ابزارها و تکنیک های مانیتورینگ شبکه

نرم افزار مانیتورینگ شبکه می تواند عملکرد شبکه را به صورت بی درنگ تجزیه و تحلیل کند. این یعنی نرم افزار در صورت شناسایی نقص یا مشکل، بلافاصله از طریق روش هایی مانند ایمیل به مدیر شبکه اطلاع می دهد.

به این ترتیب می توانید در هر کجا که هستید از مشکلات شبکه مطلع شوید و این امکان را داشته باشید تا فورا اقدامات اصلاحی را انجام دهید و خرابی های احتمالی را به حداقل برسانید.

علاوه بر این، نرم افزار مانیتورینگ شبکه نیاز به حضور فیزیکی مدیر سیستم و بررسی های دستی را از بین می برد. این امر می تواند صرفه جویی قابل توجهی را در زمان و هزینه شرکت به دنبال داشته باشد و مشکلات را به طور موثرتری حل کند.

یکی دیگر از مزایای عمده استفاده از یک ابزار مانیتورینگ شبکه کارآمد، گزارش های تولید شده است. این گزارش ها می توانند در شناسایی الگوها و روندها در عملکرد سیستم و همینطور نشان دادن نیاز به ارتقا یا جایگزینی تجهیزات به شما کمک کند. همچنین با استفاده از این گزارش ها می توان به راحتی مبناهای عملکردی را تعیین کرد.

در نهایت، سیستم های مانیتورینگ شبکه می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید مناطق خاصی از شبکه خود را که با مشکل مواجه هستند شناسایی کنید. این یعنی شما می توانید به سرعت مشکل را مشخص و در زمان و هزینه خود هنگام رسیدگی به مشکل صرفه جویی کنید.

در این مقاله ابزارهای مانیتورینگ شبکه را تعریف می کنیم و به تکنیک هایی که برای مانیتورینگ شبکه به کار می رود اشاره می کنیم.

ابزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

ابزار مانیتورینگ شبکه

دو دسته اصلی ابزار مانیتورینگ شبکه وجود دارد. اولین نوع چیزی است که پلتفرم بدون عامل نامیده می شود. این ابزارها معمولا در محل نصب می شود، یعنی روی سرور یا ورک استیشنی که به طور فیزیکی به شبکه شما متصل است. این ابزار تحلیلگر همچنین به تمام دسترسی های لازم برای هر یک از سیستم ها و سرویس هایی که می خواهید مانیتور کنید نیاز دارد.

مزیت این نوع ابزار مانیتورینگ شبکه عدم نیاز به نصب بر روی هر دستگاه به صورت جداگانه است. همچنین این ابزارها می توانند به طور خودکار دستگاه های موجود در شبکه را با کمترین تلاش از سمت شما، شناسایی و دسته بندی کنند. اما نکته منفی در مورد این ابزارها، قدرت سخت افزاری مناسب برای اجرای نرم افزار و پایگاه داده پشتیبانی کننده آن است.

اگر قرار است شبکه های چند دفتر یا شبکه مجزا را مانیتور کنید، احتمالا در هر شرکت به یکی از این سیستم های قدرتمند نیاز خواهید داشت.

نوع دیگر، ابزارهای مانیتورینگ مبتنی بر عامل است. این ابزارها بخش بزرگی از راه حل را در یک مدل نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ارائه می دهند. این یعنی شما فقط از طریق وب به نرم افزار دسترسی دارید. عوامل یا برنامه های مانیتورینگی که بر روی هر دستگاه وجود دارد، اجرا می شوند و در مورد اطلاعات مهم جمع آوری شده گزارش می دهند.

مزیت این روش این است که معمولا می توانید داده های عمیق تری نسبت به استفاده از یک سیستم مانیتورینگ بدون عامل دریافت کنید، زیرا عامل معمولا سطح دسترسی سخت افزاری بیشتری دارند. اما نقطه ضعف این سیستم این است که برنامه عامل باید روی هر دستگاه جداگانه ای که مانتیور می کنید نصب شود و این موضوع حتی با اتوماسیون هم چالش برانگیز است.

علاوه بر این، اگر دستگاه ها از سیستم عامل های مورد نیاز برای نصب عامل ها پشتیبانی نکنند، دچار مشکل می شوید.

نوع سوم از ابزارهای مانیتورینگ، ابزارهای تخصصی هستند. به طور کلی، این ابزارها شامل مانیتورها و اسکنرهای امنیتی و همچنین تحلیلگرهای بی سیم شبکه هستند. این ابزارها بسیاری از ویژگی های دو نوع دیگر را ارائه می دهند، اما فاقد رابط مبتنی بر وب یا کنترل از راه دور هستند.

علاوه بر این، ابزارهای مانیتورینگ تخصصی برای یک ماموریت بسیار خاص (معمولا پیکربندی شبکه های بی سیم در مقایس) طراحی شده اند. این یعنی قابلیت های ویژه ای را ارائه می دهند که در دو نوع دیگر وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر راجع به “اهمیت مانیتورینگ شبکه در امنیت شبکه” کلیک کنید.

تکنیک های برتر مانیتورینگ شبکه

ابزار مانیتورینگ شبکه

ابزارهای مانیتورینگ شبکه بینشی را در مورد شبکه های موجود به تیم های فناوری اطلاعات ارائه می دهند. این بینش ها به تیم ها اجازه می دهد تا عملکرد، امنیت و کارایی شبکه را در کنار سایر معیارها تجزیه و تحلیل کنند.

ابزارهای مانیتورینگ از جمله مانیتورهای عملکرد شبکه (NPM) از روش های نظارتی مختلفی برای تجزیه و تحلیل شبکه استفاده می کنند. اکثر ابزارها تعدادی تکنیک مختلف مانیتورینگ شبکه را به کار می برند تا تجزیه و تحلیل ارزشمندی از عملکرد شبکه را در اختیار کاربران قرار دهند.

در این بخش با 4 مورد از برترین تکنیک های مانیتورینگ شبکه آشنا می شویم.

مانیتورینگ پینگ

پینگ های شبکه یکی از قدیمی ترین تکنیک های مانیتورینگ است، اما امروزه نیز NPM ها به طور گسترده ای از آن استفاده می کنند. ابزار مانیتورینگ، یک بسته (یا چندین بسته) را به یک گره یا دستگاه می فرستد و منتظر دریافت پاسخ می ماند. اگر گره هدف یک پیام «همه چیز عادی است» را ارسال کند، ابزار می داند که گره بدون مشکل در حال اجراست.

اما اگر پاسخی دریافت نشود، پینگ های بیشتری برای جلب توجه گره ارسال می کند. اگر این پینگ ها همچنان چیزی را نشان ندهند، ابزار مانیتورینگ به کاربر هشدار می دهد. پینگ ها یک تکنیک مانیتورینگ نسبتا ساده هستند، اما هنوز هم یک راه عالی برای بررسی اینکه آیا دستگاه ها در حال اجرا هستند یا خیر در دسترس شرکت ها قرار می دهد.

مانیتورینگ فایل Log

به طور معمول، دستگاه های موجود در شبکه هنگام کار، فایل Log یا گزارش تولید می کنند. این فایل های گزارش اطلاعات پایه ای از جمله هر گونه خطا را ارائه می کنند که دستگاه می تواند در مورد آنها گزارش دهد.

در حالی که این تکنیک به اندازه سایر تکنیک ها پیچیده نیست، برخی از ابزارها فایل های گزارش را برای جستجوی مشکلات گزارش شده توسط دستگاه نظارت می کنند. فایل های گزارش، فایل های متنی ساده ای هستند که ممکن است حاوی کلمات کلیدی مانند «error» یا «critical» باشند که نشان دهنده وجود مشکلی در گره است. ابزارهای نظارتی به دنبال این کلمات کلیدی هستند و در مورد هر چیز غیرعادی گزارش می دهند.

مانیتورینگ SNMP

امروزه اکثر دستگاه ها با SNMP یا پروتکل مدیریت شبکه ساده سازگار هستند. SNMP یک پروتکل دستگاهی است که یک زبان مشترک را برای ابزارهای مانیتورینگ و گره ها فراهم می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این سیستم برای ارائه اطلاعات به مدیران شبکه و ابزارهای مانیتورینگ به عوامل درون دستگاه ها متکی است.

مدیر SNMP نظرسنجی ها را برای دستگاه ها ارسال می کند تا وضعیت فعلی آنها را جویا شود. دستگاه ها نیز می توانند در صورت وقوع رویدادهای مهم در شبکه، داده ها را ارسال کنند.

مانیتورینگ جریان شبکه

در این تکنیک از بسته های اطلاعاتی ویژه برای بررسی ترافیک عبوری از بخشی از شبکه استفاده می شود. کاوشگرهای جریان شبکه داده های ترافیک را گرفته و سپس برای تجزیه و تحلیل به ابزار مانیتورینگ ارسال می کنند. این تجزیه و تحلیل جریان و حجم ترافیک شبکه را بررسی می کند تا تعیین کند که داده ها چطور در شبکه حرکت می کنند. سیستم های مانیتورینگ مبتنی بر جریان شبکه (Network Flow) مکالمات بین دستگاه ها را تجزیه و تحلیل می کنند و مطمئن می شوند که داده ها و اطلاعات در مسیر شبکه به طور مناسبی حرکت می کنند.

اگر به دنبال مهارت های بیشتری در مورد پشتیبان شبکه هستین مقاله “مهارت های پشتیبان شبکه موفق” را مطالعه کنید.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//