بهترین راهنمای خرید دوربین عکاسی در سال 2023

فرض کنید الان در یک فروشگاه هستید و فروشنده مشغول توضیح دادن درباره انواع دوربین‌های عکاسی است. احتمالا اصطلاح‌هایی مثل مگاپیکسل، فناوری بدون آینه و سایر کلمه‌های فنی و تا حدودی قلمبه سلمبه، اصلا نمی‌تواند به شما به عنوان راهنمای خرید دوربین عکاسی کمک کند!

از طرفی دیگر، این روزها گوشی‌های همراه هم عکس‌های بسیار باکیفیتی می‌گیرند و همین موضوع، کار را سخت‌تر هم می‌کند! این‌که اصلا چرا باید یک دوربین عکاسی بخرم و کدام مدل را انتخاب کنم که قابل مقایسه با دوربین موبایل نباشد!

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که شما برای انتخاب و خرید یک دوربین عکاسی مناسب، نیاز به اطلاعات تخصصی‌تری از قیمت، مدل، نام برند و … دارید. خب ما دقیقا به همین منظور اینجا هستیم؛ که این اطلاعات را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار دهیم.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک یک راهنمای خرید دوربین عکاسی انتظار شما را می‌کشد. کافیست تا پایان با ما همراه باشید تا به یک متخصص در زمینه انتخاب و خرید انواع مدل‌های دوربین‌های عکاسی تبدیل شوید.

مهم ترین فاکتورها برای انتخاب دوربین عکاسی

انتخاب دوربین عکاسی خوب ممکن است کمی ‌سخت به نظر برسد. چرا که باید به یک‌سری فاکتورها و ویژگی‌ها توجه داشته باشید. توجه به این ویژگی‌ها باعث می‌شود که در انتخاب و خرید خود، بتوانید به بهترین شکل ممکن عمل کنید.

مهم ترین فاکتورها برای انتخاب دوربین عکاسی

ما در این راهنمای خرید دوربین عکاسی قصد داریم تک‌تک فاکتورهای مهم را بررسی کنیم. از شما می‌خواهیم که در هنگام انتخاب و خرید دوربین، حتما این ویژگی‌ها را مد نظر قرار دهید. مهمترین آن‌ها را به صورت زیر لیست کرده‌ایم:

  • نوع دوربین عکاسی
  • کیفیت تصویر
  • اندازه سنسور
  • اندازه و ارگونومی
  • نوع لنز
  • سرعت و عملکرد
  • عملکرد ویدیو یا ویدیو پرفورمنس
  • برند دوربین عکاسی
  • رزولوشن

ویژگی‌های فوق، فاکتورهای مهمی‌ هستند که در صورت توجه به آنها، قادر خواهید بود انتخابی عالی از میان صدها مدل مختلف دوربین داشته باشید.

نوع دوربین عکاسی

نخستین ویژگی‌ای که در راهنمای خرید دوربین عکاسی قصد داریم درباره‌اش توضیح دهیم، نوع دوربین عکاسی است. همانطور که می‌دانید دوربین‌های عکاسی، انواع مختلفی دارند. به عبارتی دیگر، هر کدام از آن‌ها در شکل‌ها و مدل‌های مختلفی تولید شده‌اند.

نوع دوربین عکاسی

برخی از مهمترین مدل‌های دوربین عکاسی به این صورت است:

  • دوربین DSLR
  • دوربین بدون آینه
  • دوربین میکرو چهار سوم
  • دوربین کامپکت
  • دوربین اکشن
  • و …

دوربین DSLR

DSLR مخفف عبارت Digital Single Lens Reflex است. در واقع دوربین DSLR به دوربین‌هایی اطلاق می‌شود که نسبت به سایر دوربین‌ها از اندازه و وزن بیشتری برخوردار هستند.

دوربین DSLR

دوربین‌های DSLR یک انتخاب عالی برای حرفه‌ای‌ها هستند. آن‌ها از دو قسمت تشکیل شده‌اند؛ یکی بدنه و دیگری لنز. وجود لنزهای گوناگون برای این دوربین از ویژگی‌های منحصر به فرد آن قلمداد می‌شود.

در واقع همین ویژگی است که سبب شده مورد انتخاب حرفه‌ای‌ها باشد. توجه داشته باشید که از همه لنز‌ها نمی‌توان به صورت همزمان استفاده کرد. با توجه به نیاز قابل تعویض هستند و می‌توانید هر کدام را که نیاز داشتید بر روی آن تنظیم کنید.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این دوربین‌ها می‌توان به وجود یک آینه در آن‌ها اشاره کرد. ولی کاربرد این آینه چیست؟

در واقع عملکرد عکاسی توسط این دوربین‌ها به این صورت است که نور توسط لنز وارد دوربین می‌شود. نور وارد شده پس از برخورد با آینه وارد منظره‌یاب دوربین می‌شود. وقتی دکمه شاتر را فشار دهید، آینه جابه‌جا می‌شود و نور از شاتر گذر می‌کند و به حسگر برخورد می‌کند.

به این صورت است که تصویر در دوربین‌های DSLR ثبت می‌شود. به عبارت دیگر در هنگام عکاسی با این دوربین‌ها تصویر به طور مستقیم توسط حسگر ذخیره نمی‌شود؛ بلکه در مرحله اول به آینه می‌خورد و بعد وارد حسگر می‌شود.

دوربین‌های DSLR در مقایسه با سایر دوربین‌ها از اندازه بزرگتری برخوردار هستند. همچنین کیفیت عکس‌های بسیار عالی‌ای هم دارند. اگر شما قصد تصویربرداری به صورت حرفه‌ای را دارید، انواع مختلف دوربین DSLR می‌تواند انتخابی عالی برایتان باشد.

از نکات مثبتی که درباره این نوع دوربین می‌توان از آن‌ها نام برد به صورت زیر است:

  • قابلیت تعویض لنز
  • امکان فوکوس دستی
  • امکان اتصال لوازم جانبی همچون میکروفن، پایه، ریموت و …
توجه داشته باشید که دوربین‌های عکاسی DSLR هر چه بزرگتر باشند بهتر است. شاید باعث سختی‌هایی در حمل و نقل باشند ولی هرچه سایزشان بزرگتر باشد، پس، از حسگرها و لنزهای بزرگتری هم برخوردار هستند؛ که در نتیجه تصاویر با کیفیت‌تری هم می‌گیرند.

دوربین بدون آینه

به احتمال زیاد نام این دوربین برای شما هم جالب است! اما چرا به این دوربین بدون آینه می‌گویند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که همانطور که از نام این دوربین پیداست، آینه‌ای مانند دوربین‌های DSLR ندارند. به این معنا که نور به صورت مستقیم وارد لنز می‌شود و به حسگر می‌رسد.

دوربین بدون آینهدوربین بدون آینه یا Mirrorless نیز از جمله دوربین‌های عالی است که معمولا مورد انتخاب عکاسان حرفه‌ای واقع می‌شود. چرا که توسط آن‌ها می‌توان عکس‌های حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای را به ثبت رساند.

خاصیت بدون آینه بودن، تفاوتی است که با دوربین‌های DSLR دارند. البته تفاوت دیگری هم دارند و آن ابعاد کوچکتر و وزن کمتر است. از شباهت‌های این دوربین با نوع DSLR می‌توان به قابل تعویض بودن لنزهایشان اشاره کرد.

دوربین‌های میرورلِس (Mirrorless) علاوه بر عکاسی، گزینه بسیار خوبی برای فیلمبرداری هم محسوب می‌شوند. بیشتر عکاسان حرفه‌ای از دوربین‌های بدون آینه به منظور فیلمبرداری استفاده می‌کنند.

اگر شما نیز قصد دارید که در کنار عکاسی، فیلمبرداری هم کنید، دوربین‌های میرور لِس بهترین انتخاب در پیش روی شما هستند.

دوربین میکرو چهار سوم

یکی دیگر از دوربین‌هایی که در این راهنمای خرید دوربین عکاسی می‌خواهیم معرفی کنیم، دوربین‌های میکرو چهار سوم هستند. به زبان ساده‌تر بخواهیم این نوع دوربین را توصیف کنیم، باید بگوییم که در واقع زیر مجموعه دوربین‌های بدون آینه قلمداد می‌شوند.

دوربین میکرو چهار سوماین دوربین‌ها از نظر ظاهری هم تا حدودی شبیه یکدیگر هستند. البته کمی ‌هم به دوربین‌های DSLR کوچک شباهت دارند. تفاوتی که دوربین‌های MFT یا Micro Four Thirds یا همان میکرو چهار سوم با نوع DSLR و میرور لِس دارند، در سایز لنزشان است. اندازه لنز دوربین میکرو چهار سوم کوچک‌تر از میرور لِس است و همچنین قیمت پایین‌تری هم دارد.

دوربین‌های MFT انتخابی عالی برای کارهای مبتدی تا حرفه‌ای است. از این رو گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که تازه می‌خواهند کار عکاسی را شروع کنند.

این دوربین‌ها ممکن است یکسری محدودیت‌ها را برای کاربران به وجود آورند. چرا که طراحی آن‌ها کوچک و فشرده است؛ به همین خاطر اصلا برای کسانی که دست‌های بزرگ و تُپُل دارند مناسب نیست.

ولی به طور کلی اگر قصد دارید حرفه عکاسی را تازه شروع کنید، این نوع دوربین می‌تواند بهترین انتخاب برایتان باشد.

دوربین کامپکت

از دیگر دوربین‌های عکاسی که می‌خواهیم معرفی کنیم، دوربین‌های کامپکت هستند. این دوربین‌ها به دوربین‌های معمولی و خانگی هم شهرت دارند.

دوربین کامپکت

معمولا همه ما این نوع دوربین‌ها را نزد دوستان و یا خویشاوندان دیده‌ایم. این دوربین‌ها برای کارهای حرفه‌ای مناسب نیستند. تفاوت‌هایی که با انواع قبلی دارند این است که لنز قابل تعویض ندارند؛ همچنین سرعت فوکوس اتوماتیک آن‌ها پایین است.

از این دوربین‌ها بیشتر جهت عکس گرفتن از اشیاء ثابت استفاده می‌شود؛ چون سرعت فوکوس‌شان کم است. مثلا اگر کسی بخواهد در هنگام رانندگی عکس بگیرد و یا قصد داشته باشد که از یک بازی والیبال عکاسی کند، این دوربین مناسب کارش نیست. به منظور این کار باید از دوربین‌های حرفه‌ای‌تر نظیر میکرو لِس یا DSLR استفاده شود.

دوربین اکشن

یکی دیگر از دوربین‌هایی که در این راهنمای خرید دوربین عکاسی می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم، اکشن کمرا نام دارد. این دوربین به نام دوربین ورزشی هم مشهور است.

دوربین اکشن

از نظر اندازه باید بگوییم که نسبت به سایر دوربین‌ها، حتی از دوربین‌های کامپکت خانگی هم کوچکتر هستند. از این رو می‌توان آن را به سهولت هرچه بیشتر در هر جایی حمل کرد. این دوربین مخصوصا برای عکاسی و فیلمبرداری به صورت حرفه‌ای، طراحی شده است.

در واقع دوربین‌های اکشن به قصد فیلمبرداری و عکاسی در ورزش‌های پرتحرک ساخته شده است. شما توسط این دوربین‌ها می‌توانید در مکان‌ها و زاویه‌های بسیار محدود به عکاسی و فیلمبرداری بپردازید. حتی به دلیل ضد آب بودن، قادر خواهید بود که تصاویر و فیلم‌هایی از درون آب تهیه نمایید.

خصوصیت دیگری که اکشن کمرا نسبت به سایر دوربین‌ها دارد، لوازم جانبی آن است. انواع لوازم جانبی را می‌توان به این دوربین‌ها متصل کرد.

دوربین اکشن را می‌توان به وسایلی همچون موتور سیکلت، دوچرخه، میله بارفیکس و … وصل نمود. اگر می‌خواهید فیلم‌ها و عکس‌هایتان را به صورت حرفه‌ای ثبت کنید، استفاده از اکشن کمرا گزینه بسیار مناسبی برایتان خواهد بود.

به طور کلی ویژگی‌های این دوربین‌ به شرح ذیل است:

  • ثبت ویدیوهای 4K و عکس با میدان دید بالا
  • ابعاد کوچک و وزن کم با قابلیت حمل بالا
  • قابل استفاده به همراه لوازم ورزشی
  • قابل قرارگیری بر روی دوچرخه و موتور سیکلت
  • قابل استفاده به جای دوربین خودرو
  • عکاسی و فیلمبرداری در مکان‌ها و زوایای محدود
  • عکاسی و فیلمبرداری در زیر آب

کیفیت تصویر

یکی از فاکتورها یا بهتر است بگوییم مهمترین فاکتور در انتخاب دوربین عکاسی، کیفیت عکس‌برداری آن است. همه کاربران وقتی بابت خرید دوربین هزینه می‌کنند انتظار دارند که دوربین‌شان در عکس گرفتن ممتاز باشد.

کیفیت تصویر

حتما کیفیت تصویر از فاکتورهای اساسی شما هم هست. پس در انتخاب دوربین مورد نظرتان باید این نکته را برای خود اصل قرار دهید تا از انتخاب‌تان راضی باشید.

کیفیت تصویر با توجه به کاری که مد نظرتان است تفاوت دارد. مثلا برای عکاسی در حوزه ورزشی و یا در زمینه مدل لباس، کیفیت تصاویر باید مناسب کار باشد. همچنین کسانی که می‌خواهند تصاویر هنری بگیرند، نیاز دارند که کیفیت تصویرشان خیلی بالا باشد.

به طور کلی باید دوربینی را انتخاب کنید که علاوه بر ویژگی‌ها و امکانات دیگر بتواند از نظر کیفی، تصاویر مطلوبی را مناسب با کار شما ارائه دهد.

اما نظر دادن راجع به کیفیت تصویر دوربین‌ها کار چندان آسانی نیست؛ مگر آنکه قبلا از آن‌ها استفاده کرده باشید. پس چگونه بدانیم دوربین مورد نظرمان چه کیفیتی دارد؟ یا اینکه برای مقایسه کیفیت دو یا چند دوربین با یکدیگر چه کاری باید انجام دهیم؟

به منظور مقایسه کیفیت دوربین چاره‌ای جز این نداریم که به سایت‌های گوناگون رجوع کنیم و نظر کاربران مختلف را بخوانیم. کاربران معمولا در قسمت نظرات یک محصول، دیدگاه و تجربه کاربری خود را درباره کالای خریداری شده اعلام می‌کنند. با مقایسه این نظرات با یکدیگر می‌توانیم گام بزرگی را در انتخاب نوع دوربین برداریم.

به منظور مقایسه کیفیت تصویر دوربین‌ها با یکدیگر، برخی سایت‌ها هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. این سایت‌ها به راحتی ابزاری را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید کیفیت تصویر دوربین‌های مورد نظر خود را به صورت آنلاین تماشا کنید.

کیفیت تصویر در دوربین های عکاسی

البته این سنجش کاملا دقیق نیست و نمی‌تواند ملاک بسیار خوبی برای انتخاب دوربین باشد؛ ولی تا حدودی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌هایتان کمک کند.

اگر شما هم قصد خرید یک دوربین عکاسی دارید، باید ابتدا حیطه کار خود و انتظاراتی که از دوربین دارید را مشخص کنید. سپس با توجه به آن‌ها، نوع دوربین را در نظر بگیرید.

بعد در میان طیف وسیعی از زیرمجموعه‌های آن دوربین، کیفیت تصویر را ملاک خود قرار دهید و بهترین را انتخاب کنید. در این زمینه از فروشنده و سایر مسؤولین فروشگاه هم می‌توانید کمک بگیرید.

اندازه سنسور

یکی دیگر از فاکتورها در انتخاب دوربین عکاسی خوب، اندازه سنسور دوربین است. شاید هر کسی در هنگام خرید به این ویژگی توجه نکند؛ ولی باید در نظر داشته باشید که اندازه سنسور برای ثبت تصاویر با کیفیت و حرفه‌ای، بسیار حائز اهمیت است.

اندازه سنسور

به طور کلی هر چه اندازه سنسور بزرگتر باشد، عکس‌هایی هم که توسط آن‌ها گرفته می‌شود کیفیت بیشتری خواهد داشت. وظیفه سنسور این است که نور را دریافت می‌کند و سپس آن را به تصویر تبدیل می‌کند.

هر چه سنسور بزرگتر باشد نور بیشتری را می‌گیرد و در نتیجه تصویر ثبت شده بزرگتر و با کیفیت‌تر خواهد بود.

سنسورهای به کار رفته در دوربین‌های عکاسی به سه دسته یک اینچی، APS-C یا کراپ و فول‌فریم تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

سنسورهای یک اینچی

سنسورهای یک اینچی همانطور که از نامشان پیداست، اندازه کوچکی دارند. این سنسورها قادرند نور را در ابعاد کوچکی ثبت کنند. سنسورهای یک اینچی اصولا برای دوربین‌های ابتدایی و غیر حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

سنسورهای یک اینچی

از این رو از آن‌ها در دوربین‌های کامپکت به کار گرفته‌اند. همانطور که قبلا هم توضیح داده شد، دوربین‌های کامپکت دوربین‌هایی هستند که به دوربین‌های خانگی هم شهرت دارند.

در واقع کامپکت از ساده‌ترین دوربین‌هاست. با توجه به نوع استفاده این دوربین‌ها، سنسورهای یک اینچی کاملا مناسب‌شان هستند.

سنسورهای APS-C یا کراپ

سنسورهای کراپ یا APS-C معمولا در دوربین‌های نیمه حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سنسورها که نسبت به سنسورهای یک اینچی از اندازه بزرگتری برخوردار هستند، در دوربین‌هایی نظیر دوربین‌های بدون آینه یا همان میرورلِس به کار رفته‌اند.

سنسورهای APS-C یا کراپاین سنسورها قادر هستند که تصاویری را با کیفیت مطلوب به ثبت برسانند. گفتنی است که سنسور کراپ در برخی دوربین‌های DSLR هم به کار رفته است. البته انواع آماتور دوربین DSLR نه نوع حرفه‌ای‌شان.

اگر شما می‌خواهید کار عکاسی خود را تازه شروع کنید و در واقع در این زمینه مبتدی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از میان دوربین‌ها، آن‌هایی را انتخاب کنید که دارای سنسور کراپ هستند. چرا که این دوربین‌ها کیفیت عکس خوبی را به شما ارائه می‌دهند و همچنین در صرف هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی خواهد شد.

سنسورهای فول فریم

سنسورهای فول فریم اصولا برای تصویربرداری‎‌های حرفه‌ای ساخته شده‌اند. این سنسورها بیشتر در دوربین‌های DSLR به کار می‌روند. از نظر اندازه باید بگوییم که دو برابر حسگرهای کراپ هستند.

سنسورهای فول فریمهمانطور که گفتیم هرچه اندازه سنسور بزرگتر باشد کیفیت تصاویری هم که می‌گیرند، بیشتر خواهد بود. از این رو حسگرهای فول فریم قادر هستند تصاویر را با کیفیت بسیار بالا به ثبت برسانند.

یکی از دلایلی هم که در خصوص بالا بودن کیفیت تصویربرداری دوربین‌های DSLR وجود دارد، به کار گرفتن همین سنسورهای فول فریم در آن‌هاست.

جالب است بدانید که سنسور فول فریم در برخی از انواع پیشرفته دوربین‌های بدون آینه هم به کار رفته است. به طور کلی این سنسورها در دوربین‌های پیشرفته و گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اندازه و ارگونومی

به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای خرید دوربین عکاسی می‌توانیم به اندازه و ارگونومی ‌آن اشاره کنیم. این آیتم از مواردی است که به ندرت پیش می‌آید کاربران به آن توجه کنند.

اندازه و ارگونومی

سایز و وزن دوربین عکاسی تا حد قابل توجهی می‌تواند در رفتار کاربر موثر واقع شود. بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که برای عکاسی حرفه‌ای باید دوربین‌های بزرگ را انتخاب کنند؛ چرا که این دوربین‌ها نسبت به سایر، پیشرفته‌تر هستند. خب نظر آن‌ها شاید تا حدودی درست باشد؛ ولی به هیچ عنوان مورد توصیه نیست.

چه بسا کسانی که دوربین‌های عکاسی بزرگ و سنگین را برای کارهای خود انتخاب کرده‌اند؛ اما در حمل آن‌ها با مشکلات و محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌اند. بله؛ اگر دوربین ابعاد بزرگ و نامناسبی داشته باشد، می‌تواند مشکلات زیادی نیز به همراه داشته باشد.

وقتی دوربین انتخابی‌تان بزرگ و سنگین باشد، در بسیاری از مواقع، در خصوص حمل آن با مشکل مواجه خواهید شد. البته دقت کنید که این مورد به معنای عدم انتخاب و نخریدن دوربین بزرگ و سنگین نیست. چرا که بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای دارای وزن زیاد و ابعاد بزرگی هستند و صرفا همان‌ها در راستای کار و حرفه‌تان خواهند بود.

از این رو همیشه در انتخاب دوربین عکاسی، امکانات و قابلیت‌های آن در اولویت‌هایتان باشد. بعد از آن می‌توانید اندازه و وزن و ارگونومی ‌آن را ملاک انتخاب خود قرار دهید.

به طور کلی ماهیت دوربین‌های عکاسی طوری است که باید آن‌ها را در بسیاری از مکان‌ها، به همراه خود ببرید. پس در انتخاب و خرید خود سعی کنید دوربینی را انتخاب کنید که حتی‌الامکان از وزن کمی ‌برخوردار باشد تا در صورت حمل‌شان، با مشکل مواجه نشوید.

همیشه صرفا دوربین‌های بزرگ برآورده کننده نیازهای شما نخواهند بود. جالب است بدانید که بسیاری از بلاگرها و همچنین عکاسان حرفه‌ای، علاوه بر دوربین پیشرفته خود یک دوربین کوچک و سبک مانند دوربین کامپکت دارند و آن را در سفرها و جاهای دیگر حمل می‌کنند.

اندازه و ابعاد دوربین های عکاسی مهم است

آن‌ها از آن دوربین برای استفاده‌های شخصی و ثبت لحظات و خاطرات‌شان استفاده می‌کنند. علتش هم این است که به منظور ثبت پی‌درپی لحظات خود هرچه دوربین سبک‌تر و کوچکتر باشد، کارشان راحت‌تر خواهد بود.

اما اگر از کسانی هستید که وزن سنگین و ابعاد بزرگ برایتان اهمیت ندارد و صرفا کارایی آن برایتان مهم است، پس به این اصل توجه نکنید و مدل دلخواه‌تان را برگزینید.

نوع لنز

از دیگر فاکتورهای مهم که در این راهنمای خرید دوربین عکاسی می‌توانیم به آن بپردازیم لنز دوربین است. لنزهای دوربین عکاسی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای استفاده‌های خاصی هستند.

نوع لنزبرخی از دوربین‌ها لنزشان قابل تعویض است. مثلا دوربین‌های DSLR لنز قابل تعویض دارند و می‌توان هر نوع لنزی را به آن‌ها متصل نمود. برخی دوربین‌های دیگر هم لنزشان غیر قابل تعویض است مانند دوربین‌های کامپکت.

به طور کلی انواع مختلف لنزهای دوربین عبارتند از:

  • لنز Normal یا استاندارد
  • لنز Wide Angle یا زاویه عریض
  • لنز تله فوتو
  • لنز ماکرو
  • لنز زوم
  • لنز Fish eye یا چشم ماهی
  • لنز Tilt-Shift یا لنز با قابلیت تنظیم زاویه
  • لنز تثبیت کننده تصویر

لنز Normal یا استاندارد

لنز نرمال یا استاندارد، لنزی است که می‌توان گفت در همه دوربین‌ها وجود دارد. معمولا اندازه آن‌ها حدود 35 میلی‌متر است و همچنین دارای فاصله کانونی 50 تا 100 میلی‌متری هستند. این لنزها همانند چشم انسان عمل می‌کنند. آن‌ها قادرند که تصویر اجزای اطراف سوژه را به شکل طبیعی نشان دهند.

لنز Normal یا استاندارداز این رو، در عکس گرفتن به صورت پرتره، گزینه‌ای بسیار مناسب تلقی می‌شوند. لنزهای استاندارد معمولا در همه دوربین‌ها خصوصا دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های تلفن همراه وجود دارند.

بنابراین اگر می‌خواهید تصاویرتان را به صورت معمولی و چنان‌که چشمتان می‌بیند به ثبت برسانید، دوربینی انتخاب کنید که از لنز نرمال یا استاندارد بهره ببرد.

لنز Wide Angle یا زاویه عریض

لنز واید انگل یا زاویه عریض، همانگونه که از نامش پیداست به لنزی گفته می‌شود که قادر است تصاویر را در زاویه بزرگ و عریضی به ثبت برساند. به جرأت می‌توانیم بگوییم که این نوع لنز از پرمصرف‌ترین لنزها در خصوص دوربین عکاسی است.

لنز Wide Angle یا زاویه عریضاغلب عکاسان حرفه‌ای که می‌خواهند تصاویر زیبا و باکیفیت به همراه جزئیات ثبت کنند، از دوربین‌هایی استفاده می‌کنند که مجهز به این لنز هستند.

لنز زاویه عریض این امکان را به عکاس می‌دهد که جزئیات زیادی را ثبت کند. در واقع این لنزها بیشتر برای عکاسی منظره و عکاسی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد مهم لنز Wide Angle زمانی است که عکاس می‌خواهد از تمام جزئیات منظره‌ای عکس بگیرد؛ ولی فضای کافی برای عقب رفتن ندارد. از این رو لنز زاویه عریض به کمک او خواهد آمد.

عکاس با استفاده از این لنز به راحتی می‌تواند از هر مکانی تصویربرداری کامل کند. این لنز در مقایسه با لنز نرمال از میدان دید وسیع‌تری برخوردار است.

اگر کارتان اغلب در مکان‌هایی است که برای تصویربرداری کامل باید از سوژه فاصله بگیرید، توصیه می‌کنیم دوربین‌هایی را انتخاب و خریداری کنید که مجهز به این لنز باشند.

یا اینکه قابلیت پشتیبانی از این لنز را در کنار لنز اصلی‌شان داشته باشند. شایان ذکر است که دوربین‌های DSLR به دلیل اینکه لنزهایشان قابل تعویض است، امکان ساپورت لنز زاویه عریض را دارند.

لنز تله فوتو

هر چه فاصله کانونی یک لنز بیشتر باشد، با استفاده از آن می‌توان فاصله‌های دوردست را تماشا کرد. نوع دیگری از لنزهای ساخته شده برای دوربین‌های عکاسی، لنز تله فوتو است‌.

لنز تله فوتو

این لنزها در فاصله‌های کانونی بالای ۶۰ میلی‌متر طراحی و ساخته شده‌اند. از این لنزها بیشتر برای کارهای فوق حرفه‌ای و سوژه‌هایی که در دوردست هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از لنز تله فوتو قادر خواهید بود که از دوردست‌ترین نقاط تصویربرداری کنید. در حقیقت بزرگترین کاربردی که لنز تله فوتو دارد این است که مانند یک تلسکوپ عمل می‌کند.

به عنوان مثال شما می‌توانید با استفاده از آن، از حیات وحش تصویربرداری کنید؛ یا اینکه از شماره پلاک اتومبیل‌هایی که در فاصله‌های دور هستند عکس بگیرید.

لنزهای تله فوتو در انواع مختلف و در فاصله‌های کانونی گوناگون تولید شده‌اند. همچنین انواع آن‌ها برای مدل‌های گوناگون دوربین‌های DSLR وجود دارد.

به طور کلی این نوع لنز برای تمامی ‌دوربین‌هایی که قابلیت تعویض لنز دارند تولید شده است. اگر شما هم از کسانی هستید که عکاسی از نقاط دوردست در حیطه کارهایش است، لنز تله فوتو گزینه‌ای عالی و مناسب برایتان تلقی می‌شود.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که به دلیل اندازه بزرگ لنز تله فوتو ممکن است محدودیت‌هایی در حمل آن برایتان وجود داشته باشد.

لنز ماکرو

لنز ماکرو از جمله لنزهای مورد استفاده در عکاسی به شمار می‌رود. شاید تا به حال اسم آن را شنیده باشید ولی نمی‌دانید که کاربردش دقیقا چیست!

لنز ماکروبا استفاده از لنز ماکرو قادر خواهید بود که جزئیات اشیای مختلف را به راحتی مشاهده کنید. جزئیاتی که با چشم غیر مسلح نمی‌توان آن‌ها را دید.

به عنوان مثال وقتی می‌خواهید جزئیات و نقش و نگارهای روی سطح بدن حشرات مانند پشه و پروانه را مشاهده کنید، نمی‌توانید با چشم غیر مسلح این کار را کنید. از این رو لنزهای ماکرو به کمک‌تان خواهند آمد.

با استفاده از لنز ماکرو می‌توانید از اشیاء و جزئیاتی که هیچگاه نمی‌توانستید ثبت کنید، تصویربرداری نمایید. این لنز هم به صورت فابریک بر روی برخی دوربین‌ها طراحی شده و هم به صورت جداگانه به فروش می‌رسد.

اگر از دوربین DSLR استفاده می‌کنید، به آسانی می‌توانید بر روی آن لنز ماکرو نصب کنید. اگر هم از دوربین‌های دیگر استفاده می‌کنید، می‌توانید لنزهای ماکرویی که به صورت گیره‌ای هستند را تهیه و بر روی دوربین‌تان نصب نمایید.

نکته‌ای که در خصوص لنز ماکرو وجود دارد این است که ممکن است در هنگام عکاسی، از نظر نورپردازی، کمی ‌چالش برانگیز باشد. چون وقتی که می‌خواهید از سوژه‌ای عکس بگیرید، باید لنز را به آن سوژه نزدیک کنید.

همین امر سبب می‌شود که روی سوژه سایه ایجاد شود. اگر این کار را بخواهید در روز و زیر نور آفتاب انجام دهید، کمتر با این مشکل روبرو می‌شوید.

اما اگر در جاهایی که نور کافی وجود نداشته باشد (مانند فضای اتاق)، معمولا با مشکل کمبود نور مواجه خواهید شد و شاید نتوانید عکس ایده‌آل‌تان را ثبت کنید. به این منظور باید از فلاش‌های LED استفاده شود تا مشکل کمبود نور برطرف گردد.

لنز زوم

لنزهای زوم همانطور که از نامشان پیداست لنزهایی هستند که وظیفه بزرگ‌نمایی روی زوایا و محیط‌های مختلف را بر عهده دارند. اگر چه آن‌ها بسیار کاربردی هستند ولی باید توجه داشت که هرچه میزان زوم‌شان بیشتر شود، کیفیت تصویر نیز پایین خواهد آمد.

لنز زوماگر بخواهیم آن‌ها را با لنزهای تله فوتو مقایسه کنیم، باید بگوییم که در مقایسه با آن‌ها، سیستم بسیار ساده‌تری دارند. به طور کلی لنز تله فوتو نسبت به لنز زوم برتری‌هایی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به بزرگنمایی بیشتر تله فوتو اشاره کرد.

همچنین بزرگنمایی در تله فوتو با کاهش کیفیت همراه نمی‌شود ولی در خصوص لنز زوم باید گفت که بزرگنمایی‌اش با کاهش کیفیت همراه خواهد بود. البته این در صورتی است بزرگنمایی به آخرین حد خود رسیده باشد.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که لنزهای زوم، لنزهایی بسیار کاربردی هستند. در خیلی از مواقع شما قصد دارید از فواصل دور، تصاویری را ثبت کنید؛ از این رو لنز زوم به کمک شما خواهد آمد.

شاید با خود بگویید که لنز تله فوتو از نظر بزرگ‌نمایی بهتر است. ولی توجه کنید که تله فوتو لنزهایی هستند که در ابعاد بزرگی طراحی شده‌اند. به همین خاطر در هنگام حمل با مشکلات جابه‌جایی مواجه خواهید شد؛ از این رو در هر مکانی نمی‌توانید آن را حمل کنید.

سایز و وزن لنز زوم بسیار کمتر از لنز تله فوتو است و همین ویژگی سبب شده که مشکلی در حمل و نقل آن وجود نداشته باشد. مسلما لنز زوم گزینه‌ای بسیار اساسی در عکاسی به شمار می‌رود.

در صورتی که دوربین انتخابی‌تان توانایی ساپورت این لنزها را دارد، توصیه می‌کنیم که حتما لنز زوم هم برایش خریداری کنید.

لنز Fish eye یا چشم ماهی

لنزهای چشم ماهی از جمله لنزهای حرفه‌ای هستند که قادرند تصاویری را با زاویه دید 180 درجه ثبت کنند. این لنزها بیشتر مورد استقبال عکاسان طبیعت، گردشگران و هنرمندان عکاسی قرار گرفته‌اند. لنز چشم ماهی به لنز اولتراواید یا سوپرواید هم شهرت دارد.

لنز Fish eye یا چشم ماهیاگر شما هم از کسانی هستید که قصد دارید تصویربرداری را به صورت هنری انجام دهید، این لنز برایتان مناسب است. با استفاده از لنز چشم ماهی یا فیش‌آی قادر خواهید بود که از مناظر وسیع، ساختمان‌های متراکم، محوطه‌های باز و … به صورت پانورامای عریض و 180 درجه عکس‌برداری نمایید.

توجه داشته باشید که لنز چشم ماهی نیز انواع مختلفی دارد ولی کاربرد اصلی همه‌شان مشترک است؛ که آن هم عریض کردن تصویر منظره است.

لنز Tilt-shift یا لنز با قابلیت تنظیم زاویه

لنزهای تیلت‌شیفت لنزهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان زاویه عکاسی را تغییر داد. روی بدنه این لنز پیچ‌هایی وجود دارد که با چرخاندن آن‌ها می‌توان اپتیک درون‌شان را نسبت به لنز اصلی دوربین جابه‌جا کرد.

لنز Tilt-shift یا لنز با قابلیت تنظیم زاویه

بیشترین کاربرد این لنزها در جهت عکس‌برداری به صورت پرتره است. البته می‌توان با استفاده از آن عکس‌های پانوراما هم به ثبت رساند.

در صورتی که می‌خواهید تصاویر هنری از طبیعت یا هر جای دیگری به صورت پرتره بگیرید، لنزهای تیلت شیفت می‌توانند انتظارات‌تان را برآورده کنند. این لنزها قادر هستند که تصویر یک فضا را تار کنند و فقط سوژه‌ای که مد نظر دارید را به صورت برجسته نشان دهند.

برای مثال شما می‌خواهید از یک منظره طبیعی که در آن یک درخت و کلی گل و کوه‌های بلند وجود دارد عکس بگیرید؛ به گونه‌ای که می‌خواهید تصویر درخت برجسته باشد و مابقی اشیاء تار دیده شود. با لنز تیلت شیفت به راحتی می‌توانید اینچنین تصاویر هنری را ثبت کنید.

لنز تثبیت کننده تصویر

دسته‌ای دیگر از لنزهای دوربین هستند که به لنزهای لرز‌ش‌گیر شهرت دارند. چنان‌که از نامشان پیداست، وظیفه آن‌ها جلوگیری از لرزش‌هاست. اما منظور از لرزش دقیقا چیست؟ حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده که در هنگام عکاسی به دلایل مختلف دست‌تان بلرزد و همین امر سبب شود که عکس به صورت تار و ناواضح ثبت شود.

لنز تثبیت کننده تصویرلنزهای تثبیت کننده تصویر لنزهایی هستند که از بروز چنین خطاهایی جلوگیری می‌کنند. درون این لنزها یک المان طراحی شده که در صورت تکان خوردن دوربین، آن المان خلاف جهت حرکت کرده و مانع از تار شدن عکس می‌شود. در واقع اثر جابه‌جا شدن دوربین را خنثی می‌کند.

اگر شما از کسانی هستید که در هنگام تصویربرداری از سوژه‌های مختلف دستانتان می‌لرزد و یا به هر علتی دوربین تکان می‌خورد، قطعا به لنزهای تثبیت کننده تصویر نیاز خواهید داشت. گفتنی است که این لنزها در برخی دوربین‌های جدید و امروزی به صورت فابریک وجود دارد.

سرعت و عملکرد

از دیگر مواردی که در این راهنمای خرید دوربین عکاسی می‌خواهیم به آن بپردازیم سرعت و عملکرد دوربین است. در گذشته دوربین‌های عکاسی طوری بودند که وقتی کاربر دکمه شات را فشار می‌داد، چند ثانیه‌ای طول می‌کشید که تصویر ثبت شود.

سرعت و عملکردامروزه دوربین‌ها به این شکل نیستند. در اکثر دوربین‌های جدید و به دلیل وجود پردازنده‌های قدرتمند در آن‌ها، تصاویر با سرعت زیادی ثبت می‌شوند. همچنین زمان فوکوس اتوماتیک‌شان نسبت به گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. حتی می‌توان با نگه داشتن کلید شاتر، چندین عکس را به صورت همزمان شات کرد.

سرعت و عملکرد دوربین‌ها با توجه به انواع مختلف‌شان با یکدیگر متفاوت است. البته تفاوت‌شان قابل چشم‌پوشی است. اگر می‌خواهید از صحنه‌های سرعتی مانند حرکت موتور سیکلت و یا حمله بازیکنان فوتبال برای گل‌زنی عکس بگیرید، طبیعتا به دوربینی نیاز دارید که دارای بیشترین نرخ فریم بر ثانیه باشد.

اگر بخواهیم دوربینی را معرفی کنیم که دارای چنین ویژگی‌ای باشد باید به دوربین‌های اکشن اشاره کنیم. انواع مختلف اکشن کمرا که به منظور عکاسی فوق حرفه‌ای طراحی شده‌اند، معمولا دارای نرخ بالای 10 یا 20 فریم بر ثانیه هستند.

شایان ذکر است که اگر سرعت شات دوربین برایتان مهم نیست دوربین‌هایی که از نرخ فریم پایین (مانند 5 فریم بر ثانیه) هم بهره می‌برند برایتان مناسب خواهند بود.

عملکرد ویدئو یا ویدیو پرفورمنس

از دیگر مواردی که در این راهنمای خرید دوربین عکاسی می‌خواهیم به آن بپردازیم، عملکرد ویدئو یا ویدیو پرفورمنس است. عکاسی و فیلمبرداری دو حرفه مجزا هستند. در گذشته کاربران برای عکاسی و فیلمبرداری ناچار بودند که دو دوربین تحت عنوان دوربین عکاسی و دوربین فیلمبرداری داشته باشند.

عملکرد ویدئو یا ویدیو پرفورمنس

همین امر باعث می‌شد که مشکلاتی در حمل و نقل آن‌ها وجود داشته باشد. امروزه کمپانی‌های سازنده، دوربین‌های عکاسی را به قابلیت فیلمبرداری مجهز کرده‌اند. از این رو کاربران به راحتی می‌توانند با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهند.

به جرأت می‌توان گفت که تمامی ‌دوربین‌های عکاسی امروزی، به قابلیت فیلمبرداری مجهز هستند. اما چون هدف اصلی‌شان عکس گرفتن است شاید کیفیتی ایده‌آل ارائه ندهند. البته دوربین‌هایی هستند که نه تنها عکاسی آن‌ها بلکه فیلمبرداری‌شان هم از کیفیت بالایی برخوردار است.

توجه داشته باشید که در انتخاب و خرید دوربین باید تکلیف خود را مشخص کنید. به این معنا که انتظارات خود را در نظر بگیرید و طبق آن، انتخاب‌تان را انجام دهید.

اگر اولویت شما صرفا عکاسی باشد، بسیاری از دوربین‌ها برایتان مناسب خواهند بود. اما اگر قصد دارید علاوه بر عکاسی به فیلمبرداری هم بپردازید، پیشنهاد می‌شود که به سراغ دوربین‌هایی بروید که نرخ فریم‌ آن‌ها در فیلمبرداری مناسب کارتان باشد.

در فیلمبرداری هرچه فریم‌ریت بالاتر باشد، فیلم‌های ضبط شده از کیفیت و روان بودن بالاتری برخوردار هستند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید فیلمبرداری‌های معمولی انجام دهید، دوربین‌هایی مناسب هستند که فریم‌ریت آن‌ها بین 60 تا 120 فریم در ثانیه باشد.

اگر قصد انجام فیلمبرداری حرفه‌ای دارید، مثلا اگر می‌خواهید از صحنه‌های مختلف به صورت اسلوموشن فیلم بگیرید، دوربین‌های با نرخ 120 تا 240 فریم در ثانیه مناسب کارتان خواهند بود. به طور کلی هر چه فریم‌ریت بالاتر باشد، فیلم‌های ضبط شده نیز روان‌تر خواهند بود.

برند دوربین عکاسی

از دیگر مولفه‌هایی که می‌تواند در انتخاب یک دوربین عکاسی خوب و ایده‌آل مورد توجه قرار گیرد برند آن است. کمپانی‌های زیادی هستند که کارشان تولید دوربین عکاسی با برندهای مختلف است. اگر بخواهیم مجموعه‌ای از معروف‌ترین آن‌ها را نام ببریم می‌توانیم به برندهای کنون، نیکون، فوجی‌فیلم، سونی و … اشاره کنیم.

برند دوربین عکاسیبرند دوربین عکاسی می‌تواند تا حدودی در تصمیم‌گیری‌هایتان موثر واقع شود. توجه داشته باشید که هیچگاه این مولفه را به عنوان مبنای اصلی انتخاب و خرید خود قرار ندهید.

به این دلیل که اکثر این برندها معروف هستند و از عملکرد بسیار درخشانی برخوردارند. در واقع این برندها به دلیل رقابت با یکدیگر نمی‌توانند بد باشند؛ ضمن اینکه تاکنون امتحان خود را پس داده‌اند و کاربران هم تجربیات بسیار خوبی از این برندها دارند.

چنانچه قصد خرید دوربین عکاسی دارید، توصیه می‌کنیم که از برندهای فوق‌الذکر انتخاب و خرید خود را انجام دهید. چرا که آن‌ها تا به حال تجربه کاربری خوبی ارائه داده‌اند؛ همچنین از خدمات پس از فروش و گارانتی‌های معتبری هم برخوردار هستند.

جالب است بدانید که تمامی ‌این برندها به تولید انواع دوربین‌های DSLR، میرورلِس، کامپکت، اکشن و … پرداخته‌اند. از این رو در انتخاب نوع دوربین و برند مورد علاقه‌تان کاملا آزاد خواهید بود.

ناگفته نماند که برندهای دیگر هم مانند LG، سامسونگ، پاناسونیک، شیائومی ‌و … در زمینه تولید دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری درخشان هستند. ولی برند‌هایی مثل کنون، فوجی‌فیلم، نیکون و … در این حوزه از شهرت بالاتری برخوردارند.

رزولوشن

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب یک دوربین عکاسی ایده‌آل موثر واقع می‌شود رزولوشن یا همان تعداد مگاپیکسل‌های آن است. روی حسگر دوربین‌ها، قطعات بسیار ریزی تعبیه شده که نام آن‌ها پیکسل است. مجموع این پیکسل‌ها رزولوشن تصویر را تشکیل می‌دهند.

رزولوشندر عناوین قبلی بررسی کردیم که سنسور در دوربین‌های مختلف می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد. توجه داشته باشید که این مورد به هیچ وجه ارتباطی با تعداد پیکسل‌ها ندارد. یعنی بدین معنا نیست که چون حسگر بزرگ است پس الزاما باید تعداد پیکسل‌هایش هم زیاد باشد.

چه بسا دوربین‌هایی که حسگر آن‌ها بسیار بزرگ است ولی تعداد پیکسل‌های آن نسبت به حسگر دوربین دیگری که کوچک است بسیار کمتر است. ملموس‌ترین مثالی که می‌توانیم بزنیم مقایسه دوربین تلفن همراه و دوربین‌های کامپکت است.

ما تلفن همراهی داریم که دوربین آن 108 مگاپیکسل است که اندازه حسگرش هم کوچک و معمولی است. در مقابل آن دوربین کامپکتی قرار دارد که ضمن بهره‌مندی از حسگر بزرگتر، تعداد پیکسل‌های کمتری در آن تعبیه شده است.

یقینا هر چه رزولوشن یک دوربین بالاتر باشد، کیفیت عکس هم بالاتر خواهد بود. در انتخاب و خرید دوربین سعی کنید که رزولوشن تصویر در اولویت‌هایتان قرار گیرد.

در میان انواع دوربین‌های معرفی شده، می‌توانیم بگوییم که دوربین‌های DSLR کیفیت عکس مطلوب‌تری دارند. به دلیل اینکه این دوربین‌ها معمولا از رزولوشن‌های بالایی برخوردار هستند؛ چرا که به قصد تصویربرداری حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

دوربین‌های اکشن و میرورلِس یا بدون آینه هم تا حدودی به همین صورت هستند. دوربین‌های کامپکت هم در انواع رزولوشن‌های بالا و متوسط تولید شده‌اند. نکته‌ای که باید خیلی به آن توجه کنید، این است که قبل از ملاک قرار دادن مگاپیکسل دوربین، باید ابتدا انتظارات خود را از کیفیت و بافت تصاویر مورد نیازتان مشخص کنید؛ سپس بر اساس آن به خرید دوربینی مناسب اقدام نمایید.

جالب است بدانید که بسیاری از تصاویر با کیفیتی که در سطح شهر می‌بینید، اعم از پوسترها و بیلبوردها و … با دوربین‌هایی گرفته شده‌اند که رزولوشنی معادل 10 تا 50 مگاپیکسل دارند. بله؛ عکس‌هایی که رزولوشن پایینی دارند هم قابلیت چاپ با کیفیت بالا را نیز خواهند داشت.

در واقع اینطور باید استنباط کنیم که دوربین‌های با رزولوشن متوسط تصویربرداری با کیفیتی انجام می‌دهند؛ همچنین آن دسته از دوربین‌هایی که رزولوشن بالایی دارند، کیفیت، بافت و رنگ و لعاب تصاویرشان بیشتر خواهد بود که در نتیجه جلوه‌های ماندگارتری را در ذهن بیننده ایجاد می‌کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی فاکتورهای خرید دوربین عکاسی پرداختیم. یک دوربین عکاسی خوب و درجه یک و با کارایی بالا، دوربینی است که از تمام فاکتورهای ذکر شده به بهترین شکل بهره‌مند باشد.

البته توجه داشته باشید که همیشه اولویت‌هایتان را در نظر بگیرید. به این معنا که قبل از خرید دوربین معیارها و انتظارات خود را مشخص کنید؛ سپس در میان صدها مدل مختلف مناسب‌ترین را انتخاب نمایید.

مثلا اگر می‌خواهید به ثبت تصاویر هنری از زوایای مختلف بپردازید، بهترین انتخاب برایتان دوربین‌های اکشن است. یا مثلا در صورت تمایل به ثبت تصویر از فواصل دوردست، نیاز به دوربینی با لنز زوم یا تله فوتو دارید.

به این منظور بهتر است که از دوربین‌هایی نظیر DSLR استفاده کنید که قابلیت تعویض لنز را دارند. همچنین اگر می‌خواهید در کنار عکاسی، فیلمبرداری هم کنید، بهتر است دوربینی را انتخاب کنید که از بهترین فریم‌ریت برخوردار باشد.

سوالات متداول

چگونه دوربین عکاسی خوب بخریم؟

خرید دوربین عکاسی خوب بسیار مهم است. باید در ابتدا محدوده انتظارات خود را مشخص کنید و بعد با توجه به آن مناسب‌ترین دوربین را انتخاب کنید.

آیا دوربین‌های اکشن می‌توانند جایگزینی برای دوربین‌های DSLR باشند؟

عملکرد کلی آن‌ها بسیار خوب است؛ لیکن این هم به انتظارات شما وابسته خواهد بود. مثلا اگر می‌خواهید تصاویرتان را در زوایای غیر عادی ثبت کنید، اکشن کمرا بهترین انتخاب است. این در حالیست که دوربین‌های DSLR به دلیل ابعاد و وزن بیشتر، این قابلیت را ندارند.

آیا دوربین‌های کامپکت صرفا به این معنا هستند که کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر دوربین‌ها دارند؟

خیر- دوربین‌های کامپکت از نظر کیفیت تصویر می‌توانند با اکشن کمرا و DSLR و سایر دوربین‌ها برابری کنند؛ ولی به طور کلی کامپکت‌ها مخصوص کارهای خانگی و دم‌دستی طراحی شده‌اند. به همین خاطر از امکانات کمتری برخوردار هستند.

2 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//