مقایسه میلگرد نیشابور و میلگرد زاگرس+وزن، سایزها و …

«کیفیت مهم‌تر است یا وزن؟» این سؤال در ذهن بیشتر خریداران میلگرد وجود دارد. البته سبک بودن یا سنگین بودن وزن میلگرد همیشه به معنای بی‌کیفیت یا باکیفیت بودن آن نیست و باید پارامترهای مختلفی را برای تخمین کیفیت میلگرد یک کارخانه در نظر گرفت که قیمت روز میلگرد، تنها یکی از آن‌ها است. در این مقاله، مهم‌ترین مشخصات دو میلگرد باکیفیت بازار با یکدیگر مقایسه شده و با خواندن آن احتمالاً پاسخ سؤال ابتدایی این متن را می‌گیرید.

با تولیدکنندگان میلگرد نیشابور و میلگرد زاگرس، بیشتر آشنا شوید

مجتمع فولاد خراسان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های فولادی کشور است که سابقه فعالیت آن به بیش از دو دهه باز می‌گردد و بیش از سه دهه قبل، عملیات احداث آن آغاز شده است؛ یعنی راه‌اندازی نخستین فاز این مجتمع عظیم فولادی، از سال 1369 تا 1380 طول کشید.

فولاد خراسان از معدود کارخانه‌هایی است که توانسته زنجیره تأمین فولاد را کامل کند و از آهن اسفنجی گرفته تا شمش فولادی را خود تولید می‌کند. تولید میلگرد این کارخانه در نزدیکی شهر نیشابور انجام می‌شود و به همین دلیل به میلگردهای آن میلگرد نیشابور می‌گویند.

کارخانه صبا فولاد زاگرس یکی از تولیدکنندگان نوپای میلگرد در کشور است که در سال 1388 تأسیس و در سال 1393 به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در نزدیکی شهر بروجن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.

تجهیزات خط تولید این کارخانه با استفاده از تکنولوژی شرکت‌های زیمنس آلمان و CVS RM تأمین شده و همین موضوع، کیفیت بالای میلگردهای آن را تضمین می‌کند.

در جدول زیر مهم‌ترین مشخصات این دو کارخانه با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه مشخصات کارخانه‌های فولاد خراسان و صبا فولاد زاگرس
ردیف نام کارخانه سال تأسیس ظرفیت تولید میلگرد محدوده جغرافیایی
1 مجتمع فولاد خراسان 1369 550.000 تن در سال شمال غرب شهر نیشابور
2 صبا فولاد زاگرس 1388 420.000 تن در سال شهرک صنعتی سفید دشت-چهار محال و بختیاری

احتمالاً با توجه به جدول بالا، متوجه شده‌اید که فاصله این 2 کارخانه از یکدیگر نسبتاً زیاد است و اگر قصد خرید میلگرد از درب کارخانه و صرفه‌جویی در هزینه حمل بار را دارید، باید به موقعیت جغرافیایی پروژه خود نگاه کنید.

به همین دلیل، اگر پروژه شما به یکی از این دو کارخانه نزدیک‌تر باشد، دست شما در انتخاب بین آن‌ها بسته است و باید کارخانه نزدیک‌تر را انتخاب کنید.

جدول مقایسه میلگرد زاگرس و نیشابور

مقایسه سایزها و گریدها: تنوع میلگرد نیشابور بیشتر است یا میلگرد زاگرس؟

پیش از هر چیز باید با گرید بندی مرسوم میلگرد در بازار آشنا شوید. این گرید بندی بر اساس استاندارد روسی GOST انجام می‌شود که در آن، میلگردها به چهار دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند.

گرید A1 مربوط به میلگردهای ساده بوده و سایر گریدها، مربوط به انواع میلگرد آجدار است. تفاوت میان گریدهای A2، A3 و A4، به شکل آج، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی آن‌ها باز می‌گردد.

در این میان، گرید A3 پرکاربردترین گرید میلگرد در پروژه‌های ساختمانی است و به همین دلیل، این گرید در سبد محصولات تمامی تولیدکنندگان میلگرد قرار دارد.

در گذشته برای استفاده از این میلگرد به‌منظور آرماتوربندی، چالش‌های زیادی به دلیل خشک بودن و شکنندگی آن، وجود داشت که با فراگیر شدن فرایند ترمکس، این خاصیت در میلگردهای گرید A3 بهبود پیدا کرد و انعطاف‌پذیری آن بالا رفت.

در جدول زیر، تنوع سایز و گرید دو کارخانه صبا فولاد و فولاد خراسان با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه انواع میلگرد زاگرس و میلگرد نیشابور
ردیف نام کارخانه گریدهای میلگرد تولیدی سایز (میلی‌متر)
1 صبا فولاد زاگرس A3 12 تا 40
A4 به درخواست مشتری
2 فولاد خراسان A3 10 تا 32

جدول بالا نشان می‌دهد که برگ برنده میلگرد زاگرس، تولید آن در گرید A4 است. گرید A4 توسط کمتر کارخانه‌ای در ایران تولید می‌شود و شاید تقاضای آن نسبت به سایر گریدها کمتر باشد، اما استفاده از آن استحکام سازه را بالا می‌برد و نیاز به سایر گریدها را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد.

میلگرد نیشابور و میلگرد زاگرس به شیوه ترمکس تولید می‌شوند؛ اما ممکن است قیمت میلگرد زاگرس به دلیل استفاده از تکنولوژی خارجی، از قیمت میلگرد نیشابور بیشتر باشد.

قیمت میلگرد زاگرس

کدام میلگرد سنگین‌تر است؟ میلگرد زاگرس یا میلگرد نیشابور؟

اصطلاح سنگین‌بار یا سبک‌بار بودن میلگرد که در بازار باب شده، به نزدیک بودن وزن میلگرد یک کارخانه به بخش بالایی یا پایینی جدول اشتال باز می‌گردد و به معنای کیفیت بالا یا پایین آن میلگرد نیست.

در تعیین میزان کیفیت میلگرد پارامترهای متعددی مثل روش تولید، تجهیزات کارخانه، کیفیت شمش مورد استفاده، استانداردهای تولید و … نیز مؤثر است.

همچنین از آنجایی که تمامی تولیدکنندگان میلگرد داخلی موظف به رعایت موازین استاندارد ملی ISIRI 3132 در تولید میلگرد هستند، وزن محصولات آن‌ها در بازه وزنی استاندارد و جدول اشتال قرار دارد.

در جدول زیر، وزن سایزهای مشترک میلگرد زاگرس و میلگرد نیشابور، با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های نیشابور و صبا فولاد
سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد زاگرس میلگرد نیشابور جدول اشتال
12 10.66 10.5 10.7
14 14.52 14.2-14.6 14.6
16 18.96 18.8-19.2 18.9
18 24 24-24.4 24
20 29.64 29-29.4 29.7
22 35.76 36-36.4 35.6
25 46.2 46.8-47.52 46.2
28 57.96 57.8-58.5 58
32 75.8 75.6 75.8

از جدول بالا می‌توان فهمید که میلگرد زاگرس، در دسته میلگردهای نسبتاً سبک‌بار قرار می‌گیرد، اما با توجه به توضیحات بخش‌های قبل، بعید است بتوانید کیفیت آن را زیر سؤال ببرید.

محدوده وزن میلگرد نیشابور کمی از وزن میلگرد زاگرس بیشتر است؛ ولی بر خلاف میلگرد زاگرس، قیمت میلگرد نیشابور امروز در محدوده متوسط بازار قرار دارد و شاید خرید آن مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

چگونه می‌توانید اصالت میلگرد نیشابور و میلگرد زاگرس را تشخیص دهید؟

بر اساس استاندارد ملی ایران، تمامی کارخانه‌های تولید کننده میلگرد ملزم به استفاده از یک علامت اختصاری روی بدنه تمامی میلگردهای خود شده‌اند.

این علامت اختصاری باید به‌گونه‌ای باشد که با یک نگاه بتوان به کارخانه سازنده، روش تولید و گرید میلگرد پی برد. به همین دلیل، بخشی از این علائم، مخفف نام کارخانه است. علائم بخش دیگر، بر اساس جدول زیر تعیین می‌شود:

علامت اختصاری مربوط به گرید میلگرد بر اساس استاندارد ملی
ردیف گرید میلگرد در استاندارد روسی نوع آج دسته‌بندی در استاندارد ملی حرف انگلیسی حک‌شده روی میلگرد
1 A2 مارپیچ با زاویه 45 درجه آج 340 J
آج 350 L
2 A3 جناقی آج 400 C
آج 420 H
3 A4 مرکب

(ترکیب مارپیچ و جناقی)

آج 500 S
آج 520 F

پس از این علامت، حرف مربوط به روش تولید میلگرد حک می‌شود که معمولاً یکی از حروف T، U و A است. این حروف به ترتیب به معنای تولید به روش ترمکس، روش آلیاژسازی و تولید به روش استاندارد مندرج در شناسنامه هستند.

علامت اختصاری کارخانه فولاد خراسان KSC Co بوده و علامت اختصاری کارخانه صبا فولاد زاگرس SFZ است که با استفاده از این علائم می‌توانید اصالت میلگرد آن‌ها را تشخیص دهید.

اگر مشخصات هر کدام از میلگردهای بالا شما را جذب کرده است، ولی از کارخانه تولیدکننده آن تا محل پروژه‌تان مسافت زیادی وجود دارد، نگران نباشید. برای خرید میلگرد زاگرس یا میلگرد نیشابور، می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید و آن‌ها را به قیمت درب کارخانه بخرید. علاوه بر منصفانه بودن قیمت‌ها در این سایت، کیفیت میلگردهای ارسالی از انبارهای آن نیز توسط واحد کنترل کیفیت آسرون تضمین می‌شود.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//