در هنگام کار با لپ تاپ چه کنیم تا گردن و کمر آسیب نبیند؟

اگر کار کردن با لپ‌تاپ و کامپیوتر، از از راه‌های اصولی و درست نباشد، می‌تواند آسیب‌هایی جبران ناپذیر به گردن، کمر و ستون فقرات شما و حتی آسیب به چشمانتان بزند. با رعایت روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم، می‌توانید هم به راحتی با سیستم خود کار کنید و هم به سلامت خود آسیبی نزنید.

راه های پیشگیری از آسیب زدن به گردن و کمر در هنگام کار با لپ تاپ

کار کردن با سیستم‌هایی چون لپ‌تاپ و کامپیوتر، برای بیشتر ما، مخصوصا اگر کارمان به آن مربوط باشد، بسیار مهم است و روزی چندین ساعت با آن‌ها باید کار کنیم. ولی از آسیب‌هایی که با درست کار نکردن ممکن است بر سر بدن و سلامتی ما بیاورد،‌ بی‌خبریم. در ادامه راه‌های پیشگیری را به صورت کامل به شما توضیح خواهیم داد.

پیشگیری از آسیب زدن به کمر و گردن در هنگام کار با لپ تاپ

۱ . لپ‌تاپ را از روی پای خود بردارید

وقتی شما لپ تاپ را روی پای خود قرار می‌دهید و شروع به کار می‌کنید، ناخودآگاه باید برای دیدن صفحه نمایش، گردن خود را خم کنید و سر خود را به جلو ببرید و چندین برابر فشار اضافی به ستون فقرات و گردن خود، اضافه کنید. اگر در شرایطی هستید که میز وجود ندارد و باید با لپ تاپ خود کار کنید، سعی کنید لپ تاپ را روی کیف خود قرار دهید تا صفحه نمایش را بالا ببرید و از خم شدن گردنتان جلوگیری کنید.

۲ . صفحه لپ تاپ را بالا‌تر ببرید

ارتفاع و زاویه مناسب لپ تاپ شما، این امکان را می‌دهد که صفحه نمایش را به راحتی و بدون خم شدن و یا چرخش گردن خود مشاهده کنید و به کار خود بپردازید. لپ تاپ را چند سانتی‌متر بالاتر از سطح میز خود قرار دهید و آن را روی سطحی ثابت، مانند پایه‌ی لپ‌تاپ و یا چند کتاب ضخیم قرار دهید. وقتی مستقیم به جلو نگاه می‌کنید، به طور طبیعی باید به یک سوم بالای صفحه نمایش برخورد کند.

۳ . از صفحه کلید و یا ماوس جداگانه استفاده کنید و یا روی صفحه نمایش و یا مانیتور جدا کار کنید

وقتی برای مدتی زیاد با لپ‌تاپ خود مشغول به کار هستید، به شما توصیه می‌کنیم، یکی از دو روشی را که می‌گوییم، انجام دهید :

  • از صفحه کلید و ماوس خارجی استفاده کنید و صفحه لپ تاپ خود را به درستی در سطح چشم‌های خود قرار دهید.
  • از یک مانیتور خارجی در سطح چشم استفاده کنید و صفحه کلید لپ تاپ خود را در ارتفاعی قرار دهید که به شانه‌ها و بازوهای شما اجازه استراحت بدهد. آرنج شما باید در زاویه 90 درجه باشد. نزدیک به بدن شما جمع شود و مچ دست شما باید در حالت خنثی در هنگام تایپ باشد. این وضعیت به شما کمک می‌کند تا از گرد کردن شانه‌ها و کشیدن عضلات گردن جلوگیری کنید.

۴ . اندازه صفحه نمایش را ارتقا دهید

مهم نیست چه لپ‌تاپی خریداری کرده‌اید، لپ تاپ ایسوس بوده و یا لپ تاپ لنوو ، در حالی که لپ‌تاپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل حمل و استفاده آسان باشند، مطمئن شوید که صفحه نمایش لپ‌تاپ شما به اندازه کافی برای نیازهای شما بزرگ است.

اندازه صفحه نمایش را ارتقا دهید

یک صفحه نمایش کوچکتر ممکن است باعث شود، برای دیدن متن و اشیاء، به چشم‌های خود فشار وارد کنید. اگر متوجه شدید که برای خواندن از روی صفحه نمایش خود خمیده‌اید، می‌توانید اندازه فونت را نیز افزایش دهید.

۵ . پاهای خود را بالا قرار دهید

اگر مجبورید صندلی خود را بالا بیاورید تا بازوها و مچ‌های خود را راحت قرار دهید، بررسی کنید که زاویه پاهای شما چگونه است. پاهای شما باید صاف روی زمین باشد و زانوها باید در ارتفاع یکنواخت با باسن قرار گیرند. اگر پاهایتان به زمین نمی‌رسد، از یک پله یا بلوک برای حمایت از کف پا استفاده کنید. این می‌تواند به شما کمک کند ستون فقرات کمری خنثی داشته باشید و فشار روی کمر را کاهش دهید.

۶ . یک صندلی ارگونومیک بخرید

نوع صندلی که هنگام استفاده و بعد از خرید لپ تاپ ، روی آن می‌نشینید بسیار مهم است. هر صندلی اداری که کاملاً قابل تنظیم است و دارای پشتیبان کمر است ممکن است کار کند، اما باید مطمئن شوید که آن را به درستی تنظیم کنید. اگر صندلی شما از تکیه گاه کافی برخوردار نیست، ممکن است به رول کمری نیاز داشته باشید. به یاد داشته باشید که تا انتها روی صندلی بنشینید تا وقتی روی صندلی استراحت می‌کنید، تکیه گاه کمر به حفظ انحنای طبیعی کمر کمک کند. در مورد وضعیت گردن و سر، گوش‌های شما باید همیشه بالای شانه‌های شما باشد، نه جلو.

۷ . بین کار،‌ به خود استراحت دهید

یک یادآوری روی تلفن خود تنظیم کنید تا هر نیم ساعت یک بار استراحت کوتاهی داشته باشید. چشمان خود را از روی صفحه بردارید و بگذارید روی چیزی در دوردست قرار بگیرند. می‌توانید حرکات کششی ساده را روی میز خود انجام دهید، مانند کشش گردن، شانه‌ها، بازوها و پاها.

هر یک ساعت، میز خود را بگذارید تا در اطراف راه بروید تا خون جریان یابد و ماهیچه‌ها شل شوند. اگر امکان راه رفتن وجود ندارد، حداقل بایستید، بدن خود را کشش دهید و حرکت کنید. انسان‌ها موجوداتی هستند که باید در حرکت باشند و قرار نیست تمام روز بی‌حرکت بنشینند.

8 . گاهی بایستید و کار نکنید

برای افرادی که ساعت‌های طولانی را با لپ تاپ کار می‌کنند، سعی کنید هر روز یک یا دو ساعت را به جای نشستن روی صندلی، در حالت ایستاده از لپ تاپ خود استفاده کنید. برای انجام این کار بدون فشار دادن به گردن، به یک صفحه کلید و ماوس جداگانه و یک تنظیمات چند سطحی نیاز دارید. میزهای ایستاده گزینه‌های محبوبی هستند. مبدل‌های رومیزی به شما این امکان را می‌دهند که میز خود را نگه دارید و به طور موقت آن را به میز ایستاده تبدیل کنید.

کلام آخر

در این مطلب بیشتر مواردی که به شما کمک‌ می‌کند تا در هنگام کار با لپ‌تاپ از کمر، گردن، ستون فقرات و چشم‌های خود محافظت کنید را به شما گفتیم، البته باید بگوییم در هنگام خرید لپ تاپ نیز، سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است،‌ گاهی ممکن است با لپ‌تاپی که قیمت ارزان‌تر دارد، راحت‌تر باشید، پس قیمت لپ تاپ در آن زمان نباید برای شما اولویت باشد.

سایت : www.kalaoma.com

آدرس دفتر مرکزی : تهران، چهار‌راه ولی‌عصر، مجتمع تجاری ابریشم، طبقه 8 واحد 806

شماره تماس : 62999819 -021

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//