چگونه یک سیستم گیمینگ جمع کنیم؟

هیچ چیز نمی‌تواند مثل داشتن یک سیستم گیمینگ قدرتمند و روان، گیمرها را هیجان‌زده کند! به طور کلی دو راه برای داشتن یک سیستم گیمینگ پیش روی شما قرار دارد؛ خرید سیستم گیمینگ آماده یا جمع کردن آن. در این مطلب قصد داریم راه دوم، یعنی جمع کردن سیستم گیمینگ را مورد بررسی قرار دهیم. وقتی خودتان سیستم گیمینگ را جمع می‌کنید، دستتان برای انتخاب قطعات سخت‌افزار کاملا باز خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود تا گزینه‌های دلخواه خود را انتخاب کنید. البته برای جمع کردن سیستم گیمینگ مناسب، چالش‌های زیادی را هم پیش رو خواهید داشت.

نکات مهمی که قبل از جمع کردن سیستم گیمینگ باید بدانید

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، رابطه مستقیم بین هزینه و عملکرد است. طبیعتا هرچقدر هزینه بیشتری کنید، عملکرد بهتری هم خواهید داشت. البته هنوز هم می‌توان با هزینه پایین، سیستمی با عملکرد بهینه جمع کرد. ابتدا باید انتظاری که از یک سیستم یا کامپیوتر گیمینگ دارید را به صورت واضح بدانید. این کار باعث می‌شود تا واقع‌بینانه به سراغ انتخاب اجزای سیستم گیمینگ بروید.

برای این که بازی‌ها را با کیفیت عالی و عملکرد مناسب انجام دهید، نیازی به هزینه سنگین ندارید. با این حال برای افزایش آستانه عملکرد سیستم، می‌توانید روی سخت‌افزار و لوازم جانبی تمرکز کنید. این موضوع قطعا باعث افزایش هزینه‌های شما خواهد شد. اگر بودجه کافی دارید و نگران هزینه نیستید، می‌توانید سیستم گیمینگ قدرتمندتری جمع کنید.

گام‌های جمع کردن سیستم گیمینگ

قطعات سخت‌افزاری سیستم که تقریبا همه چیز بازی‌ها به آن بستگی دارد، بسیار گسترده هستند. در واقع دست شما در انتخاب قطعات کامپیوتر باز است. لووازم جانبی و نرم‌افزارها به نوعی مکمل سخت‌افزار محسوب می‌شوند و اهمیت آنها را ندارند. هنگام نصب اجزای سیستم گیمینگ، باید دقت کافی را داشته باشید تا آسیبی به آنها نرسد.

گام 1؛ مادربرد

مادربرد را می‌توان اساسی‌ترین قطعه برای راه‌اندازی هر سیستمی دانست. در واقع بدون وجود مادربرد هیچ عملکردی از سیستم شما مشاهده نخواهد شد! به همین دلیل اولین مرحله جمع کردن مادربرد است. مادربرد ابعاد فیزیکی سیستم شما را تعیین می‌کند. همچنین مشخص می‌کند که چه قطعات سخت‌افزاری دیگری می‌توانید برای سیستم گیمینگ خود انتخاب کنید. به این ترتیب بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش شما در جمع کردن سیستم گیمینگ، انتخاب مادربرد مناسب خواهد بود. هر چقدر مادربرد شما قدرتمندتر و سازگارتر باشد، دست شما برای انتخاب سایر قطعات سیستم بازتر خواهد بود.

گام 2؛ نصب سی پی یو (CPU)

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای سیستم گیمینگ، می‌توان به پردازنده یا CPU اشاره کرد. انواع پردازنده‌ها دارای سوکت‌های خاصی هستند که به مادربرد وصل می‌شوند. به همین دلیل باید سازگاری پردازنده با مادربرد را مورد بررسی قرار دهید. سی پی یو وظیفه پردازش مرکزی سیستم را برعهده دارد. بدون وجود سی پی یو، هیچ قطعه‌ای کار نخواهد کرد. هر فعالیتی که در کامپیوتر انجام می‌شود، توسط پردازنده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. هر چقدر CPU سیستم قوی‌تر باشد، قدرت و سرعت محاسبه یا پردازش هم بیشتر خواهد شد. معمولا پردازشگرها را با عنوان هسته‌ای می‌شناسند. هر چقدر تعداد هسته‌ها بالاتر باشد، قدرت سی پی یو هم بیشتر است.

گام 3؛ نصب رم (RAM)

نصب این قطعه احتمالا ساده‌ترین در بین سایر قطعات سیستم باشد. برای این کار کافیست اسلات‌های مخصوص حافظه را روی مادربرد پیدا کنید. سعی کنید هنگام نصب رم، پین‌های طلایی مادربرد دچار خرابی نشوند. ماژول رم را در جای مخصوص اسلات فیکس کنید. رم نقش مهمی در سیستم گیمینگ دارد. در واقع رم‌ها منابع کافی و موردنیاز برای پردازش گرافیکی را به واحد پردازنده می‌دهند. هرچقدر گیگابایت رم بیشتر باشد، سرعت و قدرت پاسخگویی آن نیز بالاتر خواهد بود و این به معنی نرخ فریم بالاتر و پاسخگویی یکپارچه است. نکته جالب در خصوص رم‌ها، امکان افزایش و تقویت آنهاست. شما می‌توانید برای عملکرد بهتر و اجرای عالی بازی‌ها، میزان رم را افزایش دهید.

گام 4؛ خنک‌کننده پردازنده (CPU Cooler)

پردازنده یکی از قطعاتی است که گرمای زیادی تولید می‌کند. برای این که این گرما عملکرد پردازنده و سایر قطعات را تحت‌الشعاع قرار ندهد، باید از خنک‌کننده مناسب استفاده شود. انتخاب خنک‌کننده پردازنده اهمیت زیادی دارد. می‌توانید خنک‌کننده یا فن را به صورت جداگانه یا همراه با CPU تهیه کنید. خنک‌کننده باید با سوکت و پردازنده سازگار باشد. پردازنده‌های مختلف دارای اندازه‌های متفاوتی هستند. به همین دلیل در خرید خنک‌کننده هم باید نهایت دقت را داشته باشید.

گام 5؛ کارت گرافیک (GPU)

ازجمله مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار روی اجرای انواع بازی، می‌توان به کارت گرافیک اشاره کرد. کارت گرافیک ارتباط مستقیمی با کیفیت و روان بودن بازی‌ها دارد. برای دریافت خروجی بیشتر از سیستم کامپیوتر، باید سیستم خود را با منابع لازم تقویت کنید. از طرف دیگر برای ایجاد گرافیک شارپ به حافظه بیشتری هم احتیاج خواهید داشت. دلیل این امر پردازش تمام جزئیات دقیقی است که از صفحه خارج می‌شود. پردازنده‌های گرافیکی یا کارت گرافیک‌ها طیف قیمت بسیار گسترده‌ای دارند. اگر علاقه زیادی به دریافت تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن را دارید، پردازنده گرافیکی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است. در واقع ترکیب رم بالا و پردازنده گرافیکی قدرتمند، اجرا و نمایش بازی را برای شما فوق‌العاده باکیفیت می‌کند.

گام 6؛ نصب هارد (SSD)

البته هاردها به طور کلی دو دسته هستند؛ هارد دیسک (HDD) و درایو جامد (SSD). HDD یا هارد دیسک‌ها برای خواندن و نوشتن داده‌ها از صفحات چرخان و قطعات مکانیکی کوچک استفاده می‌کنند. هارد دیسک‌ها به طور کلی فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. از طرف دیگر با پیشرفت فناوری‌های فلش NAND، شاهد افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی SSDها هستیم. SSDها از سلول‌های الکتریکی برای ارسال یا دریافت داده‌ها استفاده می‌کنند. این ویژگی باعث راه‌اندازی کارآمدتر و ذخیره بهتر فایل‌ها می‌شود. همچنین SSDها قابلیت کاهش مصرف انرژی تا 90 درصد را دارند. این درایوها به دلیل داشتن قطعات متحرک کوچک با تعداد پایین از عمر مفید بالاتری هم برخوردارند.

گام 7؛ نصب منبع تغذیه

در انتخاب منبع تغذیه باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما انرژی سیستم شما را به درستی تأمین کند. این موضوع اگر در حال جمع کردن یک سیستم گیمینگ قوی هستید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای این که تمام قطعات سیستم شما به درستی کار کنند، باید منبع قوی قدرتمندی داشته باشید. از طرف دیگر باید این نکته را هم در نظر بگیرید که منبع تغذیه قدرتمندتر به معنی تولید گرمای بیشتر است. به همین دلیل احتمالا نیاز خواهید داشت تا خنک‌کننده سیستم یا جریان هوای داخلی را مجددا تنظیم کنید.

گام 8؛ وصل کردن کابل‌ها

حالا نوبت به اتصال کابل‌ها می‌رسد. در این مرحله باید تمام کابل‌های مربوط به USB، CPU، GPU، صدا، خنک‌کننده، منبع تغذیه، درایوها و … را در جای مناسب وصل کنید.

گام 9؛ اتصال لوازم جانبی

اگر لوازم جانبی، مثل کیبورد، ماوس، مانیتور و هدست دارید، آنها را در جای مناسب پشت کیس وصل کنید. یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی سیستم کامپیوتر گیمینگ، مانیتور است. اگر قطعات سخت‌افزاری قدرتمند انتخاب کرده‌اید، نباید با انتخاب نمایشگر یا مانیتور با کیفیت پایین، آنها را به هدر بدهید. بهتر است در انتخاب مانیتور هم دست و دلباز باشید تا تصاویر خروجی باکیفیت را دریافت کنید. ماوس، صفحه کلید و هدست هم به افزایش تمرکز و اجرای بهتر بازی‌ها کمک می‌کنند. بهتر است ماوس و صفحه کلیدی را انتخاب کنید که طراحی ارگونومیک داشته باشند. در واقع بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند ماوس و صفحه کلیدی داشته باشند که با آنها راحت کار کنند.

گام 10؛ راه‌اندازی سیستم

حالا بعد از این که مطمئن شدید همه چیز سرجای خود قرار دارد، نوبت به بخش هیجان‌انگیز راه‌اندازی سیستم می‌رسد. برای راه‌اندازی کافیست دکمه پاور روی کیس را فشار دهید. اگر همه چیز مرتب باشد و به درستی کار کند، شما به صفحه بایوس سیستم منتقل می‌شوید. در اینجا شما می‌توانید تنظیمات بایوس سیستم را وارد کنید. اگر دیسک یا فلش حاوی سیستم عامل را دارید در کیس قرار دهید و آن را بوت کنید تا سیستم عامل هم روی کامپیوتر شما نصب شود. برای انتخاب سیستم عامل هم دست شما باز است. اغلب گیمرها از سیستم‌عامل ویندوز 10 یا 11 استفاده می‌کنند. البته به یاد داشته باشید که درست است شما سیستم عامل گیمینگ جمع کرده‌اید، اما برای کارهای روزمره هم به این سیستم نیاز خواهید داشت. پس بهتر است سیستم عاملی را انتخاب کنید که برای فعالیت‌های روزمره شما هم مناسب باشد.

جمع کردن سیستم گیمینگ

خرید سیستم گیمینگ یا جمع کردن آن؛ کدام گزینه مناسب‌تر است؟

یکی از سوال‌هایی که اغلب گیمرها می‌پرسند و پاسخ دادن به آن کار دشواری است. به هر حال این موضوع را در نظر داشته باشید که خرید سیستم گیمینگ هزینه بیشتری نسبت به جمع کردن آن با مشخصات مشابه دارد. از طرف دیگر وقتی شما سیستم را جمع می‌کنید، قطعات سخت‌افزاری دلخواه را روی آن قرار می‌دهید. قابلیتی که در خرید سیستم برای شما وجود ندارد.

از طرف دیگر ممکن است نگرانی این را داشته باشید که قطعات سخت‌افزاری خریداری شده سازگاری مناسبی با یکدیگر نداشته باشند. در این صورت بهتر است سیستم گیمینگ آماده خریداری کنید. به هر حال انتخاب بین این دو گزینه به موقعیت و شرایط هم بستگی دارد. به طور کلی جمع کردن سیستم گیمینگ بسیار بصرفه‌تر از خرید سیستم آماده خواهد بود. اگر حوصله یا وقت انجام این کار را ندارید، بهترین گزینه خرید سیستم گیمینگ آماده خواهد بود.

بررسی قیمت و هزینه جمع کردن سیستم گیمینگ

موضوع مهمی که ذهن همه گیمرها را به خود درگیر می‌کند، قیمت و هزینه جمع کردن یک سیستم مناسب برای گیمینگ است. به طور کلی هزینه جمع کردن و راه‌اندازی سیستم گیمینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل نوع و قدرت قطعات سخت‌افزاری انتخابی است. هرچقدر این قطعات قدرت بالاتری داشته باشند، قطعا هزینه بیشتری را هم به شما تحمیل خواهند کرد.

لوازم جانبی هم روی قیمت کلی سیستم گیمینگ تأثیرگذار است. برای مثال خرید مانیتور باکیفیت نمایش بالا، قطعا هزینه را هم افزایش خواهد داد. تمام این مسائل را باید در نظر داشته باشید. به این عوامل، باید نرخ ارز، تورم، برند سازنده قطعات و … را هم اضافه کرد. اگر قصد دارین قطعات باکیفیتی انتخاب کنید، بهتر است سراغ برندهای سازنده مشهور و قدرتمند بروید. برای مثال برند اینتل در تولید پردازنده‌های گرافیکی بسیار شناخته‌‌شده است. به همین دلیل هم معمولا محصولات آن قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارند. مانیتورهای باکیفیتی هم از برندهای شناخته‌شده در جهان وجود دارد که شما می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

چک لیست جمع کردن سیستم گیمینگ مناسب

برای این که یک سیستم گیمینگ مناسب داشته باشید، بهتر است چک لیستی در اختیار بگیردی تا بتوانید قطعات مناسبی را انتخاب کنید:

  • قطعات موردنیاز کامپیوتر گیمینگ را لیست کنید
  • نوع قطعات و سازگاری آنها را مورد بررسی قرار دهید
  • قطعات را با بهترین کیفیت خریداری کنید
  • سیستم گیمینگ را با دقت زیاد اسمبل یا مونتاژ کنید
  • در نصب سیستم عامل، درایورها و نرم‌افزارها دقت کنید

کلام پایانی

جمع کردن سیستم گیمینگ به مهارت خیلی خاصی نیاز ندارد، اما به همین سادگی‌ها هم نیست! برای این که یک سیستم مناسب برای گیمینگ داشته باشید، باید برخی نکات را در نظر بگیرید. قطعات سخت افزاری که برای سیستم گیمینگ انتخاب می‌کنید، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند. به طور کلی در سیستم‌های گیمینگ پردازنده، رم و گرافیک اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند؛ چرا که کیفیت بازی و روان‌بودن آن روی این عناصر می‌چرخد! به هر حال تمام قطعات در کنار یکدیگر روی اجرای بازی‌ها در سیستم گیمینگ نقش تعیین‌کننده دارند. در مورد قیمت و هزینه جمع کردن سیستم گیمینگ هم باید گفت که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل مهم، انتخاب قطعات سخت‌افزاری با کیفیت یا ظرفیت بالاست. هرچقدر سخت افزار شما بالاتر و قدرتمندتر باشد، قطعا هزینه بیشتری را هم باید صرف کنید.

منبع: https://www.crucial.com/articles/for-gamers/how-to-build-a-gaming-computer

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//