دوربین DSLR چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

امروزه نسبت به گذشته، توجه بیشتری به هنر عکاسی می‌شود. از این رو عکاسان زیادی هستند که به این حرفه علاقه دارند. در این راستا دوربین‌های عکاسی، مهمترین لازمه هر عکاس به شمار می‌روند.

این دوربین‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از بهترین و پرطرفدارترین آن‌ها، دوربین DSLR است. دوربین‌های DSLR به منظور عکس‌برداری به صورت حرفه‌ای طراحی شده‌اند؛ به همین خاطر مورد توجه طیف گسترده‌ای از عکاسان واقع می‌شوند.

در این مقاله از ایده آل تک قصد داریم به بررسی ویژگی‌های این نوع از دوربین‌ها بپردازیم و کارایی آن‌ها را بیان کنیم. اگر قصد تهیه و خرید یک دوربین حرفه‌ای و کارآمد را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دوربین DSLR چیست؟

و اما دوربین DSLR چیست؟ قبل از مشاهده این مطلب شاید تا به حال این نام را نشنیده بودید؛ یا اینکه اگر هم شنیده بودید ذهن‌تان به سوی دوربین‌های عجیب و غریب و غیر واقعی رفته است.

دوربین DSLR چیست؟

در پاسخ به این ذهنیت اشتباه باید گفت که هیچ چیزی پیچیده نیست و همه چیز ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. DSLR در واقع مخفف عبارت Digital Single Lens Reflex است.

اگر بخواهیم این عبارت را به صورت تحت‌الفظی ترجمه کنیم یعنی «بازتابش تک لنز دیجیتالی». این دوربین‌ها در حقیقت نوع پیشرفته نسل قبلی یعنی SLR‌ها هستند که حرف D در ابتدای نام آن به معنای این است که این دوربین‌ها مجهز به حسگر دیجیتالی هستند.

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که چرا به دوربین‌های DSLR تک لنز می‌گویند!؟ علت اطلاق این واژه به آن‌ها به این دلیل است که این دوربین‌ها برای عکاسی، فوکوس و کادربندی، صرفا از یک لنز استفاده می‌کنند.

این در حالیست که دوربین‌های قدیمی ‌مجهز به دو لنز یا بیشتر بودند که هر کدام برای تنظیم حالتی خاص مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به عنوان مثال از یک لنز برای عکاسی و از لنز دیگر جهت فوکوس و کادربندی استفاده می‌شد. این فرآیند به همین صورت ادامه داشت تا اینکه تکنولوژی SLR یعنی Single Lens Reflex وارد بازار شد.

دوربین DSLR چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی دوربین DSLR به سبب نوع کارکردش است که از سایر دوربین‌ها متمایز می‌شود. در این دوربین‌ها یک آینه تعبیه شده است که کار آن بازتاب نور به سوی منظره‌یاب است. به همین دلیل است که واژه Reflex در نام این دوربین‌ها وجود دارد.

دوربین DSLR چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم عملکرد یک دوربین DSLR را شرح دهیم، باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • ابتدا نور به درون لنز وارد می‌شود.
  • سپس این نور به آینه تعبیه شده در دوربین برخورد می‌کند.
  • آینه پس از دریافت نور، آن را به طرف منظره‌یاب دوربین بازتاب یا اصطلاحا رفلکس می‌کند.
  • کاربر می‌تواند به درون منظره‌یاب نگاه کند و پیش‌نمایشی از تصویری که می‌خواهد ثبت کند را ببیند. همچنین در این مرحله می‌تواند کادربندی‌های مربوطه را انجام دهد و به طور کلی عکسی که می‌خواهد ثبت کند را تنظیم نماید.
  • بعد از تنظیم و کادر بندی، نوبت آن است که کاربر دکمه شاتر را فشار دهد. با فشردن دکمه شاتر آینه بالا می‌رود و نور به حسگر دوربین می‌رسد و تصویر ثبت می‌شود.
عملکرد کلی یک دوربین DSLR به همین صورت است. این در حالیست که در دوربین‌های دیگر مانند دوربین‌های کامپکت، اکشن کمرا، میرورلِس و … چنین سیستمی ‌وجود ندارد.

سیستم دوربین‌های دیگر معمولا به این صورت است که نور پس از ورود به لنز مستقیما به حسگر برخورد می‌کند. به عبارت دیگر آینه‌ای در دوربین‌های دیگر وجود ندارد.

انواع سنسورهای دوربین DSLR کدامند؟

حتما شما هم تاکنون نام سنسور یا حسگر را شنیده‌اید. در دوربین‌های عکاسی خصوصا دوربین DSLR، سنسور قطعه‌ای اساسی به شمار می‌رود. چرا که کیفیت عکس به آن وابسته است. در واقع حساس‌ترین قطعه در دوربین همین است.

انواع سنسورهای دوربین DSLR کدامند؟

به طور کلی انواع سنسور در دوربین‌های عکاسی شامل سه مورد می‌شود. این سنسورها عبارتند از:

  • سنسور فول فریم
  • سنسور کراپ
  • سنسور مدیوم

گفتنی است که در دوربین‌های عکاسی DSLR دو سنسور یعنی فول فریم و یا کراپ تعبیه شده است که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارد. در ادامه به بررسی و معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

سنسور فول فریم

حسگرهای دوربین عکاسی که ابعادی معادل 36 در 24 میلی‌متر دارند به سنسورهای فول فریم معروف هستند. این سنسورها نسبت به بقیه، از زاویه دید وسیع‌تری برخوردار هستند.

سنسور فول فریم

از این رو در عکس‌برداری می‌توانند فضای گسترده‌ای را ثبت کنند. عیبی که می‌توان به این سنسور گرفت، قیمت بالای آن است. جالب است بدانید که امروزه در بسیاری از دوربین‌های گران قیمت دنیا، سنسور فول فریم تعبیه شده است.

برخی از مدل‌های دوربین DSLR که مجهز به این سنسور هستند، عبارتند از:

  • نیکون D780
  • نیکون Z5
  • کانون EOS R6
  • سونی A7R IV

سنسور کراپ

اگر بخواهیم سنسورهای کراپ را به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم که سنسورهایی هستند که ابعاد کوچکتری نسبت به نوع فول فریم دارند. کراپ سنسورها در ثبت تصاویر، دارای محدودیت در گستردگی عکس هستند.

سنسور کراپ

سنسورهای کراپ نسبت به فول فریم از قیمت پایین تری برخوردار هستند؛ به همین خاطر بیشتر در دوربین‌های ارزان قیمت وجود دارند. از این رو معمولا مورد انتخاب عکاسان نیمه حرفه‌ای و آماتور واقع می‌شوند.

برخی از پرطرفدارترین دوربین‌های DSLR که دارای سنسور کراپ هستند عبارتند از:

  • کانن EOS 90D
  • نیکون D3500

به طور کلی هر دو سنسور فول فریم و کراپ بسیار پرکاربرد و عالی هستند. همانطور که گفتیم هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. شما به عنوان یک کاربر باید با توجه به نوع نیازتان، دوربینی خریداری کنید که سنسور آن مناسب کارتان باشد.

کاربردها و مزایای دوربین DSLR کدامند؟

اگر قصد عکاسی به صورت حرفه‌ای دارید، ضروری است که انتخاب‌تان از میان دوربین‌هایی باشد که مجهز به حسگر فول فریم هستند. در غیر اینصورت استفاده از دوربین‌های مجهز به حسگر کراپ توصیه می‌شود؛ چرا که این دوربین‌ها و حسگرها مخصوص کارهای مبتدی و نیمه حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

کاربردها و مزایای دوربین DSLR کدامند؟

معمولا یک دوربین DSLR در مقایسه با سایر دوربین‌ها از مزایای زیادی برخوردار است. وجود امکانات و کاربردهای فراوان آن‌ها سبب شده که به محبوب‌ترین دوربین‌ها تبدیل شوند. در این بخش به معرفی و بررسی برخی از ویژگی‌های دوربین DSLR می‌پردازیم:

قابلیت عوض کردن لنزها

از ویژگی‌های اصلی یک دوربین DSLR امکان تعویض لنزهای آن است. این در حالی است که بیشتر دوربین‌ها از لنزی ثابت بهره‌مند هستند که نمی‌توان آن را عوض کرد.

قابلیت عوض کردن لنزها

در نتیجه می‌توان به این قضیه پی برد که در حین عکاسی با بیشتر دوربین‌ها، برای کاربر محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلا در دوربین‌های کامپکت که امکان عوض کردن لنز وجود ندارد؛ کاربر نمی‌تواند از آپشن‌های زیادی حین عکاسی استفاده کند.

با تغییر لنز در دوربین‌های DSLR به راحتی می‌توان عکس‌های مختلف و منحصر به فرد تهیه کرد. به عنوان مثال می‌توان با نصب یک لنز تله فوتو از فواصل خیلی دور به تصویربرداری از سوژه‌های مورد نظر پرداخت. یا مثلا با نصب یک لنز چشم ماهی یا همان FISH EYE می‌توان از یک منظره بسیار وسیع عکاسی کرد.

قابلیت آتو فوکوس سریع

از ویژگی‌های مهم دوربین‌های DSLR قابلیت فوکوس خودکار با سرعت بالاست. این در حالیست که فوکوس خودکار در سایر دوربین‌ها، کمی ‌با تاخیر انجام می‌شود.

قابلیت آتو فوکوس سریع

وجود این فناوری در این دوربین‌ها به سبب برخورداری از سخت‌افزار قدرتمند است. از این رو می‌توان در زمان‌های مختلف به عکاسی سریع پرداخت. چرا که وقتی فوکوس به سرعت انجام شود، به راحتی می‌توان سوژه‌هایی را برای عکاسی شکار کرد.

برخورداری از فضای ذخیره‌سازی

از ویژگی‌های منحصر به فرد دوربین DSLR می‌توان به فضای ذخیره‌سازی آن اشاره کرد.

برخورداری از فضای ذخیره‌سازی

در نسخه‌های قبلی مانند دوربین‌های SLR به این صورت بود که تصاویر بر روی فیلم‌های عکاسی ذخیره می‌شدند که با محدودیت‌هایی همراه بود. به لطف تکنولوژی SD CARD در دوربین‌های DSLR مشکل کمبود حافظه رفع شده و کاربر به راحتی می‌تواند تعداد زیادی تصویر را در دوربین خود ذخیره کند.

بهره‌مندی از سنسورهای بزرگ

سنسور دوربین نقشی عمده و اساسی در عکاسی دارد. سنسور دوربین DSLR نسبت به نسخه‌های قبلی از اندازه بزرگتری برخوردار است. به همین خاطر قابلیت آن را دارد که تصاویر بزرگتر و با وضوح بالاتری را ثبت کند. علتش این است که هر چه سنسور بزرگتر باشد، نور بیشتری را می‌تواند جذب کند.

بهره‌مندی از سنسورهای بزرگ

در اکثر تلفن‌های همراه، سنسور دوربین‌ها کوچک هستند؛ به همین دلیل معمولا عکس‌های موبایل نسبت به دوربین‌های دیجیتالی، از کیفیت نسبتا کمتری برخوردارند.

به طور کلی دوربین‌های DSLR مزایای زیادی دارند. به همین خاطر گزینه‌ای عالی جهت عکاسی حرفه‌ای قلمداد می‌شوند. با استفاده از دوربین DSLR به راحتی می‌توانید از انواع سوژه‌ها عکس برداری کنید.

البته دوربین‌های دیگر نیز مانند دوربین‌های بدون آینه، اکشن کمرا، کامپکت و … هم توانایی انجام عکاسی به شیوه‌های مختلف را دارند. ولی همه آن‌ها معمولا از نظر امکانات و کیفیت نسبت به DSLR‌ها پایین‌تر هستند.

معایب دوربین‌های DSLR کدامند؟

در ادامه، به بررسی برخی از ایرادها و معایب این دوربین‌های محبوب هم خواهیم پرداخت:

یکسان نبودن تصویر در منظره‌یاب و تصویر دریافتی توسط سنسور

یکی از معایب دوربین DSLR این است که تصویری که توسط سنسور دریافت می‌شود با تصویری که کاربر در منظره‌یاب می‌بیند یکسان نیست. علت این عدم هماهنگی، متکی بودن تکنولوژی این دوربین به آینه است.

معایب دوربین‌های DSLR کدامند؟

همانطور که قبلا هم بیان شد، در این دوربین‌ها نور ابتدا وارد لنز می‌شود. سپس به آینه برخورد می‌کند و وارد منظره‌یاب می‌شود. بعد از زدن کلید شاتر، تصویر توسط حسگر دریافت می‌شود.

به همین دلیل معمولا تصویر دریافتی توسط حسگر در مقایسه با تصویر درون منظره‌یاب از نظر کیفیت با هم تفاوت دارند. در مقابل این دوربین‌ها، دوربین‌های بدون آینه هستند که تصویر دریافتی‌شان توسط سنسور دقیقا همان چیزی است که در منظره‌یاب مشاهده می‌شود.

وزن زیاد

از دیگر معایب دوربین DSLR می‌توان به وزن آن اشاره کرد. خصوصا مدل‌های پیشرفته که از ابعاد و وزن زیادی برخوردار هستند. این دوربین‌ها را به دلیل ابعاد و وزنی که دارند، نمی‌توانند در بعضی مکان‌ها همراه کاربر باشند.

اگر از کسانی هستید که مدام می‌خواهید دوربین خود را حمل کنید، همچنین اگر ویژگی‌های DSLR مانند قابلیت تعویض لنز برایتان اهمیت ندارد، بهتر از که از دوربین‌های دیگر نظیر میرورلِس، اکشن کمرا و یا کامپکت استفاده نمایید.

قیمت بالا

قیمت بالای دوربین‌های DSLR از مشکلاتی است که بسیاری از کاربران نسبت به آن گلایه دارند. بله؛ قیمت دوربین DSLR با توجه به امکانات و ویژگی‌هایی که دارد منطقی و البته می‌توان گفت که بالاست. طبیعی است که دوربین امکانات زیادی داشته باشد و قیمتش هم نسبت به سایر دوربین‌ها بالاتر باشد.

گفتنی است که تمامی ‌تجهیزات جانبی این دوربین‌ها مانند انواع لنز، پایه و … هم از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند.

نامناسب بودن برای مبتدیان

بد نیست بدانید که این دوربین‌ها به دلیل امکانات گسترده ممکن است که برای تازه‌کاران مناسب نباشند. چرا که بر روی آن‌ها دکمه‌های زیادی طراحی شده که هر کدام کارایی خاصی دارند.

اگر از کسانی هستید که تازه به حرفه عکاسی وارد شده‌اید، استفاده از انواع دوربین DSLR را توصیه نمی‌کنیم. بهتر است برای شروع کارتان از دوربین‌های ساده‌تر نظیر میرورلِس، کامپکت و … استفاده نمایید.

قیمت دوربین DSLR چقدر است؟

نکته قابل توجهی که در خصوص دوربین DSLR باید گفت قیمت آن است. همانطور هم که قبلا اشاره داشتیم، اینگونه دوربین‌ها از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند‌. قیمت بالای آن‌ها به دلیل امکانات وسیع و گسترده طراحی شده در آن‌هاست.

قیمت دوربین DSLR چقدر است؟

به طور کلی قیمت ارزان‌ترین نوع این دوربین‌ها حدود ۹ میلیون تومان است. در واقع قیمت آن‌ها از ۹ میلیون شروع می‌شود و تا حدود ۲۰۰ میلیون تومان نیز ادامه دارد.

البته همه روزه دوربین‌های DSLR جدیدی در حال تولید هستند که با توجه به وسعت امکانات‌شان، ممکن است قیمت‌های بالاتری هم داشته باشند.

از دوربین‌هایی نظیر دوربین عکاسی کانن Canon EOS 4000D B با قیمت ۹.۳۵۰.۰۰۰ تومان، دوربین عکاسی کانن Canon EOS 2000D Body با قیمت ۹.۶۰۰.۰۰۰ تومان، دوربین عکاسی کانن Canon EOS 4000D Kit EF-S 18-55mm III با قیمت ۱۰.۱۵۰.۰۰۰ تومان و … می‌توان به عنوان ارزان‌ترین مدل‌های DSLR نام برد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و امکانات عمومی ‌دوربین‌های DSLR  پرداخته شد. این دوربین‌ها پیشرفته‌ترین دوربین‌های موجود در بازار هستند. البته توجه کنید که DSLR‌ها مخصوص عکاسی حرفه‌ای هستند. پس در صورتی که می‌خواهید عکسبرداری حرفه‌ای انجام دهید، این دوربین‌ها مناسب کار شما هستند.

اگر هم کار کردن با انواع DSLR برایتان ساده هست، انتخاب و خرید خود را با توجه به نیازتان انجام دهید. بدین معنا که اگر قصد عکاسی ساده و یا نیمه‌حرفه‌ای دارید، دوربین‌های دیگر هم پاسخگوی کارتان خواهند بود.

انواع دوربین‌های دیگر مانند کامپکت، بدون آینه یا همان میرورلِس و … برای کارهای ساده‌تر طراحی شده‌اند. توصیه می‌کنیم که اگر در زمینه عکاسی مبتدی هستید، از دوربین‌های ساده مثل کامپکت حرفه خود را آغاز کنید.

نوع دیگری از دوربین‌ها به اکشن کمرا شهرت دارند. این دوربین‌ها نیز به منظور کارهای حرفه‌ای طراحی شده‌اند. البته پیچیدگی DSLR‌ها را ندارند. از دوربین‌های اکشن بیشتر جهت فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌شود.

با این دوربین‌ها قادر خواهید بود که در زوایای غیر عادی به عکس‌برداری بپردازید و تصاویر حرفه‌ای و هنری خود را در حالات مختلف ثبت کنید.

سوالات متداول

آیا دوربین‌های DSLR قابلیت تعویض لنز دارند؟

در واقع همین دوربین‌ها هستند که می‌شود لنزهایشان را تعویض کرد. انواع لنزهای کاربردی برای آن‌ها می‌توان به لنز زوم، تله‌فوتو، ماکرو، چشم ماهی و … اشاره کرد.

آیا دوربین DSLR قیمت پایین وجود دارد؟

بیشتر دوربین‌های DSLR به دلیل امکانات و ویژگی‌هایی که دارند، از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند. ارزان‌ترین مدل‌های آن قیمت‌هایی حدود 9 میلیون تومان دارند.

عملکرد کلی یک دوربین DSLR چگونه است؟

درون این دوربین‌ها یک آینه تعبیه شده است. نور پس از ورود به لنز، به آینه برخورد می‌کند و با زدن کلید شاتر آینه بالا می‌رود و تصویر توسط حسگر ثبت می‌شود.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//