بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری در سال 2024

پیشرفت سریع و بدون وقفه تکنولوژی در جامعه امروزی، باعث شده توجه به علوم و دانش‌های پرکاربردی مثل برنامه نویسی بیش از گذشته افزایش یابد. بسیاری از افراد نسبت به برنامه نویسی دیدگاه اشتباهی دارند و آن را یک دانش بسیار سخت و دست نیافتنی تصور می‌کنند که کاملاً اشتباه است.

زبان‌های برنامه نویسی تنوع بالایی دارند که یادگیری برخی از آن‌ها نسبت به سایر، راحت تر است. در مقاله پیش رو قصد داریم تا به بررسی بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع بپردازیم.

توجه داشته باشید که برنامه نویسی امروزه یک شغل پردرآمد است و یادگیری اصول آن در هر زمان می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر آینده شما بگذارد.

زبان برنامه نویسی چیست؟

پیش از معرفی موارد مختلف بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع، لازم است تا اطلاعات مقدماتی در خصوص کلیات زبان برنامه نوسی ارائه گردد.  زبان برنامه نویسی یک نوع زبان رسمی است که برای انتقال دستورالعمل‌ها به کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان رسانه‌ای برای برنامه نویسان محسوب می‌شود که از آن می‌توانند برای نوشتن کدهایی استفاده کنند که در کامپیوتر قابل درک و اجرا باشد. زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه نرم افزار ضروری هستند و برنامه نویسان را قادر می سازند تا طیف گسترده ای از برنامه‌ها مثل اسکریپت‌های ساده تا سیستم‌های نرم‌افزاری پیچیده را ایجاد کنند.

زبان‌های برنامه‌نویسی شامل مجموعه‌ای از قوانین، مفاهیم و ترکیب‌ها هستند که نحوه نوشتن و تفسیر کد را به کامپیوتر دیکته می‌کنند. زبان های برنامه نویسی را می‌توان به طور کلی به دو نوع دسته بندی کرد:

  • زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا

این زبان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشتر برای انسان قابل خواندن باشند و به زبان طبیعی نزدیک‌تر هستند. در این نوع زبان‌های برنامه‌نویسی، تمرکز برنامه‌نویسان بر روی حل مسئله است و کمتر به نکات فنی سطح پایین توجه می‌شود. مهم‎‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا عبارتند‌از: پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت، روبی (Ruby) و سی پلاس پلاس (C++).

  • زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین

این زبان‌ها به سخت‌افزار کامپیوتر نزدیک‌تر هستند و کنترل مستقیم بیشتری نسب به منابع سیستم دارند. زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین مانند زبان اسمبلی و کد ماشین غالباً برای اموری استفاده می شوند‌که کنترل دقیق در آن‌ها اهمیت زیادی دارد که شاید مهم‌ترین مثال برای این موضوع، برنامه نویسی در سطح سیستم یا نوشتن درایورهای دستگاه باشد.

هر زبان برنامه نویسی دارای نقاط قوت و ضعف مشخصی است و انتخاب زبان به عواملی مانند الزامات پروژه، نیازهای عملکرد، تخصص توسعه دهنده و مشکل یا مسئله موردنظر بستگی دارد. طبیعتاً با گذشت زمان، زبان های برنامه نویسی جدید برای رفع نیازهای خاص یا بهبود زبان های موجود توسعه خواهد یافت.

6 مورد از بهترین زبان های برنامه نویسی برای شروع یادگیری

با توجه به اهمیت برنامه نویسی در جامعه تکنولوژیکی امروز، افراد پرشماری در حال آموزش و استفاده از این زبان‌ها هستند و درآمدزایی قابل توجهی نیز دارند. در ادامه قصد داریم تا 6 مورد از موارد مختلف بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع را برایتان معرفی کنیم.

1. پایتون

برنامه نویسی پایتون برای یادگیری

پایتون یک زبان برنامه نویسی عالی  برای یادگیری به ویژه در افراد مبتدی است. مفاهیم، ترکیب‌های ساده و خوانا و قواعد نحوی (سینتکس) مطلوب پایتون باعث شده این زبان یک نقطه شروع عالی برای کسانی که قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند، باشد. دلایل مختلفی برای توجیه مفید بودن پایتون به عنوان یکی از گزینه‌های بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها بدین شرح هستند:

  • یادگیری آسان 

سینتکس و مفاهیم و ترکیب‌های واضح و مختصر پایتون  موجب درک آسان آن حتی برای افراد بی‌تجربه و کم تجربه می‌شود.

  • کاربرد گسترده

پایتون به طور گسترده در حوزه های مختلف از جمله توسعه وب، تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی، محاسبات علمی، اتوماسیون و غیره استفاده می‌شود.

  • منابع بزرگ

پایتون منابع گسترده و فعالی دارد که مستندات، آموزش‌ها و پشتیبانی کاملی را برای این زبان ارائه می‌کنند. این منابع برای کمک به یادگیری پایتون و ارتقای آن بسیار موثر هستند.

  • تقاضای بالا در بازار کار

محبوبیت پایتون منجر به تقاضای بالایی برای توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی در بازار کار شده و آن را به یک مهارت ارزشمند برای پیشرفت شغلی تبدیل کرده است.

  • توسعه سریع

قابلیت های توسعه سریع پایتون، آن را به گزینه ای ایده‌آل برای آزمایش انواع ایده‌ها و ابتکارات تبدیل کرده است.

  • کاربرد بین رشته‌ای

پایتون به طور گسترده در زمینه‌هایی مانند علم داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می‌شود و به همین دلیل شاید بهترین زبان برنامه نویسی در کاربردهای بین رشته‌ای باشد.

  • انتقال آسان به زبان‌های دیگر

با درک اصول برنامه نویسی پایتون، انتقال آن به زبان‌های دیگر به دلیل وجود مفاهیم و اصول مشترک کار سخت و دشواری نخواهد بود.

به طور کلی زبان برنامه نویسی پایتون یک گزینه بسیار مناسب برای آموزش و یادگیری افراد مبتدی است. این افراد می‌توانند با فراگیری این زبان، مهارت‌های خود را در برنامه نویسی بسنجند و آن را ارتقا دهند.

2. سی شارپ

برنامه نویسی سی شارپ برای یادگیری

سی شارپ یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی به شمار می‌رود که در امور مختلفی از جمله توسعه ویندوز، توسعه بازی و یا برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. اگر در انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع به دنبال گزینه هیجان‌انگیز و درآمدزایی هستید، سی شارپ (#C) انتخاب مطلوبی خواهد بود. در ادامه به بیان دلایل جذابیت این زبان می‌پردازیم.

  • برنامه نویسی شی گرا یا (OOP)

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی کاملا شی گرا است، به این معنی که ساختار اصلی  تشکیل دهنده آن، شیءها می‌باشد. به عبارتی دیگر در این ساختار داده‌ها و توابع درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند که این موضوع درک و نگهداری پروژه‌های پیچیده را آسان می‌کند.

  • استفاده برای توسعه ویندوز

#C زبان اصلی برای برنامه‌های کاربردی ویندوز است و به طور گسترده برای توسعه برنامه های دسکتاپ، سرویس‌های ویندوز و سایر نرم‌افزارهای مرتبط با مایکروسافت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • چارچوب مایکروسافت دات نت

سی شارپ بخشی از چارچوب مایکروسافت دات نت می‌باشد که یک فریمورک قدرتمند محسوب می‌گردد که برای ساخت برنامه های کاربردی وب، وب سرویس‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • منابع سی شارپ

سی شارپ دارای آموزش‌ها، اسناد و منابع آنلاین زیادی است که در تسهیل یادگیری آن اثر مثبتی دارد.

  • فرصت‌های شغلی

برنامه نویسی سی شارپ تقاضای کار بالای زیادی در بازار دارد زیرا برای کاربردهایی همچون توسعه ویندوز، توسعه بازار و نرم‌افزارهای سازمانی انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

3. جاوا

برنامه نویسی جاوا برای یادگیری

جاوا یک زبان برنامه نویسی محبوب، همه کاره و پرکاربرد است که دلایل پرشماری برای یادگیری آن به عنوان یکی از موارد بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع وجود دارد. مهم‌ترین دلایل یادگیری جاوا عبارتند‌از:

  • استقلال پلتفرم

برنامه‌های جاوا می‌توانند بر روی هر پلتفرمی با ماشین مجازی جاوا یا JVM  اجرا شوند و به همین دلیل جاوا یک زبان قابل انتقال است.

  • شی گرا

جاوا مانند سی شارپ یک زبان کاملاً شی گرا است که باعث می‌شود برنامه نویسی آن کاملاً سازمان یافته  باشد.

  • منابع قدرتمند

جاوا به مانند دو زبان قبلی یعنی پایتون و سی شارپ دارای منابع گسترده‌ای از آموزش‌ها و پشتیبانی‌ها است که به صورت آنلاین هم در دسترس می‌باشند.

  • توسعه وب 

جاوا به طور گسترده در توسعه وب در سطح سازمانی از طریق فناوری‌هایی مانند  Java Servlets، JavaServer Pages  یا JSP  و چارچوب‌هایی مانند Spring به کار می‌رود.

  • توسعه اندروید

اگر به توسعه اپلیکیشن‌های موبایل علاقه دارید، باید بدانید که جاوا یکی از زبان‌های برنامه نویسی اصلی برای اپلیکیشن‌های اندروید است.

  • تقاضای بالا در بازار کار

توسعه‌دهندگان جاوا در بازار کار معمولاً وضعیت خوبی دارند زیرا این زبان برنامه نویسی در توسعه وب، توسعه برنامه‌های اندروید و حتی نرم‌افزارهای سازمانی استفاده می‌شود و تقاضا برای آن زیاد است.

  • کمک به یادگیری مفهومی برنامه نویسی

ساختار و ترکیبات یا سینتکس جاوا شباهت زیادی به زبان‌های محبوب دیگر مانند C++ و C# دارد. بنابراین یادگیری جاوا، پایه و اساس برنامه نویسی فرد را تقویت می‌کند و این موضوع در تسهیل آموزش زبان‌های دیگر اثر مثبتی دارد.

4. جاوا اسکریپت

برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای یادگیری

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، همه کاره و قدرتمند است که در مرورگرهای وب اجرا می‌شود و  بخشی ضروری از توسعه وب مدرن است. فراگیری زبان جاوا اسکریپت، مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها بدین شرح هستند:

  • توسعه وب

جاوا اسکریپت زبان اصلی برای توسعه وب است و با استفاده از آن می‌توان محتوای جذاب و جدید را به وب‌سایت‌ها اضافه کرد.

  • کاربردهای گسترده

جاوا اسکریپت صرفاً به توسعه وب محدود نیست. در حال حاضر این زبان به طور گسترده برای توسعه سمت سرور، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌های کامپیوتر و حتی بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین جاوا اسکریپت را می‌توان بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع از لحاظ کاربرد لقب داد.

  • یادگیری آسان

جاوا اسکریپت دارای ساختار و سینتکس ساده‌ای است که شروع برنامه نویسی را برای مبتدیان آسان می‌کند.

  • رشد مستمر

محبوبیت جاوا اسکریپت همچنان در حال رشد است و این موجب شده تا تقاضای زیادی برای توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت در بازار کار وجود داشته باشد.

  • بازخورد فوری

با توجه به اینکه جاوا اسکریپت در مرورگرهای وب اجرا می‌شود، نتایج کد وارد شده را می‌توان بلافاصله مشاهده کرد که می‌تواند برای رفع اشکال و یادگیری بسیار مفید باشد.

  • سازگاری بالا

تقریبا همه مرورگرهای وب جدید از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند و در تمامی آن‌ها می‌توان کدهای جاوا اسکریپت را اجرا نمود. به طور کلی جاوا اسکریپت به دلیل تطبیق پذیری، فراگیر بودن و اهمیت آن در توسعه وب مدرن، زبان قدرتمندی است که ارزش یادگیری زیادی دارد.

5. PHP

برنامه نویسی پی اچ پی برای یادگیری

اگر به توسعه وب، ساخت وب‌سایت و مواردی از این قبیل علاقه‌مند هستید، PHP بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع فعالیت در این حوزه محسوب می‌شود PHP (پیش پردازشگر فرامتن) یک زبان برنامه نویسی سمت سرور یا Side server است که به طور گسترده برای توسعه وب استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلایل مفید بودن آموزش PHP بدین شرح می‌باشد:

  • توسعه وب

PHP در درجه اول برای توسعه وب سمت سرور استفاده می شود و به شما امکان می دهد تا صفحات وب پویا و زیبایی را خلق کنید.

  • یادگیری آسان

PHP دارای یک ساختار و سینتکس نسبتاً ساده و شهودی است به طوری که یک زبان عالی برای یادگیری اصول اولیه برنامه نویسی محسوب می‌شود.

  • منابع اطلاعاتی قابل توجه

PHP دارای پایگاه کاربری گسترده است، به این معنی که اسناد، آموزش‌ها و پشتیبانی‌های زیادی برای آن وجود دارد.

  • متن باز بودن (Open source)

PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز محسوب می‌شود که به معنای در دسترس بودن منابع  آن می‌باشد.

  • یکپارچه بودن پایگاه های داده

PHP پشتیبانی بسیار خوبی برای تعامل با پایگاه های داده دارد که این موضوع ذخیره و بازیابی داده ها را از سیستم‌های مختلف پایگاه داده آسان می‌کند.

  • کارایی

در بسیاری از وب سایت‌های محبوب مثل فیس بوک و ویکی پدیا، از PHP استفاده شده است که ارتباط و مقیاس‌پذیری این زبان برنامه نویسی را نشان می‌دهد.

  • انعطاف‌پذیری بالا

PHP را می توان در کاربردهای گوناگونی نظیر وب‌سایت‌های کوچک تا برنامه‌های و نرم‌افزارهای کاربردی سازمانی مورد استفاده قرار داد.

  • فرصت‌های شغلی عالی

برای توسعه‌دهندگان PHP  همیشه فرصت‌های شغلی ویژه‌ای وجود دارد زیرا تعداد وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی که از PHP پشتیبانی می‌شوند، بسیار پرشمار است.

به طور کلی یادگیری PHP می‌تواند گامی عالی برای ورود به دنیای توسعه وب باشد و مهارت های ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد. این مهارت‌ها می‌توانند در آینده برای سایر زبان‌ها و فناوری‌های برنامه نویسی به کار گرفته شوند.

6. سویفت

برنامه نویسی پی اچ پی برای یادگیری

اگر به توسعه اپلیکیشن‌های ios و macos علاقه دارید، باید به سراغ زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift) بروید.  این زبان برنامه نویسی مدرن، ایمن و کاربرپسند توسط اپل توسعه یافته است. دلایل زیادی برای یادگیری سویفت وجود دارد که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • ساخت برنامه برای زیرمجموعه‌های اپل

سوئیفت زبان برنامه نویسی اصلی برای توسعه برنامه های کاربردی در پلتفرم‌های اپل از جمله  iOS، macOS، watchOS  و tvOS است. اگر قصد دارید برای آیفون، آی‌پد، مک، اپل واچ یا تلویزیون اپل برنامه و اپلیکیشن طراحی کنید، باید به سراغ زبان سوئیفت بروید.

  • مدرن و ایمن

سوئیفت با در نظر گرفتن اصول برنامه نویسی مدرن طراحی شده است و ساختار و پیکربندی کاملی دارد. این ساختار دقیق مانع از ایجاد خطا‌های برنامه‌ نویسی رایج در این زبان می‌شود.

  • منبع باز

سوئیفت منبع باز است، به این معنی که شما در هر زمان می‌توانید به کد سوئیفت دسترسی داشته باشید و به بهبود آن کمک کنید.

  • یادگیری آسان

شاید در دیدگاه اول قرار گرفتن نام سوئیفت در لیست بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کمی عجیب به نظر برسد؛ اما سوئیفت به گونه ای طراحی شده است که برای مبتدیان مناسب باشد.

  • تطبیق پذیری

همان‌طور که قبلا هم بیان شد سوئیفت عمدتاً با پلتفرم‌های اپل مرتبط است. با این حال این زبان برنامه نویسی در سیستم عامل لینوکس نیز پشتیبانی می‌شود و از این بابت برای توسعه سمت سرور مناسب است.

  • رشد تقاضا

با افزایش محبوبیت دستگاه‎ها و محصولات اپل، همیشه تقاضای ثابتی برای توسعه‌دهندگان ماهر سوئیفت در بازار کار وجود دارد.

برای انتخاب یادگیری یک زبان چه معیارهایی مهم هستند؟

انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع، یک انتخاب مهم و حساس است که معیارها و فاکتورهای مختلفی برای آن وجود دارد. توجه داشته باشید که انتخاب درست می‌تواند تأثیر به سزایی در آینده کاری و حرفه‌ای شما بگذارد. در ادامه به بیان مهم‌ترین معیارهای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی خواهیم پرداخت

هدف 

در وهله اول باید هدف خود را از یادگیری یک زبان برنامه نویسی مشخص کنید. اگر هدفتان توسعه وب است باید به سراغ زبان‌هایی مثل PHP و جاوا اسکریپت بروید. اما اگر به توسعه اپلیکیشن‌های موبایل علاقه مند هستید،  زبان جاوا انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

تقاضای بازار کار 

همواره باید تقاضای بازار کار را برای زبانی که می خواهید یاد بگیرید، در نظر داشته باشید. برخی از زبان ها ممکن است فرصت‌های شغلی بیشتری در صنایع یا کاربردهای خاص نسبت به سایرین داشته باشند.

سهولت یادگیری

اگر مبتدی هستید، ترجیحاً باید به سراغ زبان‌های ساده بروید که یادگیری آن‌ها پیچیدگی نداشته باشد. اگر بخواهید با زبان‌های برنامه نویسی سخت شروع کنید، ممکن است به دلیل سختی مطالب و کدها بعد از مدتی این حوزه را با شکست ترک نمایید.

منابع 

به دنبال زبان‌هایی با منابع آموزشی فراوان باشید. وجود منابع قدرتمند می‌تواند به پیشرفت شما در مسیر یادگیری بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کمک کند.

نوع فعالیت 

مقیاس پروژه‌ها و برنامه‌هایی که قصد دارید روی آن‌ها کار کنید را در نظر بگیرید. برخی از زبان‌ها برای پروژه‌های در مقیاس کوچک مناسب‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر برای سیستم‌های بزرگ و پیچیده گزینه مطلوبی به شمار می‌روند.

پشتیبانی از پلتفرم 

اگر به پلتفرم خاصی مثل اندروید، ios و ویندوز علاقه دارید، حتما این موضوع را در انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع در نظر بگیرید.

عملکرد مناسب 

چنانچه عملکرد و خروجی برای پروژه‌های شما اهمیت زیادی دارد، باید به دنبال یادگیری زبان‌های با سرعت و کارایی بالا باشید.

آینده‌نگری 

از بررسی چشم انداز آینده زبان موردنظرتان غافل نشوید. توجه داشته باشید که زبان‌های برنامه نویسی دائماً در حال تغییر و ارتقا هستند و این موضوع تأثیر قابل توجهی در اهمیت یادگیری آن‌ها دارد

علایق شخصی 

اگر به زبان خاصی علاقه‌مند هستید، حتما یادگیری آن را در اولویت قرار دهید. علاقه به یک زبان خاص می‌تواند به طور قابل توجهی بر انگیزه و تعهد شما به یادگیری تأثیر بگذارد

تطبیق‌پذیری

به تطبیق پذیری طولانی مدت زبان فکر کنید. برخی از زبان‌ها کاربردهای گسترده‌ای دارند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند، در حالی که برخی دیگر تخصصی‌تر هستند. توجه به اینکه نکته هم در یادگیری برنامه نویسی اهمیت زیادی دارد.

به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب یک زبان برنامه نویسی، هیچ پاسخ یکسانی برای همه وجود ندارد. در حقیقت بهترین زبان برای هر فرد براساس ترجیحات، علایق و اهداف منحصر به فرد وی انتخاب می‌شود. ذکر این نکته هم ضروری است که یادگیری چندین زبان در طول زمان می‌تواند مهارت هر فرد را در برنامه نویسی تقویت کند و حتی او را به یک برنامه نویس حرفه‌ای و کامل تبدیل نماید.

سوالات متداول

یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می‌کشد؟

زمان مورد نیاز برای یادگیری برنامه‌ نویسی به عوامل همچون ویژگی‌های فردی، پیچیدگی زبان و عمق دانش موردنظر بستگی دارد. این زمان می‌تواند از بین چند هفته تا چندین ماه متغیر باشد. با این حال برای ایجاد تسلط کامل به یک زبان برنامه نویسی، باید سال‌ها تمرین مستمر انجام شود.

آیا آموزش برنامه نویسی رایگان وجود دارد؟

بله، در حال حاضر ویدیوها و تدریس‌های رایگان پر شماری برای زبان‌های برنامه نویسی مختلف در اینترنت موجود است که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

برای یادگیری برنامه نویسی ابتدا باید یک زبان را طبق اهداف و علایق انتخاب کنید و سپس آموزش‌ها و دوره‌های آنلاین رایگان آن را برای مبتدیان پیدا نمایید. بعد از یادگیری اولیه، نوشتن برنامه‌ها و کدهای ساده را شروع کرده و به تدریج فعالیت را گسترش دهید.

2 | (1)
منبع simplilearn.com hostinger.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//