چگونه ایمیل موقت بسازیم؟

ساخت ایمیل موقت، یک راه سریع و میانبر برای استفاده از خدمات پست الکترونیک است. برای بیشتر ما، داشتن ایمیل یک نیاز واقعی به شمار می‌رود. یک آدرس Email هم برای ورود به حساب‌های کاربری سطح وب و هم برای ایجاد و حفظ ارتباط میان هم‌دانشگاهیان و همکاران، ضروری و مهم است. 

اما ایمیل با تمام مزایایش می‌تواند ترسناک و دلهره‌آور باشد؛ چرا که مرتب کردن و حذف ایمیل اسپم و پیام‌های ایمیل دهندگانی که هیچ ارتباط و مزیتی برای استفاده در روزهایتان ندارند، می‌تواند به‌شدت سخت و طاقت‌فرسا باشد. به همین دلیل است که اگر حواسمان نباشد ممکن است لذت استفاده از ایمیل به یک عذاب دردناک تبدیل شود.

راه‌حل ساده است؛ ایمیل موقت! با استفاده از ایمیل فیک می‌توانید به‌طور کاملا ناشناس در وب به جستجو بپردازید بدون اینکه ایمیل‌های تبلیغاتی و اسپم را در اینباکس شخصی خود ببینید.

اگر از افراد دسته بالا هستید و از پاک کردن ایمیل‌های اسپم و دریافت ایمیل‌های تبلیغاتی و بازاریابی مختلف خسته شده‌اید و دیگر نمی‌خواهید برای دیدن و مشاهده کردن اطلاعات وبسایت‌ها از ایمیل شخصی خود استفاده کنید، ادامه این مقاله از ایده آل تک را از دست ندهید. 

ایمیل موقت چیست؟

ایمیل موقت یا اصطلاح فنی‌تر آن، Disposable email addressing یا به‌اختصار DEA، روشی برای دریافت آدرس ایمیلی یکتا برای استفاده چند مخاطب، موجودیت یا تعداد معینی استفاده است.

ایمیل موقت چیست ؟

مزیت این روش این است که اگر کسی اقدام به استفاده نادرست از آن برای مقاصدی همچون اسپم کرد، مالک آدرس بتواند به‌سادگی آن را لغو (به‌اصطلاح: dispose) کند؛ بدون اینکه مخاطبین دیگر تحت تأثیر این مورد قرار بگیرند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که یک ایمیل موقت می‌تواند شر اسپم و ایمیل‌های ناخواسته را از اینباکس ما پاک کند ولی:

  • این ایمیل‌ها خصوصی نیستند.
  • امنیتی که بسیاری از عرضه‌کنندگان ایمیل آن را ارائه می‌دهند را ندارد.
  • عموما فقط برای یک جلسه خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
اگر تابه‌حال از این سرویس استفاده کرده باشید، متوجه شده‌اید که برای ورود نیازی به گذرواژه نیست، این برای همه کاربران به همین شکل است و از کسی گذرواژه گرفته نمی‌شود!

پس تا حد امکان ایمیل‌هایی که ممکن است حاوی هرگونه اطلاعات حساس و خصوصی باشند را با ایمیل شخصی خود دریافت کنید تا از ریسک به خطر افتادن داده‌هایتان در امان بمانید.

چگونه ایمیل موقت بسازیم؟

در حالی‌ که بسیاری از سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، نسخه‌های آزمایشی و … آدرس ایمیل درخواست می‌کنند، شما ملزم به حفظ و نگهداری آن آدرس‌ها نیستید، به عبارت دیگر این آدرس‌های ایمیل فقط یک‌بار درخواست داده می‌شوند و ممکن است پس از آن ایمیل‌های تبلیغاتی و اسپمی به آن‌ها ارسال شود. این همان مشکلی است که پس از محبوبیت ایمیل به‌ عنوان یک راه ارتباطی، دردسرهای خاصی برای کاربران ایجاد کرد.

البته برای رفع این مشکل، می‌توانید با یکی از خدمات‌دهندگان محبوب ایمیل مانند جیمیل و یاهو یک آدرس ایمیل جدید بسازید و از آن استفاده کنید که به طبع پس از آن یک حساب جدید خواهید داشت.

اما ایمیل‌های موقت به شما اجازه می‌دهند در کمتر از چند ثانیه ایمیل خود را ساخته و از آن برای عضویت و … در سایت‌های مختلف استفاده کنید بدون آنکه نگران ایمیل‌های متعددی باشید که بعد از آن برایتان ارسال خواهند کرد.

وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های فراوانی خدمات مربوط به ایمیل فیک را انجام می‌دهند، ما در ادامه از سرویس و خدمات ارائه شده TempMail استفاده می‌کنیم.

برای ساخت ایمیل موقت در این سرویس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد وبسایت TempMail شوید.
  2. بعد از اینکه صفحه موردنظر بارگیری شد، ایمیل موقت شما به نمایش در خواهد آمد. آن را در سایتی یا مکانی که می‌خواهید بنویسید. برای کپی راحت آن، روی آیکون تعیین شده کلیک کنید.
    آموزش ساخت ایمیل فیک
  3. پس از درج آدرس در مقصد موردنظر، به سایت Temp Mail بازگشته و کمی صفحه را اسکرول کنید. پس از ارسال ایمیلی به این آدرس، محتوا و جزئیات ایمیل دریافتی در اینجا نمایش داده خواهد شد.
    اینباکس ایمیل موقت سایت tempmail

در مثال بالا ما از سرویس TempMail استفاده کردیم که هم رایگان است و هم استفاده از آن برای عموم آسان است. در ضمن در ازای استفاده از خدمات، درج هیچگونه اطلاعاتی مانند شماره تلفن، نام و … لازم نیست و سیستم بلافاصله ایمیل موقت را ایجاد می‌کند.

سازوکار بقیه سایت‌های ارائه‌ دهنده ایمیل فیک نیز تقریبا به همین شکل است، می‌توانید از جایگزین‌های این سرویس نیز مانند ThrowAwayMail، Mailinator و … استفاده کنید.

چرا باید ایمیل موقت بسازیم؟ + مزایا و معایب

در این مقاله دیدیم که چگونه ایمیل موقت بسازیم، اما بیایید کمی بیشتر در مورد چرایی و مزایا و معایب استفاده از ایمیل فیک صحبت کنیم.

چگونه ایمیل فیک بسازیم

اولین و مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود ایمیل موقت بسازیم، رهایی از دست ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی است. از دیگر مزایای این سرویس می‌توان به حفظ بیشتر حریم خصوصی و اطلاعات شخصی اشاره کرد که با ارائه این آدرس به سایت‌ها، آنها دیگر قادر به مشاهده اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی‌تان نخواهند بود.

حتما برای شما هم پیش آمده است که در یکی از انجمن‌های موجود در اینترنت مشغول گشت‌وگذار باشید و بخواهید فقط در یکی از تاپیک‌های آن شرکت کنید؛ ولی نخواهید به‌عنوان یک عضو رسمی فعال باشید. در این صورت راه‌حل چیست؟

ساده‌ترین راه‌حل استفاده از ایمیل فیک است به‌طوری که در کمتر از چند ثانیه عملیات ثبت‌ نام انجام می‌شود و شما می‌توانید نظر خود را ارسال کنید. همچنین بعد از استفاده از آن، دیگر ایمیلی با آن آدرس برای شما وجود نخواهد داشت.

اما حال با این همه مزایا، معایب استفاده از ایمیل فیک چیست؟ امنیت اصلی‌ترین موردی است که می‌توان به‌عنوان عیب این سرویس نام برد. برای استفاده از سرویس‌های این‌چنینی شما مبلغی پرداخت نمی‌کنید و طبیعی است اگر ارائه‌ دهندگان اطلاعات خصوصی شما را به سازمان‌های تبلیغاتی بفروشند.

این امکان نیز وجود دارد که در اثر سازوکارهای استفاده شده امکان رصد و هک شما وجود داشته باشد، پس توصیه اکید این است که اگر احتمال می‌دهید که ایمیل‌های ارسالی به این آدرس حاوی اطلاعات حیاتی شما خواهند بود به فکر روشی دیگر باشید.

کلام آخر

در این مقاله به‌طور کامل به بررسی ساخت و استفاده از ایمیل فیک پرداختیم. اگر می‌خواهید چند هزار تومانی از جیبتان برود، می‌توانید از آدرس‌های ایمیل موقت ایمن که در ازای دریافت پول ارائه می‌شوند، استفاده کنید.

عموما استفاده نکردن از خدمات رایگان بهترین گزینه است زیرا در واقع در حال پرداخت بهای آن با اطلاعاتتان هستید. صرف‌نظر از کاربری شما از ایمیل موقت، ساخت و استفاده از آن ساده و آسان است.

اگر مشکل یا تجربه‌ای در فرایند ساخت ایمیل موقت دارید، مشتاقانه منتظر شنیدن آنها در دیدگاه‌ها هستیم.

سوالات متداول 

آیا ساخت و استفاده از ایمیل موقت رایگان است؟

بله، در بیشتر موارد رایگان هستند. البته سرویس‌های پولی نیز وجود دارند که ایمیل‌های دائمی و با دامنهٔ شخصی را ارائه می‌دهند.

آیا می‌توان ایمیل موقت در جیمیل Gmail ایجاد کرد؟

در حالی‌که می‌توانید یک ایمیل برای خود ساخته و پس از اتمام کارتان آن را حذف کنید، جیمیل عملکردی برای حذف خودکار آن نخواهد داشت.

چرا باید از ایمیل موقت استفاده کنم؟

دریافت نکردن ایمیل‌های اسپم و تبلیغاتی، محافظت کردن از حریم خصوصی و … از ضرورت‌های استفاده از ایمیل فیک است.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//