امنیت دامنه؛ ۵ نکته‌ی مهم برای بالا بردن امنیت آن

امنیت دامنه چیست؟ دامنه یکی از بخش‌های مهم هر کسب و کار آنلاینی محسوب می‌شود و به همین خاطر حفظ امنیت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اولین اقدامی که پس از ثبت دامنه باید انجام دهید، این است که از امنیت آن مطمئن شوید. در این مقاله در مورد اهمیت امنیت دامنه و همچنین بهترین روش‌ها برای افزایش آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

چرا امنیت دامنه اهمیت دارد؟

دامنه در واقع همان آدرس وبسایت شما است و مشتری‌ها از طریق آن می‌توانند به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید دسترسی داشته باشند. با توجه به چنین اهمیتی هکرها از روش‌های مختلفی برای آسیب رساندن به دامنه و وبسایت شما استفاده می‌کنند.

یک هکر ممکن است تلاش کند نام دامنه یا کوئری‌های DNS شما را به سرقب ببرد و یا تلاش کند با استفاده از آن از مشتری‌های شما کلاه‌برداری کند. برای جلوگیری از چنین حملاتی شما و کسب و کارتان به امنیت دامنه نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید با تعیین سیاست‌های کنترلی مناسب از دامنه خودتان در مقابل حملات مختلف محافظت نمایید.

۵ نکته مهم برای بالا بردن امنیت دامنه

5 نکته برای بالا بردن امنیت دامنه

با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانید امنیت دامنه خودتان را افزایش دهید که در ادامه به ۵ مورد از مهم‌ترین موارد آن اشاره خواهیم کرد:

۱- استفاده از گواهی اعتبار SSL در پروتکل HTTPS

اولین کاری که بعد از خرید دامنه باید انجام دهید، این است که گواهینامه SSL را روی آن فعال نمایید. SSL یک پروتکل استاندارد جهانی است که ایجاد ارتباط ایمن بین سایت شما و مرورگر کاربر را تضمین می‌کند. به این ترتیب مطمئن هستید که تمام اطلاعات رد و بدل شده بین سرور و مرورگر از امنیت کافی برخوردار هستند.

این گواهینامه را می‌توانید به صورت شش ماهه و یک ساله خریداری کنید. همچنین برخی شرکت‌های میزبانی آن را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند. با فعال‌سازی SSL می‌توانید تا حدودی در مورد امنیت سایت خودتان مطمئن باشید.

۲- قفل دامنه

قفل دامنه

قفل دامنه یک ویژگی امنیتی متداول است که تقریبا توسط تمامی ثبت‌کننده‌های دامنه بین‌المللی ارائه می‌شود. این قابلیت از انتقال دامنه شما به دیگر ثبت‌کننده‌ها جلوگیری می‌کند و به عنوان یکی از قدیمی‌تری روش‌ها برای محافظت از دزدیده‌ شدن دامنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این قابلیت در اکثر ثبت کننده های معتبر به صورت پیشفرض فعال است و نیازی نیست که خود شما شخصا در این زمینه اقدامی انجام دهید. در صورتی که این قابلیت فعال باشد برای انتقال دامنه به کد احراز هویت یا Authorization Code احتیاج خواهید داشت.

۳- تمدید به موقع دامنه

تمدید به موقع دامنه

در صورتی که تمامی موارد فنی ذکر شده را هم رعایت کنید در صورتی که دامنه را به موقع تمدید نکنید، کاربران دیگر می‌توانند آن را ثبت و از آن استفاده نمایند. به این ترتیب تمامی زحمات شما به هدر خواهد رفت. بهتر است همیشه تاریخ ثبت دامنه خودتان را به خاطر داشته باشید و ترجیحا آن را در مکانی یادداشت نمایید.

همچنین حداقل یک ماه قبل از رسیدن تاریخ انقضای دامنه آن را تمدید کنید تا از مشکلات احتمالی خودداری کنید. برخی از شرکت‌های ثبت دامنه نیز امکان تمدید خودکار را در اختیار شما قرار می‌دهند که در این صورت خیالتان بابت امنیت دامنه راحت خواهد بود.

۴- بررسی امنیت دامنه در خدمات میزبانی هاست

خیلی از سرویس دهنده‌های هاست و خدمات میزبانی از ابزارهای آنتی ویروس و فایروال استفاده می‌کنند. شما می‌توانید به مراجعه به پنل مدیریت هاست خودتان از این ابزارها برای تامین امنیت وبسایت خودتان استفاده کنید. این ابزارها تمامی فایل‌های روی هاست شما را بررسی می‌کنند تا از عدم وجود هر نوع ویروس و تروجان مطمئن شوند. با این کار مطمئن خواهید شد که هیچگونه عامل مخربی که بتواند به امنیت دامنه شما آسیب بزند روی هاست وجود ندارد.

۵- استفاده از DNS اختصاصی

یکی دیگر از روش‌هایی که از طریق آن می‌توانید امنیت دامنه خودتان را تضمین نمایید استفاده از DNS اختصاصی است. با استفاده از این نوع DNS تا حدود زیادی دسترسی حمله کننده‌ها به دامنه شما مسدود خواهد شد و نمی‌توانند حملاتی مثل DNS Spoofing را روی سایت شما اعمال کنند. همچنین می‌توانید از افزونه‌هایی مثل DNSSEC نیز برای این کار استفاده نمایید.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد امنیت دامنه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از موضوعاتی است که همیشه باید به آن توجه داشته باشید. با استفاده از روش‌های ذکر شده شما می‌توانید امنیت سایت خودتان را به شکل چشمگیری افزایش دهید و خیلی از تهدیدهایی که ممکن است امنیت سایت و دامنه شما را به خطر بیاندازد خنثی نمایید.

در صورتی که در مورد هرکدام از نکات ذکر شده سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان وب رمز تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده‌اند به تمامی سوالات شما در مورد دامنه و امنیت آن پاسخ دهند.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//