راهکارهای افزایش امنیت اینستاگرام

با افزایش تعداد کاربران هر پلتفرمی، تعداد افرادی که قصد سوءاستفاده از حساب‌ها را دارند، بیشتر می‌شود. اینستاگرام هم از این موضوع مستثنی نیست. از این رو افزایش امنیت اینستاگرام به یکی از دغدغه‌های کاربران این شبکه محبوب تبدیل شده است.

در بسیاری از موارد، افراد از عدم آگاهی کابران سوءاستفاده کرده، خود را متخصص تامین امنیت پیج اینستاگرام معرفی می‌کنند. این افراد، مدعی هستند که در قبال دریافت هزینه، پیج شما را از دسترس هکرها خارج می‌کنند.

در مقابل چنین ادعاهایی باید گفت، اینستاگرام یک پلتفرم است. از این‌رو، افراد و شرکت‌ها نمی‌توانند، به جز قابلیت‌های خود اینستاگرام، از روش دیگری برای  افزایش امنیت پیج‌های این شبکه اجتماعی استفاده کنند. در واقع این افراد کارهایی را برای افزایش امنیت اینستاگرام انجام می‌دهند که خود شما نیز قادر به انجام آن‌ها خواهید بود.

اگر می‌خواهید امنیت پیج اینستاگرام خود را افزایش دهید، از هک آن جلوگیری کنید و به فرد دیگری برای تامین امنیت پیج خود، نیاز نداشته باشید، این مقاله ایده آل تک را حتما بخوانید.

هک پیج اینستاگرام از چه راه‌هایی ممکن است؟

هکرها به دو روش می‌توانند کنترل صفحه شما را در اختیار بگیرند. در روش اول هکرها به سرورهای اصلی اینستاگرام حمله می‌کنند و کنترل خود اینستاگرام را در دست می‌گیرند.

در این حالت اطلاعات هم پیج‌ها در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. در این حالت هدف حمله شما نیستید و امنیت تمامی پیج‌های این پلتفرم به خطر می‌افتد. برای مقابله با این روش، هیچ کاری از شما ساخته نیست.

در روش دوم هکرهای یک پیج را مورد حمله قرار می‌دهند و با روش‌های گوناگون سعی می‌کنند نام کاربری و رمز عبور شما را به دست بیاورند. در این حالت فقط اطلاعات یک پیج در خطر است و هیچ تهدیدی متوجه کل پلتفرم اینستا نیست.

همانطور که اشاره شد برای مقابله با روش اول از شما کاری بر نمی‌آید. اما برای مقابله با روش دوم راه های زیادی وجود دارد.

روش های هک پیج اینستاگرام

آموزش افزایش امنیت اینستاگرام

روش‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن ها می‌توانید از هک شدن پیج اینستاگرامتان جلوگیری کنید. این روش‌ها بیشتر به خود شما و حفاظت از اطلاعات شخصی شما مربوط هستند. برای داشتن یک پیج امن دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

1- انتخاب رمز مناسب

رمزهای عبور ساده معمولا به راحتی قابل تشخیص هستند. 1234 و 0000 ساده‌ترین و پر تکرارترین رمزهایی هستند که افراد به عنوان رمز عبور خود انتخاب می‌کنند.

اکثر هکرها به این موضوع آگاه هستند و سعی می‌کنند قبل از هر چیزی این رمزها را برای ورود به حساب کاربری شما امتحان کنند. استفاده از تاریخ تولد، شماره موبایل، اسم فرزندان و غیره به عنوان رمز عبور نیز، خیلی ایمن نیست.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، از رمزهای قوی استفاده کنید. رمزهایی قوی و قابل اتکا هستند که از اعداد و حروف و علامت‌های مختلف تشکیل شده باشد و حداقل 8 کاراکتر داشته باشد. در ضمن سعی کنید در بازه‌های مشخص و کوتاه رمز خودتان را عوض کنید.

رمز مناسب برای اینستاگرام

2- برای هر اپ و شبکه اجتماعی رمز مخصوص داشته باشید

یکی از کارهایی که اغلب افراد انجام می‌دهند این است که برای تمامی برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از یک رمز استفاده می‌کنند. دلیل این کار هم راحتی در یادآوری رمز می‌باشد. در این حالت افراد سودجو با هک و پیدا کردن یکی از رمزها، به بقیه رمزها هم دسترسی خواهند داشت.

علاوه بر آن اگر از یک گوشی برای ورود به چندین اکانت استفاده می‌کنید، حتما برای هر اکانت رمز ورود مجزایی داشته باشید. با این کار در صورتی که یکی از اکانت‌های شما هک شود، بقیه اکانت‌ها امن باقی می‌مانند. به این ترتیب امنیت پیج اینستاگرام تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

3- رمزهایتان را در اختیار کسی قرار ندهید

تا جایی که ممکن است رمز اینستاگرام خودتان را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید. اگر مجبور هستید برای مدیریت پیج خودتان یک یا چند ادمین اضافه کنید، حتما افراد مطمئن و قابل اعتماد را انتخاب کنید. هر چقدر فرد مورد نظر قابل اعتماد باشد، باز هم امکان هک اطلاعات شما از طریق سایر روش‌ها ممکن است.

برای مطالعه بیشتر: برای آموزش نصب اینستاگرام در گوشی جدید، حتما مقاله “نصب اینستاگرام قبلی خودم” را مطالعه نمایید.

4-فعال کردن تائيد دو مرحله‌ای برای امنیت اینستاگرام

تائيد دو مرحله‌ای یا Two factor Authentication قابلیتی است که در بسیاری از پلتفرم‌ها در دسترس می‌باشد. از جمله: Gmail، تلگرام، فیسبوک و غیره. در این روش علاوه بر رمز عبور باید یک روش ثانویه، برای تائید هویت خود داشته باشد.

در واقع به کمک این ویژگی اگر کسی به رمز عبور شما هم دسترسی داشته باشد، تا زمانی که نتواند هویت خود را به عنوان صاحب اکانت تائيد کند، نمی‌تواند به حساب شما وارد شود.

برای فعال سازی تائید دو مرحله‌ای مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا وارد صفحه پروفایل خودتان شوید، سپس از بخش تنظیمات قسمت security را انتخاب کنید.

فعال سازی تائید دو مرحله ای

در این قسمت two-factor authentication را انتخاب کنید.

فعال سای تائيد دو مرحله ای قسمت 2

روی get started کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید. در این مرحله باید یکی از دو روش موجود برای تائید دو مرحله‌ای را انتخاب کنید. گزینه اول Authentication App می‌باشد. با انتخاب این گزینه به صفحه دانلود برنامه google authenticator هدایت می‌شوید.

فعال سای تائيد دو مرحله ای بخش 3

با نصب برنامه و وارد کردن اطلاعات همانند رمز پویا برای هر بار ورود به حساب کاربری به شما یک رمز یکبار مصرف داده می‌شود.

فعال سای تائيد دو مرحله ای بخش 4

فعال سای تائيد دو مرحله ای بخش 5

 

در روش دوم با انتخاب گزینه Use Text Message از اینستاگرام می‌خواهید برای هر بار ورود به اکانت اینستاگرام برای شما یک کد تائید به شماره تلفنی که با آن حساب کاربری را ساخته‌اید ارسال کند.

فعال سازی تائید دو مرحله ای با sms بخش1

برای فعال کردن، پس از انتخاب Use Text Message، یک کد 6 رقمی از طرف اینستاگرام به صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد که با وارد کردن آن، تائید دو مرحله‌ای برای اکانت شما فعال خواهد شد.

فعال سازی تائید دو مرحله ای با sms بخش2

فعال سازی تائید دو مرحله ای با sms بخش2

 

البته بعد از این مرحله، 5 کد 6 رقمی هم در اختیار شما قرار می‌گیرد که برای ریکاوری حساب خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.  این کدها همچنین برای زمانی که گوشی خود را گم می‌کنید یا ارسال کد تائید به هر دلیل دیگری ممکن نباشد، کاربرد دارند و به کمک آن‌های می‌توانید اکانت خود را بازیابی کنید.

کد 6 رقمی ورود به حساب اینستاگرام

5- مراقب مهندسی اجتماعی باشید

در تیرماه 1399 حساب برخی از افراد مشهور از جمله ایلان ماسک، بیل گیتس، جف بزوس، باراک اوباما و جو بایدن هک شد. هکرها به کمک روش مهندسی اجتماعی موفق شدند اعتماد یکی از کارمندان توییتر را جلب کنند و با دریافت نام کاربری و رمز عبور وی توانستند به اطلاعات و اکانت بسیاری از افراد مشهور دسترسی پیدا کنند.

مهندسی اجتماعی روشی دوستانه برای جلب اعتماد کاربران است تا اطلاعات خصوصی خود را با مهاجمان به اشتراک بگذارند. مهاجمان از روش‌های متنوعی برای دستیابی به اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند. از طرح دوستی گرفته تا ایجاد مصاحبه‌های کاری تقلبی، همگی راه‌هایی هستند که ممکن است امنیت پیج اینستاگرام شما را تهدید کند.

البته در همه موارد افراد رمز عبور از شما درخواست نمی‌کنند، بلکه با جمع آوی اطلاعاتی مانند نام فرزندان، تاربخ تولد و غیره سعی می‌کنن رمزهایی که از این اطلاعات استفاده کرده‌اند را حدس بزنند.

هم به کمک مهندسی اجتماعی

6- با پرایوت کردن، امنیت اینستاگرام خود را تامین کنید

یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید اطلاعات خودتان را از معرض دید افراد سودجو خارج کنید، پرایوت کردن یا شخصی سازی پیج است. برای اینکه افراد بتوانند پیج‌های پرایوت را فالو کنند، ابتدا باید درخواست دوستی به پیج بفرستند. سپس صاحب پیج می‌تواند این درخواست را بپذیرد یا آن را رد کند.

در نظر داشته باشید که این روش برای اکانت های عادی و شخصی مناسب است و برای اکانت‌های تجاری کاربردی ندارد.

برای تبدیل کردن یک یک پیج عمومی به یک پیج پرایوت از بخش تنظیمات گزینه Privacy را انتخاب کنید.

سپس گزینه Private Account را فعال کنید. با این کار صفحه شما خصوصی می‌شود.

 

7- از اپلیکیشن  اصلی استفاده کنید

اپلیکیشن‌های جانبی زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانبد به اطلاعات حساب کاربری خودتان در اینستاگرام دسترسی داشته باشید. این برنامه‌ها معمولا ویژگی‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که در خود برنامه اینستاگرام وجود ندارد. به همین دلیل افراد وسوسه می‌شوند که از آن‌ها استفاده کنند.

در بسیاری از مواقع استفاده از این اپلیکیشن‌ها مساوی است با هک شدن اطلاعات حساب شما. پس برای تامین امنیت اینستاگرام حتما از اپلیکیشن اصلی این شرکت استفاده کنید.

8- از ایمیل و شماره تلفن اختصاصی استفاده کنید

داشتن ایمیل و شماره تلفن اختصاصی برای هر اکانتی ضروری است. در صورتی که از یک ایمیل برای ساختن تمامی اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، نیازی نیست افراد سودجو به دنبال اطلاعات تمامی آن‌ها باشند. بلکه با هک کردن ایمیل شما، می‌توانند از طریق ریکاوری به تمامی اکانت‌های شما دسترسی پیدا کنند. اگر برای محل کارتان هم پیج درست می‌کنید، از تلفنی استفاده کنید که فقط یک نفر به آن دسترسی دارد.

9- با استفاده از سیستم‌های عمومی وارد حساب خود نشوید

از کامپیوترهای عمومی مانند کافی‌نت‌ها و دانشگاه‌ها برای ورود به اینستاگرام یا هر شبکه دیگری استفاده نکنید. این کار امنیت اینستاگرام شما را به شدت کاهش می‌دهد.

اگر به هر دلیلی مجبور شدید در همچین مکان‌هایی از اینستاگرام خود استفاده کنید، به این چند نکته توجه کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام در مرورگر کروم از حالت new incognito window و در مرورگر فایرفاکس از حالت new private window استفاده کنید. این صفحات مرورگر مانع از ثبت و جمع آوری اطلاعات شما می‌شوند.

در هنگام ورود به حساب کاربری، نام کاربری و رمز عبور خود را در مرورگر، ذخیر نکنید. حتما قبل از ترک سیستم، از حساب کاربری خود، خارج شوید.

10- امنیت گوشی و سایر نرم افزارها

یکی از مواردی که می‌تواند امنیت پیج اینستاگرام شما را به خطر بیندازد، هک شدن خود گوشی شما است. همه برنامه‌ها هنگام نصب، از شما می‌خواهند که به آن ها اجازه بدهید که به برخی از قسمت‌های گوشی شما دسترسی داشته باشند.

این مجوزها در اکثر مواقع ضروری هستند، اما در برخی از موارد نیازی به آن‌ها نیست. در نتیجه نیاز است دسترسی برنامه‌های مختلف را بررسی کنید و در صورتی که متوجه هر نکته مشکوکی شدید، برنامه را حذف کنید یا دسترسی‌های آن را محدود کنید.

در نظر داشته باشید که برنامه‌های مخرب ممکن است بخش‌های مختلفی از گوشی شما را مورد حمله قرار دهند و با دسترسی به این اطلاعات بتوانند اینستاگرام شما را هک کنند.

اهمیت امنیت گوش و سایر نرم افزارها

11- مواظب برنامه‌های آنالیز باشید

اگر یک پیج تجاری دارید، در بسیاری از مواقع ناچار هستید که از پلتفرم‌های آنالیز پیج استفاده کنید. این پلتفرم‌ها معمولا به نام کاربری و رمز عبور شما را درخواست می‌کنند. برای بالا بردن امنیت پیج اینستاگرام و اینکه در دام افراد سودجو گرفتار نشوید، حتما از پلتفرم‌های شناخته شده و مورد تائید استفاده کنید.

معمولا هزینه پایین‌تر گزینه وسوسه انگیزی است که از پلتفرم‌های ناامن برای آنالیز پیج استفاده کنید. اما باید در کنار امکانات و هزینه به قابل اعتماد بودن آن‌ها هم توجه کنید.

سخن پایانی

استفاده از تنها یک روش، دسترسی هکرها به حساب شما را آسان‌تر خواهد نمود. پس بهتر است رمز دومرحله‌ای را فعال کنید و برای افزایش امنیت اینستاگرام، به سایر توصیه‌ها نیز عمل کنید. این روش‌ها در حد قابل قبولی از هک شدن اکانت شما پیشگری می‌کنند.

آیا روش‌های دیگری برای افزایش امنیت پیج اینستاگرام می‌دانید؟ به نظر شما کدام روش یا روش‌ها موثرتر خواهند بو؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//