چگونه گلس (محافظ صفحه نمایش) گوشی را عوض کنیم؟

این روزها کم‌تر کسی وجود دارد که نیازی به استفاده از گوشی‌های تلفن هوشمند نداشته باشد. گلس نقش مهمی در محافظت و طول عمر موبایل بازی می‌کند. احتمالا همه ما با گلس آشنا هستیم و حتما ضرورت خرید یا تعویض آن را احساس کرده‌ایم. تعویض گلس گوشی یا همان محافظ صفحه نمایش ممکن است برای خیلی‌ها یک چالش باشد. ضمن اینکه شناخت و انتخاب گلس به عنوان یکی از لوازم جانبی ضروری گوشی‌های موبایل، نیاز به مهارت دارد. پس با ما همراه باشید تا در این مقاله از ایده‌آل تک، با انواع گلس، انتخاب بهترین نوع و نحوه تعویض آن بیشتر آشنا شویم.

گلس یا محافظ صفحه نمایش چیست؟

محافظ صفحه نمایش گوشی یا Screen Protector یکی از لوازم جانبی مهم گوشی‌های هوشمند است. گاهی هم با نام‌های دیگری مثل خش گیر شناخته می‌شود. هرچند معمولا همه به آن گلس می‌گوییم، اما جنس ماده سازنده در آن لزوما از شیشه نیست. گلس لایه نازک و شفافی از شیشه یا پلاستیک است که بر روی صفحه نمایش گوشی موبایل قرار می‌گیرد تا از صفحه نمایش در برابر آسیب‌های فیزیکی مانند خط و خش و ضربه محافظت کند.

گوریلا گلس چیست؟

گوریلا گلس (شیشه گوریل) فناوری ابداعی شرکتی آمریکایی به نام کورنینگ است. این شرکت اولین بار در سال ۲۰۰۷ با ساخت شیشه‌های مقاوم برای نمایشگر آیفون نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. گوریلا گلس از ماده‌ای با نام آلومینو سیلیکات قلیایی ساخته می‌شود و در برابر خط و خش و ضربه بسیار مقاوم‌تر از شیشه معمولی عمل می‌کند. اما ویژگی اصلی گوریلا گلس این است که بسیار نازک است و به همین دلیل در عملکرد صفحات لمسی اختلال ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل بسیاری از سازندگان گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و سایر تجهیزات الکترونیکی از این فناوری در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند.

گوریلا گلس
گوریلا گلس فناوری ابداعی شرکت کورنینگ است

کورنینگ تا امروز ۶ نسل مختلف از گوریلا گلس معرفی کرده است. بسیاری از برندهای معتبر سازنده گوشی هوشمند مانند اپل، سامسونگ، شیائومی، ال جی، هوآوی و وان پلاس از این فناوری برای ساخت صفحه نمایش خود استفاده می‌کنند.

آیا استفاده از گلس ضروری است؟

همانطور که گفتیم فناوری ساخت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود. معمولا نمایشگرهای موبایل، مقاومت خوبی در برابر آسیب‌های فیزیکی دارند. اما این موضوع ابدا نیاز ما را به لوازم جانبی مثل قاب، کیف و محافظ صفحه نمایش به‌طور کامل برطرف نمی‌کند.این روزها که قیمت گوشی موبایل بسیار بالا است و هزینه تعمیرات و تهیه قطعات جانبی سر به فلک می‌کشد؛ خرید یک گلس خوب کاملا ضروری به نظر می‌زسد؛ چرا که تعویض گلس گوشی به مراتب به صرفه‌تر از تعمیرات یا خرید یک گوشی نو است.

انواع گلس از نظر متریال

برای داشتن انتخاب گلس درست در هنگام تعویض گلس گوشی باید با انواع گلس آشنا شوید. گلس‌ها بر اساس ماده تشکیل دهنده آن به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  • محافظ صفحه نمایش پلاستیکی یا PET
  • محافظ صفحه نمایش TPU
  • محافظ صفحه نمایش Tempered Glass یا شیشه حرارت دیده

محافظ صفحه نمایش پلاستیکی یا PET

ماده مورد استفاده در ساخت این نوع محافظ صفحه نمایش پلی اتیلن ترفتالات (Polyethylene Terephthalate)  یا همان PET است. PET یک نوع پلاتسیک چند منظوره است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتما نان آن را روی بطری‌هایی مانند آب معدنی دیده‌اید. گلس‌های ساخته شده از PET برای مقاومت در برابر خط و خش با لایه‌ای از پلی استر پوشیده می‌شوند و همینطور به لایه چسبنده‌ای از سیلیکون نیز مجهز هستند.

این نوع  گلس معمولا ارزان قیمت‌ترین نوع محافظ صفحه نمایش در بازار است. گلس PET بسیار سبک است و تنها توانایی محافظت گوشی در برابر خط و خش ریز را دارد.

محافظ صفحه نمایش پلاستکی
محافظ صفحه نمایش PET

نقاط مثبت:

  • بسیار سبک است
  • ارزان قیمت است
  • از نظر تاچ با صفحه نمایش تفاوت چندانی ندارد

نقاط منفی:

  • شفافیت قابل قبولی ندارند و صفحه نمایش را مات می‌کند
  • در برابر نور خورشید و چربی اثر انگشت حساس است

محافظ صفحه نمایش  TPU

این نوع محافظ صفحه نمایش تقریبا مشابه PET است. ماده اولیه آن از نوعی پلاستیک به نام ترموپلاستیک پلی اورتان ساخته شده است. TPU در مقایسه با PET  مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارد. انعطاف‌پذیر‌تر است و سختی و مقاومت بیشتری نسبت به چربی و مواد شیمیایی نشان می‌دهد. حالت الاستیسیته یا کشسانی این ماده کمک می‎‌کند تا صفحه نمایش در برابر خط و خش‌های عمیق‌تر و ضربه مقاومت بهتری داشته باشد.

محافظ صفحه نمایش TPU
محافظ صفحه نمایش TPU

نقاط مثبت:

  • نازک و شفاف است
  • در کیفیت صفحه نمایش تاثیر چندانی ندارد
  • نسبتا قیمت مناسبی دارند

نقاط منفی:

  • خراش‌های ایجاد شده در این نوع گلس معمولا قابل رویت هستند

محافظ صفحه نمایش Tempered Glass یا شیشه حرارت دیده

این نوع گلس معمولا بهترین مقاومت را در برابر آسیب‌های محیطی از خود نشان می‌دهد. در عوض هم سنگین‌تر است و هم گران‌تر. این نوع گلس مجهز به لایه‌ای از جنس سیلیکون و برای جذب ضربه است. لایه‌های دیگری هم از جنس PET،شیشه حرارت دیده و پوشش اولئوفوبیک ساختار آن را تشکیل می‌دهند. ضخامت این نوع گلس معمولا کمتر از ۰/۴ میلی‌متر است.

محافظ صفحه نمایش Tempered glass گزینه ای مناسب برای تعویض گلس گوشی
محافظ صفحه نمایش شیشه حرارت دیده Tempered glass

نقاط مثبت:

  • کیفیت صفحه نمایش را پایین نمی‌آورد
  • مقاومت خوبی در برابر شکستگی و خراش دارد
  • از نظر تاچ با صفحه نمایش تفاوت چندانی ندارد

نقاط منفی:

  • گران‌قیمت است
  • در مقایسه با انواع دیگر گلس ضخیم‌تر و سنگین‌تر است

گلس نانو مایع

این نوع گلس با سایر انواع گلس تفاوت دارد. در واقع یک نانو مایع از جنس شیشه است ( البته نوع جامد آن هم وجود دارد). این گلس به صورت محلولی از جنس شیشه است و بر روی صفحه نمایش ریخته می‌شود و پس از خشک شدن، مقاومت نمایشگر را در برابر ضربه و آسیب‌های محیطی دیگر به شدت بالا می‌برد. شفافیت و وضوح بسیار بالایی دارد و در مقایسه با سایر انواع گلس سبک‌تر است.با استفاده از این گلس شما پنیاز به تعویض گلس گوشی به طور مرتب ندارید.

گلس نانو مایع
محافظ صفحه نمایش نانو مایع

در ویدیوی زیر  مقایسه خوبی بین ۳ گوشی بدون گلس، گوشی با گلس و گوشی مجهز به گلس نانو مایع، در برابر ضربه و خط و خش انجام شده است:

انواع گلس از نظر عملکرد

جدا از اینکه محافظ صفحه نمایش از چه ماده‌ای ساخته شده است، هنگام انتخاب گلس برای تعویض گلس گوشی باید بدانید گلس انتخابی شما چه عملکرده هایی دارد.

گلس‌ها از نظر عملکرد به ۴ دسته تقسیم می‌شوند. شرکت‌های سازنده ممکن است در گلس تولیدی خود، یک یا چند عملکرد زیر را استفاده کنند.

  • محافظ صفحه نمایش فوق شفاف
  • محافظ صفحه نمایش ضد تابش نور خورشید
  • محافظ صفحه نمایش پرایوسی (حریم خصوصی)
  • محافظ صفحه نمایش آینه‌ای

محافظ صفحه نمایش فوق شفاف

این نوع از گلس همانطور که از نامش مشخص است بسیار شفاف است و تغییری در کیفیت صفحه نمایش ایجاد نمی‌کند. در ضمن در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است. در این نوع گلس از لایه چسبنده سیلیکونی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل تعویض و نصب آن آسان است.

محافظ صفحه نمایش ضد تابش نور خورشید

این نوع گلس برای افرادی که از گوشی خود در فضاهای خارج از خانه استفاده می‌کنند، ایده‌آل است. قابلیت جذب اشعه ماوراء بنفش را دارند و از بازتابش نور خورشید به چشم کاربر جلوگیری می‌کند. در ضمن معمولا اثر انگشت روی آن نمی‌ماند و مقاومت خوبی در برابر خط و خش نشان می‌دهد.

محافظ صفحه نمایش پرایوسی (حریم خصوصی)

گلس پرایوسی برای تعویض گلس گوشی
نمونه‌ای از گلس پرایوسی برای تعویض گلس گوشی

این نوع گلس برای افرادی که به حفظ حریم خصوصی خود حساسیت بیشتری دارند مناسب است. با نصب آن بر روی گوشی، افرادی که در محیط‌های عمومی از روی کنجکاوی و از زوایای مختلف به گوشی شما خیره شده‌اند چیزی جز یک صفحه مشکی نخواهند دید. این گلس تنها به کاربری که مستقیم به آن نگاه کند دیدی خوب و شفاف ارائه می‌کند.

محافظ صفحه نمایش آینه‌ای

این نوع گلس به گونه‌ای طراحی شده است که در زمانی که از گوشی استفاده نمی‌شود، آن را به یک آینه تبدیل می‌کند. البته احتمالا در این دوره و زمانه و با وجود دوربین‌های سلفی با کیفیت، این ویژگی کاربرد چندانی نداشته باشد.

بهترین برندهای تولید کننده برای تعویض گلس گوشی

برندهایی مانند JETech، RhinoShield، Omoton، Spigen و Tech 21 جزء شناخته‌شده‌ترین برندهای حال حاضر گلس در دنیا هستند. در ایران اما صدها نوع گلس هم با برندهای مطرح و هم نام‌های ناشناخته در بازار وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به جای توجه به برند، با فروشندگان قابل اعتماد و با تجربه لوازم جانبی مشورت کنید.

نحوه تعویض گلس گوشی

نصب و تعویض گلس گوشی نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارد. البته اگر مراحل را به درستی انجام دهید نیازی به کمک دیگران نخواهید داشت. با این وجود خیلی‌ها ترجیح می‌دهند این کار را به افراد با تجربه‌تر بسپارند. اگر نصب گلس به درستی انجام نشود ممکن است به دلیل وجود حباب زیر آن به خوبی به صفحه نچسبد و بی استفاده شود. گلس‌ها خودشان حالت چسبندگی دارند و برای نصب یا تعویض آن‌ها نیازی به چسب ندارید.

ایجاد حباب زیر گلس هنگام تعویض گلس گوشی
وجود ذرات گرد و غبار روی صفحه نمایش باعث ایجاد حباب هنگام تعویض گلس گوشی می شود

مراحل نصب یا تعویض گلس گوشی

مرحله اول: جداکردن گلس قدیمی

اگر قبلا روی گوشی خود گلس نصب کرده‌اید و قصد عوض کردن آن را دارید؛ در ابتدا باید گلس قدیمی را از گوشی جدا کنید. برای این کار کافی است تا با یک وسیله نوک تیز و نرم مثل ناخن دست یا خلال دندان، گلس قبلی را از یکی از گوشه‌ها جدا کرده و به آرامی از صفحه بلند کنید. دقت کنید که این مرحله باید آرام و یکنواخت انجام شود تا احیانا گلس تکه تکه نشود و نشکند.

مرحله دوم: تمیز کردن صفحه نمایش

برای تعویض گلس گوشی با گلس جدید، صفحه نمایش گوشی باید از هر نوع آلودگی و کثیفی پاک باشد. این مرحله را باید با دقت انجام دهید. چون حتی یک ذره کوچک غبار باعث ایجاد حباب زیر گلس می‌شود و لایه محافظ به خوبی به صفحه نمایش نخواهد چسبید. در بسته‌بندی گلس‌های موجود در بازار معمولا پد الکلی برای تمیز کردن صفحه نمایش وجود دارد. اگر احیانا این پد موجود نبود، می‌توانید از یک پارچه تمیز و بدون پرز ( مثلا دستمال شیشه عینک) و یک محلول حاوی الکل برای نظافت صفحه نمایش استفاده کنید. بهتر است پیش از نصب گلس، ذرات غبار روی صفحه نمایش را با دمیدن یا با کمک یک نوار چسب از صفحه پاک کنید.

مرحله سوم: تنطیم و چسباندن گلس روی صفحه نمایش

این مرحله هم به دقت زیادی نیاز دارد. گلس را با ابعاد صفحه نمایش تنظیم کنید. لایه شماره ۱ گلس را جدا کنید و با دقت، طوری که اثر انگشت در زیر آن باقی نماند روی صفحه نمایش قرار دهید. اگر گلس در جای درست قرار گرفته باشد، لایه چسبناک خود به خود به صفحه نمایش می‌چسبد.

مرحله چهارم: از بین بردن حباب و جداکردن لایه رویی

در مرحله آخر می‌توانید با کشیدن یک پارچه نرم یا یک کارت پلاستیکی مثل کارت بانکی روی سطح گلس، حباب‌های احتمالی زیر گلس را از بین ببرید. در نهایت با جداکردن لایه رویی گلس، کار نصب گلس تمام خواهد شد و می‌توانید از گوشی هوشمند خود با خیال راحت استفاده کنید.

در ویدیوی زیر نحوه صحیح نصب گلس نمایش داده شده است:

امیدواریم که این مقاله ایده‌آل تک، به شما در انتخاب و نصب یک گلس مناسب کمک کرده باشد. اگر نکته یا نظری در مورد این مطلب دارید، در بخش دیدگاه‌های این پست با ما در میان بگذارید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//