۷ نشانه‌ای که از مرگ مادربرد خبر می‌دهند!

در دنیای فناوری امروزی، کامپیوترها به یکی از اصلی‌ترین وسایل ارتباطی و کاربردی تبدیل شده‌اند؛ اما گاهی اوقات، می‌تواند اتفاقی ناخوشایند برای ما رخ دهد و مادربرد کامپیوتر به طور ناگهانی از بین برود.

برخی از نشانه‌های از بین رفتن مادربرد کامپیوتر می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی باشد و ما را زمانی که انتظار نداریم، غافلگیر کند. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم نشانه‌های از بین رفتن مادربرد کامپیوتر را بررسی و تشریح کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

1. دستگاهتان کند راه اندازی می‌شود

ممکن است علائم اولیه خرابی مادربرد را در لپ تاپ یا رایانه رومیزی مشاهده کنید. این مسائل اولیه می‌تواند هشدار دهنده باشند و باید به آن‌ها توجه کرد. یکی از علائمی که باید به دنبال آن باشید، این است که دستگاه شما کند راه اندازی می‌شود.

وقتی راه اندازی سیستم شما شروع به کند شدن می‌کند، این می‌تواند به این معنی باشد که مادربردتان در حال خراب شدن است. اگر موارد دیگری مانند اینترنت و فضای دیسک خود را بررسی کرده باشید، ممکن است علائم، مربوط به خرابی مادربرد باشد.

در صورت مشاهده این علامت ممکن است وقت آن رسیده باشد که از یک متخصص کمک بگیرید. از آنجایی که شما می‌خواهید سیستم‌تان برای مدت طولانی دوام بیاورد، بنابراین به یک فرد با تجربه برای حل این مشکل نیاز دارید.

علائم سوختن مادربرد

2. صفحه آبی مرگ

این اصطلاحِ مرسوم، ممکن است برخی از متخصصان فناوری را بترساند؛ چون معمولا مشکلی جدی محسوب می‌شود. صفحه آبی مرگ ویندوز به این معنی است که شما دچار نقص سیستم هستید. این موضوع همیشه مربوط به خرابی مادربرد نیست، اما گاهی اوقات ممکن است مشکل از آن باشد.

حتی ممکن است به این معنی باشد که رایانه شما در آستانه مرگ است، بنابراین بهتر است به سرعت مادربرد را بررسی کنید.

گاهی اوقات صفحه آبی نشان می‌دهد که مشکل از درایور شما است و همیشه به مادربرد مربوط نمی‌شود. به همین خاطر دانستن نحوه عیب‌یابی، می‌تواند به شما در صرفه‌جویی زمان و هزینه در این فرآیند کمک کند.

3. سیستم روشن نمی‌شود

اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما اصلا روشن نمی‌شود، این یکی از علائم خرابی مادربرد است که به صورت قطعی سخت افزاری رخ می‌دهد. در بعضی موارد، ممکن است برخی از چراغ‌ها چشمک بزنند یا روشن شوند که نشانگر خراب شدن منبع تغذیه باشد که در حال خراب شدن است.

اما در صورت سالم بودن منبع تغذیه، ممکن است نیاز به تعویض مادربرد باشد. POST (تست پاور در سیستم) راه دیگری برای یادداشت مشکلات سخت افزاری است.

این روشی است که کامپیوتر هنگام روشن شدن، خود را آزمایش می‌کند؛ این اطمینان حاصل می‌کند که قبل از بارگیری سیستم عامل، دستگاه مشکل سخت افزاری ندارد.

4. بوی سوختگی

اگر چیزی در سیستم شما بوی سوختگی می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از خرابی مادربرد باشد. گاهی اوقات این بو ناشی از آسیب فیزیکی است. ممکن است مدارهای تراشه‌ای یا ترانزیستورهایی داشته باشد که سوخته باشند.

اینها باعث از کار افتادن یا مرگ مادربرد می‌شوند. بوی سوختگی به این معنی است که مشکلی در دستگاه شما وجود دارد و باید فورا بررسی شود. این یکی از آن نشانه‌هایی نیست که بتوانید صبر کند تا زمان بیشتری درباره آن فکر کنید؛ زیرا ممکن است مشکل مربوط به چیز دیگری باشد، مانند مشکل منبع تغذیه، اما در هر صورت بوی سوختگی نیاز به توجه دارد.

5. سیستم داغ می‌شود

اگر در لپ ‌تاپ و رایانه‌های رومیزی خود قسمت‌های تهویه دارید؛ اینها به خنک نگه داشتن سیستم شما کمک می‌کنند.

اما اگر با وجود داشتن فن‌های خنک کننده، متوجه شدید که دستگاه شما داغ است، ممکن است نیاز به تمیز کردن سریع آن داشته باشید؛ زیرا هنگامی که خروجی‌های تهویه مسدود می‌شوند، می‌توانند باعث گرم شدن بیش از حد سیستم شوند.

گرما می‌تواند مادربرد را خم کند. حتی یک تغییر کوچک در مادربرد می‌تواند به پیچ‌ها و کانکتورها، فشار وارد کند.

علاوه‌بر این، اگر مادربرد به خوبی جا نیوفتد، برای شما مشکل ایجاد می‌کند. بنابراین باید به روش صحیح در واحد بنشیند و گرنه خوب کار نخواهد کرد و احتمال دارد به طور کامل از بین برود.

پیشگیری یکی از راه‌های هوشمندانه برای کارکرد تهویه‌ دستگاه شما است. حتما لپ تاپ یا کامپیوتر خود را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از هوای فشرده یا پارچه بدون پرز استفاده کنید.

دور نگه داشتن گرد و غبار از سیستم و مادربرد شما بهترین راه برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیستم داخلی است. ممکن است نتوانید همه گرد و غبار را تمیز کنید، اما می‌توانید از مسدود شدن آن و ایجاد خرابی مادربرد جلوگیری کنید.

6. سیستم ناگهان متوقف می‌شود

اگر در وسط کار با کامپیوتر خود هستید و کامپیوترتان ناگهان متوقف می‌شود، این می‌تواند یکی از علائم خرابی مادربرد باشد.

البته گاهی اوقات این ممکن است یک نقص جزئی باشد و سپس سیستم دوباره شروع به کار کند. اما وقتی این اشکالات به طور مکرر تکرار می‌شوند، می‌تواند به این معنی باشد که مشکل در قطعات مهم سیستم شما است.

اگر برنامه‌های شما در اواسط بارگذاری متوقف می‌شوند و سیستم‌تان مدام می‌ایستد، ممکن است مشکل از مادربرد باشد؛ زیرا وقتی مادربرد شما در حال سوختن و از کار افتادن است، بیشتر شاهد این اتفاق خواهید بود.

هنگامی که این مشکل شروع به رخ دادن می‌کند، ممکن است سیستم‌تان یک بار به خوبی و بار دیگر با مشکل اجرا شود.

علائم سوختن مادربرد

7. دستگاه‌های دیگر را نمی‌شناسد

اگر از حافظه فلش استفاده کرده‌اید، ممکن است با پیام‌های خطا مواجه شده باشید. این پیام‌ها در بعضی موارد نشانگر بد بودن درایو هستند. اما اگر پس از تست دستگاه‌های دیگر همچنان با پیام خطا مواجه هستید، ممکن است مشکل از مادربرد شما باشد.

در واقع، اگر بسیاری از دستگاه‌های خارجی شما شناسایی نشوند، این یک علامت ناراحت کننده است و نشان می‌دهد که مشکل سخت ‌افزاری بزرگتری وجود دارد. با این حال، نگران نباشید که همه دستگاه‌های خارجی شما به طور همزمان خراب شده باشند.

کلام آخر

با توجه به اهمیت بالایی که کامپیوترها در زندگی‌های ما دارند، عیب یابی و تشخیص نشانه‌های از بین رفتن مادربرد کامپیوتر می‌تواند مفید باشد. با بروز نشانه‌های این مشکل، ممکن است بتوانید فرصت مناسبی را برای جلوگیری از وقوع مشکلات بزرگتر و نگران کننده‌تر فراهم سازید.

مشاهده علائم خرابی مادربرد باید به زودی بررسی شود؛ زیرا تعمیر یا تعویض آن می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد.

به همین دلیل یکی از اجزایی است که باید به یک متخصص سپرده شود تا آسیب بیشتری به سیستم‌تان وارد نشود. شما باید مکان دقیق آسیب دیده را پیدا کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را تعمیر کنید.

4 | (1)
منبع blog.fruitfixed.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//