تشعشعات آیفون 12 : آیا باید نگران باشید؟

شاید شما خبری درباره ممنوع شدن آیفون ۱۲ در فرانسه به دلیل نگرانی‌های مربوط به «پرتوهای الکترومغناطیسی» شنیده باشید.

آزمایش‌های انجام شده توسط یک نهاد نظارتی فرانسوی نشان داده‌اند که مدل تلفن همراه آیفون ۱۲ پرتوهای الکترومغناطیسی بیشتر از حد مجاز منتشر می‌کند، اما این حرف برای کاربران چه معنایی دارد؟

نوع و نحوه اندازه گیری این پرتوها

قبل از ادامه مطلب، بیایید واژه پرتوهای الکترومغناطیسی را روشن کنیم. در اینجا منظور از پرتوهای الکترومغناطیسی، نور مرئی، رادیو، اشعه ایکس و ارتباطات وای-فای و سلولی است.

این داستان از هفته گذشته آغاز شد که یک گروه ناظر فرانسوی مسئول بررسی فرکانس‌های رادیویی (ANFR) اعلام کرد که آزمایش‌های انجام شده توسط آنها نشان می‌دهد آیفون ۱۲ پرتوهای الکترومغناطیسی بیشتری نسبت به میزان مجاز بر اساس قوانین کشور فرانسه منتشر می‌کند. علاوه بر این، این گروه اعلام کرد که تمام ابزارهای موجود را به کار خواهد گرفت تا پایانی بر عدم رعایت قوانین اعمال کند.

پرتوهای الکترومغناطیسی منتشر شده از تلفن‌های همراه با واحد SAR (نرخ جذب ویژه) اندازه‌گیری می‌شود و آزمایش‌های انجام شده توسط ANFR نشان داد در شبیه‌سازی حالت نگهداری تلفن در دست یا جیب، این مدل 5.74 وات بر کیلوگرم پرتو منتشر می‌کند. حد مجاز SAR در اتحادیه اروپا 4.0 وات بر کیلوگرم برای این آزمایش‌ها است.

اگرچه دیگر آیفون ۱۲ برای فروش عرضه نمی‌شود و در نتیجه ممنوعیت فروش آن چندان معنا ندارد، این نهاد ناظر می‌تواند تا جایی پیش برود که خواستار بازپس‌گیری تلفن‌های فروخته شده شود.

از سوی دیگر، اپل و سایر نهادهای نظارتی اروپایی این مسئله را کم اهمیت جلوه می‌دهند.

اپل می‌گوید این مسئله‌ای ایمنی نیست و اشاره می‌کند که آیفون ۱۲ – همانند تمام تلفن‌های همراه دیگر – در سراسر جهان آزمون‌ها و تست‌های متعددی را گذرانده و تاییدیه گرفته است. با این حال، اپل اعلام کرده برای کاربران فرانسوی به منظور رعایت پروتکل مورد استفاده توسط ناظران فرانسوی، بروزرسانی نرم‌افزاری ارائه خواهد کرد.

وزرای کشورهای دانمارک و بلژیک نیز از اپل حمایت کرده‌اند و گفته‌اند که نگرانی خاصی ندارند.

نگران باشیم یا نه؟

اول اینکه، تلفن شما رادیواکتیو نیست. این تشعشعات «پرتوهای الکترومغناطیسی»، متفاوت هستند.

دوم اینکه ایمنی مهم است و داشتن ناظرانی که بر شرکت‌ها نظارت کنند، بخش مهمی از تضمین ایمنی وسایل مصرف‌کننده است. همچنین خوب است که این مسئله مطرح شده و اپل در حال کار روی یک بروزرسانی است.

از سوی دیگر، مهم است که توجه داشته باشیم آیفون ۱۲ احتمالاً خطری برای کاربران نخواهد داشت – حتی با این سطوح افزایش یافته. در واقع، چند سال پیش، این سطوح SAR ایمن تلقی می‌شدند.

نکته دیگر این است که فرانسه در سال 2020 روش انجام آزمایش‌های SAR را تغییر داده و اجازه داده پرتوها در فاصله صفر میلی‌متری از تلفن همراه اندازه‌گیری شوند، در حالی که قبلاً این فاصله 5 میلی‌متر بوده است که شاید دلیل ناموفق بودن آیفون در این آزمایش جدید باشد.

در مورد مسئله وسیع‌تر اینکه آیا تلفن‌های همراه سرطان یا سایر بیماری‌ها را ایجاد می‌کنند یا خیر، تا آنجا که من مطالعه کرده‌ام، تمام مطالعات علمی تأیید می‌کنند که این وسایل پرکاربرد خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند.

طبق گفته مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده، هیچ شواهد قابل اعتمادی وجود ندارد که پرتوهای غیریونیزه‌کننده خطر ابتلا به سرطان را در انسان‌ها افزایش دهند و اینکه تنها اثر بیولوژیکی شناخته شده پرتوهای رادیویی بر انسان‌ها، گرمایش بافتی است.

اندازه‌گیری تشعشات استاندارد موبایل در ایران 

غلامرضا خاکسار سال 97 در گفتگو با خبرگزاری مهر، درباره نگرانی برخی کاربران از میزان تشعشع گوشی های تلفن همراه اظهار داشت: تمام گوشی‌های که وارد کشور می‌شوند در ۲ آزمایشگاه مجهز در دانشگاه علم و صنعت و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک، تست و نمونه برداری می‌شوند که این آزمایشگاه‌ها از مدرن‌ترین و به روزترین آزمایشگاه‌های دنیا محسوب می‌شوند.

خاکسار با بیان اینکه تمامی گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند از نظر نرخ جذب تشعشع بر اندام های مختلف بدن تست شده و با حد استاندارد مطابقت داده می‌شوند، تاکید کرد: آزمایشگاه‌های متولی این بخش بسیار مجهز بوده و بسیار قابل اطمینان هستند.

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع zdnet.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//