5 نکته مهم در حفاظت از اطلاعات شخصی موجود در فلش مموری ها

در طی سال‌های اخیر شاهد رشد مختلفی در زمینه فلش‌های مموری بوده‌ایم. به عنوان مثال فضای ذخیره‌سازی آن‌ها بزرگ‌تر و یا اندازه آن‌ها کوچک‌تر شده که البته سرعت آن‌ها نیز نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. به دلیل مزایای مختلفی که این فلش مموری‌ها دارند اغلب مردم نیز داده‌های شخصی و مهم خود را بر روی آن‌ها ذخیره می‌کنند تا بتوانند علاوه بر محافظت از داده‌ها، در هر مکانی نیز از آن‌ها استفاده کنند و یا به عبارتی بهتر در هر زمان و مکانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

اما نکته مورد توجه و مهمی که در مورد آن‌ها وجود دارد این است که ممکن است با هر خطای ناچیزی تمامی اطلاعات موجود در آن از دست بروند. اطلاعات موجود بر روی فلش بسیار راحت‌تر از چیزی که گمان می‌کنید می‌توانند حذف شوند بنابراین در صورتی که با از دست دادن داده‌ها مواجه شده‌اید، احتمالا به دنبال راهکاری برای ریکاوری آن باشید.

کار ریکاوری فلش مموری در صورتی که بخواید کامل انجام شود می بایست توسط متخصص بازیابی اطلاعات با ترکیب نرم افزار درست و تجهیزات سخت افزاری مناسب انجام شود تا اطلاعات شما کامل ریکاوری شوند وفایل های شما مجدد قابل استفاده باشند در ادامه این مقاله سعی داریم شما را با 5 نکته مهم در حفاظت از اطلاعات شخصی موجود در فلش مموری ها اشاره کنیم.

فلش مموری رمزگذاری شده انتخاب کنید

حافظه فلش مموری رمزگذاری شده لایه‌ی امنیتی اضافه شده‌ای به منظور محافظت از داده‌های شما دارد تا اشخاص دیگر توانایی دسترسی به اطلاعات ذخیره شده بر روی فلش را نداشته باشند. این نوع رمزگذاری اطلاعات شما را از رایج‌ترین خطرات از جمله boot cold، کدهای مخرب و یا همچنین حملات brute force محافظت خوبی خواهد داشت.

این روش در واقع شیوه‌ای عالی برای ذخیره و انتقال بدون خطر داده‌ها از راه حافظه‌های Usb می‌باشد. کاربر برای داشتن دسترسی به درایو Usb رمزگذاری شده سخت افزاری به رمز عبور و یا رمز بیومتریک نیاز خواهد داشت و به عبارتی بهتر باید در ابتدا احراز هویت انجام شود. بنابراین تا زمانی که یک کاربر رمز عبور و یا احراز هویت را انجام ندهد، قابلیت دسترسی به داده‌های موجود در فلش مموری نیز وجود نخواهد داشت .

از ویرایش مستقیم فایل‌ها بر روی فلش مموری دوری کنید

راه دیگر برای حفاظت از اطلاعات شخصی این است که به هیچ عنوان به صورت مستقیم اقدام به ویرایش فایل بر روی فلش مموری نکنید. این یک قانون مهمی به شمار می‌رود که اغلب توسط مصرف کنندگان نادیده گرفته می‌شود. به عبارتی بهتر این قانون بیان می‌کند که فایل‌های ذخیره شده بر روی فلش مموری را زمانی که به کامپیوتر متصل شده‌اند نباید ویرایش کنید.

پس در ابتدا فایل‌های فلش خود را بر روی کامپیوتر کپی کرده و فلش را از سیستم جدا کنید و پس از انجام هر نوع ویرایش و دستکاری بر روی فایل‌ها مجدد فایل‌های ویرایش شده را بر روی درایو خود کپی کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث افزایش طول عمر فلش مموری می‌شود، مانع از دست دادن اطلاعات موجود بر روی آن به صورت ناگهانی نیز می‌شود‌، چرا که تعداد خواندن و نوشتن بیش‌ازحد و بی‌مورد بر روی فلش مموری‌ها کمتر می‌شود‌. شما با رعایت این نکات عمر فلش خود را افزایش میدهید از و روش‌های تعمیر فلش سوخته بی‌نیاز میشوید.

از اطلاعات فلش خود پشتیبان‌گیری کنید

از اطلاعات فلش خود پشتیبان‌گیری کنید

زمانی که اطلاعات ارزشمند شما از فلش حذف شد و یا اینکه به سرقت رفت ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوید و بازیابی اطلاعات موجود در آن نیز کار سختی باشد.

از بهترین روش‌ها برای حفاظت از اطلاعات شخصی موجود در فلش مموری ها این است که همیشه از داده‌های خود بر روی هارد اکسترنال نسخه پشتیبان تهیه و آن را در مکانی مناسب ذخیره‌سازی کنید. این کار موجب می‌شود که در صورت بروز هر نوع آسیب و مشکلاتی به فایل‌ها خیالتان راحت باشد که شما نسخه‌ای از اطلاعات خود دارید. همچنین توصیه می‌کنیم در صورت ارزشمند بودن اطلاعات مورد نظر از آن‌ها چندین نسخه پشتیبانی در انواع مکان‌ها و هاردها جدا و ذخیره کنید. این همان کاری است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای محافظت از اطلاعات مشتریان خود انجام می‌دهند.

به کار بردن فلش مموری خود را کاهش دهید

با وجود اینکه به طور کلی فلش مموری‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که در صورت درست مراقبت کردن از آن‌ها می‌توانید برای یک مدت طولانی آن‌ها را به کار ببرید، اما با این حال اغلب فلش مموری‌ها دارای محدودیت در تعداد دفعات خواندن و نوشتن اطلاعات موجود بر روی آن‌ها هستند. به کار بردن مداوم و مستمر فلش موجب فرسوده شدن آن می‌شود.

هر تراشه حافظه‌ای که در حافظه فلش مموری وجود دارد قابلیت خواندن و نوشتن به یک میزان محدودی دارد. به صورت کلی اغلب تراشه‌ها می‌توانند بین 10000 تا 100000 در طی عمر خود خوانده و یا نوشته شوند. به همین دلیل با گذشت زمان بیشتر دسترسی به داده‌های موجود در حافظه‌های فلش سخت‌تر شده و ممکن است با گذشت زمان اطلاعات موجود بر روی آن نه تنها قابل خواندن نباشند بلکه بازیابی آن‌ها نیز غیر ممکن شود و یا حتی این مورد نیز ممکن است که با فرسوده شدن فلش برای متصل کردن آن به دستگاه به مشکل برخورد کرده و به راحتی توسط دستگاه قابل شناسایی نباشد.

تمامی این امور موجب می‌شود ریکاوری فلش با گوشی و یا دیگر دستگاه‌ها بسیار سخت و یا حتی غیرممکن شود. به همین دلیل برای حفاظت از اطلاعات شخصی موجود در فلش مموری ها بهتر است که استفاده از آن‌ها را کاهش دهید.

به کار بردن فلش مموری خود را کاهش دهید

فلش مموری را در صورت عدم استفاده از کامپیوتر خود جدا کنید

بسیاری از افراد عادت دارند که حتی پس از متصل نمودن فلش مموری به دستگاه و استفاده از تمامی اطلاعات و داده‌ها، آن را به صورت وصل شده به دستگاه خود باقی بگذارند و به عبارتی بهتر درایو Usb خود را از کامپیوتر جدا نکنند. این کار می‌تواند باعث فرسودگی فلش شما شود.

نگه‌داشتن حافظه فلش بر روی کامپیوتر موجب می شود که سیستم به صورت خودکار بر روی آن داده‌هایی بنویسد که در نهایت این کار موجب خراب شدن حافظه فلش خواهد شد.

سخن پایانی

فلش مموری با توجه به مزایایی که دارد امروزه بسیار به کار می‌رود. اما از جمله معایب آن این است که با هر اشتباه این احتمال وجود دارد که داده‌های آن حذف و یا دزدیده شوند. در این مطلب سعی بر این بود که شما را با روش‌های مختلف حفاظت از اطلاعات شخصی موجود در فلش مموری ها آشنا کنیم. اما در صورت مواجه شدن با هر نوع اختلال و یا از دست داده و اطلاعات از فلش باید از شخص ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

مرکز دیتا ریکاوری ایران اماده ارائه انواع مختلفی از خدمات مربوط به ریکاوری اطلاعات شامل فلش ( اعم از ریکاوری فلش فرمت شده و ریکاوری فلش سوخته و .. ) ، ریکاوری رم اس دی، بازیابی اطلاعات انواع هارد های اکترسنال و اینترنال و …را بابیش از 15 سال تجربه می باشد این مرکز مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها در این زمینه بوده و شما میتونانید با تماس با این شرکت از خدمات بازیابی اطلاعات با کیفیت استفاده نمایید.

فلش مموری را در صورت عدم استفاده از کامپیوتر خود جدا کنید

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//