آیفون 15 پرو و پرو مکس با بدنه ای از جنس فضاپیما

آیفون 15 پرو و پرو مکس اولین بار در رویداد پاییزی سالانه اپل در سه‌شنبه 23 سپتامبر 2023 معرفی شدند. با نگاه اول به این دو مدل در داخل سالن استیو جابز نمایشگاه، به‌راحتی می‌توان گفت که در مقایسه با مدل‌های Pro قبلی، اصلاحات قابل‌توجهی داشته‌اند. آیفون 15 پرو و پرو مکس به‌جای فولاد ضدزنگ موجود در آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس سال گذشته، با تیتانیوم ساخته‌شده‌اند و درنتیجه سبک‌تر هستند. در سال‌های اخیر اپل با عرضه تلفن‌های حرفه‌ای خود، با حفظ استانداردهای فنّاوری سال‌های قبل، پیشرفت‌های زیادی را نیز در این عرصه به نمایش گذاشته است تا احتمالاً با کاهش هزینه‌ها، انگیزه ارتقاء به مدل‌های گران‌تر پریمیوم را فراهم‌کند.

این موضوع در مورد آیفون‌های استاندارد 15 و 15 پلاس که امتیازات 14 پرو را در سال گذشته دریافت کردند، ثابت‌شده است. ازآنجایی‌که به نظر می‌رسد شایعات مربوط به آیفون 15 اولترا بی‌اساس بودند، این آیفون 15 پرو و پرو مکس هستند که این سنت را ادامه خواهند داد و در حال حاضر پیشرفته‌ترین گوشی‌های اپل به شمار می‌آیند.

آیفون 15 پرو و پرو مکس لبه‌های کمی گرد دارند و با وزن سبک‌تر و حجم کمتر در دست به‌خوبی جا گرفته و حس خوبی را منتقل می‌کنند. این گوشی‌های جدید، حاشیه‌های نازک‌تری نیز دارند که سبب می‌شود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر به نظر برسد؛ البته هنوز هم صفحه‌نمایش برای آیفون 15 پرو حدود 15.4 سانتی‌متر و برای آیفون 15 پرو مکس نیز حدود 17 سانتی‌متر است.

آیفون 15 پرو و پرو مکس در چهار رنگ متالیک زیر عرضه می‌شوند:

  1. تیتانیوم سیاه
  2. تیتانیوم سفید
  3. تیتانیوم آبی
  4. تیتانیوم طبیعی بارنگ خاکستری

قیمت آیفون 15 پرو از 999 دلار (999 پوند، 1849 دلار استرالیا) و آیفون 15 پرو مکس از 1199 دلار (1199 پوند، 2199 دلار استرالیا) شروع می‌شود. آیفون 15 پرو مکس، از قیمت اولیه 1099 دلاری سال گذشته برای آیفون 14 پرو مکس گران‌تر است.

حافظه آیفون 15 پرو مکس جدید از 256 گیگابایت شروع‌شده و دو برابر حافظه داخلی مدل‌های قبلی است. همان‌طور که شایعه شده بود، آیفون 15 پرو و پرو مکس پورت لایتنینگ (Lightning) را برای USB-C حذف کرده‌اند تا سرعت انتقال داده را به‌سرعت 10 گیگابایت در ثانیه برسانند. پیش‌فروش آیفون 15 پرو و پرو مکس از روز جمعه 15 سپتامبر 2023 آغازشده و فروش رسمی این گوشی‌ها در فروشگاه‌های اپل و به‌صورت آنلاین نیز از 22 سپتامبر همین سال شروع خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این گوشی ها، وجود یک دکمه جایگزین برای سوئیچ قطع صدای آیفون‌ است. به‌طور پیش‌فرض، با چند لحظه فشار بر روی این دکمه، گوشی بی‌صدا (mute) شده و یا حالت بی‌صدایی (unmute) لغو می‌شود؛ همچنین از این دکمه می‌توانید برای راه‌اندازی تعدادی میانبر مانند روشن کردن چراغ‌قوه، ضبط یادداشت صوتی یا حتی باز کردن دوربین استفاده کنید. هنگامی‌که برنامه دوربین باز شد، از این دکمه به‌عنوان دکمه شاتر برای عکس گرفتن نیز استفاده می‌شود.

دوربین‌های بهتر با زوم بیشتر

آیفون 15 پرو و پرو مکس دارای دوربین 48 مگا پیکسلی با حس‌گر بزرگ‌تر هستند. عکس‌ها به‌طور پیش‌فرض ۲۴ مگا پیکسلی گرفته می‌شوند و اسکن لیدار (Lidar scanning)، عکاسی در نور کم و شب را ممکن کرده و بهبود می‌بخشد. این گوشی ها همچنین مانند آیفون 14 پرو، دارای یک دوربین 12 مگا پیکسلی فوق عریض (Ultrawide) هستند؛ اما بزرگ‌ترین فناوری ارائه‌شده در دوربین آیفون 15، زوم بهتر آن است که البته این ویژگی فقط در گوشی‌های پریمیوم بزرگ‌تر وجود دارد. آیفون پرو، دوربین تله فوتو 3 برابری قبلی خود (معادل لنز 77 میلی‌متری) را حفظ کرده، درحالی‌که آیفون پرو مکس دارای زوم اپتیکال 5 برابری (معادل لنز 120 میلی‌متری) است. این‌یک طراحی «تتراپریسم» (Tetraprism design) است که نور را چندین بار شکست می‌دهد تا زوم بیشتری را در داخل قاب فشرده دوربین آیفون ایجاد کند. دوربین تله فوتو جدید پرو مکس 3 تا 5 برابر بیشتر از مدل پرو، زوم می‌شود و بزرگنمایی دیجیتالی آن تا 25 برابر بیشتر است.

گوشی‌های اندرویدی پیشرفته، به‌ویژه سری گلکسی اس سامسونگ، سال‌هاست که دوربینی شبیه به دوربین‌های پریسکوپ ارائه می‌دهند، هرچند از استراتژی‌های طراحی استفاده می‌کنند تا این لنز ها را درون قاب گوشی قرار داده و از یک آینه برای زاویه دهی آن‌ها به پشت‌ گوشی بهره می‌برند. به‌عنوان‌مثال، گوشی گلکسی اس 23 اولترا، دارای یک دوربین پریسکوپ باقابلیت زوم اپتیکال 10 برابری است. شرکت اپل هم سعی دارد با افزودن مراحل زوم بینابینی بیشتر در رابط برنامه دوربین گوشی های خود، عکاسان حرفه‌ای بیشتری را جذب کند. با باز بودن برنامه دوربین، کاربران می‌توانند روی دکمه زوم 1 برابر (1X) ضربه بزنند تا بین فواصل کانونی محبوب 24 میلی‌متر، 28 میلی‌متر و 35 میلی‌متر جابجا شوند و هنگام باز کردن برنامه، یکی از آن‌ها را به‌عنوان فاصله کانونی پیش‌فرض تنظیم کنند. دوربین‌های آیفون 15 پرو و پرو مکس همچنین قابلیت‌های ضبط ویدیویی گسترده‌تری دارند، این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  1. دارای قابلیت رمزگذاری vlog
  2. توانایی ذخیره مستقیم ویدیوها با فرمت ProRes در یک حافظه خارجی
  3. سرعت انتقال کابل‌های USB-C بسیار بیشتر و سریع‌تر است و برای عکس‌برداری با حداکثر وضوح Pro Raw و انتقال فوری آن‌ها از آیفون به MAC، بسیار کاربردی به نظر می‌رسد.

آیفون 15 پرو و پرو مکس یک دید فراتر و آینده‌نگر در خصوص فیلم‌برداری‌های فضایی (Spatial video capture) دارند و از دوربین‌های متعددی برای گرفتن ویدیوهایی عمیق استفاده می‌کند که در هد ست‌های Apple Vision Pro خود باقابلیت AR/VR، قابل‌مشاهده هستند. البته متأسفانه، این ویژگی تا اواخر سال جاری منتشر نخواهد شد.

پردازنده سریع‌تر و بازی‌های بیشتر

آیفون 15 پرو و پرو مکس با پردازنده A17 Pro Bionic خود عرضه‌شده که یک تراشه 3 نانومتری دارای 19 میلیارد ترانزیستور برای عملکرد سریع‌تر است. پردازنده گرافیکی شش هسته‌ای جدید تا 20 درصد سریع‌تر از پردازنده گرافیکی A16 است و قابلیت استفاده از فناوری ره‌گیری پرتو (Ray tracing) را دارد.

اپل سال‌هاست که سعی می‌کند بازی‌های موبایلی را در گوشی‌های آیفون خود ارتقا دهد و امسال نیز از این قاعده مستثنا نبوده است، زیرا توسعه‌دهندگان یوبی‌سافت (Ubisoft) و کپ کام (Capcom) نسخه‌های کامل کنسول‌های خود را به ترتیب برای iPhone Assassin’s Creed Mirage و همچنین Resident Evil 8 و Resident Evil 4 Remake معرفی کرده‌اند این بازی‌ها در زمان‌ های زیر عرضه خواهند شد:

  • Resident Evil 8 و Resident Evil 4 Remake در اواخر 2023 برای آیفون 15 عرضه می‌شود.
  • Assassin’s Creed Mirage اوایل 2024 ارائه خواهد شد.
  • Death Stranding ویدئو کوجیما نیز برای آیفون 15 پرو عرضه می‌شود.

درحالی‌که اپل پتانسیل بازی‌های تلفن همراه آیفون 15 پرو خود را افزایش داده است، سیلیکون A17 Pro نیز از برنامه‌های واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کند.

آیفون 15 پرو با iOS 17 نیز در 22 سپتامبر 2023 راه‌اندازی می‌شود و دارای حالت StandBy  است که در WWDC 2023 به‌صورت پیش‌نمایش معرفی‌شده بود. این ویژگی اساساً گوشی را به حالت غیرفعال‌تری در شب منتقل کرده و زمان را با سایز بزرگ‌تری نمایش می‌دهد و همچنین از ابزارک‌های برنامه (Widgets) نیز بهره می‌برد. این قابلیت، با چرخاندن گوشی به طرفین، فعال می‌شود؛ البته شاید هدف اصلی از چنین طرحی این بوده است که شما با نصب گوشی خود روی یک پایه MagSafe، گران‌ترین ساعت زنگ‌دار دنیا را داشته باشید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//