روت در اندروید چیست؟ آیا باید آن را انجام داد؟

روت کردن یک دستگاه اندرویدی، قفل گوشی یا تبلت شما را باز می‌کند و محدودیت‌های سازنده را از بین می‌برد، اما می‌تواند در را به روی تهدیدات امنیتی نیز باز کند. اگر چه دسترسی root به شما امکان می‌دهد هر برنامه‌ای را که می‌خواهید حذف یا نصب کنید، اما می‌تواند گارانتی شما را باطل کند و یا در برخی از موارد به دستگاه شما آسیب برساند. اما با این حال مزایای روت کردن تلفن همراه آنقدر زیاد است که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند دستگاه اندرویدی خود را روت کنند.

پیش از هر چیزی، باید یاد بگیرید که روت کردن چیست؟ چه مزایایی دارد و چگونه انجام می‌شود؟ به همین جهت ما در این مقاله تصمیم داریم درباره روت در اندروید، مراحل انجام آن و همچنین دلایل روت کردن دستگاه‌های اندرویدی صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

روت کردن در اندروید چیست؟

روت کردن در گوشی‌های اندروید به معنای دسترسی به سطح اصلی سیستم عامل اندروید است. با روت کردن، کاربران می‌توانند به بخش‌هایی از سیستم عامل دسترسی پیدا کنند که در حالت عادی قابل دسترسی نیستند. دسترسی به فایل‌های ریشه، معمولا توسط تولیدکنندگان و اپراتورها محدود می‌شود تا از آسیب رساندن کاربران به دستگاه‌هایشان جلوگیری شود. یک دستگاه اندروید روت شده، امکان سفارشی سازی کامل را (همراه با تمام خطرات ممکن) ارائه می‌دهد.

برای روت کردن، باید از نرم افزارهای خاص استفاده کرد که به کاربران اجازه می‌دهند تا دسترسی بیشتری به سیستم عامل داشته باشند. با روت کردن، کاربران می‌توانند محدودیت‌های شرکت سازنده گوشی را برداشته و برنامه‌هایی را نصب کنند که در حالت عادی قابل نصب نیستند.

همچنین، با روت کردن، کاربران می‌توانند تغییراتی در سیستم عامل اعمال کنند و به آن دسترسی پیدا کنند که در حالت عادی قابل اعمال نیست. با این حال، روت کردن به همراه خطراتی نیز همراه است و ممکن است باعث خرابی گوشی شود. بنابراین، قبل از روت کردن گوشی، باید به دقت این موضوع را بررسی کرد و تصمیم گیری صحیح را انجام داد.

چرا باید دستگاه اندروید خود را روت کنیم؟

روت کردن گوشی

روت کردن می‌تواند به کاربران این امکان را بدهد که دستگاه‌های اندرویدی خود را کنترل کنند، داده‌هایشان را ایمن کنند و نرم‌افزار را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کنند. از جمله مزایای روت کردن گوشی‌های اندروید عبارتند از:

گوشی را سفارشی کنید و کنترل را در دست بگیرید

روت کردن گوشی اندرویدی فرصتی برای به دست آوردن مجدد کنترل دستگاه شما است. اکثر گوشی‌های هوشمند، سفارشی‌ سازی را محدود می‌کنند تا از آسیب رساندن تصادفی کاربران به عناصر اساسی زیر ساخت نرم‌ افزار جلوگیری کنند. با این حال، با روت کردن دستگاه می‌توانید تم‌ها و گرافیک‌ها را تغییر دهید و همه چیز را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید.

فضا را آزاد کنید

روت کردن دستگاه‌های اندرویدی می‌تواند bloatware را که سازنده از قبل نصب کرده است حذف کند. بسیاری از فروشندگان نرم افزار و شرکت‌های تلفن با توسعه دهندگان برنامه‌های خاص قرارداد دارند و دستگاه‌های خود را با برنامه‌های از پیش نصب شده می‌فروشند. با یک سیستم عامل کاملا قابل تنظیم، می‌توانید هر چیزی را که نیاز ندارید حذف کنید و حافظه را برای فایل‌های دیگر که می‌خواهید آزاد کنید.

هر برنامه‌ای که می‌خواهید دانلود کنید

اکثر گوشی‌های اندرویدی به شما اجازه نمی‌دهند یک برنامه را از هر جای اینترنت دانلود کنید. به طوری که کاربران باید از یکی از معدود پلتفرم‌های تایید شده مانند فروشگاه Google Play نرم افزارهای خود را دانلود کنند. اما روت کردن یک دستگاه اندرویدی به شما امکان می‌دهد این محدودیت‌ها را لغو کنید و برنامه‌ها را از هر منبعی دانلود کنید.

از آپدیت اندروید لذت ببرید

شاید تا به حال تصور می‌کردید که تلفن اندرویدی و سیستم عامل تلفن به صورت ذاتی با یکدیگر مرتبط هستند، اما اینطور نیست. روت کردن دستگاه‌های اندرویدی به شما امکان می‌دهد رم‌های سفارشی و هسته‌های نرم‌ افزار جایگزین را نصب کنید، بنابراین می‌توانید یک سیستم کاملا جدید را بدون داشتن یک گوشی جدید در اختیار بگیرید.

دستگاه شما در واقع می‌تواند به آخرین نسخه سیستم ‌عامل اندروید به‌روزرسانی شود، حتی اگر یک تلفن اندرویدی قدیمی دارید و سازنده دیگر این اجازه را به شما نمی‌دهد. علاوه بر این، بسیاری از کاربران اندروید برای افزایش عمر باتری، گوشی‌های خود را روت می‌کنند.

از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

روت کردن دستگاه ممکن است به شما کنترل بیشتری بر محل ذخیره داده‌های پشتیبان شما بدهد. می‌توانید به‌ جای اینکه به مکان پیش‌ فرض پشتیبان‌ گیری Android محدود شوید؛ مکان ذخیره اسناد، فایل‌ها و اطلاعات محرمانه خود را هر جا که دوست دارید انتخاب کنید.

پردازنده را اورکلاک کنید

همانطور که می‌توانید GPU یا CPU رایانه شخصی خود را اورکلاک کنید، یعنی می‌توانید سرعت اندروید را با روت کردن تلفن فراتر از محدودیت‌های رسمی آن افزایش دهید. اوور کلاک پردازنده به معنی افزایش سرعت کاری پردازنده بیشتر از حد مجاز و تعیین شده توسط سازنده است. با این کار، تعداد عملیاتی که پردازنده می‌تواند انجام دهد، بیشتر می‌شود و عملکرد سیستم بهبود می‌یابد؛ اما اورکلاک باعث تسریع تخریب باتری می‌شود و ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد گوشی شما شود.

مسدود کردن تبلیغات

روت کردن دستگاه به شما امکان می‌دهد فایل‌های میزبان را تغییر داده تا تبلیغات را در مرورگرها، یوتیوب و جاهای دیگر مسدود کنید. همچنین می‌توانید پهنای باند را برای افزایش سرعت اینترنت تلفنتان آزاد کنید. این به شما امکان می‌دهد از مرور بدون دردسر لذت ببرید.

چگونه دستگاه اندروید خود را روت کنیم؟

روت کردن گوشی

اگر قصد دارید دستگاه اندرویدی خود مانند موبایل یا تبلت را روت کنید بهتر است این کار را به افراد حرفه‌ای بسپارید. اما با این حال اگر قرار است خودتان این کار را انجام دهید باید با دقت کامل مراحل را به اتمام برسانید. اگر چه مراحل خاص بسته به دستگاه متفاوت است، پس از پیکربندی گزینه‌های توسعه ‌دهنده ذکر شده در بالا، می‌توانید با دنبال کردن این فرآیند کلی، یک گوشی یا تبلت اندرویدی را روت کنید:

  1. بوت لودر دستگاه خود را باز کنید، که برنامه مسئول بوت کردن گوشی شما است. برخی از برندها مانند گوگل، موتورولا و وان پلاس به شما اجازه می‌دهند تا بوت لودر را به‌ طور رسمی باز کنید، اما بسته به شرکت مخابراتی‌تان، این به تنهایی ممکن است گارانتی را باطل کند.
  2. پس از باز کردن قفل بوت لودر، اکنون می‌توانید رم دستگاه اندرویدی خود را فلش کنید. معمولا لازم است از نرم افزارهای شخص ثالث برای اتمام روت کردن دستگاه خود استفاده کنید.
  3. مثل همیشه، مراقب باشید که به کدام برنامه‌های شخص ثالث اعتماد کنید؛ مخصوصا مراقب برنامه‌هایی باشید که ادعا می‌کنند دستگاه شما را تنها با چند کلیک روت می‌کنند. زیرا این برنامه‌ها معمولا حاوی نرم افزارهای جاسوسی هستند. اگر فکر می‌کنید فریب خورده‌اید، فورا اقداماتی را برای حذف نرم ‌افزارهای جاسوسی روی اندروید خود انجام دهید. اگر دستگاه خود را روت می‌کنید، آن را برای بدافزار اسکن کنید.

عیب یابی مشکلات روت کردن

مشکل در روت شدن

اگر با مشکلاتی دیگر در روت کردن گوشی خود مواجه شدید، می‌توانید این مراحل را برای عیب یابی این مشکل دنبال کنید:

  1. گوشی خود را در حالت ریکاوری بوت کنید. هر تلفن به طور متفاوتی به حالت بازیابی راه اندازی می‌شود.
  2. پارتیشن کش را پاک کنید. این قسمت با عنوان پاک کردن همه داده‌ها یا چیزی مشابه نمایش داده می‌شود.
  3. دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر.
  4. اگر پاک کردن حافظه پنهان اندروید و راه‌اندازی مجدد کار نکرد، بازنشانی کامل کارخانه را امتحان کنید.
  5. به عنوان آخرین راه حل، می‌توانید با اتصال تلفن خود به رایانه شخصی، «بوت کردن سریع» دستگاه و «فلش کردن» گوشی خود با رم استوک سازنده یا رم سفارشی، یک سیستم عامل را مجدداً نصب کنید.

توجه داشته باشید که این کار را فقط کسانی که تخصص فنی لازم را دارند انجام دهند. اگر قبلا در تلاش برای روت کردن تلفن خود با مشکل مواجه شده‌اید، باید از متخصص کمک بگیرید تا از آسیب بیشتر به دستگاه خود جلوگیری کنید.

کلام آخر

روت کردن یکی از مفاهیم پرکاربرد در دنیای اندروید است. با روت کردن، شما به صورت کامل به سیستم عامل اندروید دسترسی دارید و می‌توانید تغییراتی روی آن اعمال کنید که در حالت عادی امکان‌پذیر نیست. با روت کردن، می‌توانید از برنامه‌هایی که به دلایل امنیتی یا دسترسی به سطح پایین سیستم عامل، نصب نمی‌شوند، استفاده کنید.

اما روت کردن چالش‌های خود را دارد و باید با دقت و احتیاط انجام شود. این فرایند ممکن است باعث از دست رفتن گارانتی دستگاه شما شود و همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم عامل شود. بنابراین، قبل از روت کردن دستگاه خود، حتماً باید به دقت تحقیق کنید و بهتر است این کار را با کمک یک فرد ماهر و متخصص انجام دهید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//