ویروس شورتکات را چگونه حذف کنیم؟ معرفی 4 روش کارآمد

ویروس شورتکات از آن دسته بدافزارهای مزاحم است که گاهی کاربران را به شدت کلافه و عصبی می‌کند. آنچه که این ویروس مزاحم را منفورتر می‌کند این است که توسط بسیاری از نرم افزارهای آنتی ویروس قابل شناسایی نیست. به عبارتی دیگر، ممکن است شما قوی‌ترین ویروس‌کش‌ها را نیز بر روی سیستم خود نصب کرده باشید، اما باز هم ویروس Shortcut بتواند به راحتی فایل‌ها و برنامه‌های شما را آلوده کند.

ویروس شورتکات می‌تواند حافظه‌های فلش، رم موبایل، هارد دیسک و سایر فضاهای ذخیره سازی را آلوده کند و عملکرد آن نیز به این صورت است که فولدرهای اصلی شما را به صورت Shortcut درمی‌آورد. در واقع این ویروس فایل اصلی را در حافظه شما پنهان کرده و یک شورتکات به جای آن ایجاد می‌کند.

خبر خوب اینکه اگرچه بسیاری از آنتی‌ویروس‌های قدرتمند توانایی شناسایی و از بین بردن این ویروس مزاحم را ندارند، اما حذف آن، کار چندان سختی نیست. ما در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک با شما هستیم تا یکبار برای همیشه از شر ویروس شورتکات نجاتتان دهیم، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ویروس شورتکات چیست؟

همانطور که گفته شد، این ویروس فایل‌های اصلی شما را ناپدید کرده و به جای آن‌ها، یک شورتکات به درد نخور به شما نمایش می‌دهد. این ویروس می‌تواند رایانه، فلش مموری و یا رم را تحت تاثیر قرار دهد. این بدافزار در مرحله اول و در اکثر مواقع، حافظه‌های قابل حمل را مورد حمله قرار می‌دهد. اما از طریق ویژگی‌های Autoplay یا Autorun برخی از فایل‌ها می‌تواند به ویندوز نیز سرایت کند.

ممکن است سیستم یا حافظه جانبی خود را برای یافتن ویروس و توسط بهترین ویروس‌کش‌ها اسکن کنید و هیچ بدافزاری را پیدا نکنید. اما این هرگز به معنی نبود ویروس شورتکات نیست؛ زیرا این بدافزار مخل و مزاحم، به راحتی از دید قوی‌ترین نرم افزارهای آنتی ویروس مخفی می‌شود.

البته نگران نباشید؛ زیرا حذف دستی ویروس Shortcut بسیار آسان است. ما در ادامه به بررسی انواع روش‌های خلاص شدن از شر این بدافزار خواهیم پرداخت.

حذف ویروس شورتکات

برای این کار راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد:

روش اول: استفاده از ابزار SHORTCUT VIRUS REMOVER

این روش، موثرترین و بهترین راه حل برای رهایی از دست ویروس شورتکات است. توصیه می‌کنیم کسانی که تاکنون تجربه برخورد با این ویروس را نداشته‌اند، حتما از این ابزار استفاده کنند. علاوه بر این، در صورتی که وقت زیادی برای این کار ندارید، دانلود و نصب SHORTCUT VIRUS REMOVER می‌تواند مانند یک میانبر امن و سریع برای شما عمل کند.

ابزاز shortcut virus remover

ابزار SHORTCUT VIRUS REMOVER یک نرم افزار کاملا رایگان است که سیستم شما را برای یافتن ویروس شورتکات، به بهترین شکل ممکن اسکن می‌کند و در صورت یافتن آن، به راحتی اقدام به حذف و پاک کردنش می‌کند.

این ابزار مفید را می‌توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

برای کار کردن با این برنامه، کافیست آن را دانلود کرده و با چند کلیک ساده، عملیات حذف ویروس شورتکات را نهایی کنید. در حال حاضر، استفاده از ابزار SHORTCUT VIRUS REMOVER سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه شناسایی شده برای مقابله با بدافزار مزاحم Shortcut محسوب می‌شود.

روش دوم: استفاده از دستورات خط فرمان CMD

اگر اهل فن هستید و از خطوط فرمان اطلاعات کافی دارید، می توانید ویروس شورتکات را بدون بارگیری یا نصب هیچ برنامه‌ای حذف کنید:

  • با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Windows + R” وارد “Run” شوید.
  • با تایپ “CMD” وارد خط فرمان DOS شوید.
  • اسم درایو یا حافظه جانبی خود را تایپ کرده و بعد از آن، علامت : بگذارید. برای مثال F:
  • کلید Enter را فشار دهید.
  • دستور (attrib f:*.* /d /s -h -r -s) را تایپ کنید (می‌توانید به جای حرف f نام درایو خود را وارد کنید)

حذف ویروس شورتکات با استفاده از cmd

  • بازهم کلید Enter را فشار دهید.

تذکر: لطفا از این روش برای حذف ویروس شورتکات درایو ویندوز خود استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است منجر به حذف شدن برخی از فایل‌های مهم و سیستمی رایانه شما شود.

روش سوم: استفاده از فایل BATCH

ممکن است شما در مورد برنامه نویسی فایل BATCH یا دسته‌ای شنیده باشید. یک فایل دسته‌ای، یک اسکیرپت یا مجموعه‌ای از دستورات است که توسط مفسر خط فرمان، اجرا می‌شود. ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید با استفاده از ساخت یک فایل BATCH ساده، ویروس شورتکات را برای همیشه از بین ببرید:

  • با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Windows + R” وارد “Run” شوید.
  • عبارت “notepad” را تایپ کنید و اینتر بزنید تا وارد محیط این برنامه شوید
  • قطعه کد دستوری زیر را در “notepad” تایپ کنید:

قطعه کد فایل دسته ای

  • به جای کلمه “Drive” در قطعه کد بالا، نام درایو خود را جایگذاری کنید.
  • بر روی “File – Save” کلیک کنید
  • در بخش “Save as type” گزینه “All files(*.*)” را انتخاب کنید
  • یک اسم برای فایل خود انتخاب کرده و آن را ذخیره کنید.
  • اکنون فایل ذخیره شده را که فرمت BAT دارد، اجرا کنید.
توجه: این روش ممکن است آسان‌تر از خط فرمان CMD به نظر برسد؛ اما اندکی وقت‌گیرتر است. علاوه بر این، ممکن است برای هرکدام از درایو‌ها و یا حافظه‌های جانبی سیستم خود، مجبور باشید که یک فایل BAT جداگانه بسازید.

روش چهارم: استفاده از فایل‌های رجیستری

این روش فقط برای افرادی توصیه می‌شود که به انواع فایل‌های Registry تسلط کافی داشته باشند؛ در غیر این صورت، ممکن است در نهایت با یک سیستم خراب و داده‌های از دست رفته غیر قابل بازیابی مواجه شوید:
  • کلیدهای “Ctrl + Shift + Esc” را برای ورود به “Task Manager” فشار دهید.
  • در زیر زبانه “Processes” به پایین پیمایش کنید تا به فایل “wscript.exe” یا فایلی شبیه به آن برسید
  • فایل مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی “End Processes” کلیک کنید.
  • وارد بخش “run” شوید و “regedit” را تایپ کنید تا “Registry Editor” اجرا شود.
  • به مسیر “HKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Run” بروید.
  • گزینه “odwcamszas” را پیدا کرده و آن را حذف کنید.

حذف ویروس شورتکات با استفاده از رجیستری

کلام پایانی

به نظر می‌رسد با استفاده از یکی از روش‌های ذکر شده در این مقاله، بتوانید به راحتی و برای همیشه از شر ویروس شورتکات راحت شوید. بازهم توصیه می‌کنیم در صورت عدم داشتن دانش فنی لازم، از روش‌های اول و دوم ذکر شده استفاده کنید.

در صورتی که شما نیز تجربه برخورد با ویروس Shortcut را داشته‌اید، لطفا در بخش نظرات همین مقاله، با ما و سایر خوانندگان مجله ایده آل تک درمیان بگذارید.

4 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//