راهنمای خرید کارت صدا + معرفی بهترین مدل های موجود

کارت صدا یکی از مهم‌ترین تجهیزات استودیوهای صدابرداری است که برای ضبط و پخش صدا از آن استفاده می‌شود. گستردگی این محصول باعث سردرگمی افراد شده است تا جایی که بیشتر افراد توانایی انتخاب کارت صدای مناسب را ندارند.

برای انتخاب یک کارت صدای مناسب، پیش از هرچیز باید با این قطعه الکترونیکی به خوبی آشنا بوده و از انواع مدل‌های آن و کارکرد هرکدام آشنا باشید. مطمئنا بدون داشتن اطلاعات کافی، نمی‌توانید مدل کارت صدای مد نظر خود را پیدا کنید و ممکن است متحمل هزینه‌های اضافی شوید.

به همین دلیل، در این نوشته از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم راهنمای جامع خرید کارت صدا را با شما به اشتراک بگذاریم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کارت صدا چیست؟

برای ارائه یک راهنمای خرید کارت صدا باید قبل از هر چیز با ماهیت این سخت افزار بیشتر آشنا شویم. کارت صدا یک قطعه یا مدار الکترونیک است که رابطی بین کامپیوتر و اجزای صوتی مانند میکروفون و بلندگوها است. این قطعه وظیفه تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ و برعکس همین فرایند را برعهده دارد.

تا قبل از سال 1980 صدا توسط بلندگوهای داخلی کامپیوتر تولید می‌شد. این بلندگوها قدرت خود را از مادربرد اصلی سیستم می‌گرفتند.

این قطعه معمولا روی مادربرد کامپیوتر نصب می‌شود و از طریق پورت‌های ارتباطی، بلندگوها و میکروفون را به سیستم شما متصل می‌کند. بدون وجود این قطعه امکان پخش کردن صدا از بلندگوها وجود ندارد.

اجزای تشکیل دهنده کارت صدا

یک کارت صدا به صورت معمول از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • DPS یا پردازنده سیگنال دیجیتال: که قلب تپنده کارت صدا است و عملیات پردازش صداها را انجام می‌دهد.
  • DAC یا مبدل دیجیتال به آنالوگ: که وظیفه تبدیل صداهای دیجیتال خروجی از کامپیوتر به آنالوگ را برعهده دارد.
  • ADC یا مبدل آنالوگ به دیجیتال: وظیفه آن تبدیل صداهای آنالوگ به فرکانس‌های دیجیتال است.
  • ROM: این حافظه از نوع فقط خواندنی است و وظیفه نگهداری دیتا را به دوش می‌کشد.
  • پورت‌های ارتباطی: جهت برقراری اتصال بین بلندگوها و میکروفون‌ها با کامپیوتر.

البته در نظر داشته باشید که این اجزا در همه کارت‌های صدا وجود دارند، ولی در جزئیات آن ممکن است اختلاف‌هایی وجود داشته باشد. برای مثال پورت‌های ارتباطی بسیار گسترده هستند و در کارت صداهای مختلف، از پورت‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

اجزای تشکیل دهنده کارت صدا

همچنین برخی از امکانات یا اجزای دیگری وجود دارند که در همه کارت صداها دیده نمی‌شوند. برای مثال پری آمپ در برخی از آن‌ها وجود دارد و در برخی نه.

درایور کارت صدا چیست؟

درایورها برنامه‌هایی هستند که ارتباط بخش‌های مختلف کامپیوتر را با سیستم عامل برقرار می‌کنند. کارت صدا یک قطعه سخت افزاری است که در کامپیوتر به کار رفته است؛ اما نرم افزارهای کاربردی و سیستم عامل نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

به همین دلیل باید درایور کارت صدا را نصب کنید تا بتوانید از ویژگی‌های آن استفاده کنید. معمولا هر کارت صدایی، درایور مختص به خود را دارد که لازم است روی سیستم شما نصب شود.

راهنمای خرید انواع مودم ADSL و VDSL
بخوانید

انواع کارت صدا

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید کارت صدا باید به آن پرداخته شود، انواع مختلف این کارت است. با توجه به گسترش نیازهای صوتی، دو نوع کارت صدای مختلف در بازار عرضه می‌شود که هر کدام از آن‌ها کاربرد و کاربران مخصوص خود را دارند:

1- کارت صدای اینترنال

کارت صدای اینترنال درون کیس کامپیوتر  شما قرار می‌گیرد. البته ممکن است به صورت Onboard یا مجزا باشد. کارت صدای آن‌برد، بخشی از مادربرد محسوب می‌شود، اما کارت صداهای مجزا قطعه‌ای جداگانه است که درون سیستم شما نصب می‌شود.

این محصول فاقد کنترلرهای صدا است و بیشتر برای مصارف خانگی کاربرد دارد. همچنین دسترسی به ورودی‌ها و خروجی‌های آن مشکل است. بنابراین برای مواردی کاربر دارند که کاربر دستگاه‌های ورودی و خروجی را تغییر نمی‌دهد. کارت‌های صدای اینترنال از نظر زیبایی و راحتی در حمل و نقل اهمیت دارند. هیچ کس دوست ندارد دستگاهی بزرگ را همراه لب‌تاپ خود حمل کند.

کارت صدای اینترنال

کیفیت این ابزار برای پخش صداهای معمولی کافی است اما اگر ضبط صداهای حرفه‌ای انجام می‌دهید، بهتر است به فکر گزینه‌های اکسترنال باشید.

2- کارت صدای اکسترنال

کارت صدای اکسترنال یا خارجی به عنوان قطعه‌ای جداگانه به فروش می‌رسد. این کارت معمولا دارای ورودی‌ها و خروجی‌های زیادی است که می‌توانید دستگاه‌های مختلف را به آن متصل کنید. از طرفی دیگر، قابل حمل بوده و به راحتی می‌‌توانید آن را با خود حمل کنید.

علاوه بر آن امکان کنترل صدا در این کارت بیشتر است. کارت صدای اکسترنال دارای انواع گوناگونی است که هر کدام از آن‌ها برای طیف خاصی از کاربران، کاربرد دارد. برای مثال نوعی از کارت صدا وجود دارد که در صورت خراب شدن کارت صدای اینترنال می‌توانید از آن استفاده کنید. این محصول بسیار کوچک بوده و هم اندازه یک فلش مموری کوچک است و دارای یک ورودی و یک خروجی است.

کارت صدای اکسترنال

از طرفی دیگر کارت صدای مورد استفاده در استدیوهای ضبط صدا بسیار پیشرفته هستند و انواع امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک
بخوانید

در خرید کارت صدا باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

راهنمای خرید کارت صدا یکی ازدغدغه های افرادی است که با ضبط صدا سر و کار دارند. هنگام خرید کارت صدا به موارد زیر توجه داشته باشید:

نوع کاربری

توجه داشته باشیذ که هر کارت صدا با توجه با نیازهای استفاده کننده طراحی و تولید می‌شود. بنابراین در زمان خرید به این نکته توجه کنید که از کارت صدا چه استفاده‌ای می‌کنید.

اگر یک کاربر ساده هستید که از آن برای تماشای فیلم و گوش دادن به موزیک استفاده می‌کنید، ساده‌ترین محصولات هم جوابگوی نیازهای شما می‌باشد. اما اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید، ممکن است نیاز باشد که از گزینه‌های حرفه‌ای‌تر استفاده کنید. اگر هم برای ضبط موسیقی از آن استفاده می‌کنید، باید به فکر خرید یک کارت صدای تمام حرفه‌ای باشید.

هزینه

هزینه و میزان بودجه‌ای که برای خرید یک محصول در نظر گرفته می‌شود، در بیشتر موارد نقش محدود کننده دارد. هر چه هزینه در نظر گرفته شده بیشتر باشد، گزینه‌های خرید شما هم بیشتر خواهد شد.

خرید محصولات بهتر هزینه بیشتری به همراه دارد. اما در نظر داشته باشید که این هزینه بیشتر در بلند مدت به نفع شما خواهد شد، چرا که نیازی نیست به طور مداوم به فکر خرید کارت صداهای بهتر باشید.

تعداد پورت‌های ورودی و خروجی

اگر یک صدابردار یا آهنگساز حرفه‌ای هستید، حتما از میکروفون‌ها و بلندگوهای زیادی به صورت همزمان استفاده می‌کنید. اگر می‌خواهید همه این اجزا به صورت مناسبی با هم در ارتباط باشند و بتوانید صدای با کیفیتی را ضبط کنید، از کارت صدایی استفاده کنید که پورت‌های ورودی و خروجی به اندازه کافی داشته باشد.

البته این را هم در نظر بگیرید که ممکن است در آینده شما کار خودتان را گسترش دهید و به پورت‌های ورودی و خروجی بیشتری نیاز پیدا کنید.

نوع پورت های ورودی و خروجی

همانطور که در نوشته راهنمای خرید هارد اکسترنال اشاره شد، نوع پورت‌های اتصال به کامپیوتر دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. پورت‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید کارت صدای خود را به سیستم متصل کنید:

1- USB

یکی از رایج‌ترین نوع اتصالات در بین تمامی دستکاه‌های موجود در بازار است. استفاده از اتصال USB بسیار ساده است و برای استفاده از آن به دانش خاصی نیاز ندارید. همچنین با انواع سیستم‌ها هماهنگ است و محدودیتی از این بابت برای شما ایجاد نخواهد کرد.

2- firewire

firewire اتصالی است که کمتر شناخته شده است. همچنین همه کامپیوترها از آن پشتیبانی نمی‌کنند. اما در استفاده می‌توان گفت که از اتصالات USB مناسب‌تر است و می‌تواند پایداری و سرعت بیشتری را برای سیستم شما به همراه داشته باشد.

firewire برای ضبط چندین صدا به صورت همزمان، گزینه مناسب‌تری نسبت به USB است.

3- Thunderbolt

Thunderbolt در حال حاضر مناسب‌ترین نوع اتصال برای کارت صدا است. چرا که سرعت بالایی داشته و میزان تاخیر آن بسیار پایین است. تنها مشکل Thunderbolt این است که سیستم‌های کمی از آن پشتیبانی می‌کنند.

نوع پورت های ورودی و خروجی

میزان کنترل

هر کارت صدایی می‌تواند میزانی از کنترل را برای شما فراهم کند. کارت صداهای اینترنال معمولا هیچ گونه کنترلی به شما نمی‌دهند و نمی‌توانید از طریق کارت صدا، تغییراتی در ورودی و خروجی صدا ایجا کنید.

اما کارت صداهای اکسترنال هر کدام تا حدی کنترل‌های مختلف را برای شما فراهم می‌کنند. هر چه کنترل‌های کارت صدا بیشتر باشد، بهتر می‌توانید صدا را ضبط یا پخش کنید. اما تعداد کنترلرها نباید به اندازه‌ای باشد که باعث سردرگمی شود و برای افراد مشکل ایجاد کند.

Sample Rate

Sample Rate نشان دهنده تعداد دفعاتی است که نمونه سیگنال آنالوگ در یک ثانیه جمع آوری می‌شود. صداها در محیط به صورت پیوسته تولید می‌شوند. اما سیستم‌های کامپیوتری صدا را به کدهای باینری تبدیل می کنند تا بتوانند آن‌ها را ضبط کنند. در نتیجه با محدودیت‌هایی از نظر دفعات ثبت صدا مواجه هستند.

هر چه میزان Sample Rate بالاتر باشد، کیفیت صدا و حجم فایل تولید شده بالاتر خواهد بود و جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسد.  برای درک بهتر به کیفیت یک فیلم توجه کنید. در فیلم‌های قدیمی هر ثانیه یک فریم ضبط می‌شد در نتیجه فیلم‌ حالت منقطع داشتند. اما امروزه در هر ثانیه هزاران فریم به ثبت می‌رسد. هر چه تعدا فریم‌های ضبط شده در یک ثانیه بیشتر باشد، فیلم روان‌تر بوده و کیفیت بالاتری خواهد داشت.

در Sample Rate هم دقیقا همین موضوع مطرح است.  هر چه Sample Rate دستگاهی بالاتر باشد، کیفیت صدای تولید شده بیشتر خواهد بود.

ویندوز، مک یا اندروید

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید کارت صدا باید به آن توجه داشته باشید، سیستم عاملِ سیستمی است که این کارت را روی آن نصب می‌کنید. برخی از محصولات با سیستم عامل ویندوز همخوانی بیشتری دارند و برخی با سیستم عامل مک. در این بین محصولاتی هم وجود دارند که با سیستم عامل اندروید هماهنگ هستند و می‌توانید از آن برای ضبط و پخش صدا در گوشی خود استفاده کنید.

معرفی چند نمونه از بهترین کارت صداهای موجود در بازار

در ادامه راهنمای خرید کارت صدا به بررسی چند نمونه از بهترین مدل‌های این قطعه الکترونیکی محبوب می‌پردازیم:

1- کارت صدا برای تهیه پادکست

پادکست یکی از معروف‌ترین فرمت‌های محتوایی در جهان امروز است. مهم‌ترین بخش تهیه پادکست هم ضبط صدا است. در نظر داشته باشید که در هنگام تهیه پادکست ممکن است از چندین میکروفون استفاده کنید.

بنابراین نیاز است که تعداد پورت‌های ورودی و خروجی کارت صدا را بررسی کنید تا خریدی متناسب با نیاز خود داشته باشید. محصولات زیر تعدادی از بهترین گزینه‌های تهیه پادکست می‌باشند:

کارت صدا استودیویی تولید پادکست Rode Caster Pro

با قیمت حدود 22 میلیونتومان یکی از پرامکانات‌ترین کارت صداهای تولید پادکست است. این محصول دارای 5 ورودی آنالوگ صدا بود و از 7 خروجی آنالوگ هم بهره می‌برد.

کارت صدا استودیویی تولید پادکست Rode Caster Pro

امکان اتصال 4 میکروفون به صورت همزمان امکانی است که کمتر کارت صدایی از آن بهره می‌برد. به کمک پورت type c می‌توانید آن را به کامپیوتر خودتان متصل کنید. کنترلرهای این دستگاه بسیار زیاد است و می‌توانید هر نوع تنظیماتی را روی آن انجام دهید تا به بهترین کیفیت دست پیدا کنید.

پک RME BFP-AT Podcast Bundle – 1 Mic

اگر به تنهایی پادکست تولید می‌کنید، پیشنهاد ما این است که از پک RME BFP-AT Podcast Bundle – 1 Mic استفاده کنید. این پک، هر آنچه که برای تولید پادکست مورد نیاز شما است را در خود جای داده است.

پک RME BFP-AT Podcast Bundle - 1 Mic

1 میکروفون، کارت صدا، کابل‌های رابط، کیف برای حمل و نقل و استند میکروفون اجزای این پک جذاب را تشکیل می‌دهند. کارت صدای Babyface Pro که در این پک قرار دارد در کلاس حرفه‌ای قرار کرفته و با داشتن 12 ورودی و خروجی صدا، شما را از هر وسیله جانبی بی‌نیاز خواهد کرد. تنها مشکل این پک قیمت بالای آن است که در حدود 42 میلیون تومان برای شما آب می‌خورد.

2- MeeBlip cubit go کارت صدای مخصوص گوشی و لب‌تاپ

اگر توانایی پرداخت هزینه‌های بالا را ندارید، یکی از بهترین گزینه‌ها MeeBlip cubit go است که می‌تواند امکانات مناسبی را در اختیاز شما قرار دهد. البته در نظر داشته باشید که این محصول فقط برای استفاده در گوشی نیست و در سیستم عامل‌های ویندوز و مک هم می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. داشتن یک ورودی و چهار خروجی می تواند بسیاری از نیازهای شما را مرتفع سازد.

کارت صدای MeeBlip cubit go

3- کارت صدای Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen 

Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen یک محصول خوش ساخت است که در همان ابتدا عاشق آن خواهید شد. Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen یک محصول شناخته شده برای خواننده ها و آهنگ سازان است. 

کارت صدای Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen 

تنها مشکل این محصول تعداد کم ورودی و خروجی های آن است. 2 ورودی آنالوگ در کنار 2 خروجی برای بسیاری از افراد و استدیوها کافی نیست. یک پری آمپ حرفه‌ای در این کارت صدا تعبیه شده است که می تواند کیفیت صدا را تا حد زیادی افزایش دهد. 

کلام پایانی

در این نوشته مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات کارت صدا را با همدیگر بررسی کردیم و سپس اجزا و انواع آن را به شما معرفی کردیم. همچنین به این نکته اشاره کردیم که در زمان خرید کارت صدا باید به چه نکاتی توجه داشته باشید.

در مرحله آخر هم بهترین کارت صداهای موجو در بازار را به شما معرفی کردیم تا بتوانید خریدی مطمئن را تجربه کنید. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//