لانچر چیست ؟ معرفی بهترین لانچر اندروید 2022

احتمالا ما در حال صحبت درباره قدرتمندترین قابلیت سیستم عامل اندروید هستیم؛ و آن‌هم چیزی نیست جز شخصی سازی! customization یا همان‌چیزی که ما با نام شخصی سازی می‌شناسیم، با مفهومی به نام Launcher شروع می‌شود. و این درست همان‌جایی است که این سوال برای ما پیش می‌آید که یک راه انداز اندروید به چه دردی می‌خورد و به عبارتی دیگر، لانچر چیست ؟

لانچر یا همان Launcher که در زبان فارسی با عنوان راه‌انداز معنی می‌شود؛ زیربنای شخصی سازی در سیستم عامل اندروید است. لانچر‌ها معمولا برای صفحه اصلی و کشوی برنامه‌ها به کار می‌روند و در طرح‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند.

اگر اطلاعات زیادی درباره معنی Launcher در اندورید ندارید؛ اصلا جای نگرانی نیست! زیرا ما در ایده آل تک کنار شما هستیم تا هیچ نقطه تاریکی در زمینه تکنولوژی برای شما باقی نماند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا پایان این مقاله، با ما همراه باشید.

لانچر چیست ؟

لانچرها اپلیکیشن‌هایی هستند که به شما اجازه می‌دهند صفحه نمایش و همچنین منوی برنامه‌های خود را مطابق سلیقه شخصی‌تان تغییر دهید. این اپلیکیشن در وافع، به عنوان یک دستیار بر روی تلفن همراه شما عمل می‌کند.

لانچر اندروید چیست ؟

یکی از ویژگی‌های درخشان سیستم عامل اندروید این است که به شما اجازه می‌دهد که رابط کاربری موبایل خود را مطابق علاقمندی‌هایتان تغییر دهید. برخلاف آیفون که طراحی‌های کلی iOS را به شما دیکته می‌کند، در اندروید می‌تواند صفحه نمایش موبایل خود را به هر شکلی که دوست دارید، طراحی کنید.

برای اعمال تغییرات بر روی صفحه اصلی موبایل خود، تنها به یک لانچر نیاز دارید. این برنامه بدون ایجاد هیچ تغییر همیشگی و پایدار، به شما اجازه می‌دهد که ویژگی‌های سیستم عامل و طراحی اپلیکیشن‌های خود را تغییر دهید.

تفاوت لانچر با ROM

مفهوم ROM در اندروید با آنچه از این واژه در کامپیوتر سراغ داریم، کاملا متفاوت است. ROM در کامپیوتر به ” حافظه فقط خواندنی ” اطلاق می‌شود که اطلاعات اساسی کامپیوتر بر روی آن قرار دارند. اما این مفهوم در اندورید، هیچ شباهتی به این تعریف ندارد.

رام اندروید

ROM در  اندروید، یک نسخه شخصی سازی شده از این سیستم عامل است که توسط توسعه دهندگان اندروید، طراحی و روانه بازار می‌شود. زمانی که شما یک تلفن همراه با سیستم عامل اندروید خریداری می‌کنید، یک سیستم عامل، تحت عنوان “Stock ROM” بر روی آن قرار گرفته است که ویژگی‌های محدودی دارد. کابران تلفن همراه، معمولا با نصب ROM سفارشی شده، به ویژگی‌های بیشتری از سیستم عامل اندروید دسترسی پیدا خواهند کرد.

حال با توجه به تعاریفی که برای Launcher و ROM ارائه شد، باید به بررسی تفاوت‌های این دو برنامه بپردازیم.

به عنوان اولین تفاوت این دو برنامه، باید به این مورد اشاره کنیم که تغییراتی که ROM بر روی سیستم عامل تلفن شما ایجاد می‌کند، دائمی و پایدار هستند؛ در حالی که تمامی تغییرات یک لانچر، با حذف آن به صورت کامل از بین می‌روند. به عبارتی دیگر، می‌توان اشاره کرد که ROM فراتر از یک اپلیکیشن عمل می‌کند و یک ورژن ویژه از سیستم عامل اندروید به شمار می‌رود.  این درحالی است که Launcher در نهایت تنها یک اپلیکیشن است.

استفاده از ROM معایبی نیز به همراه دارد. نصب این سیستم‌ عامل‌های سفارشی شده، ممکن است بسیار طولانی و وقت‌گیر باشد و البته گارانتی تلفن همراه شما را نیز باطل کند. یک احتمال ضعیف نیز وجود دارد که نصب ROM باعث صدمه زدن به سخت‌افزارهای اصلی موبایل شده و آن‌ را برای همیشه از کار بیندازد.

معایب نصب ROM باعث شده تا در سال‌های اخیر، استقبال از لانچرها با افزایش زیادی رو به رو شود. یک Launcher به راحتی نصب می‌شود و تنها کافیست آن را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید. همچنین هیچ آسیبی به تلفن همراه نمی‌زند و با حذف آن، تمام تغییراتی که ایجاد کرده است، برای همیشه از بین می‌روند.

انواع  لانچرها

هر لانچری که در فروشگاه گوگل پلی مشاهده می‌کنید، به طور کلی در یکی از دو دسته لانچر طراحی یا لانچر هوشمند قرار می‌گیرد.

لانچر طراحی یا Design launcher

تمرکز این لانچرها بر روی تغییرات در صفحه اصلی تلفن همراه است. این اپلیکیشن‌ها به شما اجازه می‌دهند که تغییرات دلخواه خود را بر روی چینش برنامه‌ها در صفحه اصلی اعمال کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک لانچر طراحی، طرح‌های ساده یا با جزئیات بیشتر بر روی صفحه اصلی ایجاد کنید.

لانچرهای طراحی

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، یک لانچر طراحی، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که حرکات سفارشی خود را بر روی صفحه نمایش موبایل ایجاد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید حرکت باز کردن یک برنامه با استفاده از ضربه زدن بر روی صفحه نمایش را به قابلیت‌های تلفن همراه خود اضافه کنید.

لانچرهای طراحی، اولین دسته از انواع Launcher اندروید بودند که پا به عرصه گذاشتند. شما می‌توانید با استفاده از دکمه اصلی تلفن همراه خود، به آن‌ها دسترسی داشته باشید. شما در این لانچرها می‌توایند میانبرهای موبایل از جمله ویجت‌ها را ذخیره کنید.

به عبارتی دیگر، لانچرهای طراحی، زیربنایی هستند که روی آن‌ها می‌توانید آیکون‌ها، ویجت‌ها و والپیپرها را قرار دهید. این لانچرها محدودیت‌هایی مانند تعداد برنامه‌هایی که می‌توانید بر روی صفحه اصلی قرار دهید را از بین می‌برند.

تنها با استفاده از یک Design Launcher می‌توانید تغییراتی را در صفحه نمایش تلفن همراه خود ایجاد کنید. با این‌حال، استفاده از این لانچرها زمانی لذت بخش می‌شود که بتوانید از ویجت‌ها، پک‌های آیکون و انواع پس‌زمینه‌ها استفاده کنید. بسته‌های آیکون که اکثرا رایگان هستند، نحوه نمایش برخی یا همه اپلیکیشن‌های موجود در تلفن همراه شما را تغییر می‌دهند. لازم به ذکر است که تنها با استفاده از لانچر می‌توانید این بسته‌ها را بر روی دستگاه اندرویدی خود داشته باشید.

از محبوب‌ترن لانچرهای طراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Nova
  • Apex
  • Go Launcher EX

با یک جستجوی ساده در اینترنت، می‌توانید مشاهده کنید که برخی از کاربارن اندروید، چه طرح‌های خیره‌ کننده‌ای را با استفاده از این لانچرها برای صفحه نمایش موبایل خود ایجاد کرده‌اند.

لانچر هوشمند یا Smart Launcher

این لانچرها را به نوعی جایگزین صفحه نمایش اصلی تلفن همراه می‌دانند. در واقع یک لانچر هوشمند، استفاده از تلفن همراه را برای شما آسان‌تر می‌کند. زیرا هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، هوشمندتر می‌شود. به عنوان مثال، این لانچرها بعد از مدتی، متوجه می‌شوند که شما بیشتر از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنید و از آن به بعد، برنامه‌های پرکاربرد را بیش از سایر برنامه‌ها به شما نشان می‌دهند.

لانچرهای هوشمند

برخی از لانچرهای هوشمند، حتی آدرس منزل و محل کار شما را نیز می‌پرسند و زمانی که در این محل‌ها حضور دارید، برنامه‌های متناسب با آن مکان را برای شما در اولویت قرار می‌دهند. این لانچرها، برنامه‌ها و ابزارک‌های شما را به صورت منظم در کارت‌های خود، سازماندهی می‌کنند.

از جمله بهترین لانچرهای هوشمند می‌توان به Aviate و EverythingMe اشاره کرد که هر دو ساخت شرکت یاهو محسوب می‌شوند.

این لانچرهای هوشمند، همواره از موقعیت مکانی شما آگاه هستند؛ بنابراین در هر موقعیتی، بهترین برنامه را متناسب با همان مکان به شما نمایش می‌دهند. به عنوان مثال زمانی که در حال صرف ناهار هستید، به شما برنامه‌ای برای گوش دادن موسیقی را پیشنهاد داده و در اولویت قرار می‌دهند.

چرا باید از لانچرها استفاده کنیم؟

شاید در ابتدا استفاده از لانچرها اندکی طاقت فرسا باشد و بعد از مدتی از خود بپرسید که فایده استفاده از لانچر چیست ؟ اما مطمئن باشید که این برنامه‌ها ارزش این را دارند که برایشان مدتی صبر کنید و با آن‌ها سر و کله بزنید. لانچرها می‌توانند روح تازه‌ای به تلفن‌های اندرویدی با سیستم عامل‌های القا کنند.

چرا باید از لانچرها استفاده کنیم؟

حتی اگر از ظاهر و وضعیت کنونی تلفن همراه خود رضایت دارید، باز هم توصیه می‌کنیم که حداقل یکی دو لانچر را امتحان کنید و با آن‌ها سروکله بزنید. به شما اطمینان می‌دهیم که از تجربه صفحه نمایش جدید و یا اینکه برنامه‌ها دقیقا زمانی که به آن‌ها نیاز دارید ظاهر شوند، شگفت‌زده خواهید شد.

حتی اگر از لانچری که نصب کرده‌اید راضی نبودید، باز هم جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا به راحتی و با تنها چند ضربه می‌توانید آن را حذف کنید و تلفن همراه خود را به وضعیت قبلی برگردانید.

نکاتی در ارتباط با استفاده از لانچر

اگر قصد دارید برای اولین بار از یک لانچر استفاده کنید، توصیه می‌کنیم حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

حتما برای بار اول، لانچر Themer را نصب کنید. زیرا با استفاده از آن، می‌توانید هزارن طرح مقدماتی و ساده برای صفحه نمایش خود ایجاد کنید. به عبارتی دیگر، برای سر و کله زدن با لانچر‌ها، هیچ برنامه‌ای به اندازه Themer کارساز نخواهد بود. بعد از آنکه تسلط کافی را به دست آوردید، می‌توایند از لانچر Nova استفاده کنید.

برای انتخاب یک لانچر طراحی، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • برنامه‌های Nova و Apex  دارای نسخه‌های رایگان اما با ویژگی‌های محدود هستند.
  • هر دو لانچر  Nova و Apex به شما اجازه پیاده سازی طرح‌های ساده و پیچیده را می‌دهند.
  • برای ایجاد طرح‌های پیچیده به وسیله لانچرها، به زمان، حوصله و البته بسته‌های آیکون نیاز دارید
  • لانچرهای Dodol و Themer کاملا رایگان هستند

برای انتخاب یک لانچر هوشمند، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • تمامی لانچرهای هوشمند رایگان هستند
  • لانچر Aviate  مانند یک دستیار شخصی عمل می‌کند و مدام در حال پیشنهاد دادن برنامه‌ها به شما است
  • لانچر EverythingMe  بهترین انتخاب برای سازماندهی صفحه اصلی تلفن همراه شما محسوب می‌شود

بهترین لانچرهای اندروید در سال 2022

اگر تا اینجا با ما همراه بوده‌اید، به احتمال زیاد عاشق لانچرهای محبوب اندروید شده‌اید. در ادامه به بررسی بهترین لانچرهای اندروید در سال 2022 خواهیم پرداخت. شما عزیزان می‌توانید به د‌خواه هر کدام از این راه‌اندازها را دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب نمایید.

Nova Launcher

هر جا صحبت از لانچرهای اندروید است، نام Nova در صدر فهرست بهترین‌ها قرار می‌گیرد. سریع، قابل تنظیم، ظاهر گسترده، برنامه‌های کاربردی مفید و کمترین تاثیر در عمکرد کلی گوشی تنها بخشی از قابلیت‌های فوق‌العاده این لانچر محبوب به شمار می‌روند.

Nova گزینه‌های بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. تم‌های رنگی، بسته‌های آیکون، منوی کشویی برای برنامه‌ها، تنظیمات پوشه‌ها و … از جمله امکاناتی هستند که با نصب این راه‌انداز، از آن‌ها برخوردار می‌شوید.

برای دانلود لانچر Nova روی لینک زیر کلیک نمایید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

نکته: این لانچر در دو نسخه رایگان و پرمیوم در اختیار کاربران قرار دارد. برای استفاده از ویژگی‌های پشرفته باید ماهیانه 5 دلار پرداخت کرده و به یکی از مشترکین Nova تبدیل شوید.

Smart Launcher 5

Smart Launcher با طراحی ساده و البته قابلیت‌های فراوان مدت‌هاست که به عنوان یکی از بهترین راه‌اندازهای اندروید شناخته می‌شود. آخرین نسخه این لانچر Smart Launcher 5 با اصلاح بسیاری از ایرادها و افزایش امکانات، هم‌اکنون در اختیار کاربران سیستم عامل اندروید قرار دارد.

جستوی هوشمند، یک کشوی برنامه با قابلیت مرتب‌سازی، برنامه‌ریزی هوشمند، آیکون‌ها و رنگ‌های سازگار، ابزارک‌های کاملا قابل تغییر، سفارشی‌سازی‌های بیشتر و … تنها بخشی از قابلیت‌های این راه‌انداز محبوب اندروید به شمار می‌روند.

Smart Launcher 5 را می‌توانید از طریق لینک زیر دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب کنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

نکته: برای استفاده از ویژگی‌های پیشرفته این لانچر، باید با پرداخت ماهیانه 7 دلار به یکی از کاربران پرمیوم آن تبدیل شوید.

Niagara Launcher

Niagara یک راه انداز ناب اندروید است که برای قرار دادن اعلانات شما در جلو و مرکز طراحی شده و در عین حال، سایر حواس پرتی‌ها را به حداقل می‌رساند. اعلان‌ها درست در صفحه اصلی شما نمایش داده می‌شوند؛ در حالی که هرزنامه‌های ناخواسته و پایدار به صورت خودکار فیلتر می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌های این لانچر محبوب می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کشوی برنامه به طور خودکار برنامه‌های مورد علاقه شما را نمایش می‌دهد، در حالی که میانبرهای حروف الفبا را نیز ارائه می‌دهد.

برای دانلود لانچر Niagara می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

کلام پایانی 

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید به درک و تعریف روشنی از Launcher رسیده باشید. در پایان بازهم به شما توصیه می‌کنیم که حداقل یک‌بار از این برنامه‌های مفید استفاده کنید.

اگر شما تجربه‌ای در زمینه استفاده از لانچرها داشته‌اید و یا پاسخ مناسبی برای سوال لانچر چیست دارید، حتما آن را در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

چرا باید لانچرهای مستقل استفاده کنیم؟

توصیه می‌کنیم حتما از لانچرهای مستقل استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است تنظیمات سیستم عامل شما دچار مشکل شده و استفاده از تلفن همراه برایتان سخت شود.

چگونه لانچر را فعال کنیم؟

ابتدا باید لانچر مورد نظر خود را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب کنید. سپس روی آیکون آن ضربه بزنید و مراحل فعال‌سازی آن را به صورت مرحله به مرحله دنبال نمایید.

چگونه تنظیمات لانچر اندروید را به حالت پیش فرض و اولیه برگردانیم

برای این کار باید وارد تنظیمات و سپس Apps & notifications شوید. در این مرحله گزینه Default apps را انتخاب کرده و روی Launcher ضربه بزیند. در این صفحه، لانچر اصلی یا پیش فرض تلفن همراه خود را دوباره فعال کنید.

4 | (12)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//