انواع روغن کمپرسور و فاکتور های مهم در هنگام خرید آن

انواع روغن‌ کمپرسور به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: روغن‌های معدنی (استاندارد) و روغن‌های مصنوعی. روغن‌های معدنی از منابع طبیعی مانند نفت خام به دست می‌آیند و برای بسیاری از کمپرسورها مناسب هستند. این نوع روغن‌ها خصوصیاتی از قبیل پایداری در شرایط حرارتی و فشاری مختلف دارند بعلاوه روغن‌های مصنوعی با استفاده از ترکیبات شیمیایی تولید می‌شوند و اغلب برای کاربردهای خاصی مانند شرایط دمایی یا فشاری خاص مناسب هستند. در این مطلب به بررسی انواع روغن‌های کمپرسور خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم روغن مناسب برای کمپرسور خود را انتخاب کنید.

انواع روغن کمپرسور

روغن کمپرسور یک ماده ضروری برای کارکرد صحیح و راندمان مناسب آن است که انواع مختلفی دارد. انتخاب نوع مناسب روغن باید با توجه به نوع کمپرسور انجام شود.

روغن معدنی یا استاندارد

روغن کمپرسور استاندارد که به طور متداول به عنوان روغن معدنی نیز شناخته می‌شود، از پایه‌های معدنی ساخته شده است که خصوصیات ویژه‌ای برای کاربردهای مختلف ارائه می‌دهد. این مدل از انواع روغن کمپرسور به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد، در بسیاری از صنایع و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با وجود مزایای گفته شده می‌توان به عواملی اشاره کرد که ممکن است باعث مصرف سریع‌تر و کاهش بازدهی آن نسبت به روغن‌های مصنوعی شود؛ مانند تبخیر بیشتر آن در شرایط مختلف.

روغن استاندارد همچنین به دلیل ویژگی‌های انتقال بالاتر، می‌تواند به شکل سریع‌تری وارد شبکه هوای فشرده شود و واکنش‌پذیری بیشتری نسبت به مواد دیگر نیز داشته باشد. این ویژگی به دلیل وجود زنجیره کربنی اشباع نشده با هیدروژن در روغن استاندارد برمی‌گردد.

روغن مصنوعی

روغن کمپرسور مصنوعی یا سنتیک به عنوان دسته دوم از انواع روغن کمپرسور شناخته می‌شود که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و ترکیبات شیمیایی ساخته می‌شوند. این نوع روغن‌ها به دلیل ویژگی‌های برتری که دارند، به عنوان گزینه اصلی برای کمپرسورهای پرکارکرد و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پایه‌های مصنوعی این روغن‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند و این روغن‌ها قابلیت ارائه عملکرد بهتر و پایدارتری نسبت به روغن‌های استاندارد یا معدنی دارند.

یکی از مزایای اصلی استفاده از روغن‌های مصنوعی، عدم بروز مشکلاتی مانند تبخیر زیاد در شرایط کاری مختلف است که باعث افزایش مدت زمان عمر و کارایی کمپرسور می‌شود همچنین، این دسته از انواع روغن کمپرسور به دلیل کیفیت بالا و سرعت کمتر در مصرف، موجب بهبود سلامت کمپرسور و افزایش عمر آن می‌شود. با در نظر گرفتن تمامی این مزایا، استفاده از روغن کمپرسور باد مصنوعی به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه و منطقی برای کمپرسورهای پرکارکرد و صنعتی در نظر گرفته می‌شود.

شما می توانید برای آشنایی با روغن مخصوص کمپرسور باد یکی از کمپرسور های پر کاربرد درصنایع گوناگون کلیک کنید.

روغن کمپرسور مناسب از چه اجزایی تشکیل شده است؟

در ابتدا شما باید با توجه به نوع دستگاه، بهترین روغن مخصوص کمپرسور را خریداری کرده و از آن استفاده کنید؛ لازم به ذکر است روغنی که باید برای دستگاه استفاده می‌کنید، یک سری معیارهای مخصوص به خود را داشته باشد که از دو جز اصلی تشکیل شده است؛ روغن پایه و مواد افزودنی.

روغن پایه

این قسمت از مواد نفتی تشکیل شده است به همین دلیل اگر روی بسته‌بندی روغن مخصوص پمپ باد دقت کرده باشید، یک‌سری علائم اختصاری می‌بینید که این علائم نوع و پایه روغن را مشخص می‌کند؛ علائمی که نوشته می‌شود به شرح زیر است:

MO : روغن های سری Mineral
PAO : روغن های سری Poly Alpha Olefin
POE : روغن های سری Polyol Ester
PVE : روغن های سری Poly vinyl ether
AB : روغن های سری Alkyl Benzene

مواد افزودنی

برای اینکه در ساختار روغن‌های صنعتی نوع شیمیایی و فیزیکی آن با یکدیگر تفاوت داشته باشد، یک سری مواد افزودنی به روغن پایه اضافه می‌شود؛ در روند تهیه روغن باید بسیار دقت شود تا در نهایت از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

روغن مخصوص کمپرسور

فاکتور های مهم در هنگام خرید انواع روغن کمپرسور

در هنگام خرید روغن برای کمپرسور، برخی فاکتورهای حیاتی وجود دارند که باید در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. از آنجا که هر کمپرسور نیازهای خاص خود را دارد، شناخت دقیق این فاکتورها به شما کمک می‌کند تا روغن مناسبی را انتخاب کنید که عمر و کارایی کمپرسور را به حداکثر برساند. این پارامترهای مختلف عبارتند از:

نوع کمپرسور

هر نوع کمپرسور نیاز به روغنی با ویژگی‌ها و خصوصیات خاص دارد که با سیستم آن سازگار باشد. شناخت دقیق از نوع کمپرسور و توصیه‌های تولیدکننده در این زمینه اهمیت بسزایی خواهد داشت.

نقطه جوش و انجماد

نقطه جوش انواع روغن کمپرسور نشان‌دهنده دمایی است که روغن در آن شروع به تبخیر می‌کند و این امر باید با شرایط عملکرد کمپرسور همخوانی داشته باشد تا از آسیب به سیستم جلوگیری شود همچنین، نقطه انجماد روغن نیز نشان‌دهنده دمایی است که روغن در آن از حالت مایع به حالت جامد تبدیل می‌شود. به همین خاطر باید به این پارامتر هم توجه کنید تا در دماهای پایین باعث مشکلات عملکردی نشود.

ویسکوزیته

ویسکوزیته نشان‌دهنده ضخامت و میزان رقیق بودن روغن است و مستقیماً بر عملکرد کمپرسور تأثیر می‌گذارد. انتخاب روغن با ویسکوزیته مناسب به توانایی کمپرسور، شرایط محیطی و دمای عملکرد بستگی دارد. همچنین، ویسکوزیته باید تطابق مناسبی با دستورالعمل‌های تولید کمپرسور داشته باشد تا از طول عمر و کارایی بهینه این دستگاه اطمینان حاصل شود.

مواد افزودنی

برخی از مواد افزودنی می‌توانند عمر مفید انواع روغن کمپرسور را افزایش دهند، مقاومت به اکسیداسیون را بالا ببرند یا در مقابل حرارت و فشار بیشتر مقاومت بیشتری ایجاد کنند.

برند

برندهای معروف و معتبر معمولاً از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده می‌کنند و در فرآیند تولید آن‌ها نیز استانداردهای بین‌المللی رعایت می‌شود.

مقاومت در برابر زنگ زدگی

روغن‌هایی که مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی دارند، معمولاً به اکسیداسیون کمتری دچار می‌شوند و در نتیجه، طول عمر کمپرسور را بهبود می‌بخشند. این ویژگی خصوصا در شرایطی که کمپرسور به طور مداوم کار می‌کند و در معرض هوا و رطوبت قرار دارد، حائز اهمیت است.روغن کمپرسور

سخن آخر

روغن‌های کمپرسور به دو دسته اصلی یعنی روغن‌های معدنی (استاندارد) و روغن‌های مصنوعی، تقسیم می‌شوند. انتخاب مناسب بین این دو نوع روغن باید با توجه به نیازهای خاص و شرایط کاری کمپرسور انجام شود تا عمر و کارایی دستگاه به حداکثر برسد. در هنگام خرید روغن کمپرسور فاکتورهایی مانند نوع کمپرسور، نقطه جوش و انجماد روغن، ویسکوزیته، مواد افزودنی، برند و مقاومت در برابر زنگ زدگی بسیار حیاتی هستند. هر کدام از این فاکتورها تأثیر زیادی بر عملکرد و عمر روغن دارند. با در نظر گرفتن این فاکتورها، انتخاب بهترین روغن کمپرسور، به بهبود کارایی و عمر دستگاه شما کمک خواهد کرد.

با توجه به پارامترهای مختلفی که در زمینه خرید انواع روغن کمپرسور به آن‌ها اشاره شد، بهتر است برای خرید روغن مخصوص کمپرسور حتما با مشاوران شرکت هایی مانند روتوپارس در تماس باشید زیرا آنها با بررسی نوع کمپرسور و و اطلاع از برترین برندهای این محصول، به شما کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//