کابل تایپ سی؛ ابزار کاربردی و چند منظوره دنیای تکنولوژی

تکنولوژی به‌شدت درحال تغییر و پیشرفت است و در این مسیر، ابزارها و وسایل مختلفی هستند که باعث می‌شوند تا ما تجربه راحت‌تر و بهتری از دنیای دیجیتال داشته باشیم. یکی از این ابزارها، کابل تایپ سی است. اگر اهل خواندن و دنبال‌کردن اخبار مرتبط با تکنولوژی باشید، احتمالا اسم این کابل را این روزها بیشتر از همیشه شنیده‌اید. این کابل با ویژگی‌ها و کابردهای فراوانی که دارد، جای خود را در محصولات الکترونیکی پیدا کرده است و تا چند سال آینده کمتر وسیله‌ای را پیدا می‌کنید که از این کابل پشتیبانی نکند. در ادامه همراه ما باشید تا درمورد ویژگی‌ها و کاربردهای این کابل توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

کابل تایپ سی چیست و چه تفاوتی با سایر کابل‌ها دارد؟

اولین بار در سال 2014 بود که کابل تایپ سی به بازار معرفی شد. هدف از طراحی این کابل این بود که طیف وسیعی از دستگاه‌ها از از یک کابل مشترک استفاده کنند. در حال حاضر شرکت‌هایی مثل اپل، مایکروسافت، اینتل، سامسونگ، دل و اچ‌پی محصولات خود را مطابق با این کابل ارائه می‌دهند.

کابل تایپ سی دقیقا مثل کابل میکرو برای انتقال داده و شارژ استفاده می‌شود، اما درکنار این شباهت‌ها تفاوت‌هایی هم دارد که باعث محبوبیت و استفاده این کابل در اکثر تجهیزات الکترونیکی مدرن شده است. تفاوت‌هایی مثل:

  • کابل تایپ C، نسبت به سایر کابل‌ها، سرعت بسیار بالاتری دارد.
  • ویژگی دیگری که کابل تایپ سی دارد و آن را از بقیه کابل‌ها متمایز می‌کند، اتصال دوسویه آن است؛ شما می‌توانید کابل را از دوطرف را وارد پورت دستگاه‌های مختلف کنید، این ویژگی یک تجربه کاربری خوب و راحت را برای کاربر رقم می‌زند.
  • این کابل بدنه مقاوم‌تری نسبت به سایر کابل‌ها دارد و به‌طور معمول دربرابر خرابی و خم‌شدگی مقاوت بالایی از خود نشان می‌دهد.
  • این کابل کاملا با استاندارهای جهانی مطابقت دارد و شما در هر جای دنیا که باشید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و از آن به‌آسانی استفاده کنید.

کاربردهای کابل تایپ سی

کابل تایپ سی کاربردهای متعددی دارد که در ادامه با چند نمونه مهم آن آشنا خواهیم شد.

  • شارژر

اصلی‌ترین کاربرد کابل تایپ سی، قابلیت شارژکردن آن است. شما تنها با داشتن یک کابل می‌توانید موبایل، تبلت، هدفون، ساعت هوشمند و… را شارژ کنید. عدم نیاز به داشتن کابل‌های متعدد برای شارژکردن وسایل مختلف، در سفر و رفت‌وآمدهای روزمره کار شما را بسیار راحت می‌کند؛ همچنین این کابل قابلیت شارژ سریع را دارد و می‌تواند تا حدود 70% سریع‌تر، یعنی چیزی حدود 10 دقیقه موبایل شما را شارژ کند.

  • انتقال داده

کاربرد دیگر کابل تایپ سی، انتقال داده‌ها با سرعت بالاست. این کابل‌ها می‌توانند داده‌ها را با سرعت 10 گیگابایت در ثانیه جابه‌جا کنند. این قابلیت در انتقال فایل‌های بزرگ بسیار کاربردی‌ست و زمان را به‌شدت کاهش می‌دهد.

  • نمایش تصویر

حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید تصویر یا ویدیویی که در لپ‌تاپ خود دارید را در ابعاد بزرگ‌تر و در تلویزیون ببینید؛ برای این کار می‌توانید از کابل تایپ سی استفاده کنید. برای این‌کار فقط باید یک سر کابل تایپ سی را به نمایشگر و سر دیگر آن را به لپ‌تاپ متصل کرد. این کابل را می‌توان به‌راحتی با HDMI، DisplayPort و VGA جایگزین نمود. خوشبختانه این عملکرد فقط مخصوص لپ‌تاپ نیست و شما می‌توانید در نسل جدید گوشی‌ها و تبلت‌های موجود در بازار مثل Samsung Galaxy S22 و Tab S8 نیز از این ویژگی استفاده کرده و به وسیله کابل تایپ سی، به مانیتور متصل شوید. این ویژگی در جلسات کاری و درسی برای ارائه محتوا بسیار کاربردی‌ست.

  • اتصال به پخش‌کننده‌های صوتی

همان‌طور که گفتیم اکثر محصولات تکنولوژی به پورت کابل سی مجهز شده‌اند و شما با استفاده از همین ویژگی می‌توانید موبایل خود را به پخش‌کننده‌های صوتی مختلف متصل کرده و موزیک یا پادکستی که قصد شنیدن آن را دارید، با کیفیت بهتری بشنوید.

علاوه‌بر آن در نسل جدید موبایل هم دیگر خبری از جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیست و برای گوش‌دادن به موزیک باید یا از پورت کابل تایپ سی و یا از بلوتوث استفاده کنید.

کابل تایپ سی

نکات مهم در خرید کابل تایپ C

تمام کاربردهایی که در بالا گفتیم وقتی قابل استفاده‌اند که از یک کابل مناسب استفاده شود. درادامه با ارائه چند نکته مهم شما را در خرید کابل تایپ C راهنمایی خواهیم کرد.

  • نوع کابل

کابل‌های تایپ C انواع مختلفی دارند و شما باید براساس نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. مثلا اگر قصد استفاده از کابل برای اتصال به نمایشگرهای مختلف را دارید، بهتر است کابل Thunderbolt 3 را انتخاب کنید. این کابل سرعت بسیار بالایی در انتقال داده دارد و تصاویر را با وضوح بالا به‌نمایش می‌گذارد؛ یا اگر برای انتقال فایل‌های حجیم نیاز به یک کابل دارید می‌توانید از USB 3.1 نسل 2 استفاده کنید چراکه سرعت این کابل برابر با 10 گیگابایت در ثانیه است.

  • کیفیت

برای خرید حتما کابلی را انتخاب کنید که اصل باشد و از مواد محکم و مقاومی ساخته شده باشد. مارک‌های معتبر که گواهی USB-IF تضمین‌کننده این هستند که کابلی که قصد خرید آن را دارید، یک کابل باکیفیت است.

  • تحویل برق

اگر هدف شما از خرید کابل تایپ C، شارژ وسایل مختلف است، بهتر است کابلی را انتخاب کنید که قابلیت Power Delivery داشته باشد. این قابلیت امکان شارژ سریع‌تر را برای شما فراهم می‌کند؛ همچنین پشتیبانی کابل‌های تایپ C متفاوت است و برخی از آن‌ها قدرت انتقال برق تا 100 وات را نیز دارند که از آن برای شارژ دستگاه‌های پرانرژی مثل لپ‌تاپ استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

امروز در این مقاله درمورد کاربردهای کابل تایپ C صحبت کردیم. این کابل با ویژگی‌های منحصربه‌فردی مثل سرعت بالا، اتصال دوسویه و پشتیبانی از انواع دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های پشرفته که دارد در دنیای تکنولوژی تبدیل به یک ابزار کلیدی شده است؛ ابزاری که به ما در شارژ دستگاه‌های مختلف، انتقال داده‌ها و… کمک می‌کند.

اگر این روزها به خرید کابل تایپ C فکر می‌کنید، سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که اصل و باکیفیت باشد تا به سلامت دستگاه شما آسیبی وارد نکند. ما در فروشگاه اینترنتی جانبی، کیفیت و اصالت تمامی محصولاتمان را تضمین می‌کنیم و شما می‌توانید برای خرید کابل تایپ C روی فروشگاه ما حساب ویژه‌ای باز کنید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//