10 جاذبه تاریخی قشم که در سفر به این جزیره باید ببینیم

جزیره قشم در جنوب ایران قرار گرفته و دارای جاذبه‌های بسیار زیبایی است. مسافران درتمام طول سال با رزرو هتل قشم، از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این جزیره بازدید می‌کنند.

بخشی از جاذبه‌های ژئوپارک قشم در سازمان جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است. در ادامه با ۱۰ مورد از جاذبه های تاریخی قشم آشنا خواهیم شد.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها به‌عنوان جذاب‌ترین نقطه تاریخی و طبیعی این جزیره در صنعت گردشگری قشم است. این قلعه در قسمت شمالی جزیره قشم قرار گرفته و قدمت بنای آن مربوط به قرن شانزدهم، سال ۱۵۰۷ بوده که به دست دریانورد پرتغالی، آلفونسو آلبر کرک ساخته شده است. از این قلعه برای نگهداری مهمات و سلاح استفاده می‌کردند تا از قلعه‌های دیگر محافظت شود.

غار نمک

یکی از مشهورترین و جذاب‌ترین جاذبه های تاریخی قشم، غار نمک و کوهی که در آن قرار گرفته می‌باشد که به‌خاطر وجود رنگ سفید نمک قابل شناسایی می‌باشد. این غار نمکی با شهر قشم ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. پس از انتهای جاده تقریباً دو کیلومتر را باید پیاده‌روی کرد، تا به غار نمکدان رسید. اعماق غار نمک، بسیار تاریک بوده و برای بازدید از دیواره‌های غار، باید از چراغ قوه استفاده کرد.

این غار، طولانی‌ترین غار نمکی جهان است و به‌عنوان یکی از ثروت‌های ارزشمند قشم، شناخته می‌شود. درون غار مجسمه‌های نمکی شکننده، رودخانه‌ها و بزرگراه‌های نمکی قرار دارد. همچنین بلورهای نمکی زیادی با رنگ‌های صورتی، قرمز، سفید، آبی و بنفش در غار قابل مشاهده است.

غار نمک در قشم

جنگل حرا

از دیگر جاذبه ‌های تاریخی قشم می‌توان جنگل‌های حرا را نام برد. جنگل‌های دریایی حرا، بسیار زیبا و دیدنی و از لحاظ محیط زیستی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. جنگل حرا به زیستگاهی امن، برای پرندگان دریایی تبدیل شده است. مساحت جنگل حرا ۲۲ هزارکیلومتر در امتداد دریای خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد که ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از این جنگل‌ در جزیره قشم قرار گرفته است‌.

این جنگل در ۶۰ کیلومتری جزیره قشم قرار دارد. درختان جنگل حرا در تمام ایام سال، سبز بوده و ارتفاع آن‌ها بین ۳ تا ۶ متر است. درختان جنگل از طریق آب شور دریا تغذیه می‌کنند و براساس مکانیزمی که در طول سال‌ها به دست آورده‌اند می‌توانند، نمک، آب دریا را تصفیه کنند و یک تصفیه خانه طبیعی را به وجود آورده‌اند. این جنگل زیبا به طلای سبز قشم نیز شهرت دارد.

دره ستارگان

دره ستارگان از شگفت‌انگیزترین جاذبه های تاریخی قشم است که قدمت دره و سنگ‌های آن به بیش از دو میلیون سال قبل می‌رسد، که مربوط به دوره زمین شناسی سنوزوئیک است.

دره ستارگان یکی از بخش‌های ژئوپارک قشم به‌شمار می‌رود. در، دره ستارگان دو دره به شکل عمودی با یکدیگر تلاقی پیدا کرده‌اند که باعث شده، منظره بسیار زیبایی را خلق کنند. شکل خاص این دره باعث شده تا صدای باد به شکل خاصی در میان آن بپیچد، به‌همین خاطر به دره ارواح، معروف شده است.

تنگه چاهکوه

از دیگر جاذبه های تاریخی قشم، تنگه چاهکوه می‌باشد که در نزدیکی روستای چاهو شرقی قرار گرفته و فاصله آن تا قشم ۷۰ کیلومتر است. این تنگه در میان یک کوه سنگی قرار گرفته که یک مسیر زیبا را به وجود آورده است. قدم زدن در این تنگه، حس و حال خاص و منحصر به فردی‌ را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد.

با پیشروی در مسیر این تنگه به دلیل ارتفاع زیاد دیواره‌های آن، آسمان به خوبی دیده نمی‌شود و فقط دالان‌هایی در طول مسیر قرار دارد که می‌توان برای رفع خستگی در آن نشست و استراحت کرد. چاه‌هایی در این تنگه وجود دارد که مردم محلی برای ذخیره آب باران از آنها بهره می‌برند. چاه‌های این تنگه قدمت تاریخی دارند.

تنگه چاهکوه در فشم

دره تندیس‌ها

از دیگر جاذبه‌ های تاریخی قشم دره تندیس‌ها است که این دره را، دره اشکال غول آسا هم می‌توان نامید. با ورود به این دره که دشت بزرگ و بی‌انتهایی می‌باشد، تندیس‌ها و ساختارهای رسوبی جالب توجهی را می‌توان دید که به‌خاطر فرسایش باد و خاک به وجود آمده‌اند.

این دره در گذشته به‌صورت سطحی مرتفع و سنگی در زیر آب بوده که پس از، سر برآوردن از زیر آب با فرسایش ساحلی، به این شکل درآمده است. تندیس‌ها و اشکالی که در این دره بر روی سنگ‌های عظیم به وجود آمده به دست طبیعت بوده و انسان دخالتی در به وجود آمدن این تندیس‌ها نداشته است.

غارهای خربس

از بی‌نظیرترین جاذبه های تاریخی قشم می‌توان غارهای خربس را نام برد که در روستای خربس قرار دارند. امروزه فقط خرابه‌هایی از این روستا باقی مانده است. قدمت این روستای تاریخی، مربوط به دوره ساسانیان می‌باشد. در اطراف روستا تپه‌های گرد مرجانی کوتاه و بلندی وجود دارد که روستا را در احاطه خود درآورده است. اما جذاب‌ترین جاذبه این روستا، غارهای خربس می‌باشد، که برروی گورستان روستا قرار گرفته‌اند.

دهانه‌های غارهای خربس ۲۰ تا ۳۰ متر می‌باشد، که در دل کوه واقع شده است. این غارها در طول تاریخ و با حکومت‌های مختلف حاکم بر آنجا، تغییرات زیادی داشته است. از ویژگی‌های جذاب این غار، ساختار تودرتو و دالان‌های زیبای آن می‌باشد. غارهای خربس، رمز و رازهای زیادی را از گذشته در دل خود جای داده است.

افراد بومی منطقه معتقدند که این غارها توسط انسان‌ها ایجاد شده اما ماجرای واقعی ساخت این غارها هنوز مشخص نیست‌‌. غارهای تاریخی خربس در ۱۵ کیلومتری جنوب جزیره قشم واقع شده و اشکال دیدنی که در بیرون و درون غارها وجود دارند بازدیدکنندگان را به‌وجد می‌آورد.

چاه‌های تل آب یا طلا

اگر به جاذبه های تاریخی قشم آن هم از نوع طبیعی‌اش علاقه خاصی دارید حتما از چاه‌های طلا در فاصله ۳۰ کیلومتری از فرودگاه قشم بازدید کنید. در گذشته این چاه‌ها به‌ منظور ذخیره آب باران احداث شده که قدمت آنها مربوط به دوره هخامنشان است. مکانی که آنها سعی می‌کردند تا به بهترین نحو، حداکثر آب باران را ذخیره نمایند، که در این کار هم بسیار موفق بوده‌اند.

در بالای این چاه‌ها، راهی صاف از سنگ‌های مرجانی قرار دارد که آب باران را به درون چاه‌ها منتقل می‌کند. کف چاه‌ها نیز به‌صورت خاک گچی بوده که به‌خوبی آب در آن محبوس شده تا برای استفاده طولانی مدت، باقی بماند. قلعه‌ای زیبا و قدیمی در کنار این چاه‌ها وجود دارد که هنوز بقایای آن پابرجاست.

چاه تل آب در قشم

سد و روستای گوران

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های تاریخی قشم که ساخت آن، از دوره هخامنشیان شروع شد و در نهایت در دوره پهلوی به اتمام رسید، سدی در روستای گوران می‌باشد. روستای گوران یکی از زیباترین مناطق قشم است که در 80 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد. گوران از کلمه گبران گرفته شده و در گذشته این روستا محل زندگی زرتشتیان بوده است.

شغل اهالی روستا، ساختن قایق و لنج‌هایی برای مسافربری و ماهیگیری است. قدمت ساخت پی سد گوران بسیار قدیمی بوده و مربوط به دوران هخامنشیان است. تاج این سد در زمان ساسانیان ساخته شد و در نهایت در دوره پهلوی، ساخت سد گوران به اتمام رسید.

بام قشم

بام قشم یکی از عجایب هفتگانه و از جاذبه های تاریخی قشم، به‌شمار می‌آید. بام قشم بین روستای سلخ و طبل در نزدیکی دره تندیس‌ها قرار گرفته است.

بام قشم، منطقه‌ای وسیع و مرتفع بوده که از بلندترین قسمت‌های جزیره می‌باشد. براساس مدارک به‌دست آمده این منطقه، محل سکونت مردم در دوران باستان بوده است. با رفتن به بام قشم، می‌توان از مشاهده‌ی سواحل زیبای خلیج فارس و جنگل‌های حرا لذت برد.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌ دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد
3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//