نحوه استخراج فایل Exe در اندروید

در بین فایل‌های اجرایی، فایل‌های با پسوند Exe، جزو اصلی‌ترین برنامه‌های مدرن به شمار می‌روند که محبوبیت بالایی نیز دارند. این فایل‌ها به نوعی یک ورودی برای برنامه‌های کاربردی معروف هستند و در سیستم عامل ویندوز، استفاده زیادی دارند. باز کردن فایل Exe در اندروید برخلاف سیستم عامل ویندوز، کار ساده‌ای نیست و به همین دلیل برای برخی از افراد به نوعی یک چالش است؛ بنابراین در مقاله پیش رو قصد داریم تا به نحوه باز کردن و اجرای فایل Exe در اندروید بپردازیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

نحوه باز کردن فایل Exe در اندروید

اگر شما یک طراح، گیمر یا حتی کاربر حرفه‌ای رایانه‌های شخصی باشید، به احتمال زیاد بارها و بارها با فایل‌هایی با پسوند exe مواجه می‌شوید و از طرفی در اکثر اوقات نمی‌توانید هیچ یک از آن‌ها را در گوشی خود باز کنید.

به طور کلی استخراج یا باز کردن فایل Exe در اندروید، کماکان یکی از مهم‌ترین چالش‌های این سیستم عامل محبوب به شمار می‌رود.

در صورتی که موفق به باز کردن فایل Exe در اندروید نشوید، نمی‌توانید اطلاعات آن‌ها را به دست آورید و این موضوع می‌تواند در پیش بردن امور کار روزانه شما اختلال ایجاد کند. خوشبختانه روش‌هایی برای باز کردن فایل exe در اندروید وجود دارند که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

باز كردن فايل exe در اندرويد

تبدیل فایل exe به apk اندروید

فایل‌های apk در دستگاه‌هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، دقیقا عملکردی مشابه با فایل‌های exe در کامپیوتر دارند.

فایل‌های apk در اصل فایل‌های Installer یا نصب‌کننده نرم افزارها (معمولا بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها) در سیستم عامل اندروید هستند؛ بنابراین برای اجرای یک فایل exe در موبایل، باید آن را به apk تبدیل کنید.

همان‌طور که گفته شد، روش‌هایی برای باز کردن فایل Exe در اندروید وجود دارند. اما باید بدانید که تنها تعداد محدودی از این فایل‌ها قابل اجرا شدن در تلفن‌های همراه اندروید هستند. از طرفی دیگر، اصلا انتظار نداشته باشید که این برنامه‌ها روی گوشی موبایل، دقیقا با تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های رایانه‌ها اجرا شوند.
این روزها تقریبا تمامی برنامه‌های ویندوز، یک نسخه اندروید نیز دارند. به عنوان مثال نرم‌افزارهای پیام‌رسانی مثل تلگرام یا واتسپ دارای نسخه ویندوز و اندروید هستند که با توجه به نیاز و شرایط، می‌توان هرکدام از آن‌ها را نصب نمود.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اصولا چه نیازی به استخراج فایل exe در اندروید وجود دارد؟

باز کردن فایل exe در اندروید معمولا برای گیمرهایی که به بازی‌های قدیمی کامپیوتر علاقمند هستند مناسب است؛ زیرا با استفاده از فایل‌های exe می‌توانند این بازی‌ها را به صورت محدود روی تلفن همراه اندروید خود اجرا کنند.

تصویری از یک گوشی در دست که در آن نحوه تبدیل فایل exe به apk اندروید نمایش داده شده

در ادامه به بیان دو روش می‌پردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فایل‌های exe (باز هم تاکید می‌کنیم که تنها تعداد محدودی از برنامه‌ها و بازی‌های قدیمی کامپیوتر) را به apk تبدیل کرده و روی تلفن همراه اندروید خود نصب کنید.

روش اول تبدیل نرم افزار exe به apk

مراحل روش اول تبدیل نرم‌افزار با پسوند exe به apk، به منظور باز کردن فایل exe در اندروید، بدین شرح هستند:

  • قبل از هر چیز، باید یک ابزار تبدیل یا همان «Convertor» مخصوص را روی کامپیوتر خود نصب کنید. پیشنهاد ما به شما برنامه «APK Installer and Launcher» است. با کلیک روی لینک زیر، می‌تواند این برنامه را دانلود نمایید.دانلود نسخه دسکتاپ
  • بعد از اتمام دانلود، برنامه را روی سیستم عامل ویندوز خود نصب کنید. با اولین اجرای برنامه، دو گزینه «I have the Setup File» و «I have a portable application» را مشاهده خواهید کرد. در این مرحله، باید گزینه دوم یعنی «I have a portable Application» را انتخاب کنید.مرحله اول روش نصب APK Installer and Launcher

اکنون برنامه با موفقیت راه‌اندازی شده است و می‌توانید برنامه exe مورد نظر خود را برای تبدیل به apk انتخاب کنید. بعد از انتخاب و بارگذاری فایل، روی گزینه «Convert» کلیک کنید تا عملیات آغاز شود.

توجه داشته باشید که مدت زمان انجام این کار، به سیستم شما و همچنین حجم فایل انتخاب شده بستگی دارد.

بعد از اتمام عملیات، می‌توانید فایل apk که برنامه در اختیار شما قرار داده است را به تلفن دستگاه اندروید خود انتقال داده و آن را نصب نمایید.

روش دوم تبدیل نرم افزار exe با apk

اگر به هر دلیل، روش اول تبدیل فایل exe به apk اندروید برایتان نتیجه‌ای در بر نداشت، می‌توانید از روش دیگری استفاده کنید که مراحل آن، به شرح زیر است:

  • ابزار «EXE to APK converter» را از طریق لینک زیر دانلود کرده و سپس روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود نصب نمایید. دانلود نسخه دسکتاپاین برنامه نیز یکی دیگر از مبدل‌هایی است که می‌توانید روی آن حساب کنید. خوشبختانه تجربه کاربرانی که از «EXE to APK converter» استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد که تا حد زیادی قابل اعتماد است.
  • برای اجرای برنامه، روی آن کلیک کنید (این برنامه نیازی به نص»” کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده، پوشه یا فولدر مقصد را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.
  • در این مرحله، فایل exe که قصد تبدیل آن به apk را دارید، انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.
  • پس از انتخاب فایل، روی «click on Convert» کلیک کنید.
  • منتظر باشید تا فرایند تبدیل تمام شود.ابزار EXE to APK converter برای تبدیل EXE به APk در اندروید مناسب است.

اکنون می‌توانید به پوشه مقصد که در زمان اجرای برنامه انتخاب کرده‌ بودید بروید و فایل APK را به تلفن همراه اندرویدی خود انتقال دهید.

نحوه اجرای فایل exe در اندروید

اجرای فایل exe در اندروید برای طرفداران بازی‌های قدیمی کامپیوتر که قصد اجرای این بازی‌ها در دستگاه‌های اندرویدی مثل گوشی همراه و تبلت را دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به منظور اجرای فایل exe در اندروید از روش‌های مختلفی می‌توان بهره گرفت که در ادامه به بیان دو مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

استفاده از Inno Setup Extractor

«Inno Setup Extractor» یک روش مستقیم برای باز کردن فایل Exe در اندروید و اجرای آن است. این برنامه به نوعی ساده‌ترین ابزار برای اجرای فایل‌های EXE در اندروید نیز محسوب می‌شود. به عنوان اولین قدم، از طریق لینک زیر، این نرم افزار کاربردی را دانلود کرده و روی تلفن همراه یا تبلت خود نصب نمایید.دانلود برنامه از گوگل پلی

بعد از نصب برنامه و به منظور باز کردن فایل exe در اندروید باید فایل EXE مد نظر خود را به تلفن همراه خود منتقل کرده و از طریق اپلیکیشن مدیریت فایل، به آن دسترسی پیدا کنید.

روی این فایل ضربه زده و آن را با برنامه Inno Setup Extractor باز کنید. با انجام این کار، استخراج فایل EXE شروع شده و پس از گذشت چند دقیقه، فایل APK در اختیار شما قرار می‌گیرد. Inno Setup Extractor یک روش مستقیم برای استخراج فایل EXE در اندروید محسوب می شود.

استفاده از DOS BOX

اگر قبل از این، تجربه اجرای برنامه‌های قدیمی در سیستم‌عامل‌ جدید را داشته‌اید، احتمالا با برنامه‌های «DOS BOX» آشنایی دارید. خبر خوب این‌که برخی از این برنامه‌ها برای سیستم‌ عامل اندروید و در فروشگاه گوگل پلی، در دسترس کاربران قرار دارند.

برنامه «aFreeBox» یکی از بهترین شبیه‌سازهای DOS BOX برای باز کردن پرونده‌های exe در اندروید است. اگر این برنامه را روی تلفن همراه خود نصب کنید، ممکن است بتوانید برخی از فایل‌های exe را با موفقیت اجرا کنید (البته تنها برخی از آن‌ها را). برای دانلود aFreeBox می‌توانید از لینک زیر استفاده نمایید.دانلود برنامه از گوگل پلی

DOS BOX را برای باز کردن پرونده‌های exe در اندروید می توان به کار گرفت.

بعد از دانلود و نصب برنامه، فایل exe مورد نظر خود را به تلفن همراه یا تبلت اندرویدی‌تان منتقل کنید. اکنون aFreeBox را اجرا کرده و دستور «cd\folder name» را تایپ کنید (به جای folder name نام پوشه‌ای که فایل exe در آن قرار دارد را وارد کنید).

نحوه اجرای فایل های APK در کامپیوتر

تا این‌جا به روش‌های باز کردن فایل Exe در اندروید پرداختیم. اما سوال این‌جاست که آیا روش‌هایی برای انجام معکوس این کار، یعنی اجرای فایل apk در ویندوز نیز وجود دارند؟ پاسخ مثبت است.

با استفاده از شبیه‌سازهای اندروید، می‌توانید برنامه‌های دل‌خواه خود را به راحتی و بدون هیچ مشکلی در کامپیوتر نیز اجرا کنید.

ما در مقاله «معرفی چند شبیه ساز برتر اندروید» به صورت کامل به بررسی بهترین ابزارهای تبدیل apk به exe پرداخته‌ایم. اگر شما نیز یکی از علاقمندان اجرای بازی‌ها یا برنامه‌های اندروید در کامپیوتر هستید، توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

کلام آخر

فایل‌های exe در حالت عادی در اندروید قابل اجرا نیستند و با استفاده از تکنیک‌های مختلفی می‌توان آن‌ها را استخراج کرد. در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک نحوه باز کردن فایل Exe در اندروید و اجرای فایل exe در اندروید را بیان کردیم.

در پایان از شما عزیزان خواهشمندیم که هرگونه نظرات، تجربه‌ و سوال در خصوص استخراج فایل exe در اندروید و اجرای آن را در قسمت نظرات بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول

آیا exe یک فایل متنی است؟

exe پسوندی است که برای فایل‌های اجرایی (executable) استفاده می‌شود. فایل‌های اجرایی، فایل‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان برنامه در کامپیوتر اجرا شوند.

آیا فایل های exe ایمن هستند؟

باز کردن هر فایل exe که با آن روبرو می‌شوید امن نیست. این موضوع در خصوص فایل‌های با پسوندهای دیگر هم صادق است و به شدت به منبع فایل بستگی دارد اگر فایل exe را از یک منبع نامعتبر دریافت می کنید، باید از آنتی‌ویروس خود برای اسکن فایل استفاده نمایید تا از سلامت و ایمنی آن اطمینان یابید.

آیا جاوا یک فایل exe است؟

فایل Java exe نوعی فایل اجرایی است که یک برنامه جاوا را اجرا می‌کند.  یک برنامه جاوا معمولاً به عنوان یک فایل JAR پک می‌شود که مخفف Java Archive است.

آیا exe یک فایل ویدئویی است؟

خیر، فرمت exe برای ویدیو وجود ندارد و اگر به طور اتفاقی ویدیویی را با این پسوند دانلود کردید، بلافاصله آن را پاک کنید زیرا ممکن است ویروس باشد.

4.3 | (7)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
14
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//