تعمیر باتری چراغ قوه شارژی

چراغ قوه شارژی   LED یک چراغ کوچک با قابلیت حمل و جابجایی است که می تواند نیاز ما به روشنایی را در مواقع خاص برطرف سازد. یک چراغ قوه به زبان ساده متشکل از یک لامپ، یک رفلکتور، یک باتری و یک سوئیچ است که در یک محفظه پلاستیکی،  فلزی یا ترکیبی قرار گرفته است. اما همین اجزای ساده ممکن است خراب شوند و ما را به دردسر بیندازند.

در ادامه به مهم ترین بخش چراغ شارژی یعنی باتری آن می پردازیم.

چرا چراغ قوه شارژی محبوب است؟

از گذشته تا الان افراد برای تامین روشنایی خود از روش های مختلفی مثل روشن کردن شمع، آتش یا حتی چراغ نفتی و … استفاده می کردند. اما امروزه چراغ قوه شارژی که علی رغم روشنایی زیاد، گرمای بسیار کمی تولید می کند پرطرفدار است. این چراغ قوه ها تا مدت طولانی شارژ را نگه می دارند و تاریکی های مطلق را به روشنایی نسبی تبدیل می کنند.

از آنجایی که نیاز به روشنایی در شرایط و مکان های مختلف دیده می شود، انواع مختلفی از چراغ قوه شارژی وجود دارد که هر یک نیاز افراد خاصی را برطرف می کنند. این چراغ قوه ها اغلب دارای حالت های مختلف نوردهی با قابلیت تنظیم میزان نور هستند و در برخی مدل ها می توانند مسافت های دور را نیز روشن کنند.

نور چراغ قوه ها اغلب به رنگ سفید یا زرد است که نور سفید به دلیل روشنایی بیشتر معمولاً پرطرفدارتر است؛ علت این مسئله نیز باز شدن مردمک چشم در پی برخورد با نور سفید است که موجب دید بهتر می شود.

چرا چراغ قوه شارژی محبوب است؟

چگونه باتری چراغ قوه شارژی را تعمیر کنیم؟

چراغ قوه شارژی به خصوص زمانی که زیاد مورد استفاده قرار بگیرد، در معرض خرابی های مختلف قرار دارد. معمولاً اولین قسمتی از چراغ قوه شارژی که خراب می شود باتری آن است؛  چرا که باتری ها معمولاً از یک ظرفیت شارژ و دشارژ بخصوص برخوردارند که پس از عبور از این ظرفیت شارژ را نگه نمی دارند. تعمیر باتری چراغ قوه شارژی مثل هر باتری دیگری دشوار و تا حدودی غیر ممکن است. بنابراین در اغلب موارد در هنگام خرابی باتری اولین راه حل ممکن تعویض باتری است.

در برخی موارد می توان با کالیبراسیون باتری آن را به مقدار دقیق ظرفیت خود رساند. به این منظور باید دو مرتبه اجازه تخلیه کامل باتری را بدهید و سپس آن را کامل شارژ کنید. پس از این احتمالاً شاهد خواهید بود که باتری مقداری ظرفیت شارژ دارد.

چگونه باتری چراغ قوه شارژی را تعمیر کنیم؟

چراغ قوه شارژی چه نوع باتری دارد؟

معمولاً در تولید باتری های شارژی از باتری های لیتیوم یون استفاده می کنند که حجم و وزن کمی داشته اما ظرفیت نگهداری شارژ بالایی دارد. بنابراین 80 درصد از چراغ قوه های شارژی باتری لیتیوم یون دارند که تا چندین سال بدون هیچ مشکلی کار می کند. البته باید توجه داشته باشید که تنها یک چراغ قوه اصل از باتری باکیفیت بهره می برد و در نمونه های تقلبی باتری زود از کار می افتد.

علاوه بر این ظرفیت باتری موجود در چراغ قوه ممکن است متفاوت باشد و برای استفاده بهتر لازم است که به این ظرفیت توجه داشته باشید. امروزه در بسیاری از چراغ قوه های شارژی علاوه بر باتری، پنل خورشیدی نیز به کار رفته است که باعث می شود بتوانید چند روز بدون هیچ دسترسی به برق شهری باتری چراغ را شارژ کنید و از روشنایی آن استفاده کنید.

چراغ قوه شارژی چه نوع باتری دارد؟

چگونه بهترین چراغ قوه شارژی را بخریم؟

چراغ قوه شارژی باکیفیت ویژگی های متمایزی دارد که می تواند نیازهای شما را در شرایط گوناگون برطرف کند. در واقع چراغ قوه مناسب باید ویژگی های مد نظر شما را داشته باشد و این برای هر فرد متفاوت است. به طور کلی توصیه می کنیم در هنگام خرید چراغ قوه به ویژگی های زیر توجه کنید:

  • نوع چراغ قوه: چراغ قوه شارژی انواع مختلفی مثل پلیسی، هدلامپ، آویز، دستی، لیزری و … دارد که شما باید متناسب با کارکرد مورد نظر خود یکی از آنها را انتخاب کنید؛ به عنوان مثال اگر می خواهید تا مسافت های طولانی را ببینید بهتر است چراغ قوه لیزری را انتخاب کنید؛ یا اگر می خواهید در مسیر راه رفتن خود از چراغ استفاده کنید، چراغ پلیسی یکی از بهترین گزینه هاست. هدلامپ نوعی چراغ است که روی پیشانی نصب می شود.
  • نوع باتری: باید توجه داشته باشید که باتری چراغ قوه شارژی قابل شارژ است و چراغ قوه هایی که باید دائما باتری آنها را تعویض کنید منسوخ شده اند. البته برخی مدل ها علاوه بر شارژ باتری می توانند از باتری های قابل تعویض نیز استفاده کنند تا در شرایط اضطراری بتوانید از آن استفاده کنید.
  • ظرفیت باتری: طول عمر و ظرفیت باتری یک یاز مهم ترین فاکتورهایی است که در هنگام خرید چراغ قوه شارژی باید به آن توجه کنید. هرچقدر که ظرفیت باتری بیشتر باشد طول عمر آن بیشتر است و می تواند تا مدت بیشتری شارژ را نگه دارد که این مسئله بر قیمت چراغ قوه هم موثر است.
  • میزان روشنایی: میزان روشنایی چراغ قوه شارژی با واحدی به نام لومن تعیین می شود و معمولاً مقدار آن در این چراغ ها بین 20 تا 40000 لومن یا حتی بیشتر است. برای فعالیت های معمولی 100 تا 200 لومن روشنایی کافی است. معمولاً میزان روشنایی لامپ در خود چراغ قوه نیز قابلم تنظیم است و کم و زیاد می شود.
  • برد نور: در هنگام خرید چراغ قوه باید به این موضوع توجه کنید که می خواهید نور چراغ قوه به صورت نقطه ای و متمرکز باشد یا گسترده شود؛ این مسئله بر روی برد نور لامپ نیز تاثیر گذاشته و باعث می شود که نوع روشنایی ایجاد شده متفاوت باشد.
  • ضد آب بودن چراغ قوه: در صورتی که می خواهید از چراغ قوه شارژی در محیط های مرطوب یا حتی آب استفاده کنید، حتماً باید چراغ قوه ضد آب استفاده کنید.

چراغ قوه اصل را چگونه از تقلبی تشخیص دهیم؟

طیف گسترده ای از چراغ قوه شارژی در بازار وجود دارد که برخی از آنها تنها ظاهر یک چراغ قوه خوب را دارند اما پس از مدت کوتاهی قابلیت شارژ باتری خودشان را از دست می دهند. معمولاً چراغ قوه های اصل قیمت بالاتری دارند و از نظر متریال باکیفیت تر هستند. برای خرید چراغ قوه های اصل لازم است که به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

2 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//