تفاوت وای فای و وایرلس ؛ بررسی مفاهیم و کاربردها

در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای پیشرفت تکنولوژی صورت گرفته است. تکنولوژی‌هایی که تا حد زیادی توانسته‌اند زندگی و ارتباطات ما را متحول کنند. گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای بهتر و خانه‌های هوشمند حاصل این تلاش‌ها هستند. در این میان تعداد زیادی ابزار و تکنولوژی وجود دارند که با وجود آن که بسیار محبوب هستند،؛اما خیلی ناشناخته باقی مانده‌اند.

برای مثال ما دو کلمه وای فای و وایرلس را به جای همدیگر به کار می‌بریم، بدون اینکه تفاوت‌های وای فای و وایرلس را بشناسیم. در این مقاله سعی می‌کنیم به طور اجمالی شما را با تفاوت‌های وای فای و وایرلس آشنا کنیم. برای شروع خوب است بدانیم که هر کدام به چه معنا هستند. با ایده آل تک همراه باشید.

وایرلس چیست و چگونه کار می‌کند؟

وایرلس سامانه انتقال اطلاعات از طریق امواج رادیویی، مادون قرمز یا بلوتوث می‌باشد، و معمولا برای برقراری اتصالات اینترنتی از آن استفاده می‌شود. در واقع دو نوع اینترنت داریم: 1- بی ‌سیم یا همان وایرلس و 2- با سیم. همانطور که از اسامی معلوم است؛ به هر نوع از اینترنتی که از سیم برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند،؛وایرلس گفته می‌شود.

همچنین در این روش از خطوط تلفن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. وایرلس با توجه به فاصله از مرکز و قدرت امواج از روش‌های مختلفی برای دریافت سیگنال‌های ارسالی استفاده می‌کند.

Wlan  چیست؟

wlan چیست ؟
برای اینکه بتوانیم تفاوت‌های وای فای و وایرلس را بفهمیم؛ نیاز است تا با مفهوم دیگری به نام wlan آشنا شویم.  Wlanمخفف عبارت wireless local area network می‌ باشد، که به معنی شبکه محلی بی سیم است. به عبارتی دیگر روشی است که به کمک آن دستگاه‌های مختلف به صورت بی سیم به هم وصل می‌شوند و به تبادل اطلاعات می‌پردازند. در واقع این نوع برقراری ارتباط زیر مجموعه وایرلس می‌باشد.

وای فای چیست؟ و چگونه کار می ‌کند؟

حالا که با مفهوم‌های وایرلس و wlan آشنا شدیم، وقت آن است که به بررسی wifi و تفاوت آن با دو موضوع قبلی بپردازیم. وای فای مخفف عبارت Wireless Fidelity است که یک علامت تجاری ثبت شده برای محصولاتی است، که از استاندارد خاصی پیروی می‌کنند. در حقیقت وای فای خانواده‌ای از پروتکل‌های شبکه بی سیم بر اساس استاندارد خانواده IEEE 802.11 می‌باشد، که معمولاً برای شبکه‌های محلی دستگاه‌ها و دسترسی به اینترنت استفاده می‌شود.

پس اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی انجام دهیم، وای فای نوعی Wlan است، و خود wlan هم نوعی ارتباط وایرلس می‌باشد. اگر چه وای فای نوعی ارتباط وایرلس است، اما این دو با هم تفاوت‌هایی دارند.

آیا اینترنت و وای فای یکی هستند؟

اینترنت و وای فای

اشتباه رایج دیگر کاربران این است که فکر می‌کنند وای فای همان اینترنت است. باید بگوییم چنین نیست و اینترنت بسته‌های داده می‌باشد، که از طریق وای فای یا سایر روش‌ها منتقل می‌شود. همچنین بسته‌های اینترنت ممکن است، از طریق شبکه سیمی منتقل شوند. پس می توانیم بگوییم: وای فای یکی از روش های استفاده از اینترنت می‌باشد.

انواع شبکه‌های وایرلس

برای آشنایی بهتر با تفاوت‌های وای فای و وایرلس بهتر است انواع شبکه‌های وایرلس را بشناسیم :

 WLANS 

شبکه‌های بی سیم محلی (وای فای در این دسته قرار می‌گیرد): این شبکه امکان برقراری ارتباط بین کاربران یک منطقه محدود مانند: دانشگاه یا یک بیمارستان را فراهم می‌کند؛

WPAN

شبکه‌های بی سیم شخصی: در این نوع شبکه امکان برقراری ارتباط بین دستگاه‌های شخصی به کمک بلوتوث یا مادون قرمز فراهم می‌شود. مانند: رایانه یا لپ تاپ در یک مکان بسته فراهم می‌شود؛

WMANS

شبکه‌های بی سیم منطقه شهری: با این روش شبکه های کوچک‌تر یک شهر را می توان به همدیگر متصل کرد؛

WWANS

شبکه‌های بی سیم گسترده : گسترده‌ترین نوع ارتباط می‌باشد که می‌تواند شبکه های چندین شهر یا کشور مختلف را به همدیگر متصل کند.
در واقع برای انتقال داده در سر تا سر جهان از مجموعی از ارتباطات بالا استفاده می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت بین وای فای و وایرلس را می‌توان برد انتقال اطلاعات دانست. در واقع وایرلس علاوه بر دامنه محدود وای فای می‌تواند بردهای چند متری و چند کیلومتری هم داشته باشد.

در حال حاض قوی ترین نوع وایرلس، شبکه 5G  می‌باشد که در برخی از کشورها به اجرا در آمده است. اما تا نهایی شدن فاصله زیادی دارد. تفاوت دیگر وایرلس و وای فای در این است که، شبکه وایرلس از انواع مختلفی از امواج برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند، در حالیکه وای فای محدود به امواج رادیویی می‌باشد.

شبکه های وایرلس

چند نکته جالب در مورد وای فای و وایرلس

  • اینترنت بی سیم برای اولین بار در سال 1990 آغاز شد اما Wi-Fi حدود سی سال است که معرفی شده است.
  • Wi-Fiاکنون بزرگترین فرستنده ارتباطات جهانی است. بیش از 71٪ ارتباطات موبایل از طریق شبکه های Wi-Fi و تلفن همراه ارسال و دریافت می‌شوند.
  • در سراسر جهان بیش از 10 میلیارد دستگاه Wi-Fi وجود دارد.

مزایای استفاده از شبکه های وایرلس

هر چند وای فای و وایرلس تفاوت هایی با هم دارند اما استفاده از آن ها مزایای زیر را به همراه دارد:

1- افزایش تحرک

شبکه های بی سیم به کاربران تلفن همراه اجازه می‌دهد تا به بدون نیاز به ایستادن در محلی، همیشه از اینترنت برخوردار باشند. این کار باعث افزایش بهره وری می‌شود. مثلا شما در شرکت بدون اینکه اینترنت قطع شود می‌توانید لپ تاپ خودتان را جابجا کنید.

2- نصب آسان و سریع

نصب شبکه های وایرلس و وای فای نیاز به دانش و تخصص خاصی ندارد و هر کسی که کمی با اینترنت آشنا باشد، می‌تواند آن را راه‌اندازی کند.

3- دسترسی به جاهای دور از دسترس

اینترنت وایرلس در جاهایی که سیم کشی مقدور نیست، به راحتی برای شما اینترنت فراهم می‌کند.

4- کاهش هزینه ها

شبکه های بی سیم برای راه‌اندازی، هزینه بیشتری را به شما تحمیل می‌کنند. اما در بلند مدت هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به شبکه های سیمی دارد.

5- امکان ایجاد تغییرات ساده‌تر است

wlan چیست ؟

اگر بخواهید دستگاه جدیدی را به شبکه اضافه کنید، اتصالات بی سیم به راحتی به شما اجازه این کار را می‌دهند. اما در شبکه های سیمی برای این کار با سختی‌های زیادی روبرو هستید.

کلام آخر

در این مقاله نگاهی انداختیم به تفاوت های شبکه وای فای و وایرلس. اما در نهایت باید بگوییم این دو با هم تفاوت زیادی ندارند. در واقع از آنجا که وای فای یکی از انواع ارتباطات بی سیم است، بهتر است که وای فای با سایر شبکه‌های بی سیم مقایسه شود. امیدورایم مطالعه این نوشته آنقدر برای شما مفید بوده باشد که آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//