بهترین برنامه های مسیریابی داخلی و خارجی اندروید

مسیریابی یکی از دغدغه‌های مهم بشر از گذشته تاکنون بوده است و این مورد در چند سال اخیر که شاهد گسترش و دسترسی آسان‌تر اینترنت برای همگان بوده‌ایم پیشرفت بیشتری کرده و این مهم را برای ما خیلی راحت کرده است.

ممکن است با شنیدن اسم مسیریابی و Navigation اولین چیزی که به ذهنتان برسد، نام برنامه Google Maps باشد، این برنامه مسیریابی اندروید ممکن است به دلیل اینکه توسط گوگل که یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است و همینطور برنامه‌نویسان خبره‌ای مدیریت می‌شود برای شما آشنا باشد و حداقل یکبار از آن استفاده کرده باشید، اما قطعا برنامه‌های بهتری هم وجود دارند که اگر مشتاق دانستن در مورد آن‌ها هستید این مقاله را از دست ندهید!

تعریف مسیریابی یا Navigation

راهیابی یا مسیریابی جی‌پی‌اس (GPS navigation device) ابزاری است که موقعیت مکانی را با دقت بسیار بالا به وسیله دریافت داده‌ها از ماهواره جی‌پی‌اس محاسبه می‌کند. در ابتدا دانش این ابزار تنها در اختیار نیروهای ارتش آمریکا بود ولی اکنون در خودروها و بیشتر تلفن‌های هوشمند وجود دارد.

همانطور که دیدید در واقع برنامه‌های مسیریابی اندروید داده‌هایی را از GPS دریافت می‌کنند و در نهایت موقعیت مکانی شما را به دست می‌آورند، بعد از این کار، می‌توانید مسیر هدف خود را مشخص و بهترین راه رسیدن به آن را با کمک برنامه پیدا کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که می‌توانند شما را در این راه کمک کنند معرفی کنیم.

بهترین برنامه‌های خارجی مسیریابی برای اندروید

ابتدا بیایید برنامه‌های خارجی که در زمینه مسیریابی فعالیت می‌کنند را بهتر بشناسیم، البته در ادامه برنامه‌های داخلی را نیز بررسی خواهیم کرد.

BackCountry Navigator

بهترین برنامه های مسیریابی اندروید

قیمت: رایگان – 9.99 دلار – 29.99 دلار

اپلیکیشن BackCountry Navigator یک انتخاب فوق‌العاده برای کوهنوردان است. این برنامه همانطور که دیدید قیمت خیلی بالایی دارد اما چیزی که عاید شما می‌شود تعداد زیادی نقشه‌های آفلاین توپوگرافی است. این ویژگی برای مکان‌هایی که سرویس‌های داده در دسترس نیستند، بسیار کاربری است. دیگر ویژگی‌های جالبی هم وجود دارد، مثلا می‌توانید نقاط مورد علاقه خود را روی نقشه علامت بزنید یا مسیرهای مختلف پیاده‌روی را ببینید و … . با خرید BackCountry Navigator به ویژگی‌های نامحدود دسترسی پیدا می‌کنید، همچنین تبلیغات نیز برای‌تان حذف خواهد شد. به نظر برنامه خوبی است اما قبل از اینکه تصمیم به خرید آن بگیرید حتما نسخه رایگان را تست کنید.

معایب

  • قیمت بالا

 

مزایا

  • امکان دسترسی به نقشه به صورت آفلاین
  • نمایش مکان‌های پیاده‌روی
دانلود از گوگل پلی
دانلود BackCountry Navigator از گوگل پلی

 

HERE WeGo Maps

بهترین اپلیکشن های مسیریابی

قیمت: رایگان

برنامه HERE WeGo یکی از جدی‌ترین رقبای فعال گوگل مپس است که در حوزه مسیریابی و جهت‌یابی فعالیت می‌کند. این برنامه ساده که با رابط کاربری ظریفی طراحی شده، همچنین گزینه‌های فراوانی را در اختیار شما در حوزه مسیریابی قرار می‌دهد. شما می‌توانید نقشه‌های منطقه خود را که برای‌تان کاربرد دارد به صورت آفلاین دانلود کنید. این می‌تواند برای مکان‌هایی که سرعت اینترنت کمی دارند بسیار مناسب باشد. اپلیکشن HERE اطلاعات ترافیکی را نیز اگر در دسترس باشد به همراه نقشه‌های عمومی ترانزیت به شما نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید مکان‌ها را ذخیره کنید تا دفعات بعد سریع‌‌تر به آنجا برسید. همه این‌ها رایگان بوده و لازم نیست هیچ پولی بابت آن‌ها پرداخت کنید.

معایب

  • دقیق نبودن اطلاعات ترافیکی

 

مزایا

  • ساده با رابط کاربری جذاب
  • گزینه‌های متعدد جهت راحت‌تر کردن مسیریابی
  • امکان دسترسی آفلاین به نقشه
  • نمایش اطلاعات ترفیکی
دانلود برنامه از کافه بازار
دانلود برنامه HERE WeGo Maps از کافه بازار
دانلود از اپ استور
دانلود HERE WeGo Maps از اپ استور
دانلود از گوگل پلی
دانلود HERE WeGo Maps از گوگل پلی

Google Maps و Waze

گوگل مپس و ویز هر دو برنامه‌های بسیار خوبی هستند. هر دوی آن‌ها توسط گوگل توسعه داده می‌شوند.

قیمت: هر دو رایگان هستند

بهترین نرم افزار های مسیریابی

Google Maps، نقشه‌های دقیق و کاملی را از زمین ارائه می‌کند. این برنامه از فناوری‌هایی همچون Tele Atlas استفاده می‌کند. در این اپلیکیشن سه بخش به شرح زیر وجود دارند:

  1. فهرست‌های نقشه: نقشه‌های موجود را در دسته‌بندی‌های گوناگون ارائه می‌دهد.
  2. نقشه‌های من: کاربران گوگل می‌توانند با استفاده از ابزارهایی که در این بخش در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، به طراحی و اشتراک‌گذاری نقشه‌ها بپردازند.
  3. آیکون‌هایی که می‌توان نقاط مختلف بر روی نقشه را با آن‌ها علامت‌گذاری کرد.

معایب

  • ذخیره شدن داده‌های جست‌وجو در گوگل و احتمال سوء استفاده
  • دقت محدود در پیشنهاد مسیرها

مزایا

  • اطلاعات زیاد در مورد جاده‌ها و …
  • اشتراک نقشه‌های مورد علاقه با اعضای خانواده

 

دانلود برنامه از کافه بازار
دانلود Waze از کافه بازار
دانلود از اپ استور
دانلود Waze از اپ استور
دانلود از گوگل پلی
دانلود Waze از گوکل پلی

ویز - برنامه مسیریابی

Waze کمی ساده‌تر است. این برنامه برای مسیرها، مخصوصا مسیرهای روزانه‌ای که با آن‌ها سروکار دارید خیلی خوب طراحی شده است. جالب است بدانید ویز از اطلاعات کاربران برای تخمین اطلاعات ترافیکی، موقعیت‌های پلیس‌راه و چیزهای دیگر استفاده می‌کند. همچنین دستیار صوتی را نیز به آن اضافه کنید، ویز با استفاده از صدا به شما جهت‌ها را خواهد گفت.

هشدار در خصوص مسدودسازی این برنامه: اما چرا يك برنامه با اين امكانات كاربردي با محدوديت در كشور روبه رو شد. بسياري دليل از دسترس خارج شدن Waze را به زادگاه اين برنامه ارتباط مي ‌دهند چرا كه اين برنامه در سال 2009 توسط يك شركت اسرائيلي طراحي و روانه بازار شد. Waze آنقدر كاربردي و جذاب بود كه توانست در سال 2010 در حدود 25 ميليون دلار سرمايه جذب كند و همين ميزان سرمايه نيز در سال 2011 به 30 ميليون دلار رسيد. در نهايت موفقيت‌هاي Waze در بازار آن قدر قابل توجه بود كه در سال 2013 شركت گوگل آن را با قيمت 1.1 ميليارد دلار به مجموعه سرويس ‌هاي خود اضافه كرد. بنابراين منطقي به نظر نمي ‌رسد كه يك اپليكيشن كه حالا ديگر اسرائيلي نيست و تحت مديريت گوگل قرار دارد بعد از سال‌ ها فعاليت در كشور به يكباره از دسترس خارج شود.

اما دليل دومي كه مي‌توان براي ايجاد محدوديت در اين برنامه متصور شد به مسائل امنيتي باز مي ‌گردد. براساس برخي خبرهاي تأييد نشده، پليس فتا در پاسخ به سؤال يك دپارتمان امنيتي در خصوص دليل محدوديت دسترسي به Waze اعلام كرده: «كاملاً واضح است كه اطلاعاتي غيرمعمول شامل موقعيت دقيق مكاني حتي در زمان بسته بودن كامل اپليكيشن Waze و ساير اطلاعات شخصي از جمله مخاطبان، پيامك ‌ها، رفتار دقيق كاربر با گوشي اينترنت و… نيز به شركت ‌هاي شخص ثالثي به ‌غير از مجموعه Waze ارسال مي ‌شود. همچنين اطلاعات استخراج شده از اين برنامه در سرورهايي قرار مي ‌گيرد كه مربوط به نهادهاي جاسوسي از جمله CIA، MI6 و موساد است.

[به گزارش از ایرنا]

معایب

  • ادغام نکردن ویژگی‌های کاربردی مپس
  • امکان مسیریابی فقط برای مسیرهای کمتر از 1000 مایل

 

مزایا

  • انجام صحیح کاری که برای آن ساخته شده
  • تشخیص خوب موقعیت پلیس و ترافیک
  • رابط کاربری مناسب

 

 

 

Sygic: مسیریابی و نقشه‌های آفلاین

دانلود مسیریاب Sygic

قیمت: رایگان – 13.99 دلار – 17.99 دلار – 29.99 دلار

Sygic برنامه‌ای است که در طول تاریخ محبوبیت داشته و هم‌اکنون افتخار دارد که در پلی‌استور 50 میلیون بار دانلود شده باشد. مشابه برنامه‌های قبلی، Sygic نیز اجازه دانلود نقشه را برای استفاده در مواقع آفلاین می‌دهد. این برنامه شامل ویژگی‌هایی مانند turn-by-turn، مسیریابی با صدا (برای تمرکز هرچه بیشتر راننده نام خیابان‌ها نیز گفته می‌شود)، مسیرهای جایگزین و نمایشگر سرعت فعلی شما می‌شود. می‌توانید با خرید یکی از نسخه‌های پرمیوم ویژگی‌های بیشتری را شاهد باشید. نسخه 13.99 دلاری به شما ویژگی‌های پایه را می‌دهد، 17.99 دلاری بروزرسانی‌های Real Time ترافیک را اضافه می‌کند و نسخه نهایی یا 29.99 دلاری تمام ویژگی‌های برنامه را برای‌تان آزاد می‌کند. ممکن است گران باشد اما حداقل از نوع اشتراکی نیست و شما این پول را برای مادام‌العمر استفاده از نرم‌افزار پرداخت می‌کنید.

معایب

  • بیشتر مکان‌ها هنوز تصویر ندارند
  • نبود نمای ماهواره‌ای

 

مزایا

  • دیتابیس سازماندهی‌شده از موقعیت‌های مختلف
  • امکان جست‌وجو با برچسب یا تگ
  • سریع
  • سادگی گذاشتن تصویر برای محل از ویکی‌پدیا و Flickr
دانلود از اپ استور
دانلود Sygic از اپ استور
دانلود از گوگل پلی
دانلود Sygic از گوگل پلی

MapQuest

برنامه مسیر یاب اندورید MapQuest

قیمت: رایگان (با تبلیغات)

مپ کوئست یک سرویس آنلاین مسیریابی آمریکایی است. اولین عرضه آن در سال 1996 میلادی به عنوان یک سرویس مسیریابی تجاری عرضه شد. رقبای این برنامه Google Maps و HERE هستند.

این اپلیکیشن در سال‌های اخیر بازطراحی‌های زیادی داشته است. اما با این وجود، همچنان محکم در زمینه خود در حال فعالیت و خدمت‌رسانی است. بعضی از ویژگی‌های این برنامه شامل مسیرهای turn-by-turn، گزارشات ترافیک به صورت زنده (اگر در دسترس باشد) و پیشنهاد مسیرهای جدید در صورت وجود ترافیک و … است. حتی می‌توانید زمانی که خودرو‌تان خراب شده به یک امداد خودرو پیام دهید. البته که MapQuest به پای Google Maps برای گزارش ترافیک نمی‌رسد اما با این برنامه که چند ویژگی برنامه‌های مشهور دیگر را با خود ادغام کرده می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

معایب

  • دقت محدود

مزایا

  • دارای ویژگی‌های زیاد

 

 

 

دانلود برنامه از کافه بازار
دانلود MapQuest از کافه بازار
دانلود از اپ استور
دانلود MapQuest از اپ استور
دانلود از گوگل پلی
دانلود MapQuest از گوگل پلی

بهترین برنامه‌های مسیریابی داخلی برای اندروید

در ابتدای مقاله به معرفی بهترین برنامه‌های مسیریابی خارجی پرداختیم، هم‌اکنون می‌خواهیم بهترین سرویس‌های مشابه داخلی و ایرانی را نیز به شما معرفی کنیم.

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ایرانی نیز همگام با شرکت‌های معتبر دنیا در حال ساخت و توسعه هر چه بیشتر سرویس‌های داخلی هستند. برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مسیریابی نیز یکی از اهداف برنامه‌نویسان است. در ادامه خواهیم دید که این برنامه‌ها توان و پتانسیل رقابت با رقبای خارجی خود را دارند و در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

بلد

دانلود مسیریاب بلد

قیمت: رایگان

اپلیکیشن بلد یک موقعیت‌یاب و مسیریاب خوب است که توسط برنامه‌نویسان ایرانی طراحی شده و کاملا بومی است. این برنامه با تمرکز بر اسکن و بررسی شهرهای ایران نقشه بهتر و دقیق‌تری از کشورمان ایران را ارائه می‌کند.

بیایید کمی بیشتر این مسیریاب داخلی را زیر ذره‌بین ببریم.

اولین چیزی که می‌خواهیم بررسی کنیم، رابط‌کاربری یا UI برنامه است. مسیریاب بلد رابط‌کاربری ساده‌ای را داراست و آیتم و کامپوننت‌های زیادی دور و بر نقشه را نگرفته است. این یک مزیت به حساب می‌آید و باعث می‌شود کاربر زیاد مشغول غیر نشود و بر روی نقشه تمرکز کند. همچنین در بلد قادر خواهید بود مراکز مهم شهر (POI) را به خوبی ببینید، نکته جالب اینجاست همزمان با مسیریابی و پیمایش نقشه این مراکز را شامل مراکز خرید، سینما، پمپ‌ بنزین، داروخانه و … روی نقشه قابل مشاهده هستند. همچنین فونت به کار رفته برای برنامه یک فونت سازگار با زبان فارسی است و نام معابر و خیابان‌ها نیز با فارسی نگارش شده‌اند که این مورد در افزایش کارایی و راحتی استفاده از آن موثر است.

همانند گوگل مپس می‌توانید ترافیک لحظه‌ای را مشاهده کنید و حتی آن را خاموش یا روشن کنید. این را هم اضافه کنید که این برنامه امکان نمایش پلاک‌ها را نیز میسر کرده است.

بلد از مسیریابی به صورت صوتی نیز پشتیبانی می‌کند، در زمان گردش‌ها و تغییر مسیر برنامه به صورت صوتی به شما راه و مسیر درست را می‌گوید.

به عنوان آخرین نکته باید به این اشاره کنم که برنامه بلد توسط کافه‌بازار توسعه داده می‌شود.

معایب

  • دارای باگ‌های کوچک مانند اشکال در جست‌وجو و …

 

مزایا

  • رابط کاربری یا UI مناسب
  • نمایش POIها
  • نمایش ترافیک لحظه‌ای
  • توسعه و پشتیبانی توسط کافه‌بازار
  • راهنمای صوتی

 

دانلود برنامه از کافه بازار
دانلود بلد از کافه بازار
دانلود برنامه از سیبچه
دانلود برنامه بلد از سیبچه
دانلود از گوگل پلی
دانلود بلد از گوگل پلی

نشان

مسیر یاب نشان

قیمت: رایگان

نقشه و مسیریاب نشان در واقع یک برنامه با کیفیت است که فقط کافی است ابتدا و انتهای مسیر را مشخص کنید و بقیه را به نشان بسپارید.

یکی از قابلیت‌های مفید و کاربردی نشان، مسیریابی به صورت صوتی است. این مورد را بسیاری از مسیریاب‌های ایرانی دارا هستند. شما در هنگام استفاده از نشان به موارد زیر دسترسی خواهید داشت:

  • نمایش مسافت و مدت زمان مورد نیاز تا رسیدن به مقصد
  • حالت روز و شب یا روشن و تاریک
  • نمایش سرعت در هنگام حرکت
  • گزارشات (ترافیک، تصادفات و دوربین و …)

با نشان همچنین می‌توانید مراقب طرح زوج و فرد نیز باشید و مسیریابی در این موارد را قطع کنید.

معایب

  • نبود برخی از امکانات کاربردی

مزایا

  • نمایش مسافت و زمان تقریبی تا رسیدن به مقصد
  • نمایش سرعت
  • گزارش اشکالات مسیر
  • ذخیره نقشه
  • راهنمای صوتی
دانلود برنامه از کافه بازار
دانلود نشان از کافه بازار
دانلود از گوگل پلی
دانلود نشان از گوگل پلی

دال

قیمت: رایگان

دال یک مسیریاب کاربردی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. دال توسط یک تیم برنامه‌نویسی از دانشگاه صنعتی شریف توسعه داده شده و از همان ابتدا تمرکز روی ساخت یک برنامه مکان‌محور صوتی فارسی بوده است. شروع توسعه این نرم‌افزار به بهمن ماه سال ۱۳۹۵ باز می‌گردد. این برنامه به دلیل داشتن امکان راهنمای صوتی و نشان دادن سریع ترین راه رسیدن به مقصد می‌تواند رانندگی در خیابان ها را برای شما لذت بخش کند.

با استفاده از دال نقشه فارسی شهر به همراه ترافیک لحظه‌ای راه‌ها و مسیرها را مشاهده کنید. دال با توجه به ترافیک، بهترین مسیر را به شما پیشنهاد خواهد داد.

معایب

  • عملکرد ضعیف هنگام افزایش ناگهانی ترافیک
  • نمایش ندادن جاده‌های ورود ممنوع
  • نداشتن نسخه iOS

 

مزایا

  • نمایش ترافیک لحظه‌ای
  • ارائه مسیرهای مختلف بر اساس ترافیک موجود
  • تخمین زمان رسیدن
  • راهنمای صوتی
  • ذخیره مکان‌های مورد علاقه

 

 

 

 

 

دانلود برنامه از کافه بازار
دانلود دال از کافه بازار
دانلود از گوگل پلی
دانلود دال از گوگل پلی

سپهر

برنامه مسیریاب و نقشه سپهر، یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های مسیریابی است اما این باعث نمی‌شود که خیلی بتوانید روی خدمات این برنامه حساب باز کنید.

با سپهر می‌توانید نقشه‌های مورد استفاده خود را دانلود کنید تا در مواقع آفلاین بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. این برنامه رابط‌کاربری و ظاهر نسبتا خوبی دارد. یکی از نکته‌های جالب در مورد این برنامه تنظیم قرارهای‌تان روی نقشه است. این برنامه پولی است و باید بابت استفاده از امکانات آن هزینه و حق عضویت بپردازید.

معایب

  • پولی بودن
  • سرعت بسیار پایین در بارگیری نقشه
  • تقلید و کپی از نمونه‌های خارجی

 

مزایا

  • تنظیم قرار‌های‌تان روی نقشه
  • نمایش ترافیک، طرح ترافیک و مترو
  • نمایش مراکز مهم شهر
  • استفاده از نقشه آفلاین

 

 

 

 

دانلود برنامه از کافه بازار
دانلود سپهر از کافه بازار

نتیجه‌گیری

در این مقاله نسبتا بلند از ایده آل تک بسیاری از برنامه‌های مسیریابی داخلی و خارجی در اندروید را مورد بررسی قرار دادیم و مزایا و معایب آن‌ها را دیدیم.

ممکن است با دیدن این همه برنامه، در انتخاب آن‌ها کمی گیج شده باشید، اگر همینطور است، برنامه‌های پیشنهادی من برای شما به شرح زیر است:

  • HERE WeGo Maps
  • MapQuest
  • بلد
  •  نشان

شما نیز اگر برنامه‌ای می‌شناسید که در لیست بالا قید نشده بود ولی کارایی خوبی دارد در قسمت دیدگاه‌ها برای ما بفرستید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//