مقایسه ایکس باکس سری اس با ps4 – کدام را بخریم ؟

ایکس باکس سری اس و پلی‌استیشن ۴ از جمله کنسول‌هایی هستند که اگر چه مدت زیادی است که از زمان عرضه‌شان به بازار می‌گذرد، اما همچنان در میان گیمرها محبوب بوده و البته در بازار خرید و فروش می‌شوند. در کشور ما نیز این دو کنسول نسبت به سایر کنسول‌ها صدرنشین بوده و استقبال کاربران از آن‌ها همچنان ادامه دارد.

اما در انتخاب میان پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس سری اس، کدام یک بهتر است؟ در این مقاله از ایده آل تک قصد داریم که به مقایسه ایکس باکس سری اس با ps4 بپردازیم و ارجحیت‌شان را بر یکدیگر بررسی کنیم.

اگر شما هم از کسانی هستید که در گزینش میان این دو کنسول دچار شک و تردید شده‌اید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای همین مطلب، با ما همراه باشید.

ایکس باکس سری اس (XBOX Serie S) در یک نگاه

ایکس باکس نام کنسولی است که بیش از یک دهه از زمان عرضه آن می‌گذرد. این کنسول نیز مانند کنسول پلی استیشن دارای نسخه‌های مختلف و متنوعی است.

کنسول بازی سری اس در یک نگاه

یکی از جدیدترین نسخه‌های ایکس باکس، سری S نام دارد. این کنسول ظاهری عجیب و زیبا دارد. علت عجیب بودن آن این است که ظاهر آن با سایر کنسول‌های خانواده ایکس باکس متفاوت است.

قبل از این نسخه، نسخه‌ای آمده بود که نام آن ایکس باکس سری X بود. سری S با این که جدیدتر است، ولی قیمتی کمتر از سری X دارد. علتش هم این است که سری S ویژگی‌های سری X را ندارد؛ مانند نداشتن درایو نوری و … .

در واقع Xbox series S نام یکی از کنسول‌های شرکت مایکروسافت است که در سال 2021 وارد بازار گیمینگ شد و بسیاری از گیمرها را در شگفتی وا داشت.

این کنسول توانست با ظاهری زیبا و متفاوت، همچنین با امکاناتی بالا و کارآمد در اجرای بازی‌های نسل جدید، مخاطبان زیادی را به خود اختصاص دهد. ویژگی‌های این کنسول سبب شد که میان آن و برادر بزرگترش یعنی ایکس باکس سری ایکس و همچنین پلی استیشن 4 از ارجحیت‌های زیادی در هنگام انتخاب برخوردار باشد.

یعنی کاربران با توجه به امکانات ایکس باکس سری S، آن را نسبت به سری X و PS4 در اولویت قرار می‌دادند.

یکی از ویژگی‌های ایکس باکس سری اس دسترسی آن به گیم پس است. گیم پس نام یک سرویس اشتراکی جهانی است که با استفاده از آن و از طریق اینترنت می‌توانید به صدها بازی قدیمی ‌و جدید دسترسی داشته باشید.

البته در کشور ما به دلیل وجود تحریم‌ها دسترسی به گیم پس با مشکلاتی همراه است. با این حال به روش‌های مختلف می‌توان این تحریم‌ها را دور زد و از مزایای سرویس گیم پس در ایکس باکس سری اس بهره‌مند شد.

اگر بخواهیم در مورد حافظه ذخیره‌سازی در این کنسول صحبت کنیم، باید بگوییم که این سری از کنسول‌های مایکروسافت دارای حافظه‌ای معادل 512 گیگابایت است. این در حالیست که برادرش یعنی سری ایکس، حافظه‌ای معادل 1 ترابایت دارد. همچنین رقیب دیگرش یعنی PS5 دارای 1 ترابایت حافظه است. از این رو سری اس از نظر حافظه ذخیره‌سازی عقب‌تر از دو مدل دیگر است.

معرفی کنسول بازی ایکس باکس سری S

ناگفته نماند که 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی آن از نوع SSD است که باعث می‌شود در اجرای بازی‌ها و نصب آن‌ها از حداکثر سرعت بهره‌مند شوید.

اگر چه ایکس باکس سری اس می‌تواند تمامی‌بازی‌های نسل 9 را اجرا کند، ولی قدرت آن به مراتب از سری X کمتر است؛ چرا که هر دوی آن‌ها از یک پردازنده بهره‌مند هستند، ولی فرکانس سری اس، 2 دهم از سری ایکس کمتر است. در واقع سری اس با فرکانسی معادل 3.6 و سری ایکس با فرکانس 3.8 پردازش می‌کنند.

در مورد حافظه موقت ایکس باکس سری S باید بگوییم که 10 گیگابایت فضای رم برای آن در نظر گرفته شده است. این در حالیست که در سری ایکس این فضا معادل 16 گیگابایت است؛ یعنی 6 گیگابایت بیشتر.

شایع‌ترین خاصیت عجیبی که سری اس نسبت به کنسول‌های دیگر دارد، عدم وجود درایو نوری است که ممکن است برای کاربران مشکلاتی به وجود آورد. البته کاربرانی که بازی‌های خود را از طریق فلش مموری یا‌ هارد اکسترنال نصب می‌کنند، مشکلی با عدم وجود درایو نوری نخواهند داشت. نبود این قابلیت بیشتر برای کسانی است که بازی‌های خود را از طریق دیسک اجرا می‌کنند.

در خصوص پردازنده گرافیکی ایکس باکس سری S نیز باید بگوییم که دارای یک پردازنده قوی یعنی AMD Radeon RDNA 2 است. اگر چه نسبت به پردازنده گرافیکی سری X ضعیف‌تر است اما به راحتی می‌تواند از پس بازی‌های جدید بر آید.

کنسول PS4 در یک نگاه

پلی استیشن 4 نام یک کنسول بازی است که برای نخستین بار در سال 2013 در یک کنفرانس معرفی شد. البته از خود کنسول رونمایی نشد بلکه از دسته جدیدی با نام دوال‌شاک 4 رونمایی شد. خود کنسول در سه مدل فت، اسلیم و پرو تولید شد که در همان سال 2013 در بخش‌های مختلف جهان از جمله آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا عرضه شد.

کنسول بازی PS4 در یک نگاه

این کنسول هم‌رده با کنسول‌های نینتندو سوئیچ و ایکس باکس وان است و با آن‌ها در حوزه گیمینگ به رقابت پرداخته است. پلی استیشن 4 که با نام اختصاری PS4 شناخته می‌شود، در سال 2016 تولید سری فت آن متوقف شده و پس از رونمایی از PS5 تنها مدل اسلیم، آن هم به صورت خیلی محدود تولید می‌شود.

یعنی در بازار دیگر خبری از نسخه فت و پرو PS4 نیست؛ اگر هم باشد به صورت استوک خرید و فروش می‌شود.

PS4 به عنوان یک استارتر قوی و پرتوان در خصوص اجرای بازی‌های نسل 8 شناخته می‌شود. در ایران برای اولین بار نسخه فت آن وارد شد. اکنون که سال‌هاست از زمان متوقف شدن تولید آن می‌گذرد، اما همچنان در بازار در حال خرید و فروش است.

البته خرید و فروش آن به صورت استوک انجام می‌شود و چیزی به نام آکبند در بازار موجود نیست! در خصوص وزن پلی استیشن 4 باید بگوییم که هر سه نسخه آن از تفاوت‌های کمی ‌نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. آن‌ها وزنی حدود 2.4 کیلوگرم دارند. وزن دسته‌شان نیز حدود 210 گرم است.

پلی استیشن 4 نیز همانند ورژن قبلی خود یعنی PS3 امکان وب‌گردی را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین باید بازی‌ها را قبل از اجرا نصب کنید. البته می‌توانید هم در هنگام نصب بازی، آن را اجرا کنید.

معرفی کامل کنسول بازی PS4

نسخه اسلیم این کنسول بعد از نسخه فت ارائه شد. این ورژن از PS4 از ابعاد کوچکتری برخوردار بود؛ با این حال همچنان یک کنسول قدرتمند به شمار می‌رفت. از دیگر موارد اختلاف میان آن‌ها می‌توان به تغییر جنس بدنه به روکش مات اشاره کرد.

از دیگر تفاوت‌هایی که میان این دو نسخه بسیار به چشم می‌خورد، میزان توان مصرفی‌شان است. نسخه اسلیم توانی حدود 165 وات و نسخه فت 250 وات برق مصرف می‌کرد.

اضافه شدن پورت اپتیکال از دیگر مواردی است که در نسخه فت وجود نداشت. با این پورت و به وسیله کابل اپتیکال می‌توانید صدای دیجیتال را از کنسول به سیستم‌های صوتی از جمله تلویزیون انتقال دهید.

در نهایت پس از گذشت چند ماه از نسخه‌های فت و اسلیم، نسخه‌ای تحت عنوان پرو برای PS4 عرضه شد. این نسخه در واقع نسخه کامل شده بود که امکاناتش از قبلی‌ها بیشتر بود.

منظور از کامل بودن نسخه پرو نسبت به نسخه‌های قبلی این است که سخت افزاری قدرتمند نسبت به آن‌ها دارد. در واقع سرعت کلاک پردازنده نسبت به نسخه‌های قبل، افزایش 30 درصدی داشته است. همچنین توان پردازنده گرافیکی دستگاه 4.2 ترافلاپس شده که در نسخه‌های قبلی شاهد توان پردازنده 1.84 بودیم.

همین ویژگی گرافیکی باعث شده که عملکرد PS4 Pro بسیار چشمگیرتر از Fat و Slim باشد. در حقیقت به لطف این پردازنده گرافیکی قوی می‌توان در نسخه پرو بازی‌ها را با کیفیت 4K اجرا کرد.

در خصوص رم نیز باید بگوییم که در نسخه پرو مانند نسخه‌های فت و اسلیم، حافظه رم 8 گیگابایتی از نوع DDR5 در نظر گرفته شده است.

نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که بازی‌های هر سه نسخه از پلی استیشن 4 مشترک هستند؛ یعنی اینگونه نیست که شرکت سونی برای نسخه پرو بازی‌هایی اختصاصی نسبت به نسخه‌های فت و اسلیم در نظر گرفته باشد.

قابلیت VR یکی دیگر از ویژگی‌های انحصاری PS4 قلمداد می‌شود. با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی می‌توان خیال‌پردازی‌ها را به واقعیت تبدیل کرد و تجربه شیرین و لذت‌بخشی را از کنسول پلی استیشن 4 کسب کرد.

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS4

کدام کنسول را بخریم؟ ایکس باکس سری اس یا PS4 ؟ این سوالی است که ممکن است ذهن‌تان را درگیر کرده باشد. همانطور که قبلاً هم گفتیم ایکس باکس سری اس، یک کنسول نسل 9 محسوب می‌شود و پلی استیشن 4 هم از کنسول‌های نسل 8 است.

مقایسه xbox series s  با ps4

با این حال یکسری مزایا و معایب نسبت به یکدیگر دارند که یکی را بر دیگری بهتر نمایش می‌دهند. اگر شما قصد خرید یک کنسول خوب و با کیفیت دارید، می‌توانید با توجه به ویژگی‌های این دو محصول که در ادامه به مقایسه‌شان می‌پردازیم، توجه کرده و بهترین انتخاب را از میان آن‌ها انجام دهید.

ناگفته نماند که عده‌ای معتقدند که ایکس باکس سری اس باید با هم‌نسل خودش یعنی پلی استیشن 5 مقایسه شود، اما به دلیل تفاوت قیمتی آن‌ها و همچنین نزدیک بودن قیمت پلی استیشن 4 با ایکس باکس سری اس، برای کاربران در انتخاب میان این دو کنسول هم‌قیمت، تردید ایجاد می‌شود.

قیمت

حال نوبت به مقایسه قیمت ایکس باکس و PS4 رسیده است. در مقایسه این دو کنسول باید بگوییم که اگر چه پی اس 4 یک کنسول نسل 8 و سری اس ایکس باکس یک کنسول نسل 9 محسوب می‌شود، ولی در بازار ایران شاهد برتری قیمت PS4 هستیم.

مقایسه قیمت ایکس باکس سری اس با ps4

معمولا وقتی یک دستگاه جدید وارد بازار می‌شود، انتظارات اینگونه است که دستگاه‌های نسل قبل با قیمت کمتری نسبت به نسل جدید به فروش برسند ولی این مورد مصداق این دو کنسول نیست!

فزونی قیمت پی اس 4 در مقایسه با ایکس باکس سری اس نشان دهنده قدرتمند بودن و البته میزان محبوبیت بالای آن است.

به طور کلی قیمت هر دو دستگاه تا حدودی نزدیک به هم است ولی با این تفاوت که Xbox سری S جدیدتر است و بدون شک مدت زمان پشتیبانی شرکت از نرم‌افزارها و بازی‌های آن بیشتر خواهد بود.

همچنین ایکس باکس سری اس یک دستگاه گیمینگ مقرون به صرفه محسوب می‌شود که قادر است تمامی ‌بازی‌های روز را اجرا کند و نیازها و انتظارات یک کاربر را به بهترین شکل برطرف سازد.

رنج قیمتی این دو دستگاه در بازار جهانی حدود 300 دلار است. البته پی اس 4 مدل پرو به دلیل فراتر بودن امکاناتش نسبت به مدل‌های فت و اسلیم از قیمت نسبتا بالاتری برخوردار است. ورژن پرو PS4 با قیمتی حدود 400 دلار در بازار جهانی خرید و فروش می‌شود.

بازی‌ها

PS4 بخرم یا ایکس باکس سری اس ؟ آیا می‌دانید که حتی قوی‎ترین کنسول‌ها با سخت افزار بسیار خوبی که دارند، روزی ممکن است بلا استفاده شوند؟ آری؛ درست متوجه شدید.

مقایسه بازی های ایکس باکس سری اس با ps4

پشتیبانی از بازی صرفا به قوی بودن سخت افزار یک کنسول محدود نمی‌شود. شرکت سازنده بازی طی یک سری الگوریتم‌ها تعیین می‌کند که کدام بازی برای کدام کنسول اجرا شود یا نشود.

با توجه به این که پی اس 4 یک کنسول نسل هشتی محسوب می‌شود و در سال 2013 از آن رونمایی شده است، قطعا پشتیبانی از آن بسیار محدود است. یعنی حداکثر تا حدود 2 سال آینده مورد پشتیبانی از سوی کمپانی سازنده و کمپانی‌های بازی‌ساز قرار می‌گیرد.

در مقابل، ایکس باکس سری اس، یک کنسول جوان و تازه وارد در دنیای گیمینگ است. به جرأت می‌گوییم که پشتیبانی از این کنسول حداکثر تا حدود 8 سال آینده ادامه دارد. یعنی دقیقا زمانی که مایکروسافت می‌خواهد کنسول جدیدش را معرفی کند.

مسلما خرید دستگاهی که تا چندین سال پس از عرضه آن پشتیبانی می‌شود، نسبت به دستگاه دیگر که تنها دو الی سه سال آینده مورد پشتیبانی سازنده قرار می‌گیرد، عقلانی‌تر و بهتر است.

آری؛ در خرید یک کنسول بازی و انتخاب میان PS4 و ایکس باکس سری اس، یقینا Xbox series S گزینه‌ای منطقی‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. با انتخاب و خرید آن، خیالتان هم از بابت پشتیبانی و بلا استفاده نشدنش راحت خواهد بود.

به طور کلی هر دو کنسول از همه بازی‌های جدید پشتیبانی می‌کنند و بیشتر بازی‌هایشان با یکدیگر مشترک هستند؛ ولی مشکلی که وجود دارد قدیمی ‌بودن پی اس 4 است. همین خصوصیت سبب می‌شود که به زودی بازی‌های جدیدی منتشر شوند و این کنسول قوی اما قدیمی، ‌نتواند از آن‌ها پشتیبانی کند.

ایکس باکس سری اس به دلیل ماهیتی که دارد و همچنین زمان عرضه آن، به راحتی می‌تواند تا چندین سال دیگر از تمامی‌ بازی‌های روز دنیا پشتیبانی به عمل آورد.

همانطور که قبلا هم بیان کردیم، پی اس فور دارای درایو نوری است؛ حال آن که سری اس Xbox چنین ویژگی‌ای را ندارد. از این رو PS4 می‌تواند از بازی‌هایی که به صورت دیسک هستند پشتیبانی کند ولی Xbox Series S به دلیل نداشتن دی‌وی‌دی رام، باید بازی‌ها را از طریق فلش و یا دانلود اینترنتی بر روی آن نصب کرد.

فضای ذخیره سازی

در مقایسه ایکس باکس سری اس با ps4 نوبت به بحث در رابطه با فضای ذخیره سازی آن‌ها می‌رسد. همانطور که می‌دانید، فضای ذخیره سازی یکی از عناصر مهم در کنسول‌های بازی قلمداد می‌شود.

مقایسه فضای ذخیره سازی ایکس باکس سری اس و ps4

هر چه این فضا بیشتر باشد، طبیعتا دست کاربر در نصب و تجربه بازی‌ها بازتر خواهد بود. به عنوان مثال اگر یک کنسول 250 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشته باشد، کاربر حدود 4 یا 5 بازی، آن هم بازی‌های 50 تا 60 گیگابایتی می‌تواند نصب کند.

یا مثلا اگر یک کنسول، 1 ترابایت حافظه داشته باشد، کاربر می‌تواند حدود 15 تا 20 بازی نصب کند. در تفاوت میان حافظه ذخیره سازی کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس سری اس باید بگوییم که فرق چندانی میان آن‌ها نیست!

ایکس باکس سری اس به طور پیش فرض دارای 500 گیگابایت حافظه ذخیره سازی است. یعنی می‌توان در آن حدود 5 بازی با حجم 100 گیگابایت نصب کرد. یا اینکه می‌توان حدود 10 بازی با حجم‌های بین 50 تا 70 گیگابایتی نصب نمود.

پلی استیشن 4 اسلیم در دو نسخه 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی تولید و عرضه شده است. یعنی نسخه 500 گیگابایتی آن با ایکس باکس سری S برابری می‌کند. در مقابل، نسخه 1 ترابایتی PS4 دارای حجم دو برابری نسبت به ایکس باکس است.

نسخه پرو PS4 هم فقط با حافظه 1 ترابایتی تولید و عرضه شده است. یعنی به طور پیش فرض فقط دارای یک ترابایت (1000 گیگابایت) حافظه ذخیره سازی است.

از این رو اگر از کسانی هستید که می‌خواهید بر روی کنسول خود بازی‌های جورواجور و متنوعی نصب کنید، خرید کنسول پی اس فور یک خرید مناسب و عالی برای شما خواهد بود.

ناگفته نماند که در صورت تهیه ایکس باکس سری اس و مواجه شدن با مشکل کمبود حافظه، می‌توانید به وسیله یک ‌هارد اکسترنال حافظه آن را افزایش دهید. بدین صورت که‌ هارد را از طریق پورت USB به کنسول متصل می‌کنید و بازی‌های مورد نظر خود را روی آن‌ هارد نصب می‌کنید.

استفاده از هارد اکسترنال برای افزیش فضای ذخیره سازی کنسول بازی

همچنین می‌توانید به کنسول ایکس باکس سری اس، حافظه ذخیره سازی SSD متصل کنید. با استفاده از SSD می‌توانید سرعت بالایی را در نصب و اجرای بازی‌ها تجربه کنید. این سرعت چندین برابر سرعت ‌هارد اکسترنال یا همان HDD است.

لازم به ذکر است که در صورت تمایل می‌توانید حافظه داخلی کنسول خود را افزایش دهید. می‌توانید بدون اتصال حافظه ذخیره سازی اکسترنال، به تعویض حافظه درونی دستگاه خود اقدام کنید.

گفتنی است که حافظه موقت در این کنسول‌ها نیز متفاوت است. یعنی ایکس باکس سری اس حافظه موقت یا همان رم معادل 10 گیگابایت دارد. این در حالی است که کنسول پی اس فور دارای حافظه رم 8 گیگابایتی است.

نمایشگر

یکی از مهمترین آیتم‌هایی که در مقایسه دو غول شرکت مایکروسافت و سونی می‌خواهیم به آن بپردازیم، بحث نمایشگر آن‌هاست. اگر یک کاربر حرفه‌ای باشید، بدون شک این خیلی برایتان مهم است که خروجی تصویر کنسول‌تان به چه شکل باشد.

مقایسه نمایشگر ایکس باکس سری اس با ps4

خروجی تصویر بدین معناست که کنسول تصویر را چگونه بر روی مانیتور به نمایش می‌گذارد. در این زمینه باید بگوییم با اینکه ایکس باکس سری اس، یک کنسول نسل 9 ‌محسوب می‌شود، ولی در مقایسه با پی اس فور که یک کنسول نسل 8 است، عملکرد ضعیف‌تری دارد.

جالب است بدانید که ایکس باکس سری اس تصاویر را با کیفیت 2K ارائه می‌دهد. این در حالی است که خروجی تصویر در کنسول PS4 به صورت 4K است. همین مورد سبب می‌شود که پی اس فور در کیفیت تصاویر نسبت به ایکس باکس S برتر باشد.

البته کیفیت 2K در ایکس باکس S نشان دهنده بی‌کیفیت بودن خروجی تصویر نیست؛ بلکه ما صرفا از باب مقایسه بیان کردیم. این کنسول چون از کنسول‌های نسل 9 است انتظار می‌رفت که نسبت به یک کنسول نسل هشتی همچون پی اس فور خروجی تصویر بهتری داشته باشد، ولی این چنین نیست!

نکته‌ای که این وسط وجود دارد و ما از گفتن آن نمی‌توانیم دریغ کنیم، این است که ایکس باکس سری S می‌تواند بازی‌ها را با نرخ 120 فریم اجرا کند. این در حالی است که تمامی ‌مدل‌های پی اس فور صرفا می‌توانند حداکثر تا 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی کنند.

همین ویژگی فریم سبب می‌شود که اینطور اظهار نظر کنیم که برگ برنده در دستان شرکت مایکروسافت است. از این رو کنسول ایکس باکس سری اس می‌تواند تمامی ‌بازی‌ها را بدون هیچ لگ و افت فریمی ‌به اجرا درآورد.

مسأله بعدی در خصوص خروجی تصویر در مورد این دو کنسول پشتیبانی از HDR است. بله؛ این ویژگی یک خصوصیت مهم در کیفیت و طبیعی بودن تصاویر تصاویر است.

ایکس باکس سری اس از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند و تصاویر را با کیفیت بالا و طبیعی جلوه می‌دهد. در نسخه پرو پلی استیشن 4 هم به همین صورت است؛ یعنی از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند.

اما در نسخه اسلیم PS4 شاهد چنین قابلیتی نیستیم. بله؛ نسخه اسلیم پی اس فور تصاویر را نسبت به نسخه پرو ضعیف‌تر نمایش می‌دهد؛ ولی با این حال مورد رضایت کاربران قرار گرفته و تا کنون گزارشی درباره نارضایتی از تصاویر خروجی در آن داده نشده است.

دسته‌ها

به طور کلی هم دسته دوال شاک PS4 و هم دسته ایکس باکس سری اس محبوبیت زیادی دارند و تا کنون مخاطبان زیادی از آن‌ها احساس رضایت کامل داشته‌اند.

مقایسه دسته های بازی ایکس باکس سری S با PS4

دسته پی اس فور همانند دسته‌های پلی استیشن‌های قبلی است. یعنی هر دو آنالوگ آن در پایین دسته طراحی شده‌اند. بر روی آن یک لایت‌بار وجود دارد. همچنین یک تاچ‌پد در قسمت بالایی دسته قرار گرفته است که به کمک آن می‌توانید فرمان‌های لمسی را وارد کنید.

این دسته از یک باطری لیتیومی ‌بهره‌مند است که شما می‌توانید از طریق پورت میکرو USB آن را شارژ کنید. میزان شارژدهی دسته بسیار عالی و رضایت‌بخش است و با هر بار شارژ قادر است 4 تا 6 روز بسته به میزان استفاده‌تان شارژدهی داشته باشد.

در مقابل به بررسی دسته ایکس باکس سری اس می‌پردازیم. جالب است بدانید که این دسته هم مثل دسته ایکس باکس‌های نسل قبل، از یک طراحی بسیار ارگونومی ‌برخوردار است. همینطور زیبایی خاص و متفاوتی را به رخ می‌کشد.

مانند دسته‌های نسل قبل، آنالوگ سمت راست در پایین دسته و آنالوگ سمت چپ در بالای دسته طراحی شده است. دکمه وضعیت هم در وسط و بالای دسته قرار گرفته است.

ایرادی که می‌توان به این دسته گرفت این است که همانند دسته‌های نسل قبل به وسیله باتری جانبی انرژی خود را تأمین می‌کند. این در حالیست که انتظار می‌رفت شرکت مایکروسافت این دسته‌ها را به باتری داخلی مجهز کند؛ ولی متأسفانه چنین چیزی نیست.

با تمام این وجود دسته‌های ایکس باکس همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و بسیاری از کاربران آن را به دسته‌های دوال شاک پلی استیشن ترجیح می‌دهند.

در یک نتیجه گیری کلی از دسته‌های این دو کنسول باید بگوییم که هر دو دسته عملکرد بسیار خوبی دارند و بسیار هم خوش‌دست هستند. از این رو انتخاب بهترین از میان آن‌ها، امری کاملاً سلیقه‌ای بوده و نظر هر شخص می‌تواند متفاوت باشد.

بسیاری از گیمرها دسته ایکس باکس را بیشتر ترجیح می‌دهند؛ به این دلیل که طراحی آن خاص و منحصر به فرد است و تا کنون دسته هیچ کنسولی به این شکل طراحی نشده است.

اگر در انتخاب و خرید کنسول، خوش‌دست بودن دسته برایتان مهم است، توصیه می‌کنیم که ایکس باکس تهیه کنید؛ اما اگر ملاک شما صرفاً دسته نیست، بهتر است که ملاک‌های خود را با توجه به موارد ذکر شده بررسی کنید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

نگاه نهایی: ایکس باکس سری اس یا PS4

در مقایسه ایکس باکس سری اس با ps4 اگر بخواهیم یک نگاه کلی داشته باشیم، باید بگوییم که در برخی موارد پی اس فور و در برخی موارد ایکس باکس اس بهتر است. در حقیقت انتخاب از میان آن‌ها ممکن است با دشواری‌ها و تردیدهایی همراه باشد.

ایکس باکس سری اس یا PS4 ؟

ولی در کل از نظر ویژگی‌هایی مانند خروجی نمایشگر، توان پردازشی، دارا بودن درایو نوری و میزان حافظه ذخیره‌سازی، شرکت سونی بسیار بهتر عمل کرده است. در مقابل از نظر ویژگی‌هایی همچون میزان حافظه رَم، وزن کمتر، نوع پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی و … مایکروسافت عملکرد بهتری داشته است.

از نظر ویژگی‌های ظاهری نیز باید بگوییم که ایکس باکس سری S از ظاهر جدیدتر و متفاوت‌تری برخوردار است؛ به گونه‌ای که نسبت به مدل‌های قبلی کاملاً متفاوت طراحی شده است.

اما PS4 ظاهر خود را حفظ کرده و تا حدودی مشابه PS3 طراحی شده است. به طور کلی میزان رضایتمندی از هر دو دستگاه با یکدیگر برابر بوده است. ضمن این که این امر هم کاملا به سلیقه کاربر وابستگی دارد.

دسته‌های هر دو کنسول بسیار شیک و کم‌نظیر طراحی شده‌اند. با این تفاوت که جای آنالوگ‌ها در آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. همچنین ارگونومی ‌دسته‌ها نیز متفاوت است. در کل دسته ایکس باکس هواداران بیشتری دارد.

اما چیزی که باعث شده نظرها درباره دسته ایکس باکس سری اس تغییر کند، باتری‌خور بودن آن است. به این معنا که بعد از مدتی استفاده، شارژ باتری‌ها تمام می‌شود و کاربر ناچار به تعویض آن‌ها خواهد شد.

البته اگر این مورد معضلی بزرگ برایتان محسوب می‌شود و از طرفی در دست گرفتن دسته‌های ایکس باکس را دوست دارید، می‌توانید با خرید باتری‌های شارژی برای آن‌ها این مشکل را تا حدودی برطرف کنید.

در مقابل، دسته‌های پلی استیشن 4 با همان ظاهر قبلی و البته ایجاد یکسری تغییرات در آن، توانسته محبوبیت خود را حفظ کند. این دسته ضمن اینکه شارژی است عملکرد بسیار مفیدی را به کاربر ارائه می‌دهد. عمر مفید شارژدهی آن با توجه به نوع استفاده بین 4 تا 6 روز است که این خود یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود.

انتخاب از میان این دو کنسول شاید کمی‌ سخت باشد ولی باید بررسی کنید که کدام یک از معیارهای شما با عملکرد آن‌ها همخوانی دارد؟ ولی به طور کلی در نظرسنجی‌هایی که تا به حال انجام شده است، ایکس باکس سری اس رأی بیشتری آورده؛ با اینکه در برخی موارد ضعیف‌تر از پلی استیشن 4 است.

اصلی‌ترین علت این امر، این است که ایکس باکس سری اس، یک کنسول نسل جدید محسوب می‌شود. نظر کاربران و البته گیمرها این است که هر چه کنسول جدیدتر باشد عملکرد بهتری خواهد داشت.

این نظریه کاملا صحیح است؛ چون همانطور که قبلا هم گفتیم ایکس باکس سری اس دست کم تا حدود 8 سال دیگر پشتیبانی می‌شود ولی پی اس فور نهایتاً تا 2 سال دیگر!

کلام آخر

در این مقاله به بررسی‌هایی درباره موضوع مقایسه ایکس باکس سری اس با ps4 پرداختیم و ویژگی‌های اصلی و فرعی‌شان را با یکدیگر مقایسه کردیم.

اگر شما هم تاکنون یکی از این دو کنسول را داشته‌اید و یا در استفاده از آن‌ها تجربه‌ای کسب کرده‌اید، تقاضا داریم که با توجه به مطالب بیان شده در مقاله، تجربیات کاربری خود را ارائه دهید و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بیان کنید.

همچنین اگر پیشنهادی هم در این زمینه دارید اعلام کنید؛ با این کار هم ما را در توسعه و بسط این مطلب یاری می‌کنید و هم به دانش خوانندگان می‌افزایید.

نظر شما می‌تواند ضامن یک انتخاب صحیح و هوشمندانه برای مخاطبان قرار بگیرد. پس خواهشمندیم اطلاعاتی که ارائه می‌دهید هر چه ممکن است دقیق‌تر باشند.

سوالات متداول

ایکس باکس سری اس بهتر است یا پی اس 4؟

هر کدام از آن‌ها یکسری مزایا دارد که به آن واسطه بر دیگری سبقت می‌گیرد. پس باید معیارها و سلیقه شخصی را در انتخاب میان آن‌ها به کار گرفت.

آیا ایکس باکس سری S با PS4 هم رده است؟

خیر؛ ایکس باکس سری اس، یک کنسول نسل 9 محسوب می‌شود؛ این در حالیست که پلی استیشن 4 یک کنسول نسل 8 است.

مدت زمان پشتیبانی از کنسول ایکس باکس سری S بیشتر است یا پلی استیشن 4؟

یقینا ایکس باکس S، به این دلیل که این کنسول جدیدتر است؛ پس به همین دلیل دست کم تا 8 سال دیگر پشتیبانی می‌شود و از اجرای بازی‌های جدید بهره‌مند خواهد بود.

3.4 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//