استفاده کنید. در واقع نصب و تغییر فونت در آیفون و استفاده از فونت‌های سازگار با این سیستم عامل متفاوت است.

اکنون به انتهای مقاله نصب فونت فارسی در آیفون رسیدیم. در حال حاضر شما با روش‌ها و برنامه‌های مخصوص به این کار آشنا هستید. خوشحال می‌شویم تا بعد از امتحان کردن هر روش، تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

3.2 | (6)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//