آموزش ریست فکتوری گوشی های اندروید

مواجه شدن با پیغام خطا در گوشی یکی از مشکلاتی است که شما هم حتما با آن مواجه شده‌اید. مشخص است که در چنین شرایطی فقط به دنبال یک راه حل هستید که بتوانید خیلی سریع این مشکل را برطرف کنید. اگر همه راه‌ها را امتحان کردید و نتیجه‌ای نگرفتید، به عنوان آخرین گزینه باید به سراغ ریست فکتوری گوشی بروید.

البته قطعا این گزینه باید آخرین انتخاب شما باشد؛ چون بازگشت به تنظیمات کارخانه باعث می‌شود همه اطلاعاتی که روی تلفن همراه خود ذخیره کرده‌اید، پاک شوند. این اطلاعات شامل شماره‌ها، برنامه‌ها، ویدیوها، تصاویر و … می‌شوند.

امروز در این مقاله از ایده آل تک قصد داریم ریست فکتوری گوشی اندروید در انواع برندها را به شما آموزش دهیم. تا بتواید بدون هیچ دردسری این کار را انجام دهید و از شر این مشکل خلاص شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ریست فکتوری چیست؟

ریست فکتوری کردن کاری است که شما روی گوشی انجام می‌دهید و همه‌ اطلاعات شخصی و… که در گوشی ذخیره کرده‌اید حذف خواهد شد. با انجام دادن این کار در واقع تلفن همراه شما، تبدیل به یک گوشی تازه از جعبه درآورده می‌شود.

اگر مثلا قصد دارید گوشی خود را بفروشید یا به کسی بدهید، بهترین کاری که باید انجام دهید تا اطلاعات شخصی‌تان به دست کسی نیوفتد، ریست فکتوری کردن گوشی است.

با انجام دادن این کار، حتی امکان بازیابی اطلاعات هم نخواهد بود. با این کار هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد و اطلاعات شخصی‌تان به دست کسی نخواهد افتاد.

دیگری مزیتی که برگرداندن تنظیمات کارخانه گوشی برای شما خواهد داشت، خالی شدن فضای اضافی که برنامه‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و… در گوشی اشغال کرده‌اند است. با انجام دادن این کار علاوه بر از بین رفتن فضای بیهوده‌ای که ناخواسته گوشی شما را اشغال کرده، سرعت پردازش گوشی هم به حالت قبل برخواهد گشت. از همه مهم‌تر اینکه می‌توانید خیلی راحت برنامه‌های مورد نیازتان را مجددا نصب کنید و از گوشی نهایت استفاده را ببرید.

ولی به این نکته هم باید توجه داشته باشید که انجام دادن این کار اگر خیلی زیاد و بیش از حد انجام بگیرد، ممکن است با کاهش باتری مواجه شوید. در برخی موارد هم ممکن است پردازنده‌ی گوشی به مشکل برخورد!

چندین نکته‌ مهم در مورد ریست فکتوری گوشی وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. با  انجام دادن این کار، کل اطلاعات شما نظیر شماره تماس‌ها، اطلاعات شخصی، عکس و فیلم و… پاک خواهد شد.

چنانچه این اطلاعات برایتان خیلی مهم است، قبل از انجام دادن ریست فکتوری، حتما از تمامی اطلاعات مهم‌تان یک نسخه‌ی بکاپ یا پشتیبان بگیرید تا در صورت پاک شدن این اطلاعات به دردسر نیفتید. از همه مهم‌تر اینکه می‌توانید مجددا کل اطلاعات را بازیابی و از آنها مجددا استفاده کنید.

ریست فکتوری گوشی سامسونگ

در مورد ریست فکتوری گوشی سامسونگ با فرض اینکه نسخه‌ی اندورید گوشی مورد نظر شما اندروید 11 است، باید مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد را انجام دهید:

ابتدا وارد منوی تنظیمات گوشی شوید

ریست فکتوری گوشی سامسونگ

در این مرحله باید به انتهای صفحه‌ تنظمیات یا همان Settings بروید و وارد بخش About Phone شوید.

روی about phone ضربه بزنید

اگر با وارد شدن به این بخش، با گزینه‌ای به اسم Advanced مواجه شدید، باید وارد این بخش شوید. اگر این گزینه را نداشتید، باید در انتهای صفحه در بخش Looking for something else، گزینه‌ی Reset  را انتخاب کنید و وارد مرحله‌ بعد شوید.

روی reset ضربه بزنید

با زدن دکمه‌ ریست، شما وارد بخش جدیدی خواهید شد. در این بخش تنظمیات مختلفی را مشاهده خواهید کرد. اولین گزینه Reset Settings است. با زدن این گزینه، تنظیمات گوشی به حالت اولیه برخواهد گشت.

در واقع گوشی ریست فکتوری خواهد شد. ولی روش دیگر که با انجام دادن آن کلیه‌ اطلاعات پاک خواهد شد و روش ایمن‌تری هم هست، گزینه‌ی Factory data reset است. در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

روی ریست فکتوری ضربه بزنید

با زدن این گزینه صفحه‌ جدیدی باز خواهد شد. در این صفحه شما لیست برنامه‌ها را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که بخواهید ریست فکتوری گوشی را انجام دهید، باید دکمه‌ی Reset را برای انجام این کار انتخاب کنید.

در نهایت روی reset ضربه بزنید

با زدن این گزینه، اگر برای گوشی پین کد یا رمز یا الگویی تعریف کرده باشید، نمایش داده می‌شود. باید آن را وارد کنید و به مرحله‌ بعدی بروید.

رمز عبور یا الگوی گوشی خود را وارد کنید

در این بخش به شما هشدار داده می‌شود که تمامی اطلاعات و اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی نصب کرده‌اید پاک خواهد شد و امکان بازیابی مجدد را نخواهید داشت.

در صورتی که با این مورد مشکلی نداشته باشید، با زدن بر روی دکمه‌ی Delete All، تمامی این اطلاعاتشده و ریست فکتوری گوشی انجام خواهد شد.

روی delete all ضربه بزنید

با زدن این دکمه، چند دقیقه‌ بعد گوشی به حالت ریست فکتوری باز خواهد گشت و مجددا باید اپلیکیشن‌هایی که نیاز دارید را نصب کنید.

ریست فکتوری گوشی هواوی

ریست فکتوری گوشی هواوی هم تا حدی مشابه ریست فکتوری گوشی سامسونگ است که در بالا به آن اشاره کردیم. در ادامه، آموزش مرحله به مرحله‌ ریست فکتوری گوشی هووای را با هم خواهیم آموخت.

قبل از هر چیزی باید وارد منوی تنظیمات یا Settings شوید.

وارد بخش setting شوید

گوشی‌های هوآوی دارای یک لایه سفارشی‌سازی سیستم عامل اندروید به اسم EMUI هستند. این گزینه باعث می‌شود ریست فکتوری گوشی در برند هواوی کمی متفاوت‌تر از سایر گوشی‌ها باشد.

بعد از وارد شدن به بخش تنظیمات، باید به انتهای صفحه بروید. بعد وارد بخش About Phone شوید.

گزینه سیستم و آپدیت را انتخاب کنید

حالا باید وارد قسمتی به اسم Advanced شوید.

وارد قسمتی به اسم Advanced شوید.

اکنون باید روی گزینه‌ Reset Options ضربه بزنید. در این بخش می‌توانید ریست فکتوری گوشی و سایر تنظیمات مشابه را انجام دهید.

روی گزینه‌ Reset Options ضربه بزنید

در صفحه‌ی جدید باید روی گزینه‌ Erase all date (factory reset)) بزنید تا این فرایند انجام شود.

روی گزینه‌ Erase all date (factory reset)) بزنید

اکنون در این صفحه به شما هشدار داده خواهد شد که تمامی اطلاعات و داده‌ها مثل اطلاعات ذخیره شده در Google، Facebook، Twitter، Instagram پاک خواهد شد.

نکته‌‎ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اطلاعاتی که در فضاهای ابری مثل Google Drive، Dropbox یا One. Drive ذخیره کرده‌اید، حذف نخواهد شد.

اگر با این شرایط موافق هستید، می‌توانید با خیال راحت روی دکمه‌ Reset Phone ضربه بزنید.

روی دکمه‌ Reset Phone ضربه بزنید.

با وارد شدن به این صفحه‌ جدید، مجددا از شما پرسیده خواهد شد که آیا واقعا از اینکه این اطلاعات پاک شود مطمئن هستید یا خیر. در صورتی که این مورد مشکلی ندارید، می‌توانید با ضربه زدن دکمه‌ Erase everything، تمامی اطلاعات را پاک کنید.

الگوی گوشی خود را انتخاب کنید

در این مرحله پین کد، الگو یا هر رمزی که روی گوشی گذاشته بودید، نشان داده خواهد شد. باید آن را وارد کنید تا ریست فکتوری گوشی انجام شود.

در نهایت بعد از چند دقیقه، ریست فکتوری گوشی هواوی انجام داده خواهد شد و مشکل گوشی برطرف می‌شود.

ریست فکتوری گوشی شیائومی

اگر گوشی شیائومی دارید و می‌خواهید آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید، باید مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را دنبال کنید:

اول از همه باید وارد گزینه‌ تنظیمات یا Settings شوید.

گزینه‌ای به اسم System  را انتخاب کنید.

اکنون باید به انتهای صفحه بروید و گزینه‌ای به اسم System  را انتخاب کنید.

گزینه‌ Advanced را انتخاب کنید و وارد صفحه جدید شوید.

گزینه‌ Advanced را انتخاب کنید و وارد صفحه جدید شوید.

گزینه‌ Reset Options را انتخاب کنید.

گزینه‌ Reset Options را انتخاب کنید. اکنون وارد بخش بعدی ریست فکتوری گوشی شیائومی خواهید شد.

آخرین گزینه‌ صفحه‌ جدید که Erase All data (factory rest) است را انتخاب کنید.

حالا باید آخرین گزینه‌ صفحه‌ جدید که Erase All data (factory rest) است را انتخاب کنید.

با ضربه زدن روی دکمه‌ Reset Phone، گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

با وارد شدن به این صفحه‌، مجددا از شما پرسیده خواهد شد که آیا واقعا از اینکه این اطلاعات پاک شود مطمئن هستید یا خیر. در صورتی که این مورد مشکلی ندارید، می‌توانید با ضربه زدن روی دکمه‌ Reset Phone، گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

با زدن دکمه‌ Erase everything، گوشی را ریست فکتوری کنید.

با مجددا از شما پرسیده خواهد شد که آیا واقعا از اینکه این اطلاعات پاک شود مطمئن هستید یا خیر. در صورتی که این مورد مشکلی ندارید، می‌توانید با زدن دکمه‌ Erase everything، گوشی را ریست فکتوری کنید.

حالا در این مرحله پین کد، الگو یا هر رمزی که روی گوشی گذاشته بودید، نشان داده خواهد شد. باید آن را وارد کنید تا ریست فکتوری گوشی انجام شود.

الگوی گوشی شیائومی خود را وارد کنید

در نهایت بعد از چند دقیقه، ریست فکتوری گوشی هواوی انجام شده و مشکل گوشی برطرف می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله ما خیلی کامل در مورد ربست فکتوری گوشی توضیح دادیم. ریست فکتوری کردن یا برگرداندن تنظیمات کارخانه گوشی در هر مدل و برندی کمی متفاوت است. شما باید بر اساس مدل گوشی خود، روشی درست را انتخاب کنید و بر اساس آن، این کار را انجام دهید.

اگر قصد دارید گوشی خود را بفروشید و یا احساس می‎کنید که گوشی کارآیی خود را نسبت به روز اول از دست داده است، بسیار مهم است که حتما با ریست فکتوری کردن، خیال خودتان را کاملا راحت کنید.

همان‌طور که بارها در این مقاله اشاره شد؛ به هیچ عنوان از بکاپ گرفتن اطلاعات مهم قبل از انجام این کار غافل نشوید. با این کار می‎‌توانید دوباره به این اطلاعات مهم دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول

چطور از پاک شدن اطلاعات مهم در هنگام ریست فکتور جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید از فایل‌ها و اطلاعات مهم خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید. تا بعدها بتوانید از این اطلاعات مجددا استفاده کنید.

آیا انجام دادن ریست فکتوری به گوشی آسیبی وارد می‌کند؟

با وجود اینکه انجام دادن ریست فکتوری برای گوشی مزایای زیادی دارد، ولی اگر این کار خیلی زیاد انجام شود، ممکن است به پردازنده و باتری گوشی آسیب وارد کند.

آیا با ریست فکتور کردن اطلاعات مهم پاک می‌شود و امکان بازیابی مجدد وجود دارد؟

با انجام دادن ریست فکتوری تمامی اطلاعات مهم پاک خواهد شد و امکان بازیابی مجدد وجود نخواهد داشت.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//