انویدیا با کنار زدن مایکروسافت، با ارزش‌ترین شرکت جهان شد

انویدیا، استارت آپی که به دلیل تامین زیرساخت‌های هوش مصنوعی، حالا بازار بسیار پر رونقی پیدا کرده، با کنار زدن مایکروسافت از رتبه اول، به با ارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شده است.

سه شنبه 29 خرداد، در پی افزایش 3.5 درصدی سهام Nvidia و رسیدن آن به 135.58 دلار، ارزش بازار این شرکت تولیدکننده تراشه به 3.335 تریلیون دلار رسید.

این موفقیت بزرگ تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که انویدیا، اپل را تحت‌الشعاع قرار داد و به دومین شرکت ارزشمند جهان تبدیل شد.

سهام مایکروسافت و اپل که دارندگان رتبه‌های دوم و سوم هستند نیز، به ترتیب 0.45 و 1.1 درصد سقوط کرد.

نمودار رشد سهام شرکت انویدیا

این شرکت مستقر در سانتا کلارا در کالیفرنیا، شاخص‌های S&P 500 و نزدک را به بالاترین حد خود رسانده است. S&P 500، یک شاخص بازار سهام است که عملکرد 500 شرکت از بزرگترین شرکت‌های سهامی عام را در ایالات متحده ردیابی می‌کند.

واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) شرکت انویدیا که جزء لاینفک توسعه هوش مصنوعی به حساب می‌آید، همچنان به قدرتمندتر شدن این شرکت کمک می‌کند.

جدول سهام شرکت های تکنولوژی

با توجه به تقاضای بسیار بالای غول‌های فناوری مثل مایکروسافت، متا و گوگل برای تراشه‌های تولید انویدیا، قیمت سهام این شرکت تنها در سال جاری تقریبا 182 درصد افزایش یافته است، درست بعد از سه برابر شدن آن در سال 2023.

انویدیا حدود 80 درصد از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد. این تراشه‌های مورد استفاده در مراکز داده، برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، ضروری هستند.

از زمان عرضه در بازار سهام در سال 1999، سهام انویدیا 591/078 درصد افزایش یافته است.

بر اساس خبرنامه Kobeissi Letter در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری که در سال 1999 به میزان 10000 دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده باشد، امروز 59/107/800 دلار سهام خواهد داشت.

Nvidia چند دهه اول خود را عمدتا روی تولید تراشه برای بازی‌های رایانه‌ای متمرکز کرد؛ اما در طول دهه 2000، جنسن هوانگ، مدیر اجرایی شرکت، دستور داد تا علاوه بر بازی‌های ویدیویی، سرمایه‌گذاری هنگفتی در توسعه پردازنده‌های گرافیکی برای استفاده در برنامه‌های کاربردی  انجام دهد و همین موضوع آن را برای سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی آماده کرد.

بر اساس گزارش فوربس، رشد خیره کننده این شرکت که دارایی خالص آن بیش از 117 میلیارد دلار ارزش دارد، هوانگ را به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل کرده است.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//