تمیز کردن صفحه کلید کامپیوتر به روش آسان و بدون آسیب

صفحه کلید کامپیوتر شما خواه و یا ناخواه بعد از مدتی کثیف می‌شود. این سخت افزار مهم و حساس، بعد از ماوس، اصلی‌ترین منبع ورود داده‌ها به کامپیوتر می‌باشد و به دلیل استفاده زیاد، در معرض انواع آلودگی‌ها از جمله گرد و خاک قرار دارد. اگر به دنبال راهی امن و آسان برای تمیز کردن صفحه کلید کامپیوتر خود هستید؛ تا پایان این مقاله با ایده آل تکنولوژی همراه باشید.

صفحه کلید در طول روز، بارها و بارها به وسیله انگشتان شما لمس می‌شود و علاوه بر گرد و غبار، ممکن است با آلودگی‌های پنهان دست‌های شما نیز کثیف شود. علاوه بر این ممکن است زباله‌های ریزی نیز به میان کلیدهای آن نفوذ کرده و بعد از مدتی نیاز به تمیز کردن داشته باشد. خوشبحتانه شما می‌توانید این کار را با وسایلی که در منزل دارید؛ انجام دهید.

البته ممکن است به خرید چند ماده تمیز کننده ارزان نیز نیاز داشته باشید. قبل از اینکه به فکر تعویض یا دور انداختن کیبورد کامپیوتر خود باشید؛ می‌توانید به تمیز کردن صفحه کلید با 5 روش ساده و آسان فکر کنید:

تمیز کردن صفحه کلید با وارونه کردن

این راه حل در ظاهر کاملا بدیهی و آسان به نظر می‌رسد؛ اما با این حال هنوز بسیاری از افراد با درست انجام دادن آن آشنا نیستند. برای تمیز کردن صفحه کلید آن را وارونه کرده و از قسمت پایینی نگه دارید؛ سپس به صورتی تکان دهید که تمام گوشه‌های آن بلرزند. البته فراموش نکنید که ابتدا صفحه کلید را از کامپیوتر جدا کنید. با این روش بخش زیادی از زباله‌هایی که در میان کلیدهای آن قرار دارند؛ بیرون خواهند آمد. زباله‌هایی که برای مثال در هنگام خوردن صبحانه و یا عصرانه وارد صفحه کلید شده‌اند.

صفحه کلید خود را هر چند وقت یکبار تمیز کنید

بعد از این که این کار را انجام دادید، بهتر است که میز کامپیوتر خود را به طور کامل جارو کرده و آن را تمیز کنید. همچنین از این به بعد، بیشتر مرافب زباله‌های ریز باشید و به طور مثال سعی کنید صبحانه خود را پشت میز کامپیوتر میل نکنید.

یک برس مخصوص برای صفحه کلید خود داشته باشید

صفحه کلید کامپیوتر را با یک برس مخصوص تمیز کنید

صفحه کلیدهای کثیف آنقدر معضل بزرگی بوده که برخی به فکر تولید یک برس یا قلموی مخصوص برای تمیز کردن آن افتاده‌اند. امروزه این برس‌ها در اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند که می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کرده و به کمک آن، موها و سایر آلودگی‌های ریز را از لابه لای کلیدها بیرون بکشید.

این برس‌های نایلونی معمولا در پک‌های تمیز کننده کامپیوتر قرار دارند و می‌توانند کمک بزرگی برای شما باشند تا از شر یک صفحه کلید کثیف راحت شوید. البته اگر دوست ندارید در این زمینه و برای تهیه برس، مبلغی هزینه کنید؛ می‌توانید از یک مسواک به عنوان جایگزین استفاده نمایید.

برای تمیز کردن صفحه کلید برس را به سادگی در فضای میان کلیدها بکشید و شروع به تمیز کردن آن کنید بعد از پایان کار، صفحه کلید شما به اندازه روزی که آن را خریدرای کرده بودید؛ تمیز خواهد شد. البته در مواردی نیز ممکن است که برخی از آلودگی‌ها به خود کلیدها گیر کرده باشند و برس نتواند آن‌ها را جدا نماید. در این گونه موارد استفاده از یک مسواک می‌تواند بهترین گزینه باشد.

ویدیوی آموزش کامل تمیز کردن صفحه کلید 

 

استفاده از دستگاه هوای فشرده شده برای تمیز کردن صفحه کلید

این وسیله برای کاربران کامپیوتر بسیار ضروری است. شما به کمک این هوای فشرده شده، می‌توانید علاوه بر تمیز کردن صفحه کلید کامپیوتر، فن‌های موجود در کیس را نیز از گرد و غبار پاک کنید. این وسیله مخصوصا برای تمیز کردن صفحه کلید بسیار عالی عمل کرده و می‌تواند به راحتی بسیاری از گرد و غبار موجود بر روی کلیدها را از بین ببرد.

با استفاده از هوای فشرده کیبورد را تمیز کنید

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که شیلنگ پلاستیکی کوچ و نی مانند دستگاه را در درون سوراخ قوطی قرار داده و آماده آزاد کردن هوای موجود در آن شوید. البته به چند نکته احتیاطی نیز احتیاج دارید:

هوای فشرده شده می‌تواند تمام گرد و غبار موجود در صفحه کلید شما را پاک کند؛ اما باید مراقب باشید که این کار را حتما در بیرون از اتاق و در فضای آزاد انجام دهید. زیرا این دستگاه، گرد و غبار را به اطراف پراکنده می‌کند و ممکن است در صورتی که در اتاق این کار را انجام دهید؛ میز کامپیوتر و سایر سخت افزارهای دستگاه آلوده شوند. مراقب باشید که نی یا شیلنگ دستگاه را به کلیدها نچسپانید؛ برای احتیاط از فاصله‌ای اندک اقدام به آزادسازی هوای فشرده نمایید.

بعد از اینکه به کمک هوای فشرده شده، گرد و غبار موجود در دستگاه را از بین بردید؛ می‌توانید یکبار دیگر کیبورد خود را وارونه کرده و آن را بتکانید. بعد از اینکه هوای فشرده به داخل سفجه کلید راه یافت؛ زباله‌های موجود و ریز استحکام اولیه خود را از دست می‌دهند و با یک لرزش خفیف، می‌توانند به خارج پرتاب شوند.

از چسب ژلاتینی استفاده کنید

با استفاده از یک چسب ژلاتینی صفحه کلید کامپیوتر خود را تمیز کنید

یکی دیگر از راه‌های تمیز کردن صفحه کلید استفاده از نوعی ماده غلیظ و غالبا با رنگ روشن است که با نام ژل یا آدامس تمیز کننده شناخته می‌شود و در بازار به راحتی قابل خرید است. این چسب ژلاتینی با اتصال به باریک‌ترین فضاهای صفحه کلید، تمامی آلودگی‌ها و گردو غبار را به خود جذب می‌کند. تا زمانی که رنگ این چسب، به خاکستری تیره تبدیل نشده است؛ می‌توانید از آن استفاده کنید. برخی از این چسپ‌ها ممکن است اثراتی روغنی مانند بر روی صفحه کلید بر جای بگذارند؛ بنابراین بهتر است بعد از استفاده از آن‌ها، صفحه کلید را با یک پنبه خیس شده تمیز کنید.

کلید ها را جدا کرده و بشویید

اگر از یک صفحه کلید مکانیکی استفاده می‌کنید که کلیدهای آن قابل جدا سازی هستند؛ کار شما برای تمیز کردن صفحه کلید بسیار آسان خواهد بود. تنها کافیست کلیدها را جدا کرده و آن‌ها را با دقت بشویید. البته قبل از جدا کردن آن‌ها، حتما از صفحه کلید عکس بگیرید تا بعدا بتوانید کلیدها را در جای صحیح خود قرار دهید.

کلیدهای صفحه کلید را جدا کرده و آن‌ها را تمیز کنید

شما می‌توانید با خیساندن کلیدهای جدا شده در محلول آب و صابون، آن‌ها را تمیز کنید. پس از اینکه کلیدهای کیبورد را به طور کامل تمیز کردید؛ صبر کنید تا آن‌ها به طور کامل خشک شوند و سپس به قرار دادن آن‌ها بر روی صفحه کلید بپردازید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//