macOS Sonoma : ویژگی‌های خیره کننده + بروز‌رسانی آسان

دیروز 4 مهر شرکت اپل «macOS Sonoma»، را با نام مستعار macOS 14.0 منتشر کرد. به نظر می‌رسد که اپل کمی بیشتر از قبل ویژگی‌های iOS را به مک اضافه کرده است.

Sonoma ویژگی‌هایی مانند ویجت‌های دسکتاپ دائمی، صفحه قفل جدید به سبک iOS و حالت بازی را به همراه دارد که نوید دهنده اجرای بهتر بازی در مک شما است.

بروزرسانی Sonoma دقیقا چند روز بعد از معرفی iOS17 منتشر شده است. این نسخه جدید سیستم عامل آیفون، مثل همیشه خیلی زود پس از رویداد آیفون 15 در اوایل این ماه منتشر شد؛ اما این شرکت معمولا حدود یک ماه بیشتر طول می‌کشد تا نسخه macOS بعدی خود را منتشر کند.

ویژگی‌های جدید macOS Sonoma

برخی از ویژگی‌های macOS Sonoma شامل موارد زیر است:

ابزارک‌ها و محافظ‌های صفحه

می‌توانید از یک گالری جدید، ویجت‌ها را روی دسکتاپ خود قرار دهید و به روش‌های مختلف به اطلاعات و انجام کارهای مختلف دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید با Continuity از ویجت‌های آیفون خودتان هم در مک بهره ببرید. ویجت‌ها برای افزایش تمرکز شما، در پس زمینه محو می‌شوند.

همچنین این امکان وجود دارد که با محافظ‌های صفحه‌نمایش جدید خیره‌کننده که شامل ویدیوهایی با حرکت آهسته از مکان‌های زیبا هستند هم لذت ببرید. با ورود به سیستم، محافظ‌های صفحه به طور یکپارچه به تصویر زمینه دسکتاپ شما تبدیل خواهند شد.

کنفرانس ویدیویی

با ویژگی‌های جدیدی مانند Presenter Overlay و Reactions، می‌توانید حضور خود را در تماس‌های ویدیویی افزایش دهید.

ویژگی های جدید مک

Presenter Overlay به شما این امکان را می‌دهد که در مقابل محتوایی که به اشتراک می‌گذارید ظاهر شوید. یعنی این امکان وجود دارد که جلوی محتوای خود حرکت کنید، راه بروید و صحبت کنید یا به جزئیات مهم اشاره کنید.

Reactions به شما امکان می‌دهد با حرکات ساده دست که باعث ایجاد جلوه‌های سه بعدی سرگرم‌کننده مانند بادکنک، آب‌نبات، قلب و موارد جذاب دیگر می‌شود، احساسات خود را به اشتراک بگذارید.

Safari و گذرواژه‌ها

می‌توانید مرور خود را برای موضوعاتی مانند Work و Personal با نمایه‌های مختلف در Safari جدا نگه دارید. نمایه‌ها به شما کمک می‌کنند تاریخچه، برنامه‌های افزودنی، گروه‌های برگه، کوکی‌ها و موارد دلخواه خود را جدا کنید. همچنین می‌توانید از هر وب‌سایتی مانند برنامه استفاده کنید و آن را با نوار ابزار ساده و اعلان‌ها به Dock خود اضافه کنید.

مرور خصوصی با محافظت بیشتر در برابر برخی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده برای ردیابی شما همراه شده است. پنجره‌های مرور خصوصی زمانی که استفاده نمی‌شوند قفل می‌شوند. همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از رمزهای عبور را با مخاطبین مورد اعتماد خود به اشتراک بگذارید.

بازی

با قدرت پردازنده‌های بی‌نظیر اپل، می‌توانید بازی‌های سنگین را در مک با عملکرد عالی، حفظ طولانی شارژ و کیفیتی نفس‌گیر اجرا کنید. macOS Sonoma تجربه بازی را با Game Mode حتی بیشتر هم بهبود می‌دهد. در این حالت نرخ فریم ثابت‌تری ارائه داده و به طور چشمگیری، تاخیر ورودی و صدا در استفاده از لوازم جانبی، کاهش پیدا می‌کند.

تصحیح خودکار پیشرفته

وقتی کلمه‌ای تصحیح خودکار می‌شود، به طور موقت زیر آن خط کشیده می‌شود و به شما امکان می‌دهد تغییرات را مشاهده کنید. در صورت لزوم می‌توانید با کلیک روی آن به سرعت به کلمه اصلی بازگردید.
تصحیح خودکار با برنامه جدید صفحه کلید ادغام شده است که به شما امکان می‌دهد طرح‌بندی صفحه کلید، میانبرها و تنظیمات برگزیده خود را سفارشی کنید.
یک ویژگی تکمیل خودکار جدید وجود دارد که در آن پیش‌بینی متن برای تکمیل جملات شما مفید است. می‌توانید کلمات یا عبارات پیشنهادی را در یک پنجره بازشو ببینید و با یک ضربه یا یک کلیک، آن‌ها را انتخاب کنید.

ادغام بهبود یافته PDF‌ها و یادداشت‌ها

با این قابلیت می‌توانید PDF‌ها را در Notes با استفاده از ابزارهای نشانه گذاری مانند طراحی، برجسته کردن و اضافه کردن متن ویرایش کنید.

بیشتر بخوانید: IOS 17 : آپدیت بزرگ اپل با ویژگی‌های شگفت‌انگیز

مک های پشتیبانی شده برای macOS 14 Sonoma

macOS 14 Sonoma با مدل‌های مک زیر سازگار است:

  • آی مک: از 2019 به بعد
  • آی مک پرو: 2017
  • مک پرو: 2019 به بعد
  • مک Studio: از 2022 به بعد
  • مک مینی: 2018 به بعد
  • مک بوک ایر: 2018 به بعد
  • مک بوک پرو: 2018 به بعد

نکات آماده سازی قبل از دانلود macOS Sonoma

  • از اتصال اینترنت پایدار اطمینان حاصل کنید.
  • مک خود را تا حداقل 50 درصد ظرفیت باتری شارژ کنید.
  • قبل از شروع نصب، همه برنامه‌های باز را ببندید.
  • اگر سطح باتری کم است، مک خود را به برق وصل کنید.
  • پس از نصب، مک خود را مجددا راه اندازی کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که به‌روزرسانی‌های macOS معمولا سنگین هستند، بنابراین صبور باشید زیرا ممکن است دانلود کمی طول بکشد.

نحوه دانلود macOS 14 Sonoma

  1. تنظیمات سیستم را باز کنید: با راه اندازی تنظیمات سیستم در مک خود شروع کنید.
  2. به بخش Software Update <General بروید: در تنظیمات سیستم، برگه «General» را پیدا کرده و «Software Update» را انتخاب کنید.
  3. Check for Updates: بخش به‌روزرسانی نرم‌افزار به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌های موجود را جستجو می‌کند.
  4. روی «Upgrade Now» کلیک کنید: هنگامی که macOS Sonoma در لیست بروز‌رسانی ها ظاهر شد، روی «Upgrade Now» کلیک کنید.
  5. موافقت با شرایط و وارد کردن رمز عبور: برای موافقت با شرایط و وارد کردن رمز ورود Mac، دستورات را دنبال کنید.
  6. Mac خود را شارژ کنید (در صورت نیاز): اگر سطح باتری مک شما کم است، در طول فرآیند بروز‌رسانی، شارژر را وصل کنید. توصیه می‌شود هنگام نصب بروز‌رسانی‌های اصلی، شارژ باتری کافی داشته باشید.
  7. منتظر دانلود و نصب باشید: زمان صرف شده برای بروز‌رسانی به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. پس از دانلود، چند دقیقه دیگر برای مراحل نصب نیاز است.

بروز‌رسانی مبارک!

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع indiatvnews.com theverge.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//