بررسی کامل و تخصصی سوختن هارد PS4 [از دلایل تا علائم و نشانه‌ها]

سوختن هارد PS4 یکی از بدترین شرایطی است که کاربران این کنسول، به هیج وجه دوست ندارند با آن روبه‌رو شوند. اگر سوختن به صورت کامل رخ داده باشد، PS4 از کار می‌افتذ و نمی‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما خرابی‌ها و آسیب‌های جزئی، باعث کندی در عملکرد یا تاخیر در اجرای دستورات مورد نظر می‌شود.

جنبه منفی داستان اینجاست که چنین اتفاق‌هایی غیرمعمول نیست؛ بلکه یکی از مشکلات اساسی دوست‌داران این کنسول محبوب می‌شود. چه قبلا با این مشکل دست و پنجه نرم کرده باشید یا خیر، آشنایی با علایم و دلایل خرابی هارد PS4 برای هر کسی که از این کنسول استفاده می‌کند، لازم و ضروری است.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک به صورت کامل به بررسی دلایل، علائم و راه‌حل‎‌های سوختن هارد PS4 خواهیم پرداخت. اگر از علاقمندان به این کنسول بازی محبوب هستید؛ حتما تا پایان، با ما همراه باشید. 

هارد PS4 چه شکلی است؟

در ساخت PS4 از هاردهای 2.5 اینچی SATA استفاده شده است. این مدل از هارد در لپ‌تاپ‌ها نیز استفاده می‌شود و می‌توانید به راحتی هارد لپ‌تاپ و PS4 خودتان را با هم عوض کنید؛ بنابراین کار کردن با هارد PS4 بسیار راحت است و به آسانی می‌توانید آن را تعویض کنید.

هارد مورد استفاده در ps4

این مورد مخصوصا در زمانی که می‌خواهید برای افزایش حجم حافظه کنسول خود از هارد با حجم بیشتری استفاده کنید، بسیار کاربردی خواهد بود. نیازی به توضیح نیست که در صورت سوختن هارد PS4 لازم است که آن را تعویض کنید.

دلایل سوختن هارد PS4

سوختن هارد PS4  اتفاقی شایع و معمول است و می‌تواند به دلایل مختلفی نیز رخ دهد. مهم‌ترین عوامل این اتفاق ناخوشایند را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

1- مشکلات در خط تولید

یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن هارد PS4  این است که برخی از تولید کننده‌ها محصولات خود را بدون تست و آزمایش نهایی عرضه می‌کنند و این محصولات مشکلات بسیار زیادی دارند.

مشکلات در خط تولید

به همین دلیل است که بعد از چند ماه بدون هیچ دلیل خاصی هارد شما دچار مشکل شده و ممکن است به صورت کامل از رده خارج شود. در این مورد هر چه بیشتر دلایل این مشکل را جویا می‌شوید، کمتر به نتیجه می‌رسید.

متاسفانه در این مورد هیچ علامت خاصی قبل از سوختن هارد وجود ندارد که به شما هشدار بدهد تا بتوانید مانعِ سوختن هارد بشوید یا حداقل اطلاعات آن را جابجا کنید.

2- گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد یا عدم تهویه مناسب، می‌تواند به هارد و کل کنسول بازی شما آسیب برساند. به همین دلیل توصیه می‌شود کنسول بازی ps4 در محیطی خلوت قرار دهید به صورتی که وسیله‌ای در نزدیکی آن نباشد.

مخصوصا این وسایل نباید در کنار وسایل گرمایشی باشد. نور آفتاب هم می‌تواند تا حد زیادی این روند را تسریع ببخشد. به همین دلیل توصیه می‌شود کنسول خود را دور از نور آفتاب و در سایه قرار دهید.

3- آب

آب باعث سوختن مدارهای هارد کنسول شما خواهد شد. البته که آب قبل از رسیدن به هارد بسیاری از بخش‌های دیگر PS4  شما را خراب خواهد کرد؛ بنابراین به محض برخورد آب با دستگاه، کنسول را خاموش کرده و از پریز برق جدا کنید. سپس دستگاه را خشک کرده و پس از چند ساعت دوباره آن را روشن کنید.

البته توصیه می‌شود قبل از روشن کردن مجدد دستگاه، آن را به یک متخصص نشان بدهید؛ چون اگر در این فاصله آسیب دیده باشد، روشن کردن دوباره آن آسیب را شدیدتر خواهد کرد.

4- آسیب فیزیکی به کنسول PS4

از آن‌جایی که در کنسول PS4 از هاردهای hdd استفاده شده؛ طبیعی است که ضربه ممکن است برخورد هد دستگاه به دیسک را به همراه داشته باشد. برخورد هد به دیسک در صورتی که با فشار همراه باشد، می‌تواند هارد شما را از بین ببرد.

برای جلوگیری از آسیب فیزیکی توصیه نمی‌کنیم کنسول خود را درون یک پارچه یا وسیله نرمی بپیچید، چرا که در این صورت ممکن است گرما باعث از کار افتادن دستگاه شود. در این موارد توصیه می‌شود دستگاه خود را در مکانی ثابت قرار دهید که خیلی در دسترس نباشد. مخصوصا اگر بچه کوچک دارید به این توصیه توجه کافی نشان دهید.

5- گرد و غبار

در مقاله علائم سوختن هارد اکسترنال اشاره کردیم که گرد و غبار، بیشتر به هاردهایی که در یک مکان ثابت هستند، آسیب می‌رساند. هارد PS4 هم از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است که در اثر ثابت ماندن در یک نقطه، گرد و غبار به درون آن نفوذ کند. ترجیحا دستگاه خود را نزدیک پنجره قرار ندهید.

6- نوسان برق ورودی

قطع و وصل ناگهانی یا تغییر در ولتاژ می‌تواند باعث ایجاد شوک در دستگاه‌های الکترونیکی شود؛ رعد و برق هم می‌تواند چنین فاجعه‌ای را به بار بیاورد. به همین دلیل است که از محافظ برق برای وسایل مختلف استفاده می‌کنیم.

اگر قدرت و تعداد شوک‌ها بالا باشد، احتمال آسیب دیدن هارد هم بالا می‌رود. توصیه می‌شود از یک محافظ برق استاندارد برای PS4 خودتان استفاده کنید.

7- ویروس‌ها و بد افزارها

اگر بازی‌های مورد استفاده خودتان را از منابع موثق و قابل اطمینان دانلود می‌کنید، نیازی نیست که نسبت به این مورد نگرانی داشته باشید. در این مورد وصل کردن هارد یا فلاش هم ممکن است راه ویروس‌ها را به PS4 شما باز کند.

این مورد مخصوصا زمانی که قصد انتقال بازی‌های PS4 به PS5 را دارید ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. بنابراین قبل از وصل کردن هر وسیله جانبی مطمئن شوید که از شر ویروس‌ها و بدافزارها در امان هستید.

علائم خرابی هارد PS4

پس از بررسی دلایل سوختن هارد PS4 نوبت به علائم آن می‌رسد. برخی از نشانه‌ها نشان می‌دهند که هارد کنسول شما در حال خراب شدن است. با دانستن این نکات، می‌توانید قبل از وقوع فاجعه از آن جلوگیری کنید.

در نظر داشته باشید که علایم این مشکل با علائم سوختن هارد اکسترنال مشابهت‌های بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین این نشانه‌ها به صورت زیر هستند:

1- کند شدن یا گیر کردن باز‌های

زمانی که هر یک از اجزای کنسول بازی شما نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، باعث می‌شود که عملکرد کلی سیستم دچار مشکل شود. اگر سیستم شما نتواند به موقع و درست، اطلاعات مورد نیاز خود را از هارد فراخوانی کند، ممکن است با کندی سرعت بازی‌ها مواجه شوید.

در صورت بروز چنین مشکلی ابتدا مطمئن شوید که سایر بخش‌های کنسول شما دچار مشکل نشده باشد. در صورتی که سایر بخش‌ها با مشکل روبرو نشده باشد، ابتدا از فایل‌ها و بازی‌های خودتان یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و سپس هارد را بررسی کنید.

2- گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد، هم می‌تواند دلیل سوختن هارد PS4 باشد و هم یکی از نشانه‌های این مشکل. بنابراین در صورتی که با مشکل گرمای بیش از حد در کنسول خود روبرو شدید، حتما آن را جدی بگیرید و سعی کنید دلیل آن را پیدا کنید.

داغ شدن بیش از حد ps4

3- خطاهای مکرر در خواندن یا نوشتن اطلاعات

در صورتی که کنسول PS4 شما نتواند اطلاعات مورد نظر را روی هارد شما ذخیره کرده یا آن‌ها را فراخوانی کند، ممکن است به زودی هارد شما بسوزد. در حالت کلی خطاهای تکراری در هارد می‌تواند عواقب ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

4- عدم دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌ها

در صورتی که دسترسی شما به فایل‌ها و پوشه‌های موجود در PS4 از بین رفته باشد، به احتمال زیاد با موضوع خراب شدن هارد روبرو هستید. اگر به فایل‌ها و پوشه‌های خود دسترسی نداشته باشید، عملا کنسول شما بلااستفاده است و دیگر نمی‌توانید با آن بازی کنید.

عدم دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌ها

5- صداهای غیر معمول

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سوختن هارد PS4 و سایر ابزارهای الکترونیک، صداهای غیر معمول است. این صداها معمولا شبیه صدای کلیک بوده یا میزان ولوم آن‌ها بسیار بالا است.

به همین دلیل لازم است که نسبت به صداهای غیرعادی حساسیت به خرج بدهید و در صورت روبه‌رو شدن با چنین مشکلی، حتما دلیل آن را پیدا کنید.

6- خاموش شدن ناگهانی PS4

در نظر داشته باشید که اگر کنسول PS4 شما به صورت ناگهانی خاموش شود، این احتمال وجود دارد که هارد شما سوخته باشد. البته قبل از هر اقدامی ابتدا مطمئن شوید که اتصالات دستگاه شما دچار اختلال نشده یا برق قطع نشده باشد.

در صورتی که هیچ کدام از مشکلات بالا وجود نداشته باشد لازم است که هارد خودتان را بررسی کنید. البته در نظر داشته باشید که سوختن پردازنده یا سایر اجزا هم ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی PS4 شود.

می‌توان گفت که همه کنسول‌های بازی یا مشکل دارند یا در آینده با مشکلی روبرو خواهند شد؛ اما بسیاری از این مشکلات به راحتی قابل حل هستند و در حالت کلی تا یک یا چند علامت از علایم بالا را مشاهده نکرده‌اید، نسبت به سوختن هارد حساسیت به خرج ندهید.

افزایش حافظه PS4

هارد مورد استفاده در نسخه‌های مختلف PS4 یک هارد 500 گیگابایتی hdd است که در بسیاری از موارد می‌تواند نیازهای کاربران را پوشش دهد. اما در برخی از موارد ممکن است به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید؛ مخصوصا زمانی که بازی‌های زیادی را روی کنسول خود ذخیره کرده‌اید. در این حالت دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت:

1- ارتقا هارد PS4

اگر احساس می‌کنید که حافظه مورد 500 گیگ برای استفاده شما کافی نیست، می‌توانید به راحتی هارد خودتان را با یک هارد با ظرفیت بالاتر تعویض کنید. ارتقا هارد مهارت خاصی نیاز ندارد؛ فقط قبل از هر کاری از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز هر مشکلی، اطلاعات شما از دست نرود.

2- استفاده از هارد اکسترنال برای PS4

اگر چه تعویض هارد PS4 کار ساده‌ای است اما نصب مجدد سیستم عامل و نرم افزارهای مورد نیاز کار ساده‌ای نیست. همچنین در زمان تعویض، احتمال آسیب هم وجود دارد.

بنابراین برخی از افراد ترجیح می‌دهند که از هاردهای اکسترنال استفاده کنند. استفاده از هارد اکسترنال به راحتی اتصال هارد به کنسول بازی است. فقط توصیه می کنیم قبل از اقدام برای خرید، مقاله راهنمای خرید هارد اکسترنال را مطالعه بفرمایید تا با مشکل مواجه نشوید.

تعمیر هارد سوخته PS4

تعمیر هارد سوخته PS4 همانند سایر هاردها است و تفاوت خاصی ندارد. تنها موردی که باید مورد توجه داشته باشید این است که این کار را به فرد متخصص بسپارید.

البته در مورد برخی از آسیب ها از افراد متخصص هم کاری بر نمی‌آید و در صورتی که آسیب به هارد به گونه‌ای باشد که تعمیر آن ممکن نباشد، باید به فکر ریکاوری اطلاعات باشید. برای آشنایی بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله چطور هارد دیسک سوخته خود را تعمیر کنم؟  را مطالعه بفرمایید.

ریکاوری اطلاعات هارد PS4

استفاده از نرم افزار بازیابی اطلاعات ساده‌ترین راه برای ریکاوری اطلاعات هارد PS4 از دسته رفته است. به کمک این نرم افزارها می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خودتان را بازیابی کنید.

تنها مشکل این روش این است که در صورت نداشتن نرم افزار یا تجربه کافی ممکن است به ساختار اطلاعات خود آسیب بزنید، به صورتی که امکان ریکاوری آن دیگر وجود نخواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم کار ریکاوری اطلاعات موجود در هارد را به یک نفر متخصص بسپارید.

کلام پایانی

در این نوشته سعی کردیم مهم‌ترین نکاتی که در هنگام سوختن هارد ps4 باید به آن‌ها توجه داشته باشید را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید بهتر و با دقت بیشتر از کنسول بازی خودتان مراقبت کنید. 

اگر در ارتباط با انواع کنسول‌های بازی، سوال یا اشکالی دارید، در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم. 

سوالات متداول در ارتباط با سوختن هارد PS4

هارد PS4 چه شکلی است؟

هارد مورد استفاده در PS4 همان هارد معمولی که مورد استفاده در لپ‌تاپ است. همه هاردهای 2.5 اینچی SATA را می‌توانید روی PS4 خودتان نصب کنید. این هارد در نسخه‌های مختلف PS4 شامل PS4 عادی، PS4 اسلیم و PS4 پرو یکسان است.

آیا می‌توان هارد PS4 را ارتقا داد؟

بله امکان ارتقا هارد PS4 وجود دارد و به راحتی می‌توانید هارد با حجم دلخواه خودتان را روی این کنسول‌ها نصب کنید. خودتان در منزل هم می توانید این کار را انجام دهید، اما توصیه می‌کنیم در این زمینه به افراد متخصص اعتماد کنید. راه دیگر برای این کار استفاده از هاردهای اکسترنال است.

آیا می‌توان هارد SSD را روی PS4 نصب کرد؟

بله استفاده از هارد SSD در PS4 ممکن است اما استفاده از آن بسیار مفید نیست و تفاوت سرعت آن با هاردهای hdd خیلی مشهود نیست. بنابراین با توجه به قیمت بالای هاردهای SSD در چنین شرایطی کمتر توصیه می‌شود.

علایم سوختن هارد PS4 کدام است؟

صداهای غیر معمول، خاموش شدن ناگهانی PS4، کند شدن یا گیر کردن باز‌های، گرم شدن بیش از حد دستگاه، خطاهای مکرر در خواندن یا نوشتن اطلاعات و عدم دسترسی به پوشه‌ها و فایل‌ها را می‌توان مهم‌ترین نشانه‌های سوختن هارد PS4 دانست.

4.3 | (12)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

78 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
78
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//