مدیریت عالی شبکه با نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

در دنیای امروز، اصطلاح مانیتورینگ شبکه در سراسر صنعت فناوری اطلاعات به یک مفهوم رایج و پر کاربرد تبدیل شده است. نظارت بر شبکه یک فرایند حیاتی در بحث فناوری اطلاعات است که در آن تمام اجزای شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سرورها و ماشین‌های مجازی از نظر خطا و عملکرد تحت نظارت قرار می‌گیرند. در واقع از طریق این فرایندها می‌توان این تجهیزات را به منظور حفظ و بهینه‌سازی میزان در دسترس‌پذیری آنها به طور مداوم مورد ارزیابی قرار داد.

یکی از جنبه‌های مهم مانیتورینگ شبکه این است که باید فعالانه انجام شود. شناسایی فعالانه مشکلات عملکردی و گلوگاه‌ها به شناسایی مسائل در مراحل ابتدایی کمک شایانی می‌کند. نظارت پیشگیرانه و کارآمد سرور می‌تواند از قطعی و خرابی‌های شبکه جلوگیری کند.

مانیتورینگ شبکه چه کاربردهایی دارد؟

مانیتورینگ شبکه به طور کلی یک دید جامع و شفاف را نسبت به وضعیت عملکرد تمامی تجهیزات تاثیرگذار بر روی عملکرد شبکه در اختیار مدیران شبکه قرار می‌دهد. بنابراین، دیتاسنترها، شبکه‌های متوسط و بزرگی که در سازمان‌ها پیاده‌سازی شده است یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که به پیاده‌سازی استراتژی مانیتورینگ شبکه و استفاده از یک نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه کارآمد نیاز دارند. در ادامه به برخی از کاربردهای اصلی و رایج نظارت بر شبکه اشاره می‌کنیم:

یک اینفوگرافی درباره اینکه مانیتورینگ شبکه چه کاربردهایی دارد

1. مانیتورینگ دیتا سنتر

مهندسان شبکه می‌توانند برای جمع‌آوری آنی داده‌ها از دیتاسنترهای خود از مانیتورینگ شبکه استفاده کنند و در صورت بروز مشکلاتی مانند خرابی دستگاه، افزایش دما، قطع برق یا مشکل ظرفیت شبکه، هشدارهایی را تنظیم کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن از این رخدادها مطلع شوند.

2. مانیتورینگ شبکه ابری

شرکت‌هایی که سرویس‌ها را در شبکه‌های ابری میزبانی می‌کنند می‌توانند از نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه استفاده کنند. به این ترتیب آنها مطمئن می‌شوند که اجزای وابسته برای عملکرد صحیح شبکه به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. مهندسان همچنین می‌توانند برای کمک به درک هزینه‌های شبکه ابری، با تجزیه و تحلیل میزان ترافیکی که بین مناطق جابه‌جا می‌شود یا میزان ترافیکی که توسط ارائه‌دهندگان ابری مختلف مدیریت می‌شود از مانیتورینگ شبکه بهره ببرند.

3. مانیتورینگ شبکه برای اپلیکیشن‌های کانتینری

کانتینرها به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها را در چندین سیستم عامل پکیج و ارائه کنند. معمولا، مهندسان برای ساخت اپلیکیشن‌های توزیع‌شده با قابلیت مقیاس‌پذیری بالا از سیستم‌های ارکستراسیون کانتینری مانند کوبرنتیس استفاده می‌کنند. اپلیکیشن‌های کانتینری شده چه به صورت محلی و چه به صورت ابری اجرا شود، تیم‌ها می‌توانند با استفاده از مانیتورینگ شبکه مطمئن شوند که اجزای مختلف اپلیکیشن به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

شرکت‌هایی که از رویکرد هیبرید در میزبانی خدمات خود استفاده می‌کنند ممکن است از مانیتورینگ شبکه در راهکارهای مختلف خود بهره ببرند. در رویکرد هیبرید، برخی از بارهای کاربری به دیتاسنترهای مدیریت‌شده داخلی بستگی دارد، در حالی که برخی دیگر به راهکار ابر خارجی برون‌سپاری می‌شود.

در این صورت می‌توان برای در اختیار داشتن یک نمای یکپارچه از معیارهای شبکه داخلی و ابری و همین‌طور کسب اطمینان از سلامت جریان داده‌ها بین هر دو محیط، از یک نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه استفاده کرد. معمولا وقتی سازمان قصد مهاجرت به فضای ابری را داشته باشد، استفاده از رویکرد هیبرید یا ترکیبی کاملا رایج است.

معرفی نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا

تصویری از نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا که در آن تصاویری از داده ها به نمایش گذاشته شده است.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا یک ابزار پیشرفته برای مانیتورینگ شبکه و دیتاسنتر است. این نرم‌افزار امکان پایش 24 ساعته تمامی سرویس‌های موجود بر روی یک یا چند شبکه را در دسترس مدیران شبکه قرار می‌دهد. در صورت ردیابی هر گونه قطعی، اختلال یا خطا، بلافاصله برای مدیران و مسئولان شبکه هشدار ارسال می‌شود تا از بروز قطعی، تجربه بد مشتریان یا کارمندان سازمان و همچنین آسیب دیدن تجهیزات گران‌قیمت شبکه جلوگیری شود.

نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا در بستر ابر میزبانی می‌شود و نیازی به نصب کلاینت ندارد. بنابراین، در هر زمان و مکان می‌توانید اجزای حیاتی شبکه و زیرساخت IT سازمان خود را تحت نظارت داشته باشید. در ادامه با برخی از قابلیت‌های اصلی و مهم این نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بیشتر آشنا می‌شویم.

– مانیتورینگ سرورها

همه زیرساخت‌های IT و تجهیزات شبکه با این هدف به کار گرفته می‌شود تا کاربران بتوانند به حداکثر منابع سرور دسترسی داشته باشند. در بسیاری از مواقع، بروز مشکلات در عملکرد سرور می‌تواند خسارت‌های سنگین و گاهی جبران‌ناپذیر را به سازمان تحمیل کند. نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا این امکان را در دسترس مدیران و کارشناسان شبکه قرار می‌دهد تا با پیروی از روش‌های استاندارد مانند WMI و SNMP وضعیت عملکرد سرورها را به صورت یکپارچه تحت نظر قرار دهند.

بینا همچنین امکان مانیتورینگ دقیق بر منابع سخت‌افزاری و مانیتورینگ سرویس‌های ضروری و حساس برای تضمین عملکرد سیستم را فراهم می‌کند. مانیتورینگ پروسه‌ها و پیاده‌سازی عملیات بازسازی با استفاده از این سیستم مانیتورینگ پیشرفته به آسانی قابل انجام است.

– مانیتورینگ پایگاه داده

سیستم مانیتورینگ شبکه بینا به مدیران و راهبران شبکه کمک می‌کند تا با پایش 24 ساعته پایگاه‌های داده‌ رایج مانند MS SQL Server و Oracle، بلافاصه پس از بروز اختلال، موضوع را پیش از کاربران و مشتریان متوجه شوند و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. بینا امکان مانیتورینگ بیش از 30 شاخص عملکردی مهم مربوط به SQL Server را در دسترس قرار می‌دهد و به راحتی می‌توان شرایط اختلال را برای هر کدام از شاخص‌ها تعریف کرد.

– مانیتورینگ تجهیزات شبکه

نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا از طیف گسترده‌ای از تجهیزات تولید شده توسط سازندگان مطرح پشتیبانی می‌کند. با سیستم مانیتورینگ بینا می‌توانید به صورت لحظه‌ای از وضعیت اینترفیس‌های شبکه مطلع شوید و از بروز اختلال‌های سنگین در شبکه جلوگیری کنید. بینا همچنین به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا پهنای باند شبکه را به دقت مانیتور کنند.

امکان افزودن شاخص‌های جدید به هر دستگاه وجود دارد و می‌توان میزان دسترس‌پذیری و زمان پاسخ‌گویی هر دستگاه را ارزیابی کرد. همچنین، مدیران شبکه به منظور تسهیل مانیتورینگ تجهیزات می‌توانند برای هر کدام از دستگاه‌ها یک داشبورد اختصاصی تعریف کنند.

– مانیتورینگ شرایط محیطی

نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا یک راهکار پیشرفته در زمینه مانیتورینگ شرایط محیط اتاق سرور محسوب می‌شود. این ابزار امکان نظارت بر پارامترهای محیطی مهمی مانند رطوبت، دما، نشتی آب، ولتاژ و دود را فراهم می‌کند تا از بروز هرگونه فاجعه در اتاق سرور و دیتاسنتر جلوگیری کنید. در صورتی که هر کدام از پارامترها از محدوده تعیین شده فراتر برود، مدیر شبکه یا افراد مسئول بلافاصله یک تماس، پیامک یا ایمیل هشدار دریافت می‌کنند.

نرم‌افزار بینا همچنین می‌تواند به گونه‌ای پیکربندی شود تا در صورت در دسترس نبودن مدیر شبکه یا افراد مسئول، بخش مهمی از اقدامات اولیه مانند فعال‌سازی سیستم تهویه اضطراری، فن‌ها یا خاموش کردن تجهیزات را به صورت کاملا خودکار انجام دهد. به لطف داشبوردهای پویا در نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا می‌توانید شرایط محیطی اتاق سرور یا دیتاسنتر را به صورت آنی زیر نظر داشته باشید.

– مانیتورینگ سرویس‌ها

با راهکار مانیتورینگ شبکه بینا می‌توانید تمامی سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی که به شبکه شما مرتبط هستند را از یک مکان واحد تحت نظارت داشته باشید. بینا امکان مانیتورینگ سرویس ایمیل که در هر سازمان و کسب‌وکاری از اهمیت بالایی برخوردار است فراهم می‌کند. همچنین امکان نظارت بر سرعت عملکرد سرور ایمیل وجود دارد تا از هرگونه کندی در لینک‌های ارتباطی یا افزایش غیرمعمول بار کاری روی این سرور جلوگیری کنید.

مانیتورینگ اکتیو دایرکتوری یکی دیگر از بخش‌های مهم است که برای سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد. برای استفاده از این بخش کافیست یک اکانت دامین تعریف و نام کاربری و رمزعبور را برای آن مشخص کنید. نرم‌افزار بینا در هر بار اجرا با استفاده از پروتکل LDAP احراز هویت اکانت مشخص شده را بررسی می‌کند و در صورت بروز مشکل، بلافاصله مدیر شبکه را مطلع می‌سازد.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//