روش های ضبط مکالمه تلفنی در گوشی موبایل اندروید

دلایل زیادی وجود دارند که بخواهید یک مکالمه تلفنی را ضبط کنید. ممکن است از آن به عنوان یک راهنمای آموزشی استفاده کنید یا اینکه به یادداشت برداری خود اعتماد ندارید و ترجیح می‌دهید یک فایل صوتی در اختیار داشته باشید. بهرحال سیستم عامل اندروید، ضبط مکالمه تلفنی را برای کاربران خود فراهم کرده است؛ اما نه به سادگی!

متاسفانه گوگل این قابلیت را به صورت مستقیم در سیستم عامل اندروید، قرار نداده است. به همین دلیل، برای ضبط مکالمه در دستگاه‌هایی که از این سیستم عامل استفاده می‌کنید، نیاز به ابزارها و برنامه‌های جانبی دارید.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به بررسی بهترین برنامه‌ها و روش‌های ضبط مکالمه در اندروید بپردازیم. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به این قابلیت جذاب علاقمند شده‌اید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

آیا ضبط مکالمه قانونی است؟

اولین سوالی که ذهن کاربران را درگیر می‌کند، این است که آیا ضبط مکالمه قانونی است؟ متاسفانه در بسیاری از مواقع، پاسخ منفی است. به عبارتی دیگر، شما برای ضبط کردن صدای فردی که پشت خط قرار دارد، نیاز به کسب اجازه از او دارید؛ در غیر این‌صورت، مرتکب یک کار غیرقانونی شده‌اید!

البته به این نکته توجه داشته باشید که ضبط صدا در کشورمان جرم محسوب نمی‌شود و پیگرد قانونی نیز ندارد. اما از طرفی دیگر، نمی‌توانید از آن به عنوان یک مدرک در دادگاه‌های مختلف استفاده کنید. بنابراین اگر به دنبال اثبات یک جرم از سمت طرف مقابل هستید، ضبط مکالمه را به کلی فراموش کنید.

به هر حال، بهتر است قبل از اینکه برای ضبط مکالمه اقدام کنید، ابتدا از فردی که در حال صحبت با او هستید هم اجازه بگیرید. زیرا به این ترتیب، به حریم شخصی وی احترام گذاشته‌اید.

معرفی برنامه های ضبط مکالمه در اندروید

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، برای ضبط مکالمه در سیستم عامل اندروید، نیاز به ابزارها یا برنامه‌های جانبی (شخص ثالث) دارید. اما توجه داشته باشید که بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که در این رابطه معرفی می‌شوند، قابل اعتماد نیستند و در عمل، کار شما را راه‌ نمی‌اندازند!

به همین دلیل ما تصمیم داریم به معرفی بهترین برنامه‌های ضبط مکالمه در اندروید بپردازیم. این اپلیکیشن‌ها به خوبی تست شده و امتحان خود را در میان کاربران مختلف، پس داده‌اند.

برنامه ضبط مکالمه ACR

اپلیکیشن ACR که مخفف Another Call Recorder است، بهترین ابزار رایگان ضبط مکالمه در سیستم عامل اندروید است. این برنامه، مکالمه‌های ضبط شده را بر اساس نام مخاطبین و شماره تماس آن‌ها، لیست می‌کند. برای جستجو در میان فایل‌های ضبط شده، می‌توانید از نام و شماره تماس مخاطبین خود استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این برنامه، پشتیبانی از یک سطل آشغال است. به این معنی که مکالمه‌های حذف شده به صورت مستقیم پاک نمی‌شوند و در عوض، به سطل آشغال منتقل می‌شوند. به این ترتیب، می‌توانید برخی از این فایل‌ها را در صورت تمایل و به ساده‌ترین شکل ممکن، ریکاوری کنید.

برنامه ضبط مکالمه ACR

از دیگر قابلیت‌های برجسته ACR می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پاک کردن مکالمه‌های قدیمی به صورت خودکار
  2. علامت‌گذاری برخی مکالمات به عنوان فایل‌های مهم (به انتخاب شما)
  3. امکان انتخاب چند فایل به صورت همزمان برای ارسال یا حذف
  4. پشتیبانی از رمز عبور برای مکالمه‌های ضبط شده
  5. امکان ضبط مکالمه با فرمت‌های MP3 و WAV و …
  6. پشتیبانی از زمان‌بندی برای شروع ضبط

تذکر: ممکن است برخی از تلفن‌ها به دلیل نوع CPU یا تنظیمات داخلی، از برنامه ACR پشتبانی نکنند. این برنامه از سیستم عامل‌های اندروید 5 و نسخه‌های بالاتر پشتیبانی می‌کند و در فروشگاه گوگل پلی، نمره 3.4 از 5 را از کاربران اندروید، دریافت کرده است.

دانلود برنامه ACR

بهترین راه برای دانلود این اپلیکیشن ضبط مکالمه، مراجعه به فروشگاه گوگل پلی است. با استفاده از لینک زیر، می‌توایند وارد صفحه ACR در پلی استور شده و با ضربه زدن روی Install به راحتی این برنامه را روی تلفن همراه اندروید خود نصب کنید.

دانلود برنامه از گوگل پلی

جدیدترین نسخه این برنامه، در 27 می 2021 به روز رسانی شده است. در حال حاضر، بیش از 10 میلیون نفر در سراسر جهان، ACR را روی دستگاه اندرویدی خود نصب کرده‌اند.

Google Voice

به عنوان یک گزینه برای ضبط مکالمه در اندروید، می‌توانید روی Google Voice نیز حساب کنید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید به تماس‌های صوتی خود دسترسی داشته باشید، پست صوتی را چک کنید و بله درست شنیدید: حتی به ضبط مکالمه‌های تلفنی در اندروید نیز بپردازید.

در ابتدا باید با استفاده از شماره تماس خود، یک حساب در Google Voice ایجاد کنید. سپس برنامه Voice را باز کرده و بعد از ورود به منوی تنظیمات، گزینه incoming call را فعال نمایید. از این به بعد، برای تماس به مکالمه‌های تلفنی خود، بعد از پاسخ دهی به یک تماس، عدد 4 را فشار دهید تا ضبط به صورت اتوماتیک شروع شود.

ابزار google voice

بعد از پایان مکالمه، می‌توانید دوباره عدد 4 را فشار دهید تا فرایند ضبط، به پایان برسد. توجه داشته باشید که فایل رکورد شده، مانند یک پیام صوتی ذخیره می‌شود و می‌توانید از طریق Google Voice به آن گوش دهید.

توجه: ابزار Google Voice تنها تماس‌های ورودی را ضبط می‌کند. بنابراین اگر قصد برقراری تماس و ضبط مکالمه آن را دارید، باید این برنامه را فراموش کنید.

دانلود Google Voice

در صورتی که این ابزار به صورت پیش فرض روی تلفن همراه شما نصب نشده است، از طریق لینک زیر وارد فروشگاه گوگل پلی شده و آن را دانلود کنید.

دانلود برنامه از گوگل پلی

این برنامه بیش از 10 میلیون بار در پلی استور دانلود شده و نمره 4.3 از 5 را از کاربران دریافت کرده است. برای استفاده از Google Voice تلفن همراه شما باید از سیستم عامل اندروید 5 و نسخه‌های بالاتر، پشتیبانی کند.

اپلیکیشن TapeACall

اپلیکیشن Tapeacall بهترین برنامه برای ضبط مکالمات دو طرفه است. این ابزار به صورت خودکار در پس زمینه تلفن همراه شما کار می‌کند و تماس‌ها را ضبط می‌کند. مدت زمان مکالمه اصلا مهم نیست؛ زیرا Tapeacall می‌تواند به صورت نامحدود، تماس‌های شما را ضبط کند.

یکی از قابلیت‌های جالب توجه این اپلیکیشن، امکان آپلود فایل‌های ذخیره شده در درایوهای ابری مانند Google Drive و Dropbox است. جالب است بدانید که Tapeacall حتی ایمیل‌های شما را نیز به صورت فایل‌های MP3 ذخیره می‌کند.

اپلیکیشن tapeacall

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این برنامه قدرتمند ضبط مکالمه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های ضبط شده از طریق SMS، فیسبوک و توئیتر
  2. امکان برچسب‌گذاری روی مکالمات ضبط شده برای پیدا کردن آسان آن‌ها
  3. امکان پخش کردن مکالمه‌های ضبط شده در پس زمینه

Tapeacall سریع و قابل اعتماد است. این اپلیکیشن، امکان ضبط مکالمات به صورت HD را برای کاربران فراهم می‌کند. علاوه بر این، یک پخش کننده داخلی نیز برای پخش مکالمات ضبط شده، در داخل برنامه تعبیه شده است.

دانلود برنامه Tapeacall

مانند بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های اندروید، بهترین راه برای دانلود Tapeacall مراجعه به فروشگاه گوگل پلی است. کافیست روی لینک زیر کلیک کنید تا به صفحه این برنامه در پلی استور، وارد شوید.

دانلود برنامه از گوگل پلی

این اپلیکیشن، بیش از 10 هزار بار در فروشگاه گوگل پلی دانلود شده و نمره 2.8 از 5 را از کاربران دریافت کرده است. برای اینکه بتوانید Tapeacall را روی دستگاه خود نصب کنید، باید از سیستم عامل اندروید 4.1 و بالاتر استفاده کنید.

اپلیکیشن Automatic Call Recorder

این اپلیکیشن، به کاربران اجازه می‌دهد به دل‌خواه خود، برخی از تماس‌ها را ضبط کرده و از رکورد کردن بعضی دیگر، صرف نظر کنند. توجه داشته باشید که Automatic Call Recorder ممکن است روی برخی از تلفن‌های همراه کار نکند. بنابراین قبل از خرید نسخه پولی، حتما از ورژن رایگان استفاده کنید.

توجه: در صورتی که در فرایند ضبط مکالمه، با هر مشکلی مواجه شدید، می‌توانید کیفیت صدا را تغییر دهید، از بلندگوی خودکار استفاده کنید یا یک منبع صوتی دیگر را امتحان کنید. تعداد تماس‌هایی که می‌توانید ضبط کنید، به فضای خالی حافظه تلفن همراه شما بستگی دارد.

Automatic Call Recorder

3 تنظیم پیش فرض برای ضبط خودکار وجود دارند:

  1. ضبط خودکار (حالت پیش فرض) که تمامی تماس‌های ورودی و خروجی را ضبط می‌کند.
  2. ضبط هیچ کدام از تماس‌ها که هیچ تماسی را ضبط نمی‌کند.
  3. نادیده گرفتن مخاطبین که به شما اجازه می‌دهد فقط تماس‌های دل‌خواه را ضبط نمایید.

نسخه رایگان Automatic Call Recorder شامل تبلیغات می‌شود. بنابراین ممکن است استفاده از آن برای شما مقداری آزار دهنده باشد. آخرین نسخه این اپلیکیشن، در تاریخ 12 جولای 2021 به روز رسانی شده است.

دانلود اپلیکیشن Automatic Call Recorder

برای دانلود این اپلیکیشن ضبط مکالمه اندروید، می‌توانید با کلیک روی لینک زیر، وارد صفحه Automatic Call Recorder در فروشگاه پلی استور شوید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

جالب است بدانید که Automatic Call Recorder بیش از 100 میلیون بار در فروشگاه گوگل پلی نصب شده است. برای استفاده از این این اپلیکیشن، باید تلفن همراه شما از سیستم عامل اندروید 4.0 و نسخه‌های بالاتر، پشتیبانی کند.

برنامه Cube Call Recorder

اگر می‌خواهید فراتر از یک تماس تلفنی را ضبط کنید، Cube Call Recorder یک انتخاب ایده آل برای شما محسوب می‌شود. این اپلیکیشن، قابلیت ضبط مکالمات در اسکایپ، تلگرام، وایبر و … را نیز دارد و با انعطاف‌پذیری بالای خود، کاربران را شگفت‌زده خواهد کرد.

کیفیت مکالمه‌های ضبط شده در این اپلیکیشن، بسیار مناسب است و برای گوش دادن دوباره به آن‌ها، هیچ دردسری نخواهید داشت. علاوه بر این، می‌توانید انتخاب کنید که تمام تماس‌ها ضبط شوند یا Cube Call Recorder تنها تماس‌های برخی از مخاطبین را رکورد نماید.

اپلیکیشن ضبط مکالمه cube

به عنوان یک قابلیت دیگر، می‌توانید مکالمات را به صورت دستی ضبط کنید. برای این‌کار باید در حین برقراری تماس، وارد رابط کاربری برنامه شده و دکمه “ضبط صدا” را فشار دهید. در صورتی که از نسخه اشتراکی Cube Call Recorder استفاده کنید، می‌توانید از مکالمات خود در گوگل درایو نیز، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

دانلود اپلیکیشن Cube Call Recorder

روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد صفحه Cube Call Recorder شوید. سپس با ضربه زدن روی Install به راحتی این اپلیکیشن ضبط صدا را روی دستگاه اندروید خود نصب نمایید.

دانلود برنامه از گوگل پلی

این برنامه با بیش از 10 میلیون نصب در فروشگاه پلی استور، امتیاز 4.3 از 5 را از کاربران دریافت کرده است. آخرین نسخه Cube در تاریخ 23 جولای 2021 به روز رسانی شده و برای استفاده از آن، نیاز به سیستم عامل اندروید 4.4 و بالاتر دارید.

عملکرد اپلیکیشن های ضبط مکالمه به چه صورت است؟

اپلیکیشن‌های ضبط مکالمه در اندروید از نظر نحوه عملکرد، به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. برنامه‌های مبتنی بر شماره ثانویه
  2. برنامه‌های مبتنی بر سخت افزار
  3. برنامه‌های مبتنی بر VoIP

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی هر کدام از این اپیکیشن‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با همدیگر بپردازیم.

برنامه‌های مبتنی بر شماره ثانویه

عملکرد این برنامه‌ها به این صورت است که یک شماره سوم به مکالمه دو نفره شما و مخاطب پشت خط اضافه می‌کنند. به این ترتیب، تماس شما توسط یک شخص ثالث ضبط می‌شود. البته باید بدانید که برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها، نیاز به کسب مجوز از سمت اپراتور سیم کارت خود را دارید.

برنامه های مبتنی بر شماره ثانویه

این برنامه‌ها معمولا در مراکز امنیتی مورد استفاده قرار می‌‎گیرند و استفاده شخصی چندانی ندارند. بنابراین اگر یک اپلیکیشن مبتنی بر شماره ثانویه را با موفقیت دانلود و نصب کنید، باز هم بدون کسب مجوزهای لازم، نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

نکته: این اپلیکیشن‌ها در کشورمان با محدودیت‌های فراوانی مواجه هستند و بهتر است استفاده از آن‌ها را در شرایط فعلی، فراموش کنید.

اپلیکیشن‌های مبتنی بر سخت افزار 

می‌توان گفت که اکثر برنامه‌های ضبط مکالمه در این دسته قرار می‌گیرند. در این شرایط، اپلیکیشن با یک منبع صوتی مانند میکروفون یا اسپیکر ارتباط برقرار کرده و صدای مکالمه را ضبط می‌کند. اگر ارتباط میان میکروفون و برنامه باشد، فقط صدای شما ضبط می‌شود. این درحالیست که اگر اسپیکر و اپلیکیشن با هم متصل شوند، تنها صدای مخاطب رکورد می‌شود.

نکته: برای ضبط یک مکالمه دو طرفه، باید اپلیکیشن به صورت هم‌زمان با اسپیکر و میکروفون تلفن همراه شما ارتباط برقرار کند.

اپلیکیشن‌های مبتنی بر VoIP

VoIP به تکنولوژی انتقال صدا در بستر اینترنت اشاره دارد. بنابراین طبیعی است که اپلیکیشن‌های مبتنی بر ویپ، برای ضبط مکالمات از اتصال به اینترنت و IP استفاده می‌کنند. متاسفانه این برنامه‌ها هم در بسیاری از کشورها از جمله ایران، با محدودیت‌های زیادی همراه هستند.

اپلیکیشن‌های مبتنی بر voip

نکته: برای استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر VoIP باید سیم کارت خود را رجیستر کنید که در این شرایط، معمولا شماره تماس شما در دستگاه مقصد، نشان داده نشود.

کلام پایانی

ضبط مکالمه یکی از قابلیت‌هایی است که بسیاری از کاربران، نمی‌توانند به این راحتی از داشتن آن صرف نظر کنند. اگرچه سیستم عامل اندروید به صورت مستقیم از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند، اما برنامه‌هایی برای ضبط مکالمه در تلفن‌های همراه اندروید طراحی شده‌اند.

در این مقاله ضمن بررسی ماهیت ضبط مکالمه، به بررسی بهترین اپلیکیشن‌های اندروید در این زمینه پرداختیم. در صورتی که هم‌چنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

آیا امکان ضبط مکالمه روی گوشی های اندرویدی وجود دارد؟

بله. اگرچه سیستم عامل اندروید این قابلیت را به صورت مستقیم پشتیبانی نمی‌کند، اما کاربران می‌توانند با دانلود و نصب برخی از برنامه‌های جانبی، مکالمات خود را ضبط نمایند.

آیا هنگام ضبط مکالمه طرف مقابل متوجه ضبط صدا خواهد شد؟

خیر. در بسیاری از اپلیکیشن‌ها فردی که پشت خط است و در حال مکالمه با شما قرار دارد، متوجه ضبط صدای خودش در دستگاه شما نمی‌شود.

بهترین برنامه ضبط صدا هنگام مکالمه کدام است؟

تقریبا بسیاری از برنامه‌های ضبط مکالمه در اندروید از نظر کیفیت، در یک سطح قرار دارند. اما با توجه به بررسی‌های انجام شده، اپلیکیشن ACR در وضعیت بهتری نسبت به سایر برنامه‌ها قرار دارد.

چرا نمیتوان روی دستگاه های اندرویدی مکالمه را ضبط کرد؟

اندروید به صورت مستقیم این قابلیت را روی تمام دستگاه‌ها فعال نکرده است. بنابراین ممکن است برخی از تلفن‌های همراه، با هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌های ضبط صدا کار نکنند.

4.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//