فاکتورهای مهم در هنگام خرید و ثبت دامنه که هرکسی نمی‌داند!

انتخاب آدرس اینترنتی برای وب‌سایت یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در طول فعالیت دیجیتال خود می‌گیرید. می‌شود گفت که جزو تصمیماتی است که تغییر آن از نظر برندینگ بسیار پرهزینه‌ است. بنابراین لازم است بیش‌ترین دقت را در این انتخاب به کار بگیریم.

در این مقاله لیستی از نکات را به شما یادآوری خواهیم کرد تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را انجام بدهید.

منظور از دامنه چیست؟

وب‌سایت‌ها در واقع صفحاتی از وب هستند که به دلیل داشتن یک آدرس مشترک به نام دامنه، به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند.

درست مثل ورق‌هایی که با داشتن شیرازه و جلد به یک کتاب جامع تبدیل می‌شود.این یکسان بودن دامنه باعث می‌شود هرکسی هریک از صفحات سایت را چه تصادفاً و چه به عمد پیدا کند، تشخیص بدهد که متعلق به کدام وب سایت‌است.

بنابراین در جواب سوال دامنه چیست به صورت خلاصه باید بگوییم که دامین یا آدرس اینترنتی مجموعه‌ای از حروف و اعداد است که کاربران با مراجعه به آن می‌توانند به وب سایت دسترسی پیدا کنند.

مفهوم نام و پسوند دامنه یعنی چه؟

هر دامین از دو بخش نام و پسوند دامنه تشکیل می‌شود. پسوند همان بخش چند حرفی است که پس از دات می‌آید، مثل .com

نام دامنه بخشی است که پیش از دات پسوند می‌آید. مثلاً در آدرس sanjesh.org بخش اول یعنی sanjesh نام دامین است.

منظور از خرید دامنه چیست؟

درواقع با پرداخت هزینه‌ي ثبت دامین، شما مجوز استفاده از یک آدرس اینترنتی را برای مدت مشخصی در اختیار می‌گیرید. یعنی در واقع دامنه را مثلاً برای یک سال اجاره می‌کنید. اما امتیاز مادام‌العمر دامین‌ها در اختیار رجیسترارهاست.

بهترین دامنه برای سایت چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتخاب دامنه برای یک وب‌سایت درست مثل انتخاب نام برای یک نوزاد است: انتخابی که به احتمال خیلی زیاد تا پایان عمر همراهش می‌ماند. این انتخاب از دو جهت اهمیت دارد: سئو و برندینگ.

با وجود اختلاف نظرها روی میزان تاثیرگذاری دامنه در سئو، اما بهتر است حین ثبت دامنه برخی نکات را در نظر داشته باشیم.

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

بیایید همین حالا به لیست دلایلی بپردازیم که باعث می‌شوند انتخاب، ثبت و خرید دامنه

چیزی بیش از نام برند به علاوه‌ی .com باشد:

‍۱. سادگی نام دامنه و علائم نگارشی

استفاده از اعداد، خط تیره و علامت سوال و سایر علائم نگارشی گرچه از نظر امکان ثبت مانعی ندارد اما توصیه نمی‌شود. چرا که اولاً طبق تجربه و آماری که گوگل از وب‌سایت های اسپم دارد تعداد زیادی از این نوع دامنه‌ها به صورت رندوم و با استفاده از علائم نگارشی ثبت می‌شوند.

علاوه بر این به خاطر سپردن دامینی که فقط از حروف تشکیل شده باشد برای کاربران‌تان ساده‌تر خواهد بود.

۲. طول دامنه مناسب را در نظر داشته باشید

بیایید و صادقانه‌تر به این مسئله توجه کنیم که دوره‌ی طمطراق گذشته است. حالا کاربران بیش از هر چیز به سادگی دسترسی توجه می‌کنند. هرچه دامنه شما طولانی‌تر باشد به خاطر سپردن آن دشوارتر می‌شود. بنابراین دسترسی مستقیم به وب‌سایت شما کم‌تر می‌شود.

محدودیت کاراکتر برای ثبت دامنه ۶۳ است اما توصیه می‌شود سقف ۲۲ کاراکتر را در نظر داشته باشید.

۳. نحوه انتخاب پسوند دامنه

پسوندهای دامین دسته‌های مختلفی دارند و هر دسته برای کاربرد به خصوصی درنظر گرفته شده‌است. به طور مثال پسوندهای org و edu کاربرد مشخصی برای ارگان ها و موسسات آموزشی دارند و اگر شاخه‌ی فعالیت شما یکی از این دو نیست نمی‌توانید ‌آن‌ها را به کار بگیرد.

نحوه انتخاب و خرید دامنه

پیش از ثبت دامین مطمئن شوید پسوند مناسب و مرتبطی را انتخاب کرده‌اید.

حتی در مواردی که منعی وجود نداشته باشد نیز پسوندها می توانند در رتبه بندی تاثیرگذار باشند. مثلاً موضوع فعالیت یک سایت خبری با پسوند .press ساده‌تر برای گوگل مشخص می‌شود. جالب است بدانید شما می‌توانید از بین ۸۰۰ نوع پسوند دامین انتخاب کنید.

۴. بررسی تاریخچه و استعلام مالکیت دامنه

اگر نام دامنه‌ای که در نظر دارید آن را خریداری کنید، منحصر به فرد باشد احتمالش پایین است که قبل از شما مالک دیگری داشته باشد و به دلیل تمدید نکردن دامنه مالکیت آن را از دست داده باشند.

به دلیل همین احتمال بهتر است پیش از خریداری دامنه آزاد، تاریخچه مالکیت‌های آن را بررسی کنید. تا اطمینان پیدا کنید که چه فعالیت‌هایی قبلاُ روی این دامنه انجام گرفته است. چرا که پیشینه‌ی سئویی دامنه شما بسیار در رتبه‌های جدیدی که با آن کسب خواهید کرد تاثیرگذار خواهد بود.

به طور مثال اگر این دامنه پیش از شما جریمه‌های زیادی از گوگل گرفته باشد شانس شما برای سئوی کلاه سفید هم پایین خواهد بود.

دو نمونه از بهترین ابزارهایی که می‌توانید برای این کار استفاده کنید Wayback Machine و Wayback Machine هستند که امکانات اولیه‌ی آن‌ها رایگان است.

استعلام مالکیت دامنه

ابزارهای استعلام تاریخچه دامنه به شما امکان می‌دهند از سابقه‌ی سئویی دامین خود مطمئن شوید.

  • منظور از استعلام مالکیت دامنه سایت دقیقاً چیست؟

گرچه اصطلاحی که درباره دریافت امتیاز دامنه به کار می‌بریم، خرید دامنه است اما در واقع فعلی که انجام می‌شود اجاره آدرس اینترنتی به مدت یک یا پنج سال است. در طی فرآیند استعلام، در واقع ما به سایت‌های مرجع مراجعه می‌کنیم و سعی می‌کنیم بفهمیم دامنه‌ای که برای ما بهترین است،ِدر حال حاضر اجاره شده یا خیر. امتیاز دائمی این دامنه‌ها در اختیار رجیسترارها قرار دارد.

شما می‌توانید استعلام دامنه موردنظرتان را از وب سایت‌های بین المللی بگیرید. شناخته شده‌ترین مرجع بین المللی دامنه سایت   WHO.is  است.

۵. بررسی امکان ایجاد حساب شبکه اجتماعی

موردی که در هنگام خرید دامنه کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد ارتباطی است که بهتر است به سادگی میان دامین و آیدی شما در شبکه‌های اجتماعی برقرار شود. اگر سوشال مارکتینگ نیز از جمله‌ اهداف اصلی آینده‌ی کسب و کار شماست، بهتر است پیش از خرید دامنه بررسی کنید که هندل آن در شبکه‌های اجتماعی نیز آزاد باشد.

به این دلیل که اگر مخاطبانی از طریق شبکه‌های اجتماعی با شما آشنا می‌شوند بتوانند ساده‌تر نام دامنه‌ تان را به خاطر بیاورند و بالعکس. هرچه تفاوت آیدی شبکه‌های اجتماعی شما با آدرس اینترنتی سایت‌تان بیش‌تر باشد دسترسی مخاطبان به دیگری پیچیده‌تر می‌شود.

اما اگر جز وب‌سایت نیازی به رسانه‌ی دیجیتال دیگری ندارید اهمیتی ندارد که این مرحله را طی کنید.

۶. فضا را برای رشد مهیا نگه دارید

اگر در حال حاضر مشغول ارائه یک نوع کالا یا خدمات هستید اما احتمال می‌دهید که در آینده کارتان رو به رشد باشد بهتر است در نحوه انتخاب دامنه به این مسئله هم فکر کنید. مثلاً سایت فروشگاهی دلیوری گل که در حال حاضر با یک گلخانه پرورش رز همکاری دارد، اما می‌داند که در آینده در سایر شاخه‌ها نیز فعالیت خواهد کرد و انواع دیگری از گل‌ها و گیاهان زینتی را به محصولات خود اضافه می‌کند نباید خود را به دامنه rose.shop محدود کند.

این مسئله باعث می‌شود کاربران درباره کارکرد سایت شما چیزی را به خاطر بسپرند که نمی‌خواهید.

آیا استفاده از اعداد در نام دامنه باعث کاهش امتیازات سئو می‌شود؟

گرچه دلیل تئوریکی برای این توصیه وجود ندارد اما بر اساس تجربه بهتر است در صورتی که دلیل موجهی ندارید از اعداد در نام دامنه انتخابی خود استفاده نکنید.

بهترین سایت برای ثبت و خرید دامنه چیست؟

نمایندگی‌های رسمی رجیسترارها بهترین گزینه‌ها برای ثبت دامین هستند.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب، ثبت و خرید دامنه پرداختیم. در صورتی که سوالی در این باره در ذهن شما جا مانده‌، می‌توانید از ما بپرسید و پاسخ بگیرید.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//