رفع مشکل ناپدید شدن اثر انگشت گوشی شیائومی

اسکنر یا حسگر اثر انگشت جدیدترین و پراستفاده‌ترین خصوصیت تلفن‌های همراه است که تقریبا در همه گوشی‌های هوشمند جدید، موجود است. اثر انگشت به نام یک لایه امنیتی سخت برای دستگاه شناخته می‌شود؛ زیرا از هویت انگشت برای تشخیص صاحب اصلی گوشی استفاده می‌کند.

با این‌حال خطاهای حسگر در گوشی‌های هوشمند از جمله شیائومی شایع است؛ پس اجازه دهید آنها را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم. امروز در این مقاله از ایده آل تک بهترین راه حل‌ها را برای رفع مشکل ناپدید شدن اثر انگشت گوشی شیائومی با شما در میان می‌گذاریم!

از آن‌جایی که ناپدید شدن اثر انگشت معمولا به علت مشکلات نرم افزاری است، بنابراین، راه حل‌های بر طرف شدن آن هم برای تمام مدل‌های شیائومی یکسان است. در ادامه همه راه حل‌های موجود را که می‌تواند برای دستگاه‌های شیائومی کار کند به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

نکته مهم درباره اثر انگشت در شیائومی

توجه داشته باشید که بعضی اوقات اثر انگشت ممکن است از تنظیمات گم شود. این مورد احتمال دارد به علت مشکلات نرم افزاری در گوشی‌های شیائومی باشد. زیرا همان گونه که می‌دانید شیائومی باگ‌های زیادی در MIUI دارد.

امکان وجود مشکل سخت افزاری هم هست. اگر گوشی از دست شما رها شد یا ضربه‌ای به آن وارد شد، احتمال این که مشکل به سخت افزار مربوط شود وجود دارد.

در این مقاله با روش بر طرف شدن مشکل اثر انگشت آشنا خواهید شد. این مشکل شایع گوشی‌های اثر انگشتی است که در کنار آن نصب شده‌اند. مانند Mi 11 Lite، Redmi Note 9T، Redmi Note 10، Redmi 9T. که در اینصورت با بروزرسانی‌های نرم افزاری در صورت تعریف شده بودن برای دستگاه، کاملا قابل حل خواهد بود.

علت‌ احتمالی اولیه که رفع آن‌ بسیار آسان است

یک موردی وجود دارد که بسیار پیش پا افتاده هست و به راحتی می‌تواند رفع شود. ابتدا به آن می‌پردازیم؛ در صورتی که برای شما کارساز نبود، به سراغ روش‌های پیچیده‌تر بروید.

تشخیص نادرست اثر انگشت شما…!!!

حسگر اثر انگشت تکنولوژی نسبتا پیچیده ای است که اثر انگشت را اسکن می‌کند و امکان دسترسی را پس از احراز هویت فراهم می‌کند. انگشت‌های خیس یا خشک یا کثیف توانایی این را دارند که حسگر اثر انگشت را از ثبت محرک‌ها منصرف کنند.

بنابراین از آنجایی که حسگر قادر به ثبت هویت اثر انگشت شما نیست، حتی اگر کاربر اصلی تلفن باشید و از انگشت مناسب به طریق صحیح استفاده کنید، کار نخواهد کرد. برای پاک کردن انگشت خود از یک دستمال استفاده کنید و دوباره امتحان کنید.

اگر انگشت ثبت شده شما کثیف است، شما می‌توانید از انگشت وسط یا شست برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده کنید. اگر روش گفته شده برای شما جواب نداد، این روش‌ها را استفاده کنید تا به اسانی گزینه اثر انگشت پاک شده را برگردانید.

روش های رفع مشکل ناپدید شدن اثر انگشت شیائومی

حال نوبت بررسی مرحله به مرحله و تصویری روش‌های حل مشکل مشکل ناپدید شدن اثر انگشت گوشی شیائومی است. به نوبت به سراغ این روش‌ها می‌رویم…

اضافه کردن مجدد اثر انگشت

اگر دستگاه اثر انگشت شما را شناسایی نکرد، باید مجددا اثر انگشت خود را اضافه کنید. با گذشت زمان امکان دارد حسگر اثر انگشت به علت فرسودگی و پارگی بیومتریک انگشت شما، نتواند انگشتان را شناسایی کند و این امر طبیعی است.

به جز این، مواقعی وجود دارد که اگر به درستی اثر انگشت را تنظیم نکنید، می‌تواند باعث بروز چنین مشکلاتی در اثر انگشت شود. بهترین روش حل این است که مجددا انگشتان خود را درج کنید.

اول از همه، همه اثر انگشت‌های سیو شده قبلی را پاک کنید. برای این کار ابتدا به تنظیمات گوشی بروید. سپس بر روی قسمت گذرواژه و امنیت ضربه بزنید.

روی گذرواژه و امنیت ضربه بزنید

در این قسمت، وارد بخش انتخاب اثر انگشت شوید.

وارد بخش انتخاب اثر انگشت شوید

ابتدا تمامی اثر انگشت‌های موجود را یک به یک حذف نمایید.

همه اثر انگشت ها را حذف کنید

حال از قسمت افزودن اثر انگشت، اثر انگشت خود را مجددا به ثبت برسانید.

اثر انگشت خود را دوباره ثبت کنید

در نهایت گوشی را ریستارت کنید.

گوشی را مجددا راه‌اندازی کنید

راه‌اندازی مجدد تلفن به پایان یافتن از شر مشکلات جزئی اندروید مثل سنسورهای اثر انگشت معیوب، شبکه‌های WiFi ناپایدار یا مسدود شدن برنامه‌های کمک می‌کند. بنابراین، آسان‌ترین و بهترین راه حل این است که دستگاه خود را دوباره راه اندازی کنید و بررسی کنید که آیا حسگر اثر انگشت شما کار می‌کند یا خیر.

مشخص شد مشکلات نرم افزاری موقت می‌تواند باعث شود اسکنر اثر انگشت گوشی به طور غیرعادی رفتار کند، به گونه ای که اثر انگشت را ثبت نمی‌کند. بنابراین، با یک یک راه اندازی دوباره سریع، شما در حقیقت در راه بر طرف شدن این مشکل موقت نرم افزار هستید.

این طرح خوبی است که قبل از ایجاد سر و صد، تلفن خود را دوباره راه اندازی کنید. زیرا بعضی اوقات فقط با یک راه اندازی مجدد مشکلات برطرف می‌شود. اگر تلفن اثر انگشت شما را شناسایی نکرد یا هیچ گزینه اثر انگشتی را در تنظیمات مشاهده نکردید، گوشی خود را دوباره راه اندازی کنید.

نرم افزار را به روز کنید

نادیده گرفتن به روز رسانی نرم افزار چیزی است که بر حسگر اثر انگشت شما تأثیر خوبی نمی‌گذارد. مشکلات نرم افزاری پیدا شده در هر سیستم عامل بر سخت افزار دستگاه شما اثر گذار است.

نرم افزار را به روز کنید

بنابراین، حتما آخرین نسخه اندروید خود را به روز رسانی کنید. اگر هیچ گونه اعلانی درباره نرم افزار دریافت نمی‌کنید، با پیگیری این مرحله‌ها با توجه به عملکرد به روز رسانی سیستم، آن را به شکل دستی انجام دهید. مراحل این کار را به صورت خلاصه در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • مرحله اول : گوشی خود را به Wi-Fi متصل کنید و به تنظیمات بروید.
  • مرحله دوم : منو به سمت پایین بکشید و گزینه درباره گوشی را انتخاب کنید.
  • مرحله سوم : حالا روی بروزرسانی سیستم ضربه بزنید. به دستگاهتان اجازه دهید به‌روزرسانی‌های مورد نیاز را در صورت وجود بررسی کند.
  • مرحله چهارم : دستگاه تلفن شما با گزینه دانلود به‌روزرسانی برای به‌روز رسانی نرم افزار حال حاظر نمایش داده می‌شود. بروی آن ضربه بزنید تا به دستگاه شما اجازه دانلود آپدیت را بدهد.

داده‌ها را فرمت کنید

فایل کش نرم افزار اثر انگشت را پاک کنید. با پاک کردن فایل کش برنامه اثر انگشت به شما کمک می‌کند تا گزینه اثر انگشت حذف شده از اندروید را برگردانید.

  • مرحله اول : به منو تنظیمات گوشی خود بروید.
  • مرحله دوم : در ادامه به نرم افزار رفته و مدیریت برنامه‌ها را انتخاب کنید.
  • مرحله سوم : گزینه FingerprintExtensionservice را انتخاب کرده و پاک کردن داده‌ها را انتخاب کنید.
  • مرحله چهارم : گوشی خود را دوباره راه اندازی کنید و وارسی کنید که آیا گزینه اثر انگشت نشان داده می‌شود یا نه.

برنامه شخص ثالث را حذف و دوباره نصب کنید

برنامه‌‌های شخص ثالثی که اختلالاتی مثل برنامه‌‌های قفل صفحه یا برنامه‌هایی که به وسیله حسگر اثر انگشت، پاک‌کننده‌های رم و تقویت ‌کننده‌‌های رم قفل می‌شوند، ایجاد می‌کنند، باید حذف و غیر فعال شوند.

شما باید هر برنامه ای از این دست برنامه‌ها را از روی تلفن همراه خود پاک نمایید. سپس گوشی را خاموش نمایید و دوباره روشن نمایید. با احتمال بسیار مشکل گوشی شما بر طرف شده است.

هسته سیستم عامل را با ابزار TWRP فلش کنید:

تغییر رام رسمی یا همان هسته سیستم عامل از طریق ابزار بسیار کارآمد TWRP یک روش کاملا حرفه‌ای محسوب می‌شود که فقط به کسانی که با رام‌های کاستوم و تغییر یافته آشنا هستند، توصیه می‌شود.

برای دانلود و نصب این برنامه روی تلفن همراه شیائومی خود، روی لینک زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

خوبی این روش این است که اگر حتی با این راه حل هم نمی‌توانید اثر انگشت را بازیابی کنید، باید مطمئن باشید که مشکل اثر انگشت سخت افزاری است و باید آسیب دیدیگی‌های وارده بر دستگاه را بررسی نمایید.

گوشی را از طریق کامپیوتر فلش کنید

بسیاری از افراد کم تجربه در حوزه تکنولوژی و عموم مردم بر این باوراند که فلش کردن گوشی، همان ریست فکتوری یا تنظیمات کارخانه است و بین این دو تفاوتی قائل نمی‌شوند.

فلش گوشی از طریق کامپیوتر

فلش کردن یک کار پیچیده است اما روند و مراحل آن تقریبا آسان است. اما اگر در این موارد تجربه کافی ندارید بهتر است این کار را به افراد با تجربه بسپارید زیرا ریسک بالایی دارد.

اما در صورتی که اطلاعات مناسبی درباره گوشی و فلش کردن دارید و می‌خواهید این کار را خود انجام دهید، به مقاله راهنمای کامل فلش کردن گوشی در مجله تکنولوژی ایده آل تک مراجعه نمایید.

درست است که این دو کار با یکدیگر شباهت‌های بسیاری دارند اما تفاوت‌ عملکرد آنها بسیار است. در ریست فکتوری یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه، گوشی به حالت اولیه باز می‌گردد؛ در حالی که امکان بازیابی اطلاعات قبلی وجود دارد.

گوشی را ریست فکتوری کنید

روش دیگری که می‌توان برای رفع مشکل ناپدید شدن اثر انگشت شیائومی انجام داد، این است که دستگاه خود را فرمت (یا به اصطلاح همان بازیابی تنظیمات کارخانه‌ای) کنید. فرمت کردن دستگاه خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

نکته: اگر رمز عبور حساب mi خود را فراموش کرده‌اید، اول از حساب Mi خود خارج شوید.

به تنظیمات بروید و روی گزینه «درباره گوشی» ضربه بزنید و کمی به پایین اسکرول کنید. دکمه “بازنشانی به تنظیمات کارخانه” را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک نمایید. بعد از این تمامی داده‌های شما حذف خواهد شد. حتما پیش از تنظیم مجدد کارخانه نسخه پشتیبان تهیه کنید.

روی بازگشت به تنظیمات کارخانه ضربه بزنید

و سپس بر روی دکمه «پاک کردن همه داده‌ها» ضربه بزنید. MIUI هشدار‌هایی درباره داده‌های شما نشان می‌دهد. این هشدارها را بپذیرید و منتظر بمانید.

روی پاک کردن همه داده ها ضربه بزنید

دستگاه شما بعد از بازنشانی کارخانه ای مجددا راه اندازی می‌شود. اگر هنوز اثر انگشت وجود ندارد یا کار نمی‌کند، ممکن است مشکل از سخت افزار باشد.

تذکر: اگر دستگاهی با شماره IMEI بازیابی شده دارید، بازنشانی کارخانه‌ای انجام ندهید. اگر بازنشانی کارخانه ای انجام دهید، IMEI شما از بین می‌رود. به جای بازنشانی کارخانه، باید داده‌ها را با TWRP فرمت کنید.

کلام آخر

با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و روی کار آمدن سخت افزارهای بدیع و نو، تغییرات قابل ملاحضه‌ای در قسمت امنیت گوشی‌های هوشمند اتفاق افتاده است. اکنون کاربران می‌توانند با استفاده از حسگر اثر انگشت در برابر هرگونه دسترسی غیرمجازی از گوشی خود مواظبت کنند.

حسگر اثر انگشت به علت این که ضریب امنیت بالایی دارد به عنوان یک راه ایمن و اصولی شناخته می‌شود. مشکل ناپدید شدن اثر انگشت شیائومی یک نگرانی و دغدغه اصلی برای کاربران گوشی‌های شیائومی است که در این مقاله به علت‌های آن پرداخته شده است.

در حالتی که حسگر اثر انگشت دستگاهتان‌ از کار افتاده، خوب است مراحل بالا را برای بر طرف شدن آن دنبال کنید. هر روش می‌تواند سبب بر طرف شدن اشکل به‌وجود آمده شود، پس خوب است در اجرای همه روش‌ها دقت لازم را داشته باشید.

اگر با هیچ کدام از مراحل‌هایی که در اینجا گفته شد به جواب نرسیدید، خوب است اقدام به عوض کردن سنسور اثر انگشت گوشی خود به صورت فیزیکی کنید. در آخر اگر با روش‌های بالا به نتیجه نرسیدید، باید گوشی خود را به منظور تعمیر، به یک نمایندگی معتبر ببرید.

سوالات متداول

فقط با انگشت اشاره می‌شود اثر انگشت در گوشی ثبت کرد؟

خیر با انگشت شصت و انگشت‌های دیگر هم می‌شود و بهتر است که با انگشت‌های دیگر هم ثبت شود که در صورت باز نشدن گوشی با یک انگشت با انگشت دیگر باز شود.

حدودا 2 هفته قبل به گوشی من ضربه شدیدی وارد شد ولی برای گوشی مشکلی پیش نیامد. تنها حسگر انگشت آن از کار افتاده است و علت این که نمی‌توانم آن را فعال کنم چیست ؟

به احتمال خیلی زیاد قسمت تاچ و یا حسگر اثر انگشت گوشی شما آسیب وارد شده است. خوب است که به یک تعمیرگاه گوشی در این بخش مراجعه کنید.

چه روش‌هایی وجود دارد که در گوشی اندروید مشکل عمل نکردن اثر انگشت را حل می‌کند ؟

روش‌های بسیاری در این مقاله به آن اشاره شد که مثال آنها، ریست فکتوری گوشی، فلش کردن و موارد دیگر است .

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//