پاک کردن حافظه تلگرام { خالی کردن کش تلگرام}

اگر از طرفداران تلگرام هستید و متوجه شده‌اید که فضای ذخیره‌سازی تلفن همراهتان روز به روز کم و کمتر می‌شود؛ متاسفانه مشکل از همین تلگرام محبوب و حافظه یا کش آن است. اما خبر خوب این‌که، این مشکل با پاک کردن حافظه تلگرام تا حد زیادی برطرف می‌شود.

پیام‌رسان تلگرام، تمام فایل‌های چند رسانه‌ای (عکس، فیلم، موزیک و …) را که در کانال‌ها، گروه‌ها یا صفحات چت خود مشاهده می‌کنید، به صورت اتوماتیک ذخیره می‌کند. بنابراین طبیعی است که بخش زیادی از فضای رم گوشی شما را اشغال کند.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به آموزش پاک کردن حافظه تلگرام در دستگاه‌های اندروید و آیفون بپردازیم. اگر گوشی شما هم به تازگی خطای پر شدن فضای ذخیره‌سازی را می‌دهد؛ حتما تا پایان با ما همراه باشید.

حافظه کش تلگرام چیست ؟

بخش مهمی از اپلیکیشن تلگرام، فایل‌هایی هستند که در این پیام‌رسان، به اشتراک گذاشته می‌شوند. کانال‌ها، گروه‌ها و حتی صفحات چت، همگی روزانه حجم زیادی از فیلم‌ها، تصاویر، موسیقی و … را به سمت تلفن همراه شما سرازیر می‌کنند. حال سوال اینجاست که این فایل‌ها، در کجا ذخیره می‌شوند؟

به بیانی ساده می‌توان گفت که برنامه تلگرام همه این فایل‌ها را (به محض این‌که آن‌ها را در داخل برنامه باز کردید)، در یک حافظه به نام کش (Cache) ذخیره می‌کند. در این فضا، فایل‌ها مستقل از کانال‌ها، گروه‌‌ها و صفحات چت ذخیره می‌شوند.

به نظر شما، مزیت ذخیره شدن فایل‌ها در حافظه کش تلگرام چیست؟ جواب این سوال خیلی ساده است: شما هر زمان که مایل بودید، می‌توانید همه آن‌ها را از تلفن همراه خود حذف کنید؛ بدون اینکه مجبور باشید برای پاک کردن آن‌ها به کانال، گروه یا صفحه چت خاصی بروید.

به این ترتیب، شما می‌توانید هر چند وقت یک‌بار سری به حافظه کش تلگرام خود بزنید و فایل‌های چند رسانه‌ای قدیمی را که دیگر به آن‌ها نیازی ندارید، پاک کنید. از این‌جا به بعد، موضوع اصلی مقاله ما، شروع می‌شود.

پاک کردن حافظه تلگرام در اندروید

کاربران گوشی‌های سامسونگ، شیائومی، هواوی، ال جی و … با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند. بنابراین و به دلیل محبوبیت بیشتر این سیستم عامل، ابتدا به پاک کردن کش تلگرام در اندروید می‌پردازیم:

  • اپلیکیشن تلگرام را در تلفن همراه هوشمند خود باز کنید.
  • در گوشه بالای سمت راست برنامه، روی منوی همبرگری (سه خط افقی زیر هم) ضربه بزنید.
  • اکنون Settings را انتخاب کنید. گزینه setting را انتخاب کنید
  • سپس به Data and Storage بروید. گزینه data and storage را انتخاب کنید
  • روی Clear Cache ضربه بزنید. روی clear cache ضربه بزنید

به همین راحتی همه فایل‌های ذخیره شده در کش تلگرام پاک شده و بخش زیادی از فضای ذخیره‌سازی تلفن همراه شما آزاد می‌شود.

پاک کردن کش تلگرام در آیفون

اگر از کاربران گوشی‌های آیفون و سیستم عامل iOS هستید، برای خالی کردن حافظه تلگرام در تلفن همراه خود، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برنامه تلگرام را باز کرده و به Setting بروید. سپس روی Data and Storage ضربه بزنید. روی data and storage ضربه بزنید
  • اکنون روی Storage Usage ضربه بزنید. روی storage usage ضربه بزنید
  • گزینه Clear Telegram Cache را انتخاب کنید. گزینه clear telegram cache را انتخاب کنید

در صورت تمایل می‌توانید پاک کردن خودکار حافظه تلگرام را انتخاب نمایید تا فایل‌های آن به صورت اتوماتیک و در زمان انتخاب شده توسط شما حذف شوند.

پاک کردن اتوماتیک حافظه تلگرام

اگر حوصله ندارید هر چند وقت یک‌ بار مراحل بالا را تکرار کنید، می‌توانید تنظیمات تلگرام را به صورتی تغییر دهید که تمام حافظه کش، در بازه‌های زمانی مشخص شده (مثلا سه روز یک بار، هر هفته، هر ماه و …) پاک شوند:

  • برنامه تلگرام را باز کرده و وارد بخش Setting شوید.
  • اکنون روی Data and Usage ضربه بزنید.
  • در این مرحله روی storage usage ضربه بزنید.
  • در این قسمت، بخش Keep Media را مشاهده خواهید کرد.
  • اکنون می‌توانید بازه زمانی حذف اتوماتیک حافظه کش تلگرام را از بین سه روز، یک هفته و یک ماه، انتخاب کنید.

به عنوان مثال، با انتخاب گزینه 1 هفته، تمام فایل‌های ذخیره شده در حافظه کش تلگرام، بعد از گذشت هفت روز به صورت اتوماتیک پاک خواهند شد. این روند، هر هفته تکرار می‌شود.

کلام آخر

تلگرام کماکان محبوب‌ترین پیام رسان در ایران است و پیش‌بینی می‌شود با فیلتر شدن واتساپ، محبوبیت آن، دو چندان هم بشود. بنابراین طبیعی است که ما روزانه انواع فایل‌های چند رسانه‌ای مختلف را در این برنامه مشاهده کرده و در تلفن همراه خود، ذخیره کنیم.

در این مقاله به آموزش پاک کردن حافظه تلگرام پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//