مهم ترین دلایل کاهش سرعت گوشی کدامند ؟

همه‌ی ما چه با گوشی اندروید و چه iOS با کاهش سرعت گوشی مواجه شده‌ایم. اغلب مدتی بعد از خرید گوشی، مشکلاتی مانند ثابت ماندن صفحه‌ گوشی هنگام کار، از کار افتادن اپلیکیشن‌ها، طولانی شدن مدت لودینگ و روشن‌وخاموش شدن گوشی و… پیش می‌آیند.

باید بدانید که بروز مشکلاتی از این‌ قبیل طبیعی است و در بیشتر مواقع به‌سادگی حل می‌شود. با این‌ حال، پیش از هر اقدامی باید با مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت گوشی آشنا شوید.

حل این مشکلات به سیستم‌عامل گوشی شما بستگی دارد؛ چرا که دلایل کم شدن سرعت در اندروید و IOS با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل راه‌حل‌های آن‌ها نیز با هم تفاوت دارند.

در این مقاله از ایده آل تک همراه ما باشید تا مهم‌ترین دلایل افت سرعت گوشی و نحوه‌ رفع آن‌ها را برای شما تشریح کنیم.

دلایل کاهش سرعت گوشی اندروید

کند شدن گوشی‌های اندروید، دلایل متعددی دارد. به‌روز نبودن سیستم‌عامل، نبود حافظه‌ی کافی، باز بودن اپلیکیشن‌ها و… . خوشبختانه اکثر این دلایل، راه‌حل‌های ساده‌ای دارند و می‌توان به‌راحتی و با انجام چند حرکت ساده، سرعت و عملکرد گوشی اندروید را بالا برد.

در ادامه با چهار مورد از مهم‌ترین دلایل کم شدن سرعت گوشی‌های اندروید و راه‌حل آن‌ها، بیشتر آشنا می‌شویم.

اپلیکیشن‌های باز، از مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت گوشی

بیشتر اپلیکیشن‌ها طوری طراحی شده‌اند که در صورت خروج از آن‌ها، در پس‌زمینه‌ی تلفن همراه در حال اجرا باقی می‌مانند. این اپلیکیشن‌ها در رم فضایی را اشغال کرده و مصرف CPU را بالا می‌برند.

از نسخه لایت اپلیکیشن ها استفاده کنید

این امر، باعث کندی و داغ شدن گوشی اندروید می‌شود. اگر کند شدن گوشی اندروید شما به دلیل باز بودن برنامه‌ها باشد؛ راه‌حل‌های زیر این مشکل را برطرف می‌کنند:

  • گوشی اندروید را ری‌استارت کنید. برای این کار، دکمه‌ پاور را برای چند ثانیه نگه دارید تا صفحه‌ی پاور نمایش داده شود. اکنون گزینه‌ی ریبوت را انتخاب کنید. در گوشی‌های قدیمی‌تر با باتری‌های سیار، می‌توانید باتری را خارج کنید تا گوشی ری‌استارت شود. این کار به بسته شدن تمام اپلیکیشن‌ها و درنتیجه، افزایش سرعت گوشی کمک می‌کند.
  • برنامه‌های اضافه را حذف کنید. خوشبختانه امروزه اندروید فهرستی از اپلیکیشن‌های کم‌کاربرد را به کاربران ارائه می‌دهد. در قسمت تنظیمات به بخش برنامه‌ها رفته و این برنامه‌ها را پیدا کنید. با حذف این برنامه‌ها، عملکرد گوشی شما بهبود پیدا می‌کند
  • بازیی‌های سنگین را حذف کنید و استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند وال‌پیپر متحرک را کنار بگذارید. این برنامه‌ها استفاده از باتری را بالا برده و باعث داغی و کندی گوشی می‌شوند. این دسته از اپلیکیشن‌ها دائم در پس‌زمینه فعالیت دارند.
  • نسخه‌ی Lite برخی از اپلیکیشن‌ها فضای رم کمتری را اشغال می‌کنند. شما می‌توانید با نصب این نسخه‌ها، سرعت تلفن همراه خود را بالا ببرید.

پر شدن فضای گوشی اندروید و کند شدن عملکرد تلفن همراه

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت گوشی، پر شدن حافظه‌ی آن است. در صورتی‌ که عکس‌ها، ویدیوها، برنامه و در کل، فایل‌های زیادی در تلفن همراه خود دارید، عملکرد گوشی کند می‌شود.

گوشی‌های اندروید در صورت پر شدن حافظه به شما اخطار می‌دهند. برای کاهش فضای اشغال‌شده در گوشی اندروید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • درصورتی‌که از اندروید Oreo یا بالاتر استفاده می‌کنید؛ گوشی شما گزینه‌ پاک کردن حافظه را دارد. به Settings رفته و سپس به بخش Storage بروید. گزینه‌ی Free Up Space را انتخاب کنید.
  • این قابلیت به شما کمک می‌کند تا حافظۀ تلفن همراه خود را خالی کنید. برنامه‌های کم‌کاربرد، فایل‌های سنگین و عکس‌های تکراری را در این بخش حذف کنید تا سرعت و عملکرد گوشی اندروید شما افزایش پیدا کند.

مطمئن شوید فضای گوشی پر نشده است

اگر گوشی شما گزینه‌ پاک کردن حافظه را دارد؛ از نصب اپلیکیشن‌های خارجی برای خالی کردن فضای حافظه اجتناب کنید. چرا که علاوه این برنامه‌ها علاوه بر اشغال فضای رم، قابل‌اعتماد نیستند و ممکن است به گوشی شما آسیب بزنند.

  • اگر به عکس‌برداری و فیلم‌برداری علاقه دارید؛ فایل‌های خود را در حافظه‌ ابری یا رم خارجی ذخیره کنید. نگه‌داشتن تعدادی زیادی فیلم و عکس حافظه‌ی شما را پرکرده و باعث کندی گوشی تلفن شما می‌شود.
  • به بخش Settings و سپس Apps بروید و کَش یا cache برنامه‌ها را پاک کنید. پاک کردن cache برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام و… باعث خالی شدن حجم زیادی از حافظه می‌شود.

کش برنامه ها را پاک کنید

باتری فرسوده، دلیل دیگر کاهش سرعت گوشی

عمر مفید باتری‌ها دو تا سه سال است. اگر زیاد از گوشی استفاده می‌کنید؛ این مدت حتی کمتر هم می‌شود. نگه‌داشتن باتری فرسوده و استفاده از آن باعث داغی و کندی گوشی اندروید می‌شود.

داغ شدن بیش‌ ازحد گوشی علاوه بر کند کردن آن، عملکرد ال‌سی‌دی را نیز مختل می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • باتری خود را پس از گذشت دو یا سه سال عوض کنید تا گوشی شما آسیب نبیند.
  • با نصب برنامه‌ی کنترل باتری و CPU، مدام سلامت باتری گوشی اندروید خود را بررسی کنید.

آپدیت نشدن سیستم‌عامل و کندی عملکرد تلفن همراه

اندروید مدام در حال ارتقا و بهبود مشکلات خود است. احتمالا شما هم نوتیفیکیشن آپدیت سیستم‌عامل خود را مشاهده کرده‌اید. اگر این هشدار را نادیده بگیرید و اندروید خود را آپدیت نکنید؛ گوشی شما رفته‌رفته کند می‌شود.

آپدیت نشدن سیستم عامل

به همین دلیل، گوشی‌های قدیمی‌تر که دیگر آپدیت اندروید را دریافت نمی‌کنند؛ پس از مدت کوتاهی کند می‌شوند. اندروید خود را مدام آپدیت کنید. برای اطلاع از نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل، به بخش تنظیمات رفته و گزینه‌ی درباره‌ی تلفن را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید تمامی آپدیت‌های لازم را مشاهده و آن‌ها را دانلود کنید.

مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت گوشی آیفون

متأسفانه یا خوشبختانه، کند شدن عملکرد گوشی تنها به گوشی‌های اندروید مربوط نیست. کاربران سیستم‌عامل iOS نیز به با این مشکلات مواجه می‌شوند.

با این‌ حال، جای نگرانی نیست؛ در اکثر مواقع می‌توان به‌راحتی این مشکل را برطرف کرد. در این بخش همراه ما باشید تا برخی از مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت گوشی آیفون را باهم بررسی کنیم.

آپدیت نبودن نرم‌افزار، از مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت گوشی‌های IOS

اگر به‌تازگی گوشی شما کند شده است و دلیل آن را نمی‌دانید؛ مطمئن شوید که نرم‌افزار آپدیت باشد. برای اطلاع از آپدیت بودن نرم‌افزار مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش Settings و سپس General بروید.
  • گزینه‌ی Software Updates را انتخاب کنید.

آپدیت بودن برنامه ها را بررسی کنید

در این بخش می‌بینید که آیا نرم‌افزارهای شما به‌روزرسانی شده‌اند یا خیر. اگر نرم‌افزارها به‌روز نبودند، به اینترنت وصل شده و اجازه دهید تا آپدیت انجام شود.

شما می‌توانید با فعال کردن Install iOS Updates اجاز به‌روزرسانی خودکار را به تلفن همراه خود بدهید. برای انجام این کار، در بخش Software Updates وارد Automatic Updates شده و گزینه‌ Install iOS Updates را فعال کنید.

پر بودن حافظه و کند شدن گوشی‌های آیفون

درست مانند گوشی‌های اندروید، گوشی‌های آیفون نیز با نگه ‌داشتن فایل‌های بلااستفاده و حجیم، دچار کمبود حافظه می‌شوند. یکی از این مشکلات، کاهش سرعت گوشی است.

اگر گوشی خود را آپدیت کرده‌اید و همچنان عملکرد آن بهتر نشده است؛ فایل‌های بزرگ و را از گوشی خود پاک کنید. برای یافتن اپلیکیشن‌های پرمصرف مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش Settings و سپس General بروید.
  • گزینه‌ی iPhone Storage را انتخاب کنید.

پر بودن حافظه گوشی را بررسی کنید

در بخش iPhone Storage می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را ببینید که فضای زیادی را اشغال کرده و باعث کند شدن گوشی شما شده‌اند. آن‌ها را حذف کرده یا کش آن‌ها را پاک کنید.بهتر است فیلم و عکس‌های خود را در فضای ابری یا حافظه‌ی اکسترنال ذخیره کنید. ذخیره‌ی فیلم و عکس‌ باعث کند شدن تلفن همراه شما می‌شود.

بدافزارها، دلیل دیگر کند شدن گوشی آیفون

اغلب، بدافزارها از دلایل کاهش سرعت گوشی نیستند؛ چرا که احتمال وجود آن‌ها بسیار کم است. با این‌حال، کند شدن گوشی به دلیل وجود بدافزار، دور از ذهن نیست. اگر دیگر راه‌ها را امتحان کرده و نتیجه نگرفته‌اید؛ احتمال وجود بدافزارها را نیز در نظر بگیرید.

برای از بین بردن بدافزارها، مراحل زیر را طی کنید:

  • اپلیکیشن‌های ناشناس را پاک کنید.
  • نرم‌افزارها را به‌روزرسانی کنید. انجام این کار علاوه بر بهبود عملکرد، باعث بهبود امنیت گوشی شما می‌شود.
  • گوشی خود را ریبوت کنید.
  • تنظیمات گوشی را به حالت کارخانه برگردانید.

باز بودن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه

باز بودن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه دسترسی به آن‌ها را سرعت می‌بخشد؛ اما سرعت گوشی شما را پایین می‌آورد. اگر برنامه‌ای مصرف رم بالایی ندارد؛ باز بودن آن مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. با این‌ حال، باز بودن چند اپلیکیشن سنگین باعث کاهش چشمگیر سرعت گوشی iOS شما می‌شود.

در صورتی‌ که کار شما با برنامه‌ای تمام شده است؛ آن را کامل ببندید. همچنین، می‌توانید با محدود کردن دسترسی این قبیل برنامه‌ها به لوکیشن، جلوی کار کردن آن‌ها در پس‌زمینه را بگیرید.

برای انجام این‌ کار باید به بخش تنظیمات رفته و گزینه‌ی use location when in the app را برای تمام اپلیکیشن‌ها فعال کنید.

افزایش سرعت گوشی iOS با ریبوت کردن آن

اگر تمامی راه‌های قبل را امتحان کردید و همچنان گوشی آیفون شما کند است؛ کمی به آن استراحت بدهید. با استفاده‌ی مکرر از گوشی در طول روز و شارژ کردن آن در طول شب، سرعت تلفن همراه کاهش پیدا می‌کند.

گوشی آیفون را ریبوت کنید

برای حل این مشکل، ریبوت کردن گوشی را امتحان کنید. برای انجام این کار، ابتدا از اطلاعات مهم خود بک‌آپ گرفته و سپس مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش Settings و سپس General بروید.
  • گزینه‌ی Transfer or Reset iPhone را انتخاب کنید.
  • گزینه‌ی Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.

کلام آخر

کند شدن سرعت عملکرد گوشی بسیار آزاردهنده و کلافه‌کننده است. شاید حتی تاکنون به فکر خرید گوشی همراه جدید افتاده باشید. با این همه، باید بدانید که در خیلی از موارد، حتی با خرید گوشی تلفن جدید، مشکل کند شدن سرعت گوشی تنها برای مدت کوتاهی از بین می‌رود.

پس از چند ماه استفاده از گوشی جدید، دوباره با همان مشکلات قدیمی مواجه می‌شوید. چراکه نحوه‌ی استفاده و نگهداری شما تغییری نکرده است. برای جلوگیری از این قبیل مشکلات، ابتدا باید مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت گوشی را شناخته و آن‌ها را برطرف کنید.

درصورتی‌که هیچ‌کدام از راه‌حل‌های فوق کمکی به شما نکرد؛ می‌توانید به خرید یک گوشی جدید فکر کنید.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//