آموزش فعال کردن دیتا سیور (Data Saver) در اندروید

با ظهور اینترنت‌های تلفن همراه، علاوه بر تمام مزایا و ویژگی‌های مثبت، مشکلاتی نیز وجود به وجود آمد. یکی از مهمترین مشکلات، تمام شدن سریع حجم اینترنت بود. از این رو سازندگان تلفن همراه چاره‌جویی کردند و حالتی را برای صرفه‌جویی در مصرف اینترنت به آپشن‌های گوشی‌های هوشمند اضافه کردند. نام این آپشن کارآمد Data Saver Mode است.

با فعال کردن دیتا سیور دیگر نگرانی‌ای بابت تمام شدن سریع بسته‌های اینترنتی‌تان نخواهید داشت. اگر شما هم از کسانی هستید که مصرف اینترنت بالایی دارند و همیشه نگران تمام شدن بسته اینترنتی‌شان هستند، این حالت مخصوص شماست.

و اما فعال کردن حالت دیتا سیور در برندهای مختلف تلفن همراه با تفاوت‌هایی همراه است. در این مقاله از ایده آل تک قصد داریم به آموزش فعال کردن این حالت در سه برند معروف و پرفروش اندرویدی یعنی سامسونگ، شیائومی ‌و هواوی بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

حالت Data Saver چیست؟

Data Saver نام حالتی است که در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. با فعال کردن دیتا سیور می‌توانید به طور قابل توجهی مصرف و هزینه‌های اینترنتی خود را کاهش دهید.

حالت data saver چیست

در حقیقت کار حالت دیتا سیور به این صورت است که یک سری برنامه‌ها را به انتخاب خودتان محدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد که آن‌ها از اینترنت همراه‌تان در پس زمینه استفاده کنند.

با فعال کردن Data Saver علاوه بر اپلیکیشن‌ها آیتم‌های دیگری هم محدود می‌شوند. مثلا ویدیوها به طور خودکار پلی نمی‌شوند؛ که این مورد بسیار در کاهش مصرف حجم اینترنت موثر است.

در برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، ویدیوهایی وجود دارند که بدون اجازه کاربر به صورت خودکار پلی می‌شوند. دیتا سیور با دقتی که دارد می‌تواند به صورت حداکثری جلوی اجرای این ویدیوهای سرخود را بگیرد.

با مثلا می‌توانید با فعال کردن این حالت کارآمد جلوی بروزرسانی‌های خودکار و بیهوده را بگیرید. لازم به ذکر است که برخی از دانلودهای خودکار مربوط به بروزرسانی‌ها هستند.

چندین بار در ماه نسخه‌ای جدید از اپلیکیشن‌های تلفن همراه‌تان منتشر می‌شود. از این رو تلفن همراه بدون کسب اجازه از سوی کاربر، به صورت خودکار اقدام به بروزرسانی آن‌ها می‌کند.

دیتا سیور به طور نسبتا دقیقی به مقابله با این هنجار شکنی‌ها می‌پردازد؛ در نتیجه می‌توانید شاهد کاهش قابل توجه در مصرف اینترنت‌تان باشید.

گفتنی است که حالت دیتا سیور در گوشی‌های اندرویدی، در اندروید 7 به بالا قرار دارد. به عبارت دیگر این حالت در تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل کمتر از اندروید 7 وجود ندارد. پس اگر تلفن همراه‌تان اندروید کمتر از 7 دارد، به دنبال قابلیت Data Saver در آن نباشید.

دیتا سیور در اندورید 7 و بالاتر

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که ویژگی دیتا سیور به صورت یک اپلیکیشن نیست که بتوانید آن را دانلود و نصب کنید. در حقیقت این ویژگی یک قابلیت سیستمی ‌است که به صورت پیش‌فرض در تنظیمات گوشی‌های اندرویدی وجود دارد.

با فعال کردن حالت دیتا سیور، می‌توانید از باز شدن هر گونه تصویر غیر ضروری خودداری کنید. در صفحات و اپلیکیشن‌های اینترنتی گاهی اوقات تصاویری به صورت ثابت و یا گیف باز می‌شوند که وجودشان ضرورتی در کار شما نخواهد داشت.

با روشن کردن دیتا سیور حتی رزولوشن ویدیوها و تصاویر کمتر می‌شود. البته ممکن است کار شما به گونه‌ای باشد که نیاز به کیفیت بالای عکس‌ها و فیلم‌ها داشته باشید که در این صورت دیتا سیور برای‌تان محدودیت ایجاد می‌کند.

به هر جال دیتا سیور یک حالت بسیار کارآمد و مفید است که ضمن محدود سازی برخی از امکانات، در روند کاهش هزینه‌ها و حجم اینترنت تلفن همراه‌تان تاثیر به‌سزایی دارد.

فعال کردن دیتا سیور در سامسونگ

برای فعال کردن دیتا سیور در گوشی‌های هوشمند سامسونگ، مانند هر یک از تنظیمات دیگر باید وارد منوی Settings شوید. در منوی تنظیمات باید روی گزینه Connections ضربه بزنید.

روی connection ضربه بزنید

وقتی پنجره مربوط به آن باز شد، به دنبال گزینه Data Usage بگردید.

به دنبال data usage باشید

در صفحه جدیدی که بازی می‌شود، می‌بینید که حالت Data Saver به صورت پیش فرض خاموش است. با ضربه زدن بر روی آن می‌توانید این قابلیت را روشن کنید.

data saver را روشن نمایید

پس از فعال سازی دیتا سیور در تلفن همراه سامسونگ، به صورت اختیاری می‌توانید برای برخی از برنامه‌های مورد نظرتان استثنائاتی قائل شوید. برای این کار باید روی گزینه Allowed to use data while Data Saver is on ضربه بزنید. سپس لیست اپلیکیشن‌های موجود در تلفن همراه نمایش داده می‌شود.

سمت راست آن‌ها کلیدی وجود دارد که با کلیک بر روی آن روشن می‌شود؛ به عبارت دیگر به حالت فعال در می‌آید. فعال شدن آن کلید به معنای اجازه به برنامه برای استفاده از اینترنت است؛ درست زمانی که دیتا سیور روشن است.

در واقع  با انجام این کار برای برنامه مورد نظر خود استثناء قائل می‌شوید که در هنگام محدود سازی اینترنت تلفن همراه، آن برنامه محدودیت استفاده از اینترنت را نداشته باشد.

به طور کلی حالت دیتا سیور قابلیتی بسیار مفید و کارآمد است. این قابلیت بیشتر در زمانی کارایی دارد که شما در حال استفاده از اینترنت دیتا باشید. چون اینترنت دیتا است که معمولاً محدودیت حجمی ‌دارد و هر زمان ممکن است به اتمام برسد.

این قابلیت حتی طول عمر باتری را حفظ می‌کند. به عبارت دیگر زمانی که دیتا سیور فعال است، اینترنت که سبب کم شدن شارژ باتری می‌گردد، محدود می‌شود و در نتیجه درصد شارژ باتری دیرتر پایین می‌رود.

خاموش کردن Data Saver در سامسونگ

شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که خاموش کردن دیتا سیور در گوشی‌های سامسونگ به چه صورت است؟  یا شاید هم پس از روشن کردن این قابلیت، در مواقعی نیاز باشد که آن را خاموش کنید.

برای خاموش کردن آن کافی است همان مراحل قبلی را طی کنید. یعنی به منوی Settings بروید. بعد بر روی Connections ضربه بزنید. سپس گزینه Data usage را انتخاب کنید. بعد به قسمت Data saver بروید و آن را خاموش کنید.

توجه داشته باشید که با غیر فعال کردن اینترنت، گوشی شما به حالت عادی بر می‌گردد و تمامی ‌برنامه‌های اینترنتی به صورت پیش فرض و بدون وارد شدن به آن‌ها از اینترنت دیتا استفاده خواهند کرد.

فعال کردن دیتا سیور در شیائومی

با ورود تلفن‌های همراه شیائومی ‌به بازار، انقلابی در زمینه گوشی‌های هوشمند رخ داد. این گوشی‌ها پر از امکاناتی هستند که نیازهای هر کاربری را به راحتی برطرف می‌کنند.

در میان صدها امکانات و ویژگی‌های تلفن‌های همراه شیائومی، می‌خواهیم به بررسی ویژگی مفید و کارآمد Data saver بپردازیم. فعال کردن دیتا سیور در گوشی‌های شیائومی، ‌معمولا به دو صورت انجام می‌شود:

این دو شکل در واقع دو ویژگی با موضوع دیتا سیور هستند که هر کدام به نوعی به محدودیت اینترنت می‌پردازند. یکی به صورت هشداری و دیگری به صورت متوقف کردن برنامه‌ها در هنگامی ‌که خارج از آن‌ها هستید.

اولین شکل از محدودیت اینترنت در شیائومی ‌یعنی نوع هشداری، از طریق نرم افزار Security انجام می‌شود. این نرم افزار به صورت پیش‌فرض در همه تلفن‌های همراه شیائومی ‌وجود دارد.

برای فعال کردن هشدار باید وارد Security شوید. آیکن آن در منوی برنامه‌ها به صورت زیر است:

وارد بخش security شوید

پس از ورود به این برنامه، باید صفحه را اسکرول کنید و به پایین بروید تا تعدادی آیکن نمایش داده شود. از میان آیکن‌ها بر روی Data usage ضربه بزنید:

روی آیکون data saver ضربه بزنید

در صفحه باز شده بر روی دکمه Set data usage limit کلیک کنید تا صفحه جدیدی باز شود:

به صفحه set data usage limit بروید

گزینه اول یعنی Monthly data limit: با استفاده از این گزینه تعیین می‌کنید که حد مصرفی اینترنت‌تان در ماه چقدر باشد؟ برای مثال اگر 3 گیگابایت تعیین کنید، زمانی که میزان مصرف‌تان به سه گیگابایت برسد به شما هشدار داده می‌شود.

گزینه دوم یعنی When data plan is used up: با استفاده از این گزینه تنظیم می‌کنید که وقتی حد مصرفی اینترنت‌تان که در قسمت قبلی تنظیم کردید تمام شد، چه عملکردی صورت گیرد؟ با انتخاب آن با دو گزینه روبرو می‌شود:

  • Show warning mobile data فقط هشدار و اتمام حجم مصرفی را نمایش می‌دهد.
  • Warn and turn off علاوه بر هشدار، اینترنت دیتا را به صورت خودکار خاموش می‌کند.

دو گزینه دیگر برای تنظیمات بیشتر هستند. گزینه سوم که Data usage level است سطح هشدار مصرف اینترنت همراه را به صورت درصدی تعیین می‌کند. و گزینه چهارم یعنی Usage reset data تاریخ بازنشانی مصرف اینترنت را تعیین می‌کند.

گزینه های مختلف در محدود کردن مصرف اینترنت شیائومی

و اما دومین شکل از محدودیت اینترنت همراه در گوشی‌های شیائومی ‌به این صورت است که ابتدا باید وارد تنظیمات شوید. سپس بر روی Connection & Sharing ضربه بزنید.

روی connection and sharing ضربه بزنید

در صفحه باز شده بر روی Data usage کلیک کنید:

در صفحه باز شده روی data usage ضربه بزنید

می‌بینید که فهرسیتی از اپلیکیشن‌های نصب شده روی تلفن همراه ظاهر می‌شود. می‌توانید روی یکی از نرم افزارهای مورد نظرتان ضربه بزنید.

لیست اپلیکیشن های نصب شده در گوشی

بعد از آن، صفحه‌ای باز می‌شود که در انتهای آن گزینه‌ای تحت عنوان Background data وجود دارد که در حالت عادی دکمه آن روشن است. اگر این گزینه را غیرفعال کنید، دیگر زمان‌هایی که در نرم افزار نیستید از اینترنت همراه‌تان استفاده نمی‌شود.

به عبارت دیگر وقتی در صفحه اصلی تلفن همراه‌تان هستید، گویا نرم افزار مورد نظرتان را از پریز برق کشیده‌اید و از این رو خاموش شده است. به همین خاطر دیگر پیغامی ‌از آن دریافت نخواهید کرد.

مصرف اینترنت برنامه در پس زمینه را خاموش کنید

روشن کردن Data Saver در تلفن همراه شیائومی، می‌تواند به طور قابل توجهی مصرف اینترنت همراه‌تان را کاهش دهد. با دیتا سیور می‌توانید به خوبی بر روی میزان استفاده‌تان از داده‌های همراه مدیریت داشته باشید.

خاموش کردن Data Saver در شیائومی

گاهی اوقات ممکن است بنا به هر دلیلی نیاز باشد که حالت دیتا سیور را از گوشی شیائومی ‌خود غیرفعال کنید. بدین منظور می‌توانید به راحتی تمام مراحل ذکر شده را طی کنید و هر تغییری که ایجاد کرده‌اید را به حالت قبل بازگردانید.

فعال کردن دیتا سیور در هواوی

فعال کردن دیتا سیور در گوشی‌های هوشمند هواوی نیز تا حدودی مشابه سامسونگ و شیائومی ‌است. بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه هواوی دنبال راه چاره‌ای برای کاهش مصرف اینترنت‌شان هستند.

تمامی ‌کاربران تلفن‌های همراه هوشمند هواوی، اگر اسمارت فون با اندرویدی 7 به بالا داشته باشند می‌توانند از این قابلیت ارزشمند استفاده نمایند. برای انجام این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

در اولین قدم مانند هر کدام از گوشی‌های دیگر باید وارد منوی تنظیمات شوید. به منظور این کار می‌توانید در Home Screen بر روی Settings ضربه بزنید:

روی setting ضربه بزنید

بعد از باز شدن منوی تنظیمات، باید روی گزینه Mobile network کلیک کنید.

روی more network ضربه بزنید

در گام بعدی باید روی گزینه Data usage ضربه بزنید:

در گوشی هواوی روی data usage ضربه بزنید

در صفحه‌ای که باز می‌شود، چند گزینه وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها Smart data saver نام دارد. اگر سمت راست آن را ملاحظه کنید، می‌بینید که کلمه Off نوشته شده است. این به معنی خاموش بودن دیتا سیور است. با ضربه زدن بر روی آن می‌توانید نسبت به روشن شدنش اقدام کنید.

حالت smart data saver را روشن کنید

وقتی روی آن گزینه ضربه می‌زنید، وارد صفحه تنظیمات مربوط به آن می‌شوید. در این صفحه می‌بینید که همچنان یک گزینه با همان نام Smart data saver وجود دارد که در کنار آن دکمه خاموش و روشن شدنش دیده می‌شود. با ضربه زدن بر روی آن، قابلیت محدود کردن اینترنت روشن می‌شود و در زیر آن تمامی ‌اپلیکیشن‌هایی که در دیوایس هواوی‌تان نصب هستند، دیده می‌شود.

مشاهده برنامه های نصب شده در هواوی

خاموش کردن Data Saver در هواوی

اگر به هر دلیلی نیاز باشد که دیتا سیور را در اسمارت فون هواوی‌تان خاموش کنید، کافیست که دوباره به منوی تنظیمات بروید و از بخش Mobile network گزینه Data usage را انتخاب کنید.

سپس روی Smart data saver ضربه بزنید و عملیات لازم را انجام دهید. به عبارت دیگر تمامی ‌مراحل قبلی را طی کنید و همه چیز را به حالت قبل برگردانید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی قابلیت دیتا سیور در گوشی‌های هوشمند سامسونگ، شیائومی ‌و هواوی پرداختیم. دیتا سیور قابلیتی قدرتمند در زمینه کنترل و مدیریت مصرف اینترنت است که به خوبی می‌تواند چاره‌ساز مشکل تمام شدن سریع بسته‌های اینترنتی باشد.

اگر شما هم دارنده یکی از سه برند محبوب هستید و تاکنون از عملکرد دیتا سیور استفاده کرده‌اید، دعوت می‌کنیم که در قسمت نظرات همین مقاله، تجربه کاربری خود را ارائه دهید.

سوالات متداول

حالت دیتا سیور چیست؟

یک ویژگی است که در تلفن‌های همراه هوشمند برنامه ریزی شده و با استفاده از آن می‌توان مصرف بسته‌های اینترنتی را کنترل و مدیریت کرد.

آیا تمامی ‌اسمارت فون‌های اندرویدی از قابلیت Data Saver برخوردار هستند؟

خیر؛ این ویژگی صرفاً در تلفن‌های همراه اندرویدی که سیستم عامل اندروید 7 به بالا دارند برنامه ریزی شده است.

آیا عملکرد و خاصیت دیتا سیور در همه تلفن‌های همراه یکی است؟

به طور کلی هدف از این ویژگی، کنترل بسته‌های اینترنتی و جلوگیری از استفاده بی‌رویه از آن‌هاست. لیکن در برخی موارد تفاوت‌هایی دارند که در همین مطلب مورد بررسی قرار گرفتند.

2 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//